וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום כיתה א'? המבחן של ג'ורדי קרויף כמאמן מכבי תל אביב

18.12.2017 / 15:00

חלוקת העבודה עם מקלארן מפוזרת. ההחלטה לא לתרגל הרכב מבלבלת. המשימה הטקטית של המאמנים המתחרים מסוכנת. מול הקללה מטדי, ג'ורדי קרויף ינסה להוכיח שהוא שם מאחוריו את הטעויות של המאמן המתחיל שאפיינו אותו עד כה

צילום ועריכת וידאו: יוסי ציפקיס

המחזה שנגלה לעיני אנשי מכבי נתניה היה הזוי על גבול הקומי. על מגדל הטלוויזיה בקרית שלום עמד סטיב מקלארן וחילק הוראות בצעקות רמות. ג'ורדי קרויף עמד על הקו למטה ובקושי פצה פה. על הדשא מכבי נתניה פירקה את מכבי תל אביב 1:4 במשחק אימון לסיום פגרת הפלייאוף באירופה והשזרוע כאן אצלנו. "זה היה פשוט מראה מגוחך", סיפר מאוחר יותר באותו יום מישהו ממכבי נתניה. "בכל הקשור לתנאים, לאירוח, למשחק האימון עצמו זה היה ברמה הגבוהה ביותר, אבל כשזה הגיע לעניין האימון זה היה נראה קצת כמו שכונה. ג'ורדי על הדשא, מקלארן על המגדל ואתה לא יודע למי השחקנים שלהם צריכים להקשיב. לא פלא שנתנו להם רביעייה".

עוד בנושא

הערב: בית"ר ירושלים - מכבי תל אביב (21:00, ספ' 5)
ייני עשוי לחזור הישר להרכב של מכבי תל אביב בטדי
אופיר סער על מלחמת ההישרדות של בני בן זקן

ג'ורדי קרויף מאמן מכבי תל אביב, סטיב מקלארן יועץ מקצועי. ברני ארדוב
משהו השתנה בשבוע האחרון. ג'ורדי קרויף/ברני ארדוב

מכבי תל אביב תעלה היום (שני) לירושלים למפגש שהיא כל כך מתקשה בו. בית"ר של אלי טביב מצליחה לייסר את מכבי תל אביב גם כשהיא בפורמה, כל שכן בעונה הזו. במחזור הראשון זה נגמר בשלישייה באיצטדיון בנתניה. הערב יש למכבי תל אביב סיכוי לצמצם את הפער מהפועל באר שבע בפסגה.

משהו השתנה בקרית שלום בשבוע האחרון. זה לא רק הניצחון על הפועל באר שבע בגמר גביע הטוטו. דומה שקרויף מתחיל להרפות קצת מעקשנותו ולהיות יותר קשוב. כך למשל, סיפרו שחקנים בקבוצה בימים האחרונים כי ההרכב מתחיל להיות מתורגל באימונים, דבר שלא קרה קודם. "גם אם ג'ורדי עושה פה ושם שינויים בהצבות ולא ממש מגלה את כל הקלפים, הרי שיותר קל עכשיו להבין מה הוא מתכנן", סיפר אחד השחקנים. "היה עדיף אם היה מתרגל לגמרי ושערב לפני משחק היינו יודעים מי אמור לפתוח בוודאות כמו שקורה במרבית הקבוצות, אבל זו הדרך שלו".

לקרויף אובססיה לנושא ההדלפות. הוא יהיה מוכן ששחקניו לא ידעו מה הוא מתכנן ובתנאי שגם התקשורת לא תדע. ההתעסקות הזו במה שמתפרסם ובמה שמוסתר מהעיתונאים, תמיד הטריד אותו אבל כשהיה מנהל מקצועי זה עוד היה טבעי. עכשיו כשהוא מאמן הקבוצה זה נראה לעתים מוגזם ובעיקר מיותר. "הדלפות של הרכב או פצועים יש בכל מועדון", מעיד מאמן בליגת העל. "אצל ברק בכר בהפועל באר שבע זה לא קיים? אז מה, הוא לא לוקח אליפות כבר שנתיים ברציפות?".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
יובל שפונגין שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
המעבר למערך החדש הועיל. שפונגין/ברני ארדוב

מתחילת העונה קרויף הלך עם מערך אחד של 3:3:4. אף שבמסיבות העיתונאים התקשורת יותר מרמזה לו שכל המאמנים בליגה כבר מכירים את שיטת המשחק שלו בעל פה והכי קל להתכונן אליה, הוא התעקש ללכת בדרך שלו.

לפני משחק החוץ בספרד מול ויאריאל בא השינוי. קרויף הבין שהצבתו של וידאר קיארטנסון כחלוץ המטרה היחיד תקל מאוד על בלמי ויאריאל ולכן העלה את ניק בלקמן וארון שוינפלד הניידים בהרבה. במקביל הוא שינה את המערך לראשונה ועבר לשיטה עם 2:5:3. זה עבד מצוין ומכבי תל אביב ניצחה. במשחק הליגה מול מכבי פתח תקווה המערך הזה המשיך ועבד פחות טוב במושבה, אבל בגמר גביע הטוטו קרויף כבר לקח את כל הקופה עם שפונגין כבלם ימני לצד ז'אן סילבן באבין ואיתן טיבי.

המעבר למערך החדש כנראה הועיל לשחקני מכבי תל אביב. מה שבטוח, הוא גרם למאמני היריבות להתחיל לחשוב. בני בן זקן לא הלך לישון אמש בידיעה ברורה איך מכבי תל אביב תעלה מולו. אבל קרויף שמרבה להחמיא למאמנים כמו חיים סילבס ויוסי אבוקסיס על המעברים שהם יודעים לעשות בין שיטות המשחק, מחשיב הרבה יותר את הפן המנטלי. גם אתמול במסיבת העיתונאים שלפני המשחק וגם ביום חמישי אחרי הזכייה בגביע הטוטו, הוא התמקד במחויבות של השחקנים, בהקרבה ובנחישות. "או שג'ורדי הפך לישראלי או שהוא מבין שבסגל הזה אין למכבי תל אביב כזה כשרון גדול ומתחייבת עבודה לאורך 90 דקות", גורס מקורב למועדון. "קצת מאכזב שהוא לא מחשיב יותר את הנושא הטקטי".

אייל גולסה שחקן מכבי תל אביב. GettyImages
"לא בועט, לא מאיים, לא יוצר מצבים". אייל גולסה/GettyImages

קרויף מאמן את מכבי תל אביב, אבל הוא גם המנהל המקצועי שלה. לא הרבה השתנה. הוא זה שבנה את הקבוצה בקיץ. הוא זה שהביא את הזרים שלא השתלבו עד כה. הוא זה שלא מצא פתרונות לצמצום הפער מהפועל באר שבע. מייד בסיום המשחק מול מכבי פתח תקווה הוא דיבר על כך שחסרים לו דריבליסטים. את הדברים האלה הוא היה חייב לראות עוד לפני ההכנה לעונה הזו.

"להיות מאמן ולהיות מנהל מקצועי זה שני דברים שונים לגמרי", טוען יוסי מזרחי. "החלק העיקרי של מאמן זו צורת האימון והגעה למשחק בכושר הכי טוב. למכבי תל אביב אין איזון מתחילת העונה. אגף ימין לא קיים מתחילת העונה ואולי משהו יתעורר עכשיו עם חזרתו של אלי דסה. באגף הזה נפצע גם עומר אצילי האיש שהיה צריך לעשות את האחד על אחד. לטעמי חסר מאוד מוסר ברמה גבוהה וג'ורדי היה צריך לראות את זה. אי אפשר לשחק מול קבוצות שסוגרות אותך באופן שמכבי תל אביב משחקת.

"אין כלום חוץ מדור מיכה שאתה תלוי ביום טוב שלו", ממשיך מזרחי "אין שחקנים שיילכו לשטח. כולם רוצים את הכדור לרגל. צריך ללמד תנועה לעומק בלי כדור, לשנות שיטות משחק. אייל גולסה לא בועט, לא מאיים, לא יוצר מצבים. אני מצפה לקצת אינטליגנציה של יובל שפונגין. כל ההגבהות של מכבי הן לקו ההגנה. שום הגבהות בין השוער לקו ההגנה ומצד שני שום כדור רוחב אחד חזק שייכנס על הדשא לקו ה-16".

מזרחי מסכם: "ההבדל בין מאמן טוב למאמן רע זו החוכמה של מאמן טוב לגרום לשחקנים לעשות את מה שאתה עובד עליו איתם כל השבוע. אתה לא רואה במכבי תבניות משחק. הכל מאוד שבלוני עד עכשיו".

מאמן מכבי תל אביב ג'ורדי קרויף עם השופט מנשה משיח. ברני ארדוב
"מודע למגבלות שלו". ג'ורדי קרויף/ברני ארדוב

קרויף רחוק מלהיות פאולו סוזה בתפיסת העולם שלו כמאמן. הוא הרבה יותר קרוב לסלאבישה יוקאנוביץ' שהיה מאוד פאסיבי במהלך האימונים. כמעט תמיד יחל אימון מכבי תל אביב עם כושר גופני של חואן טוריחו. אחרי זה ייכנסו לעבודה דני פויאטוס ובעיקר סטיב מקלארן שאף העמיק השבוע את האחיזה שלו באימונים והפך עוד יותר דומיננטי. קרויף בעיקר צופה מהצד. הוא מעביר את האסיפות הטקטיות ואת הוידאו וכמובן נותן בראש באופן בלעדי, אבל באימונים הוא פחות פעיל על הדשא. "אתה לא נולד מאמן כדורגל", מעיד מאמן מליגת העל. "מאמן זה כל כך שונה ממנהל מקצועי ולכן עוד לא ברור אם קרויף בכלל רוצה את זה".

ההחלטה להנחית את קרויף לקו, היתה משותפת לו ולמיטש גולדהאר. הקנדי פשוט ראה את השקיעה בבוץ של העונה שעברה עם שוטא ארבלדזה וליטו וידיגאל וזכר את החודש וחצי הטובים של קרויף כמאמן זמני. הוא זה שדחף לשינוי וקרויף זרם כי הבין שגם הוא חייב כבר לקפוץ למים העמוקים מאחר שבכל הליגות כמעט יש זילות של תפקיד המנהל המקצועי שהוא מעדיף.

לנוכח הדברים החמים שאמר עליו מול השחקנים באסיפה שקיים במחנה האימונים באוסטריה, לא מן הנמנע כי גולדהאר היה אפילו מוכן לשלם איזשהו מחיר מקצועי ובתנאי שקרויף ייקח על עצמו את התפקיד וינסה את הג'וב החדש. "ג'ורדי מודע למגבלות שלו והוא ממש לא חושב שהוא כבר מאמן גדול", מעיד חבר קרוב של ההולנדי. "זה שהוא הביא את מקלארן זה כי הוא באמת צריך עזרה ממישהו עם נסיון. יש הרבה בעיות מקצועיות לקבוצה כמו למשל ההתמודדות עם כדורי קרן ומצבים נייחים והמבחן של ג'ורדי יהיה לייצר גרף של שיפור מהרגע שחזרו כל הפצועים. אין כמו משחק חוץ בירושלים כדי לראות אם משהו השתנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully