וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בני בני ילד טוב: המלחמה של מאמן בית"ר ירושלים על מעמדו

18.12.2017 / 12:30

הצוות המקצועי שלו מבקר אותו, הנהלת המועדון דורשת שיהיה יותר סמכותי וקונטה תוהה למה לא עובדים איתו באימונים על הגנה. בני בן זקן מתקשה להסיר את הספקות לגביו עם הפילוסופיה החיובית שבה הוא דוגל. אבל היום אולי עלייה למקום הראשון תעיד שהוא באמת למד מהטעויות

צילום: יוני ריקנר, עריכה: שניר דבוש

1. לאחר התיקו 2:2 מול הפועל באר שבע בטדי, בבית"ר ירושלים לקחו שחקנים לסבב שיחות אישיות. אחד השחקנים ברשימה היה אריק סאבו. על אף שכבש את שער השוויון בדקה ה-90, אריק סאבו זכה לשיחה הקשה ביותר, בה נאמר לו שבקבוצה חשים שהוא לא ממש רוצה להיות כאן. אם רק תגיד מילה, הטיחו בסאבו, אתה משוחרר בינואר מבלי שנדרוש עליך יורו אחד. סאבו לא נשאר אדיש. "זה לא נכון, זה שקר", טען. "לי ולמשפחה שלי טוב כאן, אני רוצה להצליח ואם תרצו, אשמח להישאר גם בשנים הבאות".

מי שמכיר את הקשר הסלובקי יודע שיש אמת בדבריו. אלה שנמצאים בסביבת סאבו מגדירים את התקופה האחרונה כשלב של התפכחות עבורו. תקופה שבה הוא מבין שפנטזיות לחוד ומציאות לחוד. שאירופה לא מחכה לו ושאם לא ייקח את עצמו בידיים, גם בית"ר לא תהיה שם. יתרה מזו, סאבו החליט להילחם על המקום שלו בבית"ר ומאז אותה שיחה פשוט נותן את כל מה שיש לו.

מנגד, אנטואן קונטה נכנס אף הוא לשיחה. "קנינו אותך בידיעה ברורה שאתה בכלל לא ברמה של הכדורגל הישראלי, אלא שייך לליגות הבכירות באירופה. אבל ככה לא תגיע לשום מקום. אתה לא לוקח אחריות", נאמר לו. קונטה הבהיר שהוא יודע שהוא בתקופה פחות טובה ומקווה להשתפר יחד עם כל הקבוצה, אבל כשיצא לדבר עם השחקנים ניכר שהוא לא ממש הבין מאיפה כל זה הגיע. "הכל נופל עליי", אמר לחבריו לחדר ההלבשה. "אני בכלל לא בתפקיד הטבעי שלי ואם שמים אותי בלם, צריכים לעבוד איתי כבלם. צריך לעבוד איתי על תיאום עם מגינים וקשרים, על קו אחד. ההגנה לא עובדת באימונים, אז איך היא תעבוד במשחקים?".

מהדברים של קונטה אפשר ללמוד דבר אחד חשוב - הבן אדם הפך לישראלי. הוא לא לוקח אחריות. הוא מאלה שרצים הכי מעט באימונים ובמשחקים. הוא לא מנסה לתקשר או לדבר תוך כדי משחק. הוא לא מבקש אימוני אקסטרה. פשוט בא להחתים כרטיס וללכת הביתה. בניגוד לסאבו שבחר לקחת את השיחה למקום של מלחמה על הקריירה, קונטה נמצא עדיין במקום בו סאבו היה עד לפני אותה שיחה. זחוח ומשוכנע שאירופה מחכה לו. מי שחושב שהטעויות האחרונות שלו הן תוצאה של מיקום לא נכון במגרש, מפספס פן נוסף במשבר של קונטה.

עוד בנושא

הערב: בית"ר ירושלים - מכבי תל אביב (21:00, ספ' 5)
דייויד בויסן חתם בבית"ר: מחכה לשחק במדי הקבוצה"
ייני עשוי לחזור הישר להרכב של מכבי תל אביב בטדי

בני בן זקן מאמן בית"ר ירושלים. קובי אליהו
בבית"ר לא זוכרים מאמן שזכה לכל כך הרבה לעג וחוסר כבוד עוד לפני שהספיק לנשום. בני בן זקן/קובי אליהו

2. אז למה התחלנו עם סיפור סאבו וקונטה? כי הוא פשוט מאפיין את מה שקורה סביב בית"ר ירושלים העונה. אלה שלוקחים אחריות ואלה שלא. הכל מתחבר למאמן בני בן זקן. מה שבן זקן עובר בכמעט חודשיים וחצי שלו בבית"ר ירושלים, זה פשוט הזוי. בבית"ר לא זוכרים מאמן שזכה לכל כך הרבה לעג וחוסר כבוד עוד לפני שהספיק לנשום.

בן זקן הרוויח ביושר חלק לא מבוטל מהבוז כלפיו. אחרי באר שבע מעמדו אפילו היה מעורער, אך המאמן עמד במבחן התוצאה נגד עכו ורעננה והמשיך לקבל את הקרדיט. אחת הטעויות הגדולות שלו היתה לא להיעזר בצוות שלו, ובעיקר בסגנו הראשון, גילי לבנדה. באיזשהו שלב בן זקן אפילו רצה לצרף מאמן משלו, אך בבית"ר הבינו את גודל הנתק ודרשו מהמאמן לשבת לשיחה עם הצוות המקצועי - לבנדה, עוזר המאמן שלומי ודררו וניר אפרתי.

יותר מדי טוב לא יצא מהשיחה הזאת. מאמן בית"ר שמע בשיחה הזו את מה שחשים כמעט כל מי שקשור בבית"ר. בן זקן ספג מהצוות שלו ביקורת על "הקבוצה שהכי קל לשחק נגדה" וש"אנחנו לא עובדים על דברים בסיסיים באימונים", ויצא מאוכזב מהשיחה. עדיין, בסיום אותה פגישה, במועדון דרשו מבן זקן עבודת צוות ובאמת, מאמן בית"ר מנסה לתקשר יותר מאז אותה שיחה. כמה זה אמיתי ויכול להתחבר? קשה לדעת, אבל בשלב הזה אי אפשר לדבר שם על אידיליה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אלי אוחנה נציג בעלי בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
דווקא חיזק. אלי אוחנה/ברני ארדוב

3. לאחר המשחק מול באר שבע, בן זקן הגיע עם בית"ר לעכו. באסיפה המסכמת המאמן הראה קטעי וידאו מהמשחק הביתי מול האלופה והמשיך לפרגן לשחקנים על התצוגה הטובה. זה לא עבר. גם השחקנים לא כל כך הבינו למה בכלל חוזרים למשחק ההוא, בו הם גנבו תיקו עם הרבה מזל.

יש שיראו בקטע הזה עוד דוגמה לניתוק של בן זקן, אבל במקרה שלו מדובר במשל מדויק לקו החשיבה של המאמן. בן זקן לא טיפש. הדרך שלו היא פשוט לחפש כל הזמן את הדברים החיוביים והוא בטוח שלאורך זמן זה ייתפס. זו גישה מנטאלית שהוא לא מתכוון לזוז ממנה. לפעמים, למשל, אנשים לא מבינים את הראיונות שלו בסיום משחקים, אבל זה ממש לא מגיע מתוך מקום של אדם שלא יודע מה לעשות. בן זקן מדבר ככה כפילוסופיית ניהול.

בהקשר הזה, בן זקן רגיש מאוד לשחקנים ומנסה כל הזמן להתחבר אליהם ולגרום להם להתחבר אליו. הבעיה שבבית"ר פחות מסכימים עם הקו הזה ורואים בקטע המנטאלי השלמה לדברים החשובים באמת: משמעת וטקטיקה.

בבית"ר כל הזמן מבהירים למאמן כי ללא הסמכות המקצועית, אין לחיוביות הזו סיכוי לאורך זמן. אתה חייב להעיר יותר באימונים ולהיות סמכותי על מנת שתהיה לך קבוצה ממושמעת וחזקה יותר, נאמר לו, או כמו שהטיחו בו באותה שיחה עם הצוות המקצועי: "קבוצה שקל לשחק נגדה לא יכולה להתמודד על שום תואר".

גם אלי אוחנה מדבר עם בן זקן על הדברים הללו. על אף שריקות הבוז של הקהל בחלק האחרון של המשחק נגד רעננה, בבית"ר דווקא חיזקו את המאמן על המהלך של הכנסת שון גולדברג וטענו כי "הטעות הייתה שכולם אוטומטית באו אחורה. לא הייתה הוראה כזאת. זה נבע מלחץ לשמור על התוצאה. מי שרואה את התוצאות של רעננה בחודש האחרון, מבין שהם לא פראיירים בכלל".

איתי שכטר שחקן בית"ר ירושלים. קובי אליהו
רואה היטב שחקנים שמנצלים את מה שקורה. איתי שכטר/קובי אליהו

4. מי שמנסה לשנות את גישת השחקנים כלפי המאמן הוא איתי שכטר. שכטר לא התבייש ללכת לצוות המקצועי לפני כחודש ולשאול "מה עם קצת טקטיקה?", אבל הבין באיזשהו שלב שאם השחקנים ימשיכו להתעסק במאמן זה יגיע למקום רע מאוד.

זה לא ששכטר חושב שבן זקן הוא עילוי מקצועי, אך הוא כן רואה היטב שחקנים שמנצלים את מה שקורה סביבו. מאז אותה נקודה שכטר מנסה לגרום לשחקנים פשוט להתנתק מכל שיחה בנוגע למאמן ולהיות מחויבים. בין לבין, הוא אפילו מחמיא למאמן.

אחרי עכו אמר שכטר לשחקנים בחדר ההלבשה: "צריך להשתפר, אבל היינו מחויבים. גם אם בחצי השני הלכנו אחורה, היינו חייבים את הניצחון הזה וכמו גברים לא נתנו להם להגיע למצבים".

גם אחרי רעננה שכטר המשיך באותה גישה בחדר הלבשה: "גם ב-0:2 וגם ב-1:3 יכולנו לגמור את המשחק, היינו נאיביים", ואף הלך והחמיא לבן זקן.

שכטר מבין שזהו, הקבוצה לא יכולה להתעסק במאמן כזה או אחר ואם יש איזשהו סיכוי לעונה הזאת, היא תבוא אך ורק מתוך אחריות ומחוייבות של השחקנים. בהקשר הזה שכטר גם הבהיר למי שצריך שלדעתו יוסי בניון חייב לשחק יותר, וטען: "יש כאן הרבה לחץ וצריכים במגרש שחקנים שיודעים לעמוד בו".

סלובודאן דראפיץ' מאמן בית"ר ירושלים. ג'יני
השתיק את הקהל עם רביעייה על מכבי תל אביב. סלובודן דראפיץ' בבית"ר/ג'יני

5. ועדיין, עם כל הבעייתיות, בן זקן מנסה לשנות קצת דברים תוך כדי תנועה כדי לשרוד ומבין שהייתה לא מעט נאיביות בגישה איתה החל את דרכו בבית"ר. עד עתה הוא השיג 13 נקודות מתוך 21 ואלה לא אחוזים של קבוצה ששואפת לאליפות וגם הוא יודע את זה.

בן זקן הוא לא הראשון שמגיע לבית"ר כאנונימי באופן יחסי. דראפיץ' זכה לקריאות "תתפטר" אחרי ארבעה מחזורים, אך משחק אחד גדול ורביעייה מול מכבי תל אביב בבלומפילד נתנו לו את ההכרה כלגיטימי. גם שרון מימר התחיל באותה עמדה, אך אחרי כדורגל איכותי וחמישיות על סכנין הפך את המאמן לקונצנזוס ביציע.

בן זקן? הוא צריך לנצח משחק אחד גדול כמו היום וקבוצה שתיראה כמו קבוצה בכדי לשבור את המחסום הזה. אפילו עוזרו גילי לבנדה שבר אותו עם נצחון החוץ 0:3 מול מכבי תל אביב במחזור הראשון. עם 25 אלף איש בטדי וטירוף לשוב למקום הראשון, זאת ההזדמנות הכי טובה שלו להראות שהוא באמת לומד מהטעויות, בדרך לטייטל המבוקש: מאמן ראוי למועדון כמו בית"ר ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully