וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצר וקולע: פייר ג'קסון הופך למנהיג ההתקפה של מכבי תל אביב

15.12.2014 / 12:00

למרות נסיון מועט ומחסור חמור בסנטימטרים, מצליח הזר הנמוך בתולדות הצהובים להיכנס לנעליים של כוכב יורוליג אגדי מהעבר ולהיות הקלף המנצח של ספאחיה. יהונתן אליהו מנתח ומסביר מדוע עדיף "לזרוק" את המשחק מול צסק"א

one

בשבועות האחרונים מסתובב נבן ספאחיה במסדרונות יד אליהו בחזה נפוח, ולא רק בזכות המאזן המרשים והניצוצות החיוביים שניבטים ממכבי תל אביב שלו. פייר ג'קסון, האיש שעליו הוא שם את כל הצ'יפים והיחיד שעבורו נעמד על הרגליים האחוריות גם כשרבים מאנשי מכבי תל אביב קידמו על חשבונו את מועמדותו של האקס טייריס רייס, הולך והופך לנגד עיניו למנהיג ובעל הבית של הקבוצה.

ספאחיה זכר לו חסד עוד מהימים הספורים בהם כיכב במדי צדביטה זאגרב הקרואטית, ובהזדמנות הראשונה שנקרתה בדרכו, טס בעצמו ללאס וגאס כדי לפגוש את הרכז לשיחת שכנוע אחד-על-אחד. לא עבור כל אחד הסכים המאמן ללכלך את הידיים, אבל ג'קסון גילם את כל מה שספאחיה מאמין בו - מלבד מבנה אישיותי נוח, הוא נחשב גם לשחקן שפורח במגרש הפתוח וגם לשחקן מחושב עם איי קיו כדורסל גבוה. "תיוס אדני הוא הרכז שהכי אהבתי לראות בכדורסל האירופי", העיד ספאחיה בעבר, וכעת אימץ לעצמו את גרסת 2017 של הרכז האגדי. ג'קסון לא רק נמוך כמו אדני, הוא גם חתולי כמוהו ואפילו בעל קווי אופי דומים.

ולאחרונה הוא גם עושה שמות בשומרים כמוהו. גרף השיפור שלו במכבי תל אביב אינו לינארי כמו זה של ג'ונה בולדן, למשל, אבל כנראה שככה זה כשהקריירה מתחילה בבום, עם 27 נקודות, 9 אסיסטים ו-7 ריבאונדים במשחק הבכורה ביורוליג. מאז המשחק ההוא מול באמברג, חזר ג'קסון לגודל טבעי ומכבי תל אביב חזרה למתכונת של ריבוי מנהיגים ואפס כוכבים. אבל בשבועות החולפים השתלט ג'קסון על מכבי תל אביב מחדש בדרכים מגוונות: את הפועל ירושלים הוא פירק באמצעות מהלכים שוברי קרסוליים; את ולנסיה הוא ניצח עם מפגן חדירות מרשים ברבע האחרון; ואת המוקש בנהריה הוא נטרל בזכות תצוגה הגנתית איכותית, עם 7 חטיפות.

עוד בנושא

19:30 ערוץ 14: מכבי תל אביב מתארחת במוסקבה אצל צסק"א מוסקבה
שרשרת החסינות אבדה: מכבי תל אביב הצטרפה אחרונה למסדר הפצועים ביורוליג
אמש ביורוליג: ריאל ניצחה את ברצלונה, ז'לגיריס הדהימה את פנרבחצ'ה
הערב ביורוליג: אנדולו אפס בקרב מסקרן מול באסקוניה, פנאתינייקוס מול מילאנו

פייר ג'קסון מכבי תל אביב. ברני ארדוב
משתלט על עמדת הרכז. ג'קסון/ברני ארדוב

עם 14.9 נקודות, 3.7 אסיסטים ו-3 ריבאונדים בממוצע למשחק ביורוליג, ג'קסון יכול לעמוד בפני עצמו ולא להתחבא מאחורי השוואה לשחקן שכיכב באותו מפעל לפני קרוב לשני עשורים. אבל לא לחינם ספאחיה הלך כה רחוק, והצמיד לבעל הבית החדש שלו השוואה לתיוס אדני. יש מעט מדי דוגמאות לשחקנים בגובהו של ג'קסון (1.78 מטר) שהפכו לכוכבים של ממש ביורוליג. לאורך השנים היו טרל מקינטייר שלהטט בסיינה (1.76 מטר) או סקוני פן (1.80) שעשה שנים יפות באולימפיאקוס ואפס פילזן, אבל הדוגמאות הללו בטלות בשישים. לרוב, גם הקבוצות הבכירות ביבשת חששו לשים את המפתחות בידיים של רכז קטן קומה בצורה יוצאת דופן.

אולי בהשפעת ההצלחה של אייזאה תומאס הקטנטן ב-NBA השתכנע ספאחיה שקונספט שכזה יכול לעבוד גם באירופה, אבל סביר להניח שבמכבי תל אביב היו סקפטיים. אחרי הכל, ג'קסון הוא הזר הנמוך ביותר שהיה לצהובים בעידן הנוכחי. ובניגוד לשחקנים אחרים בסגל, הוא לא מפצה על המחסור בסנטימטרים במוטת ידיים ארוכה במיוחד (אלכס טיוס ניצב על 2.01 מטר בלבד, נמוך במיוחד עבור סנטר, אבל מפצה על כך עם מוטת ידיים של 2.12 מטר; ג'ונה בולדן מתנשא לגובה 2.08 מטר, אבל ידיו העצומות מעמידות אותו על 2.21 מטר מרשימים). רק לשם ההשוואה, במדידות הרשמיות שלפני דראפט ה-NBA נמדד הגובה אליו ג'קסון מגיע עם הידיים למעלה. התוצאה - 2.28 מטר בלבד - הפכה אותו באותה נקודת זמן לשחקן הזעיר ביותר שהגיע לליגה הטובה בעולם מאז החלו המדידות, על פי האתר "דראפט אקספרס'".

סימני השאלה סביב גובהו החשוד גרמו לו גם להיפלט לאירופה בסופו של דבר ולהגיע למכבי תל אביב. אבל לעת עתה, ביורוליג הבעיה המובנית שלו מתגמדת, תרתי משמע. אלו לא רק אחוזי הקליעה הטובים, אלא גם המספרים שבשוליים.

מבין הגארדים ביורוליג, ג'קסון מדורג במקום השמיני והמכובד במדד היעילות (לפניו ברשימה: לוקה דונצ'יץ', אלכסיי שבד, ננדו דה קולו, אריק גרין, ניק קלאתיס, טיילור רוצ'סטי, בראד וונאמייקר). עד כמה קשה לעצור אותו יעידו נתוני העבירות שהוא סוחט: מתחילת העונה, סוחט ג'קסון 3.8 עבירות בממוצע למשחק, נתון שאומנם מציב אותו במקום ה-14 "בלבד" ביורוליג, אבל גם עולה על כל שחקן של מכבי תל אביב בשנתיים השחונות שעברו. ג'קסון זורק 3.2 זריקות עונשין למשחק - כמעט כמו המספר שאנדרו גאודלוק וסוני ווימס, שני שחקני עם יכולות התקפיות מוכחות, העמידו יחדיו בעונה שעברה.

יחד עם נוריס קול, ג'קסון מעניק למכבי תל אביב קו אחורי אגרסיבי ואקטיבי שמעמיד אתגר בפני כמעט כל קבוצה ביורוליג. חוץ מצסק"א מוסקבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שחקני ז'לגיריס קובנה ב-1999, תיוס אדני, דאיניוס אדומייטיס. AP
המודל לחיקוי. תיוס אדני/AP
seperator

ההיעדרות (היזומה?) של מייקל רול וההצהרות המפוכחות של נבן ספאחיה על יחסי הכוחות בין מכבי תל אביב לצסק"א, מרמזות שגם לצהובים אין אשליות לקראת המשחק הערב. כמעט 14 שנה עברו מאז הניצחון האחרון של מכבי תל אביב על צסק"א במוסקבה משלשת באזר דרמטית של אנתוני פארקר, ומאז כל ביקור בבירת רוסיה מסתיים במפח נפש. שבעה הפסדים רצופים יש לצהובים במשחקי חוץ מול היריבה המיתולוגית, וכמעט בכולם הם הובסו. ההפרש הממוצע במשחקים הללו עמד על לא פחות מ-20.7 נקודות לטובת צסק"א. באחת הפעמים גם נבן ספאחיה טעם מנחת זרועם, עם תבוסה ב-21 הפרש בהצלבה בקדנציה הקודמת שלו בהיכל, אי שם בעונת 2006/07.

החדשות הטובות עבור מכבי תל אביב הן שהיא רחוקה מלהיות לבד. מאז הוקם היורוליג במתכונתו הנוכחית, צסק"א הפכה לקבוצה הכי ביתית במפעל, ובפער עצום. מאז, מאזנה בבירת רוסיה עומד על 169 ניצחונות לעומת 22 הפסדים - 87 אחוזי הצלחה (!). לכל הדעות, משחק חוץ נגד צסק"א הוא זה שמסומן על ידי כלל הקבוצות כקשה ביותר בלוח השנה.

רק לאחרונה צסק"א החליפה את אולם "יוניברסל" הישן ב"מגה ספורט ארנה" רחב הידיים (קיבולת של למעלה מ-13 אלף צופים), אבל גם הנדידה ללוקיישן אחר לא פגמה בדומיננטיות יוצאת הדופן שלה במשחקים לעיני הקהל הביתי. אם כבר, בשנים האחרונות המגמה רק הלכה והקצינה. ב-13 בנובמבר 2015 מלאגה הפתיעה את הדוב הרוסי במבצרו הביתי, ומאז חלפו יותר משנתיים בהן רק קבוצה אחת - פנרבחצ'ה של ז'ליקו אוברדוביץ' - מצאה פרצת אבטחה. השועל הסרבי ניצח פעמיים ברוסיה בשתי העונות האחרונות, אבל הוא היחיד שהצליח לפצח את הקוד. בפרק הזמן שעבר מאז ההפסד ההוא למלאגה, עומדת צסק"א על מאזן 2:27 בבית, ומנצחת בהפרש ממוצע של 11.6 נקודות. כלומר, אפשר לספור על יד אחת את מספר הפעמים בהן צסק"א עמדה בפני סכנת הפסד ממשית במשחקי הבית שלה בשנתיים האחרונות.

דימיטריס איטודיס מאמן צסק"א מוסקבה. GettyImages
בלתי עצירים במוסקבה. איטודיס/GettyImages

ספק אם מכבי תל אביב הנוכחית - ששחקניה וודאי יסבלו מהלם ראשוני בשל השקט המתעתע ב"מגה ספורט ארנה" - תיכנס לרשימה האקסקלוסיבית של קבוצות שמערימות קשיים על צסק"א במבצר המוגן שלה. אבל זה לא בהכרח רע. לצהובים מצפה לו"ז תובעני וקשוח בשבועיים הקרובים, והמשחקים הבאים, אלה שדווקא כן כדי להשקיע בהם את מלוא המרץ, אמורים לספק אומדן אמיתי ומדויק של איכותה של הקבוצה לעומת אריות היבשת.

חלוקת כוחות חכמה ונכונה מקבלת משנה חשיבות במתכונת המשחקים החדשה של היורוליג, ומי כמו נבן ספאחיה, שחווה על בשרו עונות מתישות ומייגעות כעוזר מאמן ב-NBA, מכיר בכך. כשלוקחים בחשבון את הקילומטראז' שגמאה העונה מכבי תל אביב בטיסות בשמי אירופה, כמעט מתבקש לתת למפגש מול צסק"א עדיפות נמוכה. למרות שאירחה שבעה מתוך 11 משחקיה במפעל עד כה, מכבי תל אביב עברה עד כה לא פחות מ-73,928 קילומטר בטיסות, יותר מכל קבוצה אחרת ביורוליג. רק כדי לסבר את האוזן, הממוצע הכולל של קבוצות היורוליג עומד נכון לעכשיו על 54,848 קילומטר. לצהובים מצפים שני משחקים חשובים ביותר בשבוע הבא, מול פנאתינייקוס בחוץ ומול פנרבחצ'ה בבית, שנערכים בהפרש של יומיים. כדי להגיע במוכנות שיא לשניהם, מומלץ לשקול בחיוב גמישות בחלוקת הדקות הערב ברוסיה, גם במחיר של תבוסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully