וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרשרת החסינות אבדה: מכבי תל אביב הצטרפה אחרונה למסדר הפצועים ביורוליג

14.12.2017 / 15:00

הצהובים יחסרו לראשונה העונה שחקן בכיר באירופה, ועתה לא תיוותר קבוצה שנהנתה מסגל מלא בכל משחקיה. ההסברים: שיטה אחידה, חלוקת עומס, תזונה נכונה וגם טיפת מזל - שאין לזלזל בחשיבותה. האם זהו סוד הצלחתה של ז'לגיריס והגורם למאזן האימה של הספרדיות?

one

סרחיו יוי, בובי דיקסון, ואסיליס ספאנוליס, אנדרו גאודלוק וחואן קרלוס נבארו בעמדות הגארד. טיילר האניקאט, ג'ורדן מקריי, אנתוני רנדולף ודריק בראון בעמדות הפורוורד. גוסטבו איון, תומאס רובינסון ובויאן דובלייביץ' בעמדת הסנטר.

לא, זה לא הסגל למשחק האולסטאר שלא יתקיים ביורוליג. ייתכן שזה ההרכב שכל מנג'ר בפנטזי היה חולם עליו, אבל גם בכך לא מדובר. נבחרת הכוכבים הזו מורכבת משחקנים שחווים - או חוו - פציעות לא קלות והיעדרויות ממושכות במהלך העונה הנוכחית.

מכבי תל אביב תתארח מחר (שישי) אצל צסק"א מוסקבה, ויקרה לה דבר שלא קרה לה עד כה: במחזור ה-12 של היורוליג, לראשונה העונה, תחסר הקבוצה הישראלית שחקן בכיר ברוטציה בגלל פציעה. לצהובים יש תשעה שחקנים שמקבלים מהמאמן נבן ספאחיה נתח דקות משמעותי (יותר מ-12 בממוצע), וכל התשעה שותפו בכל משחקי היורוליג. אלא שמייקל רול, שנפגע בכתפו בניצחון על ולנסיה בשבוע שעבר, ייאלץ להחמיץ הפעם את ההתמודדות.

עוד בנושא

מכבי תל אביב: מייקל רול לא יטוס לרוסיה ויעבור טיפולים בארץ
דיי נמאס: על האכזבה הגדולה מאוסטין דיי בהפועל ירושלים
עודד קטש ישתתף במשחק כוכבים שייערך לזכרו של אלכסנדר גומלסקי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות כך, לא נותרה עוד אפילו קבוצה אחת שנהנתה מסגל מלא לאורך כל העונה. ז'לגיריס קובנה, היחידה מלבד מכבי שהלוקסוס הזה היה מנת חלקה, איבדה גם היא את החסינות באותו טיימינג: היא נחתה אתמול באיסטנבול ללא אדגראס אולאנובאס הפצוע.

בצסק"א יכולים רק לקנא במצב של יריבתם הישראלית. הם נאלצים להסתדר כבר שבעה שבועות ללא ליאו וסטרמן, כשבשבועיים האחרונים הצטרפו למצבת הפצועים גם אותלו האנטר (שלא ישחק מחר) ואנדריי וורונצביץ' (ששיתופו מוטל בספק).

פציעות תמיד היו חלק מהנוף הספורטיבי, אבל חלקן הלך והפך מרכזי ודומיננטי יותר בשנה וחצי האחרונות עם כניסתו של הפורמט החדש והעמוס ביורוליג. אין, כמובן, נוסחה שיכולה למנוע מקרים מצערים כגון שחקנים ששוברים יד, רגל או אף, קורעים רצועות או גידים או אפילו סתם נוקעים קרסול. ישנם מקרים שנובעים מסרגל מאמצים לא נכון, מהתנהלות מקצועית בעייתית, מאורח חיים לא ספורטיבי או מרגישות גופנית מובנית של אדם כזה או אחר. וישנם, צריך להודות, מקרים שבהם קורטוב המזל הוא מרכיב משמעותי. לכן, מסקנות חד משמעיות - אין, אבל כך או אחרת, הנתונים מרתקים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד בחירת השחקנים הכושלת, חילופי המאמנים התכופים (שהביאו גם לשינויים בשיטות, בעומסים, בקצב האימונים ובדרישות הפיזיות) והיעדר הכימיה בחדר ההלבשה - אחת הבעיות המרכזיות מהן סבלה מכבי אשתקד הייתה בתחום הגופני. לראייה: 17 שחקנים לבשו את מדי הקבוצה, ו-11 מתוכם היו בה מתחילת העונה ועד סופה, אבל רק שניים - ויקטור ראד וקולטון אייברסון - הופיעו בכל 30 משחקיה באירופה. אייברסון, אגב, מושבת כבר יותר מחצי שנה בגלל פציעה בגב.

במכבי צירפו העונה תזונאית חדשה, רקפת אריאלי, ששמה דגש על אחוזי השומן בגופם של השחקנים ועל הרגלי האכילה שלהם בתקופות של עומס משחקים. ספק אם שם מסתתר ההבדל. במהלך העונה שעברה היה מי שהטיח האשמות במאמן הכושר רגב פנאן על כך שאולי אינו מכין בצורה נכונה את שחקניו וחושף אותם לפציעות, אבל מה שקורה עד כה העונה מוכיח ההפך; הרי רק לפני שנתיים וחצי, כשהצהובים הגיעו לסדרת הפלייאוף מול הפועל אילת ללא גיא פניני, דווין סמית', סילבן לנדסברג וג'ו אלכסנדר, מאמן הכושר היה אבי קובלסקי הוותיק והמוערך, שזו ודאי לא הייתה אשמתו, והוא עובד כיום עם טניסאי הצמרת מילוש ראוניץ'.

ספאחיה, כמו רבים ממאמני היורוליג, מנסה לפזר את העומס ולאפשר לשחקניו לנוח ככל הניתן. לא רק שזה לא מבטיח דבר, מתברר כי גם במקרים הפוכים אפשר להצליח. אלופת אירופה תוכל להעיד בעצמה: אין כמעט קבוצה שסבלה מפציעות רבות יותר ממנה, אבל מלבד ניקולה קאליניץ' (מושבת מתחילת העונה וייכלל הערב לראשונה בסגל) ובובי דיקסון (החל לשחק לפני שבועיים), היו לשחקנים הפעילים בפנרבחצ'ה שתי היעדרויות בלבד, וזה עומד בניגוד גמור לרוטציה הצרה והקצרה בה נוקט - או נאלץ לנקוט - המאמן ז'ליקו אוברדוביץ': קבוצתו היא היחידה לה יש לא פחות מארבעה שחקנים בין 12 הראשונים בדקות משחק ביורוליג (בראד וונאמייקר 31:47, יאן וסלי 29:51, קוסטאס סלוקאס 29:14 וג'יג'י דאטומה 28:36). בפנר, כמו במכבי למשל, שני זרים נותרים מחוץ לסגל בכל משחק ליגה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
40 היעדרויות לריאל ב-11 משחקים, וזה לא עומד להשתפר. סרחיו יוי ברגע הפציעה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, ריאל מדריד - שסימן ההיכר שלה בשנים האחרונות הוא הרוטציה העמוקה והמתוזמנת של המאמן פאבלו לאסו - סובלת ממכת פציעות שנראית חסרת תקדים. סרחיו יוי לא פתח את העונה ולא נראה שיפתח אותה בשלושת החודשים הקרובים; אוגניין קוזמיץ' סיים את חלקו אחרי שתי הופעות בלבד; אנתוני רנדולף נפצע, התאושש ושוב הושבת; גוסטבו איון סובל משבר בידו; והשבוע נפגע גם פאקו קמפאסו במשחק ליגה וגרם לחבריו להחסיר עוד כמה פעימות בליבם, עד שהתברר כי יוכל לשחק בקלאסיקו בסוף השבוע הקרוב. בסך הכל, ב-11 מחזורי יורוליג, סבלה ריאל מ-40 החמצות של שחקניה בגלל פציעות. הבאה בתור אחריה בדירוג, פנרבחצ'ה, עומדת על מעט יותר ממחצית, עם 22 היעדרויות בלבד.

על דבר אחד אי אפשר להתווכח: ההשפעה שיש לפציעות מרובות על התוצאות במגרש. מכבי, בדומה לז'לגיריס ולפנאתינייקוס, הן שלוש הקבוצות ששחקניהן נפצעו הכי מעט עד כה - ושלא במקרה הן גם אלו שנראות כמי שמצליחות לנפק בינתיים את המיטב מהסגל שלהן. באמברג, שהייתה הלוזרית הגדולה של המפעל בעונה שעברה (מאזן 13:1 במשחקים שהסתיימו בפער של שני סלים לכל היותר), התבגרה העונה וניצחה בכל חמשת המשחקים הצמודים שנקרו בדרכה. לעובדה שהיא כמעט ולא סבלה מפציעות, ולכך שלרשות המאמן אנדראה טרינקיירי עמדו ברוב המקרים סגל מלא, רוטציה רחבה יותר ואפשרות לחלק את הדקות, יש בוודאי חלק בכך שהשחקנים המרכזיים הגיעו רעננים וחדים יותר לרגעי ההכרעה.

הפציעות המרובות והשפעתן יכולות להסביר לפחות חלק מהתופעה המפתיעה של העונה: מצבן העגום של הקבוצות הספרדיות. מלבד ריאל, עם 40 החמצותיה, באסקוניה עומדת על 18 היעדרויות של שחקנים, ולנסיה על 17, ברצלונה על 16 ומלאגה על 13. לכל אחת ואחת מהן מאזן שלילי ביורוליג ולכולן יחד 20 ניצחונות לעומת 31 הפסדים. האם יש קשר לעובדה שהליגה המקומית בה הן משתתפות היא האיכותית, העמוסה והקשה ביותר ביבשת? קשה לומר שלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully