וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני קובע": כך הפך עמוס פרישמן לאיש החזק באיגוד הכדורסל

23.11.2017 / 9:00

גרשון רצה את שמיר, הוא הביא את קטש. הוא הודיע לאדלשטיין על סיום דרכו, ובכל הזדמנות דואג להבהיר מי כאן הבוס. כיצד הפך שחקן העבר, שנחשב לדמות אפרורית, לאיש המקצוע הדומיננטי בנבחרת? סיפור עליית האיש שלא יהיה בובה של העסקנים. "ביום שיתערבו לי, אעשה חושבים"

צילום ועריכה: קובי אליהו

בחודש שעבר, עת הוצג עודד קטש בפני התקשורת, ישב עמוס פרישמן במרכז שורת הדוברים, בין מאמן נבחרת ישראל החדש לבין יו"ר איגוד הכדורסל, עמירם הלוי. בפינה השמאלית התמקם המנהל המקצועי של הנבחרות, פיני גרשון, ושתק במשך שעה ארוכה, עד שהופנתה אליו שאלה. "צפיתי את הכישלון באליפות אירופה", אמר גרשון והסביר כי "דן שמיר לא עובד באיגוד בגלל שהפועל חולון לא מסכימה". פרישמן, יו"ר הוועדה המקצועית, ביקש מיד את המיקרופון ואת זכות הדיבור. "כל מה שפיני אמר זו אמת", הבהיר - ומיהר להכחיש את דבריו, "אבל אני אמרתי בסיום הקמפיין, מבחינתי ארז אדלשטיין לא ימשיך וגם הצוות שלו לא ימשיך".

קשה היה שלא להבחין במסר שהעביר פרישמן בין השורות. לא רק בגלל הסמנטיקה, אלא גם בגלל הרקע: ביום שלאחר הדחת הנבחרת מהיורובאסקט, יצא רכז העבר בשורת ראיונות לכלי התקשורת השונים והודיע כי "מעכשיו דברים ייראו אחרת". המסר הזה לא היה מיועד רק לאוהדים או לעסקני האיגוד, אלא גם לגרשון, שיומיים קודם לכן נראה רוקד ומפזז עם שרת הספורט במרכז הפרקט ביד אליהו.

ואכן, נראה כי בחודשיים שחלפו מאז סיום הקמפיין הכושל של נבחרת ישראל, השתנו סדרי עולם. גרשון מחזיק בשכר הגבוה ביותר מבין כל בכירי האיגוד, ובוודאי שהוא איש המקצוע המעוטר והמוערך ביותר בשדרות יהודית, אבל הדומיננטיות ממנה נהנה בימיו של אדלשטיין איננה עוד; פרישמן, גם אם אינו רשאי לקבוע דברים על דעת עצמו, החליט לעמוד על הסמכויות שמקנה לו תפקידו ולהפוך בעצמו לאיש החזק במערכת.

"אני קובע", מכריז פרישמן בשיחה עם וואלה! ספורט, "אבל אני בן אדם שאוהב להתייעץ ועובד בשיתוף פעולה. התפקיד של פיני הוא תפקיד מקצועי, והוא עושה את הדברים ביחד איתי. עד היום אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא. לא יהיה מצב שפיני יעשה משהו אם אני חושב שהוא לא נכון, ואם אני ארצה לעשות משהו ופיני ישכנע אותי שאני טועה, אז אני לא אלך עם הראש בקיר. יש אחד בסופו של דבר שמקבל את ההחלטות, וזה אני, וכל ההחלטות צריכות לעבור את הוועדה המקצועית".

עמוס פרישמן עם עודד קטש מאמן נבחרת ישראל. יוסי ציפקיס
"כל ההחלטות צריכות לעבור את הוועדה המקצועית". עמוס פרישמן עם עודד קטש/יוסי ציפקיס

הוועדה המקצועית התכנסה לפני כחודש כדי לאשר את מינויי המאמנים בכל הנבחרות הצעירות. בדרך כלל מדובר בחותמת גומי, שנועדה לאשרר את מה שנסגר מראש. אך לא במציאות הנוכחית: פרישמן וגרשון סיכמו ביניהם כי אריאל בית הלחמי ישוב לאמן את נבחרת העתודה, בעוד אורן אהרוני ימשיך עם חניכיו לנבחרת הנוער, ונתי כהן יחליף אותו בקדטים. בסופו של דבר, בישיבה הועלה לדיון רק שמו של בית הלחמי. בשעות שלפני ההתכנסות נוצר מצב לא נעים, ולא הושגה הסכמה עם חלק מהמאמנים. גרשון עצמו, מתברר, הבטיח לפני כן את אימון הקדטים לנדב זילברשטיין, ולא היה יכול לעמוד במילתו.

"כשנפתחה הישיבה נראה שאנחנו הולכים לקראת משבר אמיתי", מספר אחד מחברי הנהלת איגוד הכדורסל. מי שהוציא את הערמונים מהאש היה אהרוני, שוויתר על התפקיד שהוצע לו. כהן החליפו בנוער, וזילברשטיין קיבל את הבטחתו המקורית של גרשון. פרישמן נזכר השבוע באותה ישיבה: "לצערי הרב, באחת הישיבות שהיינו צריכים להעביר את כל שדרת המאמנים, לא באנו מוכנים והצוותים לא היו מוכנים. אמרתי לפיני שאני מעביר בישיבה הזאת רק את בית הלחמי, ואת שאר המאמנים אני לא מעביר עד שהצוותים לא מסודרים כמו שצריך".

בכך נמנע, באופן זמני לפחות, המשבר הראשון בין שני האנשים שנמצאים בעמדות המפתח בכדורסל הישראלי. "נכון לעכשיו הם מסתדרים די טוב", מעיד בכיר באיגוד. "זה בעיקר בזכות העובדה שלפיני יש חוזה בהרבה מאוד כסף באיגוד (715 אלף שקלים ברוטו לשנה; א"ש), והוא מוכן לוותר גם בנושא הזה ולאפשר לעמוס להתערב ולהיות דומיננטי".

המתח בין ראש האגף המקצועי (התפקיד בו גרשון משמש, הלכה למעשה) ליו"ר הוועדה המקצועית מובנה ואפילו טבעי, כששני התפקידים עלולים להתנגש לא פעם. "המנהל המקצועי לא יכול לקבוע כלום כי יו"ר הוועדה המקצועית יכול לטרפד את המהלכים שלו, ולמעשה מוציא את העוקץ ממנו", מבאר חבר הנהלה ותיק באיגוד. "בימיו של ויינקרנץ הכל עבר חלק, כי גם אם היו חילוקי דעות, הם לא היו יוצאים החוצה. אם לפיני תהיה אלטרנטיבה ראויה מבחינת שכר ומעמד, יכול להיות שהוא יבחר לעזוב. אני לא יודע עד כמה זה ריאלי שהוא ימצא תפקיד במידות האלה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
המנהל המקצועי של נבחרות ישראל פיני גרשון. ברני ארדוב
מוכן לוותר. פיני גרשון/ברני ארדוב

עבור רבים מחובבי הכדורסל, פרישמן נותר עד היום בגדר תעלומה. הם יתקשו להבין כיצד הוא יכול לקרוא תיגר על מי שזכה שלוש פעמים בגביע אירופה והפך ברבות השנים לאחד מגדולי המאמנים בתולדות המדינה, אם לא לגדול שבהם. פרישמן (53) היה שחקן מוביל בליגה הראשונה מאמצע שנות ה-80 ועד אמצע שנות ה-90, בעיקר בהפועל תל אביב, אך גם בהפועל חולון, הפועל גבעתיים ומכבי רמת גן. הוא כיכב בנבחרת הנוער של ישראל והופיע 49 פעמים במדי הנבחרת הבוגרת. אחרי פרישתו נשאר פעיל בהפועל גבעתיים, ובאמצע שנות ה-2000 החל לעבוד במספר תפקידים באיגוד הכדורסל.

בשנת 2010 מונה לסגן ראש האגף המקצועי תחת מולי קצורין, והחליף אותו באופן זמני לאחר התפטרותו. אחר כך, עבד במשך שלוש שנים בצמוד לאריק שיבק, ששימש במקביל כמאמן הנבחרת וכראש האגף. יום לפני עזיבתו הצפויה, פורסם כאן בוואלה! ספורט תחקיר על הספורטאים המצטיינים בצה"ל, שבמסגרתו עלו בין היתר שאלות לגבי התנהלותו. בין היתר נטען כי הנתונים שהעביר פרישמן למינהל הספורט לא היו תקינים בחלקם, וכי קידם את שחקני האקדמיה במעמדם בצה"ל, מאחר שהיה זה פרויקט אותו דחף באופן אישי.

בספטמבר 2014 עזב פרישמן את האיגוד, אחרי שבתקופתו תחת אריק שיבק חזרו שתי נבחרות צעירות לדרג א' באירופה והאקדמיה פרחה, ומונה למנכ"ל העמותה לקידום הספורט בעיריית גבעתיים, תפקיד בו הוא מחזיק עד היום. אלא שאשתקד, כחודש לאחר הבחירות להנהלת איגוד הכדורסל, חזר לאיגוד מהדלת הקדמית על תקן יו"ר הוועדה המקצועית - תפקיד שעבורו הוא לא מקבל שכר. הוא החליף את מאמן העבר משה ויינקרנץ, שבמשך ארבע שנים שימש בתפקיד, ולפני סיום הקדנציה נודע כי יתמנה לתפקיד אחר בשכר. בסיעת הפועל רצו למנות אדם משלהם, ולא חבר הנהלה, כדי למנוע אינטרסים מובהקים. פרישמן היה הבחירה הטבעית.

"מצד אחד עדיף שיו"ר הוועדה המקצועית יהיה מאמן או שחקן עבר מאשר מישהו שלא היה, אבל לא כל חבר הנהלה הוא בהכרח עסקן", אומר צביקה שרף, מראשי סיעת עוז האופוזיציונית. "הוא הגיע במין קומבינציה לא ברורה. הוא לא חבר הנהלה, ויינקרנץ קיבל תפקיד בשכר בתמורה לזה שיעזוב, כדי להוציא לפועל את המדיניות של הפוליטיקאים".

צביקה שרף מאמן מכבי אשדוד/באר טוביה. מגד גוזני
"פרישמן הגיע במין קומבינציה לא ברורה". צביקה שרף/מגד גוזני

בשנה האחרונה פרישמן שתק. הוא היה מעורב, אבל לא באופן אקטיבי, בעוד גרשון היה השליט בכל ההחלטות המקצועיות. לפני הקמפיין האחרון של נבחרות ישראל השונות, הוא החל להעמיק את מעורבותו. הגיע לאימוני הנבחרת הבוגרת, והיה שם לאורך כל הדרך, אבל דאג להיעלם כשנשלפו המצלמות והשאיר את הבמה לגרשון ואדלשטיין. כל זה, כאמור, השתנה ביום שאחרי ההדחה. פרישמן יצא לתקשורת, הבהיר כי הוא זה שיקבע מעתה, וכעבור שבוע גם היה זה שהודיע לאדלשטיין על סיום דרכו, בפגישה בבית קפה, בזמן שהלוי וגרשון נמצאים באיסטנבול.

"העלייה של עמוס, בדיוק בזמן שהנבחרות כושלת, נתפסה כדבר לא ראוי אצל לא מעט אנשים", טוען חבר הנהלה באיגוד. "מה היה קורה אם הוא לא היה מתראיין ככה? מה היה קורה אם הוא היה עובד בשקט ונהיה דומיננטי ככה?". לא מעט אנשים באיגוד עמדו על ההבדלים בין פרישמן לוויינקרנץ, שפעל תמיד בשקט ובצנעה, הרחק מאור הזרקורים.

"יו"ר ועדה מקצועית צריך להביע את דעתו, בשביל זה הוא נבחר", אומר יצחק פרי, יו"ר מכבי ראשון לציון וחבר הוועדה המקצועית. "זה עניין של אופי, ויינקרנץ יושב בשורה ה-20 ביציע כדי שלא יראו אותו. הוא עשה עבודה טובה והעלה את רוב הנבחרות מהדרגים הנמוכים, ועמוס היה בתקופה שמירב הפרוז'קטורים יהיו על הנבחרת הלאומית".

לאחר אותו ראיון החל פרישמן לפעול. בשעה שגרשון הציג את שמיר כמועמד המועדף עליו לתפקיד מאמן הנבחרת הלאומית (כפי שהבטיח לו שיעשה, כששיכנע אותו לעזוב את העתודה ולהתמנות לעוזרו של אדלשטיין), קבע יו"ר הוועדה המקצועית כי האיש שלו יהיה קטש.

"הכל היה טוב בשביל ההצגה", נזכר שרף בחילופי הגרסאות בין פרישמן לגרשון בנוגע לסיבה שבגינה שמיר לא קיבל את התפקיד. "האמת היא שפיני רצה את דן, ועמוס - בשם מי ששלחו אותו - לא רצה את דן והחליט על קטש. כדי להשאיר את פיני בתפקיד, אמרו שחולון לא שיחררה אותו".

פרישמן, שניצח בקרב על המאמן הלאומי, דוחה את הטענות כי גורמים מאחורי הקלעים השפיעו עליו או הפעילו אותו. "לא אמרו לי 'קח את זה ולא את זה'. אלה החלטות מקצועיות נטו שלי. ביום שיתערבו לי, יכול להיות שאני אצטרך לעשות חושבים. עד היום, בכלום ובשום דבר לא הייתה התערבות של אף אחד. יש לי יד חופשית. מבחינה מקצועית סומכים עליי, ואני מקווה שאני עושה את העבודה כמו שצריך. חשבתי שעודד צריך להיות המאמן מהרבה מאוד סיבות, ולא היה צריך להיות קונצנזוס".

עמוס פרישמן שחקן כדורסל לשעבר הפועל תל אביב. מגד גוזני
"עד היום, בכלום ובשום דבר לא הייתה התערבות של אף אחד. יש לי יד חופשית". עמוס פרישמן/מגד גוזני

ביום שישי תצא נבחרת ישראל לדרך חדשה במוקדמות גביע העולם. בניגוד לפארסת ההתנהלות ביורובאסקט, כשהמנהל המקצועי העביר הערות תוך כדי המשחק למאמן, הפעם יישב פרישמן ביציע ממול. "לא אני ולא פיני נשב ליד הספסל, אלא בצד השני של המגרש. אני לא חושב שזה היה נכון לפעול כך. גם פיני יודע את זה, גם לו הרבה יותר נוח לשבת ממול".

אלא שגרשון כלל לא יהיה במשחק, בגלל נסיעה לצילומי תוכנית טלוויזיה בווייטנאם, מה שגרר ביקורת - אך לא מצד פרישמן, "החוזה של פיני לא כולל את הנבחרת הבוגרת", מפתיע יו"ר הוועדה המקצועית. "בהסכם העבודה שלו כתובות כל הנבחרות למעט הבוגרת. אם איש מקצוע כמו פיני נמצא באיגוד הכדורסל, זו תהיה שטות לא להתייעץ בו, גם אם זה קשור לנבחרת הלאומית. אם המאמן רוצה להתייעץ עם פיני, הוא יתייעץ, אבל זה לא בהגדרת התפקיד שלו".

האם הטלטלה בחלונות הגבוהים בשדרות יהודית תשפיע על הביצועים במגרש? "הכדורסל הישראלי נמצא בקטסטרופה", אומר צביקה שרף, "במקום שיחליטו איך עושים ואיך מחלקים את העוגה ביניהם, הם מתעסקים בלהסתיר, ביחצ"נות, בלהתחבא, בלהתעסק בדברים לא חשובים ובטיסות לחו"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully