וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה מעבר לכוכב קטרגל: וויסאם בן ידר הפך לשיאן של סביליה בליגת האלופות

22.11.2017 / 15:00

הוא מצא את עצמו בכדורגל מקצועני רק בגיל 20, רוצה להיות היחיד שייצג את צרפת בקטרגל ובכדורגל, אבל בטוניסיה היו מעדיפים שישנה את דעתו לקראת המונדיאל. וויסאם בן ידר עושה היסטוריה בסביליה

רויטרס

זו עדיין לא טרגדיה ספורטיבית מבחינת ליברפול שזקוקה לתיקו באנפילד מול ספרטק מוסקבה במחזור האחרון על מנת להעפיל לשמינית הגמר, אבל המכה המורלית שהאדומים ספגו אתמול (שלישי) עלולה להיות משמעותית. "איסטנבול הפוך", כפי שהגדירו זאת כולם, אינו קל לעיכול, במיוחד לנוכח הנסיבות. החבורה של יורגן קלופ הובילה 0:3 במחצית בסביליה ונראתה בדרך הבטוחה להבטחת המקום הראשון, אבל ספגה שלושה שערים אחרי ההפסקה – כולם ממצבים נייחים. זה לא מפתיע.

השוויון של גידו פיסארו בזמן פציעות הגיע מכדור קרן שיצר ערבוביה ברחבה, אבל מבחינה מקצועית בעייתי אפילו יותר השער הראשון. כדור חופשי של אבר באנגה נחת היישר על ראשו של וויסאם בן ידר, והחלוץ שגובהו 170 ס"מ בלבד הכניע את לוריס קאריוס בנגיחה. מיד לאחר מכן הוא ניצל איבוד כדור של אלברטו מורנו, סחט מהמגן אקס-סביליה עבירה ברחבה והבקיע בפנדל. בכך העלה את מאזנו העונה בשלב הבתים לשישה כיבושים והגיע לשמונה שערי ליגת האלופות במצטבר. בן ידר הבקיע גם בשני המשחקים מול איסטנבול בשאקשהיר במוקדמות, וזו הייתה תרומה קריטית, אבל בספרד התרכזו במאזן במפעל עצמו, כי הסקורר הצנום הפך לשיאן של סביליה, תוך שהוא עוקף את פרדריק קאנוטה (שבעה שערים) ולואיס פביאנו (שישה).

עוד בנושא

סביליה אישרה: אדוארסו בריסו חולה בסרטן הערמונית
3:3 גדול: קאמבק ענק לסביליה מול ליברפול
ליגת האלופות: בשיקטאש בשמינית הגמר, פפה: "אנחנו חיים בשביל רגעים כאלה"
ריאל מדריד בשמינית עם 0:6 מול אפואל ניקוסיה, דורטמונד - טוטנהאם 2:1
ליגת האלופות: המחסום של קלופ, הרקורד של רונאלדו והלילה הבלתי נשכח של קיין

וויסאם בן ידר שחקן סביליה. GettyImages
עכשיו גם בליברפול מכירים אותו. בן יידר/GettyImages

טוניסיה ניסתה 5 פעמים והתייאשה

הוא כיוון לשם מלכתחילה. "זה כבוד גדול ללבוש את החולצה של קאנוטה", הצהיר בן ידר כאשר חתם בסביליה בקיץ 2016. רק לפני שבועיים, הוא הזכיר את המודל שוב בראיון לעיתון "אס": "קאנוטה ולואיס פביאנו היו חלוצים גדולים, ויהיה נהדר לכבוש יותר מהם. אני רוצה להיות מספר אחת של סביליה". אתמול זה קרה, ובצפון אפריקה עדיין עוקבים בעניין. הדוגמה של קאנוטה, יליד צרפת שייצג את טריקולור בנבחרת עד גיל 21, אך לא קיבל הזדמנות בנבחרת הבוגרת והפך לכוכב מולדת הוריו מאלי, לא נותנת מנוח להתאחדות הטוניסאית.

במשך שנים רדפו ראשיה אחרי בן ידר וניסו לשכנע אותו לשחק במדי הנשרים, אך תמיד נתקלו בסירוב. החלוץ האמין בעצמו והתעקש להשאיר סיכוי לזימון מדידייה דשאן. הוא ממתין לטלפון מהמאמן הלאומי, גם אם ברור לו שלא יוכל להיות שחקן הרכב קבוע. לשם כך הוא ויתר על מעמד של כוכב על במולדת הוריו. אחרי תשובה שלילית חמישית, לטוניסאים נמאס באוקטובר האחרון, והם דאגו לפרסם הודעה רשמית. "סוגיית בן ידר סגורה מבחינתנו, ואנחנו מאחלים לו הצלחה בהמשך הקריירה", נכתב שם. ואולם, שבועות ספורים מאוחר יותר הבטיחה הנבחרת את העפלתה למונדיאל, והאוהדים עדיין שומרים על אופטימיות מסוימת.

האם משהו יכול להשתנות? בן ידר רואה לנגד עיניו את הדוגמה של סטיבן אנזונזי, חברו לסביליה, שערך סוף כל סוף הופעת בכורה בחולצה הכחולה בתחילת החודש, והוא בן 28. הסקורר צעיר מהקשר בשנה וחצי, ודבריו של דשאן מוצאים חן בעיניו. "אנחנו עוקבים אחרי שחקנים רבים, והתחרות קשה", הצהיר לא מכבר המאמן כאשר נדרש לסוגיית בן ידר, אך לא כלל אותו בסגל גם הפעם. לנוכח רשימת המועמדים הארוכה, אולי כדאי לבן ידר לוותר ולהעדיף את טוניסיה בכל זאת, אבל הוא זוכר לא רק את נבחרת צרפת הצעירה אלא חושב על הישג היסטורי באמת. הוא עשוי להיות הראשון אי פעם ששיחק בנבחרת צרפת בכדורגל ובקטרגל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
וויסאם בן ידר שחקן טולוז. AP
שיחק עם בן בסט. בן יידר בטולוז/AP

השער הראשון בקריירה שינה את הכל

וזו המהות של בן ידר – הוא כוכב קטרגל שעבר ענף בגיל מתקדם. ב-2010, כאשר היה בן 18, הוא לבש את מדי צרפת על המגרש הקטן באולמות, והבקיע שער אחד בשתי הופעות. במקביל, הוא שיחק בקישור בקבוצת חובבים זניחה, שם אותר על ידי הסקאוטים של טולוז אשר הבחינו בכישורי הכדרור שלו על שטחים מצומצמים. המעבר היה קשה מכל הבחינות, ואת השנתיים הראשונות בילה בן ידר בעיקר בקבוצת המילואים. הוא היה מופנם וביישן, לא דיבר עם אף אחד, אכל המון ג'אנק פוד ולא הביע כל עניין בעבודת הגנה. המאמן אלן קזאנובה גילה סבלנות, וההמתנה השתלמה כאשר בן ידר עלה מהספסל במשחק מול אביאן באפריל 2012 והבקיע.

טולוז הפסידה 2:1, אבל ההתלהבות של בן ידר לא ידעה גבול. "אני מת על כדורגל, וצופה ביוטיוב בביצועים של הכוכבים הגדולים על מנת לנסות לחקות אותם. אחרי שהבקעתי את השער בליגה הבכירה, אני צופה בעיקר בו. אני בוהה בו כל יום, וזה גורם לי אושר. שברתי מחסום, ופרצתי לעולם הגדול", הוא סיפר אז בגילוי לב. המאמן מצא עבורו את התפקיד הנכון, העביר אותו מהקישור להתקפה, והנסיקה הייתה מטאורית.

חודשים ספורים אחרי הכיבוש ההוא נגד אביאן, הפך בן ידר ללהיט בצרפת. הוא הפציץ 15 שערים בעונתו המלאה הראשונה בסגל הבכיר, ב-2012/13, וקיבל באמצע העונה חבר חדש – עדן בן בסט, שהגיע על תקן כוכב עולה מברסט. שיתוף הפעולה בין השניים היה אמור להיות מבטיח. כוכב טולוז לשעבר ניקולה דיוז קבע: "הם משלימים זה את זה נהדר – אחד חלוץ רחבה קלאסי, והשני פועל בין הקווים ומאתר שטחים מתים. אני מצפה מהם לעשות המון צרות לכל הגנה". לרוע המזל, לקזאנובה היו תוכניות אחרות. בארבעת המשחקים בהם פתח בן בסט, סופסל בן ידר, ובמהרה התברר מי המנצח בקרב על המקום בהרכב.

וויסאם בן יידר שחקן סביליה. GettyImages
"יש בו משהו שמזכיר את מסי", הצהיר המאמן, ובן יידר היה מאושר לשמוע את ההשוואה ההזויה, כי הרי הוא אוהד ברצלונה שרוף/GettyImages

ברצלונה מזכירה לו קטרגל

בקיץ 2013 צורף לטולוז גם החלוץ הדני מרטין ברייטווייט, וגורלו של הישראלי נחרץ. חלום שיתוף הפעולה עם בן ידר לא יצא לפועל, בעוד החלוץ הצרפתי רק הלך והשתבח. בשלב מסוים איבד קזאנובה את הפרופורציות. "הפוטנציאל של וויסאם עצום, ויש בו משהו שמזכיר את מסי", הצהיר המאמן. בן ידר היה מאושר לשמוע את ההשוואה ההזויה, כי הרי הוא אוהד ברצלונה שרוף.

"הסגנון שלהם הכי יפה בעולם. הם משחקים מהר, כל שחקן יודע את אופציות המסירה עוד לפני שהוא מקבל את הכדור. זה מזכיר לי קטרגל, זו אמנות", הוא אמר בזמנו, אבל ידע שאין לו סיכוי להגיע לשחק בקאמפ נואו בחולצת בלאוגרנה. אז הוא המתין להזדמנות להצטרף לקבוצה ספרדית אחרת, ומונצ'י היה האיש שהגשים עבורו את השאיפה. כמיטב המסורת, המנהל הספורטיבי המפורסם עשה עסקה משתלמת. האנדלוסים שילמו 9 מיליון יורו בלבד תמורת החלוץ שהפציץ 62 שערי ליגה מכל הסוגים האפשריים בארבע עונות בטולוז. "השחקנים מהליגה הצרפתית הם המתאימים ביותר מבחינה פיזית וטכנית", הסביר לא פעם מונצ'י, שלמד לדבר צרפתית עוד בבית ספר.

וויסאם בן ידר שחקן סביליה. רויטרס
הוא מקווה שההצגות בצ'מפיונס ליג יגרמו לדשאן לחשוב בכיוונו. אם זה ולא יקרה, אף פעם לא מאוחר להרים טלפון לטוניסאים/רויטרס

השערים בליגת האלופות יובילו למונדיאל?

הוא פגע טוב גם עם בן ידר, גם אם העסקה אושרה עוד על ידי המאמן אונאי אמרי, אשר עזב לפריז סן ז'רמן ולא הספיק לעבוד עם החלוץ. חורחה סמפאולי, שהגיע במקומו, ביצע רוטציות נרחבות, ובן ידר מעולם לא היה שחקן בטוח בהרכב, על אף תרומה נאה של 11 שערים. לאכזבתו המרה, הוא נותר אשתקד על הספסל בשני המפגשים מול בארסה, ודרך לראשונה בקאמפ נואו רק לפני שלושה שבועות – וגם זה כמחליף ל-14 הדקות האחרונות. הדבר מדגיש את המעמד של הצרפתי גם עם המאמן הנוכחי אדוארדו בריסו. לואיס מוריאל הקולומביאני, שנרכש בקיץ מסמפדוריה, מועדף פעמים רבות על פניו, והבוס סבור שאינם יכולים לשחק ביחד.

לכן פתח בן ידר חמש פעמים בלבד בליגה הספרדית העונה, אבל בליגת האלופות הוא הכוכב הגדול, אחרי החגיגה מול בשאקשהיר במוקדמות. הוא הרשית מול ליברפול בתיקו 2:2 באנפילד במחזור הראשון, הבקיע שלושער ב-0:3 על מאריבור, וכעת הוסיף צמד במפגש החוזר עם יורגן קלופ ומורנו. שישה השערים בשלב הבתים מציבים אותו במקום השני בדירוג המבקיעים, אחרי כריסטיאנו רונאלדו, לצדו של הארי קיין, והרחק לפני מסי. הוא עדיין מקווה לנסוע עם הכוכבים הגדולים למונדיאל ברוסיה, ומקווה שההצגות בצ'מפיונס ליג יגרמו לדשאן לחשוב בכיוונו. אם זה ולא יקרה, אף פעם לא מאוחר להרים טלפון לטוניסאים. הוא אולי סירב להם, אבל הם לא יסרבו לו.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully