וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקום בו מכבי תל אביב נשארה אימפריה: על ייצוא שחקני הנוער לקבוצות ליגת העל

31.10.2017 / 6:30

רבע מהישראלים בליגת העל עברו במחלקת הנוער של הצהובים, שאמנם איבדו שליטה בבוגרים - אך עדיין שולטים בגילים הצעירים. אור שקדי יצא לבחון מי הן החממות הפורות ביותר לגידול שחקנים, ולא הצליח למצוא את הפועל ירושלים. וגם: חמש הערות לסיכום המחזור

one

לפני כשני עשורים פורסם במדור "ספרה בסלע" בעיתון "מעריב" נתון מרתק: במשך מספר עונות רצופות, לכל אחת מקבוצות הליגה הראשונה בישראל היה לפחות שחקן אחד שצמח במחלקת הנוער של מכבי תל אביב. מאז עבר הכדורסל הישראלי תמורות רבות; מכבי כבר רחוקה מלהיות האלופה הנצחית, ובמעמדה כמונופול חלו נסיגה ונגיסה - אבל לפחות בתחום אחד היא עודנה ונותרה האימפריה שהייתה: ייצוא שחקנים מהנוער.

בליגת העל רשומים 91 שחקנים ישראלים, שגדלו במחלקות הנוער השונות, אבל רק 56 מהם הפכו כבר ל"שחקני ליגה לגיטימיים" שמקבלים דקות משמעותיות. מתוך אותם 56, לא פחות מ-15 שחקנים - 26 אחוזים, ליתר דיוק - עברו בנוער של מכבי תל אביב. הרבה יותר מכל מועדון אחר. לאקדמיה ז"ל יש כיום 12 בוגרים ברחבי הליגה, ולמכבי ראשון לציון תשעה שחקנים.

כלומר: כל ישראלי רביעי בליגת העל התחנך בשלב זה או אחר אצל הצהובים, וזה בא לידי ביטוי גם בשורת התארים: מחלקת הנוער של מכבי זכתה ב-21 תארים מתוך 34 אפשריים מאז עונת 2000/01, כך שמתברר כי אין סתירה בין שני חלקי השאלה הנצחית - מה יותר חשוב: גידול שחקנים או זכייה באליפויות.

עוד בנושא:

ליגת העל: מכבי תל אביב ניצחה את מכבי חיפה 62:83
נבן ספאחיה: "האחוזים צריכים להשתפר אם אנחנו רוצים לנצח"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקיץ שעבר הופסקה פעילות האקדמיה של איגוד הכדורסל, ועוד מאגר של שחקנים מוכשרים נשאר בידי הקבוצות. במבט כללי לעבר הסגלים בליגת העל ניסינו לראות מי עושה עבודה טובה יותר עם מאגר הכישרונות שצומח אצלה בבית. בשל חוק הצעירים כל קבוצה מחויבת להחזיק שלושה שחקנים מתחת לגיל 25, כשאחד מהם צריך להיות אף מתחת לגיל 22. כך יצא שלכל קבוצה בליגה יש שחקן שגדל אצלה במערכת, אך בחלק גדול מהמקרים מדובר בנערי פוסטר.

למחצית קבוצות הליגה - הפועל ירושלים (רם אליאספור לא רואה דקות משחק), הפועל חולון, הפועל אילת, עירוני נהריה, עירוני נס ציונה ומכבי אשדוד - אין שחקן רוטציה אמיתי שגדל אצלה. טל דן מנס ציונה, לדוגמה, שחקן שמזוהה עם המועדון בו הוא משחק - עשה את רוב שנותיו במחלקת הנוער של מכבי ראשון לציון. לבני הרצליה ולגלבוע/גליל יש שחקן רוטציה אחד שאפשר להחשיבו כשחקן בית, לארבע קבוצות אחרות יש ארבעה שחקני בית, ומעל כולן בולטות מכבי תל אביב ומכבי ראשון לציון.

מכבי תל אביב ייצאה לא פחות מ-13 שחקנים שגדלו אצלה לטובת קבוצות אחרות ברחבי הליגה (הבולטים שביניהם - יותם הלפרין, גיא פניני ואבי בן שימול) ומכבי ראשון לציון עם שבעה שחקנים כאלה (הבולטים שבהם - שון דאוסון, אפיק ניסים וטל דן). למכבי חיפה יש שני כישרונות גדולים שגדלו אצלה ומככבים בקבוצות אחרות - בר טימור ויפתח זיו, וכך גם להפועל ירושלים - אדם אריאל ורפי מנקו. אצל האחרות, רוב שחקני הבית המשמעותיים נשארו בבית.

ואיזו מחלקת נוער בולטת בהיעדרה? זו של אלופת המדינה לבוגרים, הפועל ירושלים. למרות שקבוצת הנוער שלה זכתה בעבר בגביע המדינה, ואף שיש לה ייצוג נכבד גם בנבחרת העתודה האחרונה, ארבעה שחקנים בלבד עלו מהמחלקה הצעירה של האדומים לליגת העל. שניים מהם - רם אליאספור ודביר רינגוולד - שייכים לסגל של פוטיס קציקאריס ולא רואים דקות.

עוד באותו נושא

ליגת העל: מכבי תל אביב ניצחה את מכבי חיפה 62:83

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שתי קבוצות עושות את דרכן במעלה הכדורסל הישראלי בדרך פיתוח הנוער, אך בניגוד למכבי תל אביב – הן גם מעניקות לשחקנים הצעירים שלהן הזדמנות אמיתית בקבוצות הבוגרים. הראשונה היא הפועל גלבוע/גליל, עם מחלקת הנוער הנפלאה של גלבוע/מעיינות, סגנית אלופת המדינה לנוער, שיודעת לזהות כישרונות במחלקות יריבות ולצרף אותם אליה. שלושה שחקני ליגת העל כבר ייצאה המחלקה הזאת - זיו בן צבי, עוז בלייזר וחואקין שוכמן, כשעוד מספר כישרונות מבטיחים נמצאים כיום בקבוצת הבוגרים.

הקבוצה השנייה היא מכבי רעננה, שהפכה אולי לחממה הגדולה ביותר של צעירים כיום בישראל. אחרי שלוש אליפויות רצופות בעשור האחרון, ברעננה מחכים לקצור את הפירות גם בקבוצת הבוגרים, והניצחון על אותה גלבוע/גליל בגביע בשבוע שעבר מוכיח שהם בדרך הנכונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חמש הערות על המחזור

1. אלכס טיוס לא מתלבש, משחק ליגה קל על הנייר נגד מכבי חיפה, ואיתי שגב שפותח בחמישייה מקבל רק 12 דקות, רובן ברבע הראשון. אם בסיטואציה הזאת הקפטן של מכבי תל אביב לא מצליח להרוויח את הדקות שלו, הוא לא אמור לרוות יותר מדי ניסיון של זמן מגרש בעונה הזאת.

2. בעונה שעברה עוז בלייזר ועמית שמחון סחבו את מכבי חיפה על הגב כמעט עונה שלמה עם מספרים נהדרים. העונה שמחון עבר לאילת, והשניים חווים ירידה של יותר מ-50 אחוזים במספרים, ויותר מ-70 אחוזים במדד. לפעמים עדיף להשאר ביחד.

3. במהלך כל משחקי ההכנה נראתה מכבי ראשון לציון לא מספיק טוב וחיכתה בסבלנות לשחקן פנים שיעשה אותה טובה יותר. בסוף, רגע לפני גביע ווינר, הגיע מרפי הולוואי, והכתומים מוצאים את עצמם צמודים למקום השני, כשהסנטר כבר מחובר ונראה דומיננטי בדיוק כמו בעונה שעברה.

4. עוד שחקן פנים מצליח בקבוצת צמרת הוא איגור נסטרנקו. בלי שום התראה מוקדמת, בגיל 27, רושם נסטרנקו פריצה מרשימה בתחילת העונה עם 8.3 נקודות ו-5 ריבאונדים למשחק, כמעט כפול משיאי הקריירה שלו. הזימון לנבחרת מוצדק, ואולי יצליח להשתחל ל-12 האחרונים למוקדמות אליפות העולם.

5. דיאנג'לו הריסון נפצע בשריר הירך האחורי ברבע הראשון נגד נס ציונה, ג'ייקובן בראון נפצע בברך ברבע הראשון נגד מכבי תל אביב, יחזקאל סקוורר חש כאב בתאומים ברבע הראשון נגד הפועל חולון בדרך לקרע. בגלבוע/גליל לא צריכים להחליף מזוזות, הם צריכים לבדוק מה גורם להם להיפצע ברבע הראשון כל הזמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully