וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על ספידים: כך הפך ג'ון דיברתולומאו לבן המועדף במכבי תל אביב

24.10.2017 / 14:30

הוויתור על קריירה מבטיחה כרואה חשבון, ההסבה לרכז והאפשרות שיהפוך בקרוב לסמל ביד אליהו. ג'ון דיברתולומאו, "ספידי גונזלס" בשבילכם, הוא ההפתעה הנעימה של מהפכת הקיץ בצהוב. אחרי שהתאקלם במהירות מרשימה, יש מי שכבר מפנטז עליו כיורש של דרק שארפ

one

לפני כחודש, כשמכבי תל אביב שיחקה בטורניר כרתים והפסידה בגמר לאולימפיאקוס, הביע אחד ממומחי הכדורסל הבכירים ביוון דאגה ממצבם של הצהובים. "נראה שיש להם שחקנים טובים ומאמן טוב, ויש להם את הכלים להגיע רחוק העונה, אבל כדי לחזור להיות מכבי הם צריכים אנשים שיבואו בגישה הנכונה, שיילחמו, שיבינו את מקומם", הסביר בשיחה סגורה. "עושה רושם שהיחיד שעונה להגדרה הזאת הוא ג'ון דיברתולומאו".

הערב (שלישי, 21:05, ישיר בספורט 5) מכבי ואולימפיאקוס ייפגשו שוב, הפעם במסגרת היורוליג, ורק אחת מהן תשמור על מאזן מושלם. דיברתולומאו הוא בינתיים נקודת האור הבולטת של מהפכת הקיץ בצהוב, ודאי בכל הקשור לשחקנים המקומיים: הוא מקבל מנבן ספאחיה כ-25 דקות בממוצע (שני בקבוצה בליגה, רביעי ביורוליג) והפך לעוגן ההגנתי שלו בקו האחורי. "הוא עומד לשנות את הקריירה שלו", החמיא לו המאמן הקרואטי.

לקראת תום העונה שעברה נקלע דיברתולומאו לדילמה, כשבמקביל להצעה ממכבי הופעל עליו לחץ להגיע להפועל ירושלים. "אם אתה רוצה להיות שחקן מרכזי ולקבל דקות משמעותיות ביורוקאפ, תחתום אצלנו", אמרו לו אנשי האלופה, והשחקן עצמו הביע חשש שבחירה בצהובים עלולה להביא אותו לקצה הספסל ביד אליהו.

לבסוף הוא בחר בנציגה הישראלית ליורוליג, ולהזדמנות שניחתה עליו בגביע ווינר הוא לא פילל: פייר ג'קסון ונוריס קול הושבתו בגלל פציעות, ודיברתולומאו שתופקד כרכז הצטיין בדרך לזכייה בתואר עם 15.3 נקודות וחמישה אסיסטים למשחק. בשבת האחרונה הוא הגיע לשיא, כשחילץ במו ידיו את מכבי מהפסד בכורה בליגה מול גלבוע/גליל עם מהלך של שש נקודות בתשע שניות (שלשה, חטיפה ועוד שלשה), חולל מהפך ונתן לצהובים זריקת הרגעה לפני המחזור הכפול הראשון של העונה ביורוליג.

עוד בנושא

לנדסברג ומקל פורחים, מילר ממשיך לקרטע: מה עם האקסים של מכבי תל אביב?
כרם משעור חזר לאימוני מכבי תל אביב, אך לא צפוי להיות בסגל לאולימפיאקוס
נבן ספאחיה מזהיר: "אנחנו לא מסוגלים לשחק 40 דקות באותה רמה כרגע"

ג'ון דיברתולומאו שחקן מכבי תל אביב MVP גמר גביע ווינר. ברני ארדוב
זכה מההפקר. דיברתולומאו אחרי הזכייה בגביע ווינר/ברני ארדוב

מוקדם עדיין להשוות ולקשור כתרים, אבל עבור רבים מאלו שחזו במהפכת המתאזרחים של 1996 ובמהפכת המתאזרחים הנוכחית, דיברתולומאו (26, 1.83), בן לאב איטלקי ולאם רוסייה ממוצא יהודי, מזכיר במובנים מסוימים את דרק שארפ בתחילת דרכו בצהוב. לפני ארבע שנים, בזמן שהצהובים זכו ביורוליג, הוא עשה את צעדיו הראשונים באירופה, הרחק מאור הזרקורים - בליגה השלישית בספרד.

השנתיים האחרונות, בהן שיחק בהצלחה רבה במכבי חיפה, הביאו לו את השדרוג המיוחל, אך עדיין מציבות סימן שאלה סביבו: האם יוכל לשבור את תקרת הזכוכית בה נתקע הגארד המבטיח הקודם שהגיע לתל אביב מרוממה, סילבן לנדסברג? האם האופי הנוח והגישה הלוחמנית שלו יביאו אותו רחוק יותר, או שנורת האזהרה שנדלקה בגמר הפיינל פור האחרון - כשטרנס קינזי שיתק אותו - הייתה רמז לחיים הקשים שמצפים לו ברמות הגבוהות?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ג'ון דיברתולומאו שחקן מכבי חיפה (ימין) מול טרנס קינזי שחקן הפועל ירושלים. ברני ארדוב
ככה זה ייראה ביורוליג? קינזי משתק את דיברתולומאו/ברני ארדוב
רמי הדר: "בזכות האופי המיוחד שלו אין לו בעיה לעלות מהספסל. האגו לא מנהל אותו. הוא אחד השומרים הקשוחים והאיכותיים שאימנתי, והערך המוסף ההגנתי שלו יכול לעזור לכל קבוצה, גם ביורוליג"

דיברתולומאו בכלל לא היה "נעול" על קריירת כדורסל. באוניברסיטת רוצ'סטר הוא למד ושיחק מבלי שתהיה לו מלגה, וכשסיים את לימודיו לא היה בטוח אם ימשיך לשחק. התוכנית המקורית שלו הייתה לטוס לאירופה למספר שנים, לראות עולם ואז לפרוש בגיל צעיר מכדורסל לטובת קריירה פיננסית בארה"ב כרואה חשבון או כלכלן.

אמיליו דוראן, סוכן ספרדי-אמריקני שמייצג בין היתר כוכבים כמו גוסטבו איון ובראד אולסון, פתח עבור דיברתולומאו את הדלת בספרד. שותפו הישראלי דאז, אורי ברנע, ניסה לשכנע אותו להביא את השחקן למבחנים בישראל - ורק לאחר שנה וחצי הצליח. ברנע הסביר לדוראן שהקריירה של שחקן יהודי יכולה להתפתח טוב יותר בארץ. "אורי זיהה את הכישרון והאישיות של ג'ון והמליץ עליו לחיפה", משחזר מאמנו לשעבר של דיברתולומאו בחיפה, רמי הדר. "ג'ון הגיע לארץ לקראת סוף עונת 2014/15 ובתוך מספר אימונים כבר אפשר היה להתרשם מהמקצוענות ומהיכולת הגבוהה שלו".

"אחרי שראיתי את ג'ון באימונים שכנעתי את ג'ף רוזן, והטסנו אותו לדירה ריקה בזמן הפלייאוף בארץ", מספר מאמן מכבי חיפה ועוזר מאמן נבחרת ישראל כיום, עופר רחימי, ששימש אז כעוזר המאמן בקבוצה. "הוא נכס לכל קבוצה, בטח בחוק הרוסי, ובזכות האופי המיוחד שלו אין לו בעיה לעלות מהספסל. האגו לא מנהל אותו. הוא אחד השומרים הקשוחים והאיכותיים שאימנתי, והערך המוסף ההגנתי שלו יכול לעזור לכל קבוצה, גם ביורוליג".

חיפה שילמה פיצוי לסראגוסה עבור התרת חוזהו של דיברתולומאו, ששיחק אז בליגה השנייה בספרד, והחתימה אותו על חוזה לעונה עם אופציה לעונה נוספת. במהלך התקופה בחיפה הסתכסכו ברנע ודוראן ופירקו את השותפות ביניהם, ומי שפגש את אנשי מכבי תל אביב, יום אחרי סיום העונה החולפת, הוא שמוליק אביטל, אב חברתו של דיברתולומאו. את המשך המגעים מארה"ב ניהלו דוראן ורז גל, ומי שנתן את הטון בעסקה היה בעיקר אביטל, שרצה מאוד שחתנו המיועד ישחק במכבי תל אביב. הרצון היה הדדי: באמצע העונה הקטסטרופלית שעברה על מכבי תל אביב עלה שמו של הגארד כמועמד מועדף. "דיברנו על שחקן הגנה טוב, עם אופי טוב שיכול לחזק את הישראלים", מספרים במועדון.

שחקן מכבי תל אביב ג'ון דיברתולומאו עם מאמן הקבוצה נבן ספאחיה. יוסי ציפקיס
לקראת מהפך בקריירה. ספאחיה עם דיברתולומאו/יוסי ציפקיס
ספאחיה: "אני מתכוון ללמד אותו לשחק כרכז, כמו שראיתם במשחקי טרום העונה. זה האתגר שלי. אני רוצה להפוך אותו לשחקן שלם יותר"

דיברתולומאו חתם במכבי עוד לפני שהמאמן נבן ספאחיה הגיע אליה. "אני אוהב את צורת המשחק שלו", אומר הקרואטי. "יש לו אופי נוח והוא יכול להשתפר עוד הרבה יותר ולהראות הרבה יותר".

לא רק המאמן מפרגן לרכש האמריקני אלא גם חבריו בחדר ההלבשה, שהצמידו לו את הכינוי "ספידי גונזלס" בגלל המהירות שלו.

בניגוד לימיו בחיפה, אז שימש בעיקר כקלע לצידו של גרגורי ורגאס, במכבי תל אביב מייעדים לו תפקיד אחר. "אני מתכוון ללמד אותו לשחק כרכז, כמו שראיתם במשחקי טרום העונה. זה האתגר שלי. אני רוצה להפוך אותו לשחקן שלם יותר", מתחייב ספאחיה. השחקן עצמו מעיד: "אני מרגיש נוח יותר לשחק בעמדת הרכז".

על הרצינות שבה מתייחסים במכבי תל אביב לדיברתולומאו תעיד העובדה שהצהובים שוקלים למנות אותו כסגן הקפטן - כך שהוא ישמש כראש הקבוצה במשחקים בהם איתי שגב לא יתלבש. "אם זה יקרה, זה יהיה כבוד עבורי", מגיב הגארד. "חתמתי על חוזה לשלוש שנים, ואני רוצה להיות במכבי המון זמן. בינתיים אני מתאקלם בעיר, במקום. מכבי זה כדורסל ברמה גבוהה".

ככה דיברתולומאו נראה בקולג'ים, כשעוד תכנן להיות רואה חשבון

דיברתולומאו: "לוקח זמן להסתגל ליורוליג, זה מהיר יותר, גדול יותר, אבל אני מקווה להמשיך להשתפר"

דיברתולומאו הוא הקלע השני בטיבו במכבי בליגה עד כה, עם 11.3 נקודות למשחק (כשהמדד שלו - 15.3 - הוא הגבוה בקבוצה), ותוך זמן קצר קיבע את מעמדו כישראלי השני בהיררכיה (אחרי הסנטר אלכס טיוס). סימן השאלה שנותר לגביו נוגע להשתלבותו ביורוליג: בניצחונות על באמברג ובאסקוניה הוא השאיר את הבמה לכוכבים פייר ג'קסון ונוריס קול, ובעצמו קלע רק 3.5 נקודות ב-33 אחוזים מהשדה וביצע שבע עבירות ב-43 דקות.

"אף אחד לא מוחה על הדקות, ג'ון קשוח ומבין את זה", אומר ספאחיה. "יש לו סבלנות. הוא רוצה לשחק כמו כל שחקן, והוא מודע לכך שיש רוטציה. אני מתכוון להשתמש גם בציוות של ג'קסון, דיברתולומאו ומייקל רול יחד". הטריו הזה הביא לבריחה ברבע הרביעי בבאמברג.

הדר מספר: "הוא יכול להתאים ליורוליג. ג'ון שחקן מגוון, אינטנסיבי, קבוצתי ומוכשר. הוא יודע להתאים את עצמו לצרכי הקבוצה וממוקד בצורה מרשימה. לפני הכל, הוא אדם מיוחד ואינטליגנטי, ושחקן שכיף לאמן".

ואיך רואה דיברתולומאו את עתידו ביורוליג? "עדיין צריך לראות, אני מקווה שיהיו לי עוד ועוד הזדמנויות ואצבור ניסיון. לוקח זמן להסתגל, זה מהיר יותר, גדול יותר, אבל אני עם צוות מאמנים מעולה, ואני מקווה להמשיך להשתפר. יש לי חברים שעוזרים לי על המגרש, ואני בהחלט מקווה להוכיח לכולם שזו הרמה שלי".

בינתיים הוא עומד במילה שלו.

ג'ון דיברתולומאו שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
יהפוך לרכז במשרה מלאה? דיברתולומאו/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully