וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהראן לאלה: "אסור שהקריירה שלי תגמר עם כתם כזה. לא מגיע לי"

22.10.2017 / 14:00

"שמעתי על מקרים של שחקנים שסירבו לתת בדיקה כי ידעו שלקחו משהו לא חוקי. אם הייתי ממכבי תל אביב, היחס היה אחר". החלוץ חושף בראיון מקיף ראשון איך חיים קורסים בשנייה. אל תחמיצו

צילום וידאו: קובי אליהו, עריכת וידאו: מתן חדד
"היה קשה לי לעמוד בפני הילדים שלי ולספר להם את מה שקרה. זה גמר אותי. לעולם לא אסמוך על אף אחד אחר"

את הימים האלה חלוץ הפועל חיפה, מהראן לאלה לא ישכח בחיים. בבוקר הדיון הראשון שלו בהתאחדות לכדורגל, לאחר שנמצא כי השתמש בחומרים אסורים, הוא קרא אליו את שני בניו, בני ה-6 וה-4, והחל לספר להם על מה שעומד לקרות באותו יום. "אבא, לקח חומרים שהיה אסור להשתמש בהם ויכול להיות שהוא לא יוכל להמשיך לשחק כדורגל", הסביר החלוץ לילדיו. ספק אם השניים הבינו באמת במה מדובר, אבל לפני הפרידה ממנו השניים ביקשו רק דבר אחד: "אבא אנחנו רוצים שתמשיך לשחק כדורגל".

"אלה דברים שרציתי לספר בבית הדין, אבל היה לי קשה. אני בנאדם מאוד סגור", אומר לאלה ופותח לראשונה את ליבו באופן מקיף. "עברו עליי ימים מאוד, מאוד קשים. אני לא אשכח את הבוקר הזה בחיי וכמה היה קשה לי לעמוד בפני הילדים שלי ולספר להם את מה שקרה. זה גמר אותי. אבל רציתי שכולם ידעו, שיבינו שאני לוקח אחריות, שאני לא בורח. גם עכשיו יש לי צמרמורת כשאני מספר על זה. אני לא יכול להסביר כמה התקופה הזאת הייתה מלחיצה וקשה בשבילי. אני רק יודע דבר אחד: את הלקח שלי למדתי לכל החיים, ולעולם לא אסמוך על אף אחד אחר".

עוד בנושא
מהראן לאלה ייפגש עם יואב כץ: "אין רצון לפגוע בחופש העיסוק שלו"
מהראן לאלה התגונן: "עשיתי בדיקות סמים בעבר, לא הייתה בעיה"
בהתאחדות נוטים לאפשר למהראן לאלה לחזור להפועל חיפה

seperator
מהראן לאלה בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל. קובי אליהו
"אם יש צדק, לא יגמרו לי את הקריירה". לאלה/קובי אליהו
"כולם מבינים שנעשתה פה טעות אנוש, ששום דבר לא היה מכוון. יש אנשים במדינה הזאת שעשו דברים הרבה יותר גרועים ממני"

ביום רביעי הקרוב יעמוד מהראן לאלה (35) בפני בית הדין העליון של התאחדות לכדורגל בפעם האחרונה. שם יוחלט סופית אם החלוץ יורחק לשנתיים מהמגרשים, לאחר שבבדיקת סמים נמצאו אצלו שלושה חומרים שונים המכילים סטרואיד אנבולי, האסורים לשימוש. אם בית הדין העליון לא יקל בעונשו של לאלה, המשמעות מבחינת החלוץ היא פרישה מכדורגל וכתם גדול על הקריירה שלו.

רגע לפני שזה קורה, לאלה חושף לראשונה את מה שעבר עליו בחודשים האחרונים, והוא משוכנע, בניגוד לדעה הרווחת, שהדיינים יעשו צדק אתו: "ראיתי בעיניים שלהם ואפילו של התובע שהם רוצים לבוא לקראתי. כולם מבינים שנעשתה פה טעות אנוש, ששום דבר לא היה מכוון. יש אנשים במדינה הזאת שעשו דברים הרבה יותר גרועים ממני וקיבלו הזדמנות שנייה. אז לי, שלא עמדתי בחיים אפילו פעם אחת לוועדת משמעת, שכל הקריירה שלי רק ניסיתי להיות ספורטאי למופת ולשמש דוגמה, לא מגיע לי הזדמנות נוספת? אם יש צדק, הם יתנו לי עונש השהייה לחצי שנה ולא יגמרו לי את הקריירה בגלל טעות שנעשתה בתום לב".

seperator
"כל הקריירה שלי לקחתי ויטמינים ותוספי תזונה כי זה משהו שכולם המליצו לי לקחת כדי לשמור על הגוף שלי"

כדי להבין איך לאלה התגלגל למקום שבו הוא זקוק לחסדי הדיינים, צריך לחזור מעט כמה חודשים אחורה. במחזור האחרון בעונה שעברה, הפועל חיפה פגשה את הפועל כפר סבא למשחק שלא קבע עבורה דבר. בסיום המשחק התבקש החלוץ להגיע על מנת לעבור בדיקת סמים. לאלה מיד הסכים, ורק אחרי חודשיים כמעט, גילה שאותה בדיקה תשנה כנראה חייו. "קראו לי", משחזר החלוץ. "ומיד הסכמתי לבוא. כבר עברתי כמה פעמים בקריירה שלי בדיקות כאלה ולא היה לי שום חשש שימצאו משהו. תראה לי שחקן אחד, שיודע שהוא עשה משהו לא בסדר ומסכים לבוא בלי בעיה? מאז שהתפוצצה הפרשה הזאת, שמעתי על הרבה מקרים ששחקנים סירבו לתת בדיקה, כי הם ידעו שהם לקחו משהו לא חוקי. הייתי הופך שולחן, בורח או מנסה לעשות משהו כדי שהבדיקה הזאת לא תצא לפועל, אם הייתי יודע שמשהו לא בסדר אצלי. מקסימום הייתי מקבל קנס או עונש אחר. אבל למה שלא אעשה זאת, אם אני יודע שהכל תקין אצלי וכל החיים שמרתי על עצמי כספורטאי?".

כחודש וחצי בערך אחרי אותה בדיקה, לקראת סוף יוני, לאלה קיבל טלפון. על הקו היה סמנכ"ל הפועל חיפה, אורן סטרלינג, שהודיע לחלוץ: "נכשלת בבדיקת סמים" . לאלה לא ממש הבין במה מדובר ולא ממש התרגש בהתחלה: "אפילו לא שאלתי אותו מה זה אומר", מספר החלוץ. "חשבתי אולי מדובר בטעות או שמקסימום יתנו לי עונש קטן, כי הרי סמים או משהו אסור אני יודע שאני לא לוקח, ואז הוא התחיל להגיד שאני צריך לפתוח בקבוקן נוסף שנמצא אצלם בבדיקה. לא ממש הבנתי במה מדובר".

מה עבר עלייך באותם ימים?
"הכל עבר עליי. בהתחלה לא האמנתי בכלל שאני נמצא במצב הזה. לא ידעתי מאיפה החומרים האלה הגיעו, ולא הבנתי איך דווקא הסיפור הזה קרה לי. כל הקריירה שלי לקחתי ויטמינים ותוספי תזונה כי זה משהו שכולם המליצו לי לקחת כדי לשמור על הגוף שלי ולהאריך קריירה. כל הזמן עבדתי בחדר כושר פרטי עם מאמנים אישיים. הייתי בשוק האמת. אחרי זה הגיע גם הלחץ. התחלתי לחשוב מה אני אעשה עכשיו, אם הכדורגל יגמר. על פרנסה, על המשפחה, על מה אנשים יגידו".

seperator
שחקן הפועל חיפה מהראן לאלה עם חיים מגרלשווילי. יוסי ציפקיס
"לפחות שלוש בדיקות סמים לפני"/יוסי ציפקיס
"לפני שלוש שנים בערך לקחתי מאמן אישי והוא נתן לי כל מיני תוספי תזונה כי זה אמור להשלים את האימונים. סמכתי עליו"

באותם ימים פתחת את האקדמיה שלך לכדורגל.

"כן. כמה ימים לפני שזה התפוצץ כבר היינו בסוף ההכנות וכבר גייסנו ילדים, אני והשותף שלי ואליד (שרוף). לא ידעתי מה לעשות ומה יחשבו ההורים של הילדים. למזלי, ואליד תמך ותומך בי כבר היום, וכבר בהתחלה אספתי את כל ההורים והסברתי להם מה קרה. אנשים רואים שאתה דובר אמת ובגלל זה הם נשארו איתי. אמרתי לכולם שם שמבחינתי היום אני לא ממליץ על שום חומרים נוספים להשתמש בהם. אסור לקחת את הסיכון, ואני הדוגמא לכך. למזלי, בגלל שתמיד דאגתי לשמש דוגמא, אנשים האמינו לי ושמו את זה בצד. הם גם ראו שיש מולם בנאדם אמיתי שבגלל טעות הסתבך ואף אחד שם לא חושב שלקחתי חומרים בכוונה".

אמרת שעשו לך כבר בדיקות סמים בעבר ועברת אותם, אז מה השתנה?

"עשו לי לפחות שלוש בדיקות סמים לפני. כל הזמן השתמשתי בתוספי מזון וויטמינים. לפני שלוש שנים בערך לקחתי מאמן אישי והוא נתן לי כל מיני תוספי תזונה כי זה אמור להשלים את האימונים. מאז שהתחלנו לעבוד ביחד, עברתי בדיקה סמים אחת והכל היה תקין, לא חששתי לרגע שמה שהוא נותן לי היה משהו לא חוקי. סמכתי עליו. אני גם לא חושב עכשיו שהוא אשם או עשה בכוונה. הוא הזמין דברים מחו"ל שבתוכם היו את החומרים האלה, שאף אחד לא ידע מהם. רק לפני כמה ימים עצרו מישהי על הברחת תוספי מזון מזויפים, ככה שכל אחד היום יכול להיות בסכנה, גם עם יש דברים שהוא לקח אותם שנים, הוא חייב להיזהר. ההתאחדות והקבוצות חייבות להסביר לשחקנים איזה חומרים מותר ואיזה אסור, שלאף אחד אחר לא יקרה מה שלי קרה".

יש כאלה שקשרו את התוצאות בספרינט בשנה שעברה לחומרים האלה.
"אין קשר בכלל בין הדברים. מדובר פה ביציאה מהמקום, לא בריצה ל-100 מטר. תמיד הייתה לי יציאה מהירה יותר מהמקום מכולם. עוד בתקופה שהייתי משחק בהפועל, תמיד גוטמן סמך על זה. חוץ מזה, אני כל השנים שומר על עצמי, אני מתאמן הרבה יותר קשה מכל הילדים שיש היום בכדורגל".

seperator
"אני אדם מאמין, וגם פה זה כנראה קרה בעזרת השם ואני שמח שמצאו את החומרים האלה. אבל כן אני רוצה שיעשו איתי צדק"

איך עברת את התקופה הקשה הזאת?

"האמת שבלי התמיכה של המשפחה, לא יודע איך הייתי עובר את התקופה הזאת. כל הזמן הייתי במחשבות. למזלי אישתי וההורים שלי, מהרגע הראשון היו לצדי. דוד שלי פואד שכל הקריירה ליווה אותי, היה איתי כל הזמן ודאג לי להכל ועורך הדין שלי אייל יפה. בלעדיהם, כנראה הייתי במקום אחר. שלא תבין אותי, גם היום אני הולך עם ראש מורם. אני יודע ששום דבר לא עשיתי בכוונה, אבל כאחד שרוצה לעסוק בספורט עוד הרבה שנים בעתיד, אסור שהקריירה שלי תגמר עם כתם כזה. זה לא מגיע לי".

אתה מרגיש בגלל מה שקרה איתך ועם שיר צדק, מחפשים לעשות תקדים על הגב שלך?

"כן. אין דרך אחרת לראות את זה. כולם בהתאחדות יודעים כמה אני ספורטאי למופת, אף פעם לא הייתי מעורב בשום דבר חריג, אבל כנראה שעכשיו מנסים על חשבוני להזהיר שחקנים אחרים. כולם יודעים, ואפילו בבית דין אמרו את זה, שזה לא נעשה בכוונה. הם יודעים שיש לא מעט מקרים בעולם שהפעילו שיקול דעת לספורטאים שלקחו חומרים הרבה יותר גרועים ממני ואפילו עם ידיעה. אז למה שעכשיו לא יפעילו שיקול דעת? ברור שמנסים לעשות תקדים עליי כדי להפחיד שחקנים אחרים. אני לא בורח מאחריות, אבל עונש של חצי שנה בחוץ, הוא עונש מספיק קשה. בטח שאני הראשון שמצאו אצלו חומרים כאלה ולא הייתה שום הסברה בנושא. שיסתכלו על הקריירה שלי ויעשו איתי צדק".

אתה חושב שאם היית שחקן יותר מתוקשר או שחקן נבחרת היית מקבל יחס אחר?

"אפילו יואב כץ אמר לי שאם הייתי שחקן של מכבי תל אביב, היו מתנהגים אליי אחרת. חשוב לי להבהיר שאני לא מחפש רחמים של אף אחד. בסופו של דבר אני מסתכל גם על הדבר הזה כדבר חיובי. הלכתי לרופא שלי אחרי הבדיקות האלה והוא אמר לי תגיד תודה שגילו את זה, כי אם היית ממשיך לקחת את החומרים האלה, כנראה שתוך כמה שנים היית מקבל סרטן. ככה שאני לא מחפש רחמים. אני אדם מאמין, וגם פה זה כנראה קרה בעזרת השם ואני שמח שמצאו את החומרים האלה. אבל כן אני רוצה שיעשו איתי צדק, ולא יתנו לסיים ככה את הקריירה עם כתם כזה. זה לא מגיע לי".

seperator
שחקן הפועל חיפה מהראן לאלה מול שחקן מכבי תל אביב פרדראג ראיקוביץ'. ברני ארדוב
"אף פעם לא שיקרתי"/ברני ארדוב
"יש לי ביטחון כי אני בנאדם אמתי ואף פעם לא שיקרתי או ניסיתי לרמות ואני חושב שהדיינים ראו את זה"

התאחדות גם ביקשה להרחיק אותך מכל עיסוק בכדורגל?

"כן, זה חלק מהעונש. זה נשמע הגיוני למישהו? אם מאמינים שהכל נעשה בתום לב, אז למה לפגוע למישהו בפרנסה שלו? זה שביקשו להרחיק אותי לארבע שנים מהמגרשים, זה לא מספיק עונש? זה אומר שאני אצטרך להפסיק לעשות את מה שאני הכי אוהב. אז גם לקחת לי את הכדורגל וגם לקחת לי את הפרנסה? יואב כץ רוצה שאני אשאר במועדון, אז למה לא לתת לי? אין שום סיבה שבעולם שזה יקרה, ואני חושב שכל מי שהיה בדיון הבין את זה".

אתה מאמין שתחזור עוד לשחק או שאתה כבר מוכן ליום שאחרי?

"האמת שבסיוטים שלי לא חשבתי שאגיע למצב כזה, אבל אני אופטימי כי אני מאמין שאנשים בסופו של דבר יראו מי אני ולא יתנו לי עונש כזה קשה. אני לא חושב בכלל על פרישה מכדורגל, אני מאמין שכבר בינואר אני אחזור לשחק. יש לי ביטחון כי אני בנאדם אמתי ואף פעם לא שיקרתי או ניסיתי לרמות ואני חושב שהדיינים ראו את זה והם יקבלו בסופו של דבר החלטה שהיא צודקת ועושה צדק עם כולם. לכל בנאדם מותר לטעות. האחריות היא שלי ואני לא בורח ממנה, אבל זה לא יהיה צודק להעניש אותי בחומרה על מקרה שאף אחד לפני לא נשפט עליו לפני בארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully