וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה לא תוכל להתחמק מהשוואות לרונאלדו: גונסאלו גדש זוהר בוולנסיה

16.10.2017 / 11:30

היהלום בן ה-20 שהושאל למסטאייה מפ.ס.ז' סיפק 4 בישולים אמנותיים מאז ספטמבר, ואתמול הפציץ ב-3:6 על בטיס גם את אחד מהשערים היפים של העונה. גונסאלו גדש בורח מההשוואות לכריסטיאנו, אך הן רודפות אחריו - ובצדק

יח"צ - חד פעמי

בווידאו: תקציר ה-3:6 המשוגע של ולנסיה על בטיס

בשבוע שעבר דווח בתקשורת הספרדית כי פיטר לים, הבעלים של ולנסיה, קיבל החלטה אסטרטגית לרכוש בכל מחיר את כרטיסו של גונסאלו גדש מפריס סן ז'רמן. הקיצוני הפורטוגלי בן ה-20 מושאל העונה למסטאייה, אולם הרושם שהותיר במשחקים הספורים במדי העטלפים כה חזק שאי אפשר לא לחלום בגדול. הקטארים, מצידם, לא יוותרו בקלות - הם שילמו בינואר לא פחות מ-30 מיליון יורו לבנפיקה תמורת היהלום, ועשיית רווח היא לא מטרתם בעסקי הכדורגל. המפתח יהיה כרגיל אצל ז'ורז'ה מנדס, סוכן העל הפורטוגלי שהינדס את העסקה המקורית, אבל הוא צריך לחשוב גם על טובת הלקוח. כמו במקרה של רנאטו סאנצ'ס, שהלך לאיבוד בבאיירן מינכן, אסור לו להתייבש על הספסל. הוא חייב לרוץ עם הכדור.

זה מה שגדש עשה תמיד, והוא לא יודע מנוח. אתמול, בזמן פציעות במשחק החוץ מול בטיס שכבר הוכרע, הוא גנב את הכדור ליד הרחבה שלו, פצח בדהירה חסרת מעצורים לאורך כל המגרש וסידר את השער האחרון לאנדראס פריירה בדרך ל-3:6 מכונן. כיצד נותר לו כוח? עזאזל יודע, אבל הוא היה פעלתן במשך כל ההתמודדות. בסוף המחצית הראשונה, תרם הפורטוגלי בעצמו שער חשוב הרבה יותר בטיל מטורף מ-25 מטרים שלא הותיר לשוער בטיס אנטוניו אדם שום סיכוי. ולנסיה, שכבשה 17 (!) שערים בארבעה נצחונות רצופים, טיפסה למקום השני, תוך שהיא עוקפת את ריאל מדריד. כריסטיאנו רונאלדו מביט בקנאה מאחור.

עוד בנושא

צפו בהצגה: ולנסיה ניצחה 3:6 את בטיס במשחק משוגע
בספרד יוצאים מגדרם: "המשחק הכי טוב של העונה"
מילאן עדיין מעניקה גיבוי למונטלה אחרי ה-3:2 בדרבי

גונסאלו גדש. GettyImages
הוריו הקריבו את כל זמנם כדי שיגשים את החלום. גונסאלו גדש ב-2013/GettyImages

כוח מתפרץ ובעיטה נדירה

אוהדי העטלפים לומדים להכיר את הכוח המתפרץ המופלא, הכדרור הקליל תוך כדי ריצה והבעיטות המרשימות ממרחק של האיש שהושווה בזכות תכונות אלה מאז נעוריו לרונאלדו. גדש עצמו שונא את ההשוואה הזו, אבל התקשה להסיר את התווית היוקרתית, במיוחד אחרי שהפך בשלהי 2015 לשחקן הראשון שזומן לסגל פורטוגל בגיל 18 אחרי רונאלדו עצמו. אחרי שכיכב בכל הנבחרות הצעירות, זה היה הצעד המתבקש. רונאלדו קיבל אז מנוחה, וגדש מילא את מקומו במשחק הידידות מול רוסיה. בקצב ההתקדמות הנוכחי, איש לא יופתע אם הוא יגיע לרוסיה גם במונדיאל בקיץ הקרוב, גם אם התחרות על המקום בסגל קשה מאוד. גדש מסוגל להביא לפורטוגלים ערך מוסף מסוג שונה. הוא השחקן הכי לא צפוי שלהם, שגדל בכפר קטן וניחן בשחמת חיים טהורה ופשוטה.

הוריו הקריבו את כל זמנם על מנת להעניק לגונסאלו ואחיו הגדול ז'ואאו סיכוי להגשים את החלום. האב עבד בליסבון, במרחק כ-60 קילומטרים מביתו. הוא יצא לעבודה בבוקר, חזר בצהריים על מנת לקחת את בניו, ונסע לבירה שוב על מנת לפזר אותם באקדמיות. ז'ואאו היה שוער לא רע, אבל בשלב מסוים העדיף להתמקד בלימוד הנדסה ונטש את הכדורגל. גונסאלו זנח דווקא את הלימודים כדי להתקדם בבית הספר של בנפיקה אליו הצטרף בגיל תשע. כשרונו בלט למרחקים, על אף שהיה הילד הצנום ביותר בקבוצת גילו. הלנה קוסטה, אחת המאמנות הראשונות שלו באקדמיה, סימנה אותו כנער בעל יכולת טכנית פנומנלית שלא עוצר לרגע.

גונסאלו גדש. AP
יצירתי אפילו במחבואים. גונסאלו גדש במדי בנפיקה/AP

מטפס על עצים גבוהים

גדש היה יצירתי בכל משימה. פעם שיחקו הילדים של בנפיקה מחבואים, ולא הצליחו למצוא אותו. אחרי חיפושים ארוכים, התברר כי הוא טיפס על צמרת עץ גבוה והתבונן בסקרנות מלמעלה כיצד המאמנים מנסים לאתרו. כך הוא גם שיחק - עם המון תעוזה והחלטות בלתי שגרתיות. במשחקו הראשון בנוער של בנפיקה ניצחה הקבוצה 0:5, וגדש כבש חמישיה. את המטאור הזה אי אפשר היה לעצור, הוא כיכב בנבחרות הצעירות של פורטוגל בכל הגילאים, וכבר בגיל 17 נכלל בסגל הנשרים לשני משחקים בליגת האלופות, גם אם צפה בהם מהספסל.

בחלוף שנה, בסתיו 2015, הוא כבר היה על הדשא והפך לגיבור הראשי כאשר הכניע את יאן אובלק ואתלטיקו מדריד בבעיטה חדה מזווית קשה. הוא לא רק הפך למבקיע הפורטוגלי הצעיר ביותר במפעל, אלא גם הביא לבנפיקה נצחון ראשון על אדמת ספרד מאז 1982. זה גם היה ההפסד האירופי הביתי הראשון של קולצ'ונרוס בעידן דייגו סימאונה. בקיצור, היה זה רגע היסטורי במובנים לא מעטים, וגדש ביסס את מעמדו כחלק אינטגרלי מהרוטציה בדרך לזכיה באליפות. בתחילת העונה שעברה, הוא כבר היה שחקן מפתח, אבל בנפיקה נאלצה להיפרד ממנו באמצע כאשר הגיעה ההצעה השמנה מפריס.

גונסאלו  גדש. AP
קשה למצוא מקום. גונסאלו גדש מוצג לצד יוליאן דראקסלר/AP

לא רצה להגיע למוריניו

למען האמת, רוב הפרשנים היו סבורים כי גדש ימצא את עצמו במנצ'סטר יונייטד. השדים האדומים הביעו עניין רב ושלחו סקאוטים למעקב, ז'וזה מוריניו הוא אחד הלקוחות החשובים ביותר של מנדס, והאפשרות ללכת בעקבותיו של רונאלדו היתה ממשית. ואולם, אלה בדיוק הסיבות בגללן העדיף הכשרון הצעיר לוותר על האופציה. הוא ידע כי המנג'ר באולד טראפורד מהסס לקדם צעירים. הוא גם ממש לא רצה לחזק את הדמיון לכוכב הגדול במדינתו - המטרה היתה דווקא להתרחק מההקבלה. "לשחקן בגילי עדיף להגיע לפריס כדי להתקדם. ארגיש כאן נוח יותר מאשר באנגליה, והקהילה הפורטוגלית הגדולה תעזור לי להתאקלם", הוא הסביר אחרי שחתם עד 2021.

ואולם, שתי האלטרנטיבות לא היו מבריקות מבחינתו. כיצד אפשר להשתלב בהרכב כאשר פ.ס.ז' החתימה במקביל את יוליאן דראקסלר, אשר הצטרף לאנחל די מריה, חאבייר פאסטורה ולוקאס מורה? גדש צבר 134 דקות משחק בלבד בכל הסיבוב השני של העונה שעברה, והרגיש מתוסכל למרות המחמאות מהמאמן אונאי אמרי. כאשר הקטארים שברו את השוק כדי להביא את ניימאר באוגוסט, היה ברור כשמש שאין לפורטוגלי מה לחפש בפארק הנסיכים בשלב זה. אז מנדס סידר את ההשאלה לוולנסיה, ומאז הכל פורח.

גונסאלו גדש. AP
134 דקות משחק בלבד בכל הסיבוב השני של העונה שעברה. גונסאלו גדש עם אדינסון קבאני וחאבייר פאסטורה/AP

מעדיף בישולים על שערים

המאמן מרסלינו מאושר עד הגג. "עשינו הכל על מנת להביא את גונסאלו לכאן, ואני מרוצה מאוד מהתרומה שלו", אומר הבוס שבנה תוך זמן קצר זהות חדשה לחלוטין בקבוצה. גדש מתופקד בשני האגפים, מחליף מקומות עם קרלוס סולר הנפלא, ורב גוניותו באה לידי ביטוי במלוא הדרה. ארבעת המשחקים בהם פתח הפורטוגלי בהרכב הניבו תפוקה התקפית פנומנלית, והנכונות שלו לחפש את המסירה הנכונה מועילה מאוד לחלוצי העטלפים.

משחקו הטוב ביותר עד כה היה במגרשה של ריאל סוסיאדד והסתיים בניצחון 2:3. במחצית הראשונה העמיד הפורטוגלי את רודריגו מול שער ריק אחרי פריצת סלאלום סוחפת, וחמש דקות לסיום הוא סידר את השער המכריע לסימונה זאזה עם מסירה גאונית נוספת. שבוע קודם לכן, רשם גדש את האסיסט האמנותי ביותר, במסירת עקב לרודריגו ב-0:5 על מלאגה. בכל משחק הוא ממציא משהו חדש, ועם ארבעה בישולים הוא כבר מדורג במקום השני בליגה כולה, לצד סולר, על אף שהצטרף לקבוצתו רק בספטמבר.

אפשר להבין מדוע העטלפים נחושים לעשות מאמץ עליון על מנת להשאיר את היהלום, אבל יש לקוות שהיהלום ישמור את הרגליים על הקרקע. בבנפיקה הוא נחשב לשחקן צנוע, שמתמקד אך ורק באימונים. אין לו קעקועים, הוא לא מתעניין ברכבי יוקרה, והבריחה מההשוואה לרונאלדו משתלבת היטב עם אופיו. ואולם, אם ולנסיה תמשיך לרוץ בצמרת הליגה ולהיאבק על הכרטיס לליגת האלופות, גם בספרד יתחילו להשוות בין הפורטוגלים. וזה טבעי. יום יבוא, וגדש עשוי לרשת את כריסטיאנו כמנהיג היצירתי של הנבחרת.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully