וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עופר עיני: "ערן זהבי פגע בכבוד הנבחרת"

18.9.2017 / 14:00

"חיכיתי לשמוע התנצלות, בעיני ערן לא יכול להיות יותר קפטן הנבחרת. סרט זה לא פיסת סמרטוט". "נוטה להמשיך בהתאחדות", "אם חוק השבת יעבור, אין כדורגל". וגם: טביב, בן זקן ורגב, עופר עיני שובר שתיקה

צילום ועריכה: קובי אליהו

נבחרת ישראל עברה טלטלה של ממש במסע המשחקים האחרון שלה במסגרת מוקדמות המונדיאל. ההפסדים למקדוניה ואיטליה וכמובן פרשת ערן זהבי הסעירו את הכדורגל הישראלי. היום (שני) מי שעומד בראש הפרמידה, יו"ר ההתאחדות עופר עיני שבר שתיקה ארוכה והתייחס לסוגיות הבוערות החל מפרשת זהבי, עתידו האישי בהתאחדות, תפקודו של אלישע לוי, סוגיית המשחקים בשבת ושאלת אלי טביב.

עוד בנושא:

מימר: "יש בפתח תקוה סגל מצוין". אבי לוזון: "לא התלבטתי לגביו"
בית"ר ירושלים: אלי אוחנה התנצל בפני אוהד שנותר עם הילדים מחוץ לטדי
"לא ברור למה אבוקסיס מתעקש לשלב בבני יהודה את כל השחקנים שבאו ממכבי"

יושב ראש ההתאחדות לכדורגל עופר עיני. קובי אליהו
שבר שתיקה. עופר עיני/קובי אליהו
"הפלסטינאים איימו להוציא אותנו מפיפ"א, זה היה ונשאר איום אמיתי. אני שמח שפעמיים, במהלכים לא פשוטים, הצלחנו לסכל מזימה של הפלסטינאים – לערב פוליטיקה בספורט"

עיני פתח את מסיבת העיתונאים ואמר: "העדפתי לערוך איתכם שיחה פתוחה, און רקורד, כדי לשמוע, להקשיב ולענות. כשנכנסתי לכדורגל מצאתי עמותה עם 'בור' גדול מאוד. זה נשמע כמו קלישאה, עם חוב של כ-80 מיליון שקל. כשיש סכנה לקיומו של אותו גוף, הדבר הראשון שטיפלתי בו היה להבריא את הגוף. תזרים המזומנים היה שלילי, היה ספק אם נוכל לשלם משכורות. בכוחות משותפים, עם כל העובדים כאן, הצלחנו לייצב את המערכת. מצבנו השתפר בצורה ניכרת, לא האמנתי שבפרק זמן של שלוש שנים נגיע לתזרים חיובי. אני שמח שהנושא הזה מאחורינו. כדי לקדם מהלכים בתחום המקצועי צריך משאבים. אני בטוח שבהמשך יווצרו משאבים נוספים ונוכל לקדם את התהליך".

"יש כמה בעיות לא פשוטות מעבר לנושא הכלכלי. נושא כבד שהעיב על קיומו של הכדורגל הוא הנושא הבינלאומי. אני לא הקלתי בו ראש, גם ראש הממשלה. הפלסטינאים איימו להוציא אותנו מפיפ"א, זה היה ונשאר איום אמיתי. אני שמח שפעמיים, במהלכים לא פשוטים, הצלחנו לסכל מזימה של הפלסטינאים – לערב פוליטיקה בספורט. אי אפשר לראות את הכדורגל בישראל בלי שניתן יהיה לשחק באירופה. הצלחנו להעביר שתי החלטות חשובות – על פי תקנון פיפ"א, התאחדות לא יכולה לדרוש הדחה של התאחדות אחרת. רק הועד הפועל יכול לדרוש זאת ברוב ברור. רג'וב התחכם. הוא לקח את ההחלטה של האו"ם ואמר ששטחי יו"ש שייכים להם והם דורשים את הזכויות שלהם. לא ראיתי מצב שבו הממשלה לא מאפשרת לשש קבוצות כמו מעלה אדומים ואחרות לא לשחק. הפלסטינאים לא הרימו ידיים וערערו לפיפ"א".

על הערעור של רג'וב אמר: "רג'וב ערער לקאס בטענה שלפיפ"א אין סמכות, אני מקווה שיזרקו אותו מכל המדרגות. אם לא, יצטרכו להצביע על הסעיף שלו. הוא לא הולך נגדנו אלא נגד פיפ"א. אם הקאס ישנו את ההחלטה אנחנו בסכנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ג'יבריל רג'וב, יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, רמאללה 11 בדצמבר 2016. יותם רונן
" רג'וב התחכם. הוא לקח את ההחלטה של האו"ם ואמר ששטחי יו"ש שייכים להם והם דורשים את הזכויות שלהם. לא ראיתי מצב שבו הממשלה לא מאפשרת לשש קבוצות כמו מעלה אדומים ואחרות לא לשחק. הפלסטינאים לא הרימו ידיים וערערו לפיפ"א". ג'יבריל רג'וב/יותם רונן

"בזירה המקומית, ואני מבין את האנשים והעיתונאים, רוצים תוצאות כאן ועכשיו. אז אני אומר שגם אם היה קורה נס והיינו עולים למונדיאל זה היה נס, וזה משהו שנובע מתהליך. במשחק מול ווילס בקמפיין הקודם, ישבתי עם יו"ר ההתאחדות שלהם. שאלתי אותו כמה ילדים רשומים יש בהתאחדות, והוא ענה: 350 אלף. אצלנו יש 35 אלף ילדים, 10 אחוז. בסיס הפרמידה הוא פי עשרה יותר גבוה. אצלנו המספר יכול להיות גדול יותר. אלא מה? לצערי, אין לנו מספיק תשתיות. כמות המגרשים שיש היום בארץ, גם לאותם 35 אלף ילדים, לא מספיקה. זה אומר שאם לא נפתח פה עוד לפחות 200 מגרשים, יהיה קשה להרחיב את בסיס הפרמידה".

"פעלתי רבות עם שרת הספורט והצלחנו בכמה דברים: 1. יש היום תקציב מאושר במועצה העליונה של 200 מגרשי אימון. מה שהקשה על הקמתם היה הטוטו: הם התנו קבלת כספים בכך שראשי העירייה יתנו סכומים דומים. הצלחנו לבטל זאת. בעיריות הלא חזקות, הסכימו לתת כסף מלא. אם כל זה נעשה, אז שואלים מה קורה? בשנתיים האחרונות יש חמישה עד שבעה מגרשים בשנה. הדברים לא יוצאים מהכוח אל הפועל. הטוטו לא דוחף מספיק. בנוסף, צריך להפשיר קרקעות חקלאיות. גם לעניין הזה לא נשארתי אדיש ואני מתכוון למנות מישהו לטובת העניין, שזה יהיה כל עיסוקו – לרוץ מעירייה לעירייה כדי לקדם את כל נושא התשתיות. בחצי שנה יש כבר 4,000 ילדים נוספים בפרוייקט פרחי הספורט. בתוך כמה שנים זה יגיע לעשרות אלפים. 2. הקמנו אקדמיות של ילדים. במשאבנו הדלים, התחלנו ליישם את התכניות שרצינו לעבוד איתה. הקמנו מרכזי מצוינות שהתחילו לעבוד. גם זה לא מספיק. צריך להשקיע עוד דברים נוספים. 3. חתמנו על הסכם מול פיפ"א וקיבלנו תקציב של שלושה מיליון דולר לטובת בית הנבחרות. המטרה היא להקים שם מגרש נוסף, ולהרחיב עוד קומה".

"הראיה שלי אומרת שאם אתה מצליח לייצר תהליך מוסדר של הפרמידה – ייצור כשרונות בגילאים הנמוכים, נבחרות אזוריות, עם הזמן רובם יגיעו לתוך הנבחרת הבוגרת כי הם למדו לשחק יחד, גם באותה שיטה. חסר לי דבר אחד בתהליך הזה – מעורבות יותר חזקה של הממשלה. מכל המדינות שהצליחו לייצר כדורגל יותר טוב, בפירוש הייתה החלטת ממשלה שהתערבה בכדורגל. הצלחתי בדבר אחד: בפעם הראשונה מעול םהמדינה לא העבירה כסף לכדורגל. אני קורא לזה 'ספורט לעניים'. אנשים אוהבים כדורגל. אנחנו מדינה שחיה על חרבה, יש לנו דברים לא פחות חשובים, אבל צריך למצוא את האיזון כדי לייצר פתרונות".

על מערכת היחסים עם מירי רגב: "היא מצוינת. היא עמדה במילה שלה, אבל הבעיה היא לא שלה, אולי רק בחלק. אם ראש עיר לא רוצה להקים מגרש, יש בעיה. אני לא חושב שחמישה או שבעה מגרשים בשנה זה מספיק. לשם אני חותר. היא סיפקה את הסחורה".

אלישע לוי מאמן נבחרת ישראל. רויטרס
"גם עם המאמן הכי טוב בעולם לא היינו עולים למונדיאל". עופר עיני/רויטרס
" גם עם המאמן הכי טוב בעולם, לא בטוח שהיינו מצליחים לעלות למונדיאל. אני אפילו כמעט בטוח שלא היינו עולים. הבעיה של הנבחרת היא בעיה מנטלית"

על הנבחרת הבוגרת: "זה קמפיין ראשון שמיניתי מאמן, עקבתי מקרוב אחרי התהליך. אני לא חושב שהבעיה של הנבחרת היא בעיה של מאמן. גם עם המאמן הכי טוב בעולם, לא בטוח שהיינו מצליחים לעלות למונדיאל. אני אפילו כמעט בטוח שלא היינו עולים. הבעיה של הנבחרת היא בעיה מנטלית. יש כנראה דרך לפתור אותה, לטפל בה. הנבחרת היא לא נבחרת של ההתאחדות, אלא של המדינה. שחקן שהולך ובא לשחק בה משחק בשביל המדינה. לפני המשחק שרים את ההמנון של ישראל, לא של ההתאחדות. הכבוד הכי גדול לשחקן הוא לשחק בשביל המדינה שלו. אני לא אומר ששחקנים לא מרגישים את זה. לטעמי צריך להרגיש את זה יותר".

על ערן זהבי אמר: "זאת שאלה שעלתה על הפרק וראוי שאענה. קפטן הנבחרת ממונה על ידי המאמן, הוא מינה אותו לתפקיד לקפטן הנבחרת. כששחקן לוקח את הסרט יש לו אחריות כלפי הנבחרת, המדינה והציבור. הוא לא עוד שחקן, אלא ראש הקבוצה. אני חושב שלמרות שהקהל שרק בוז, ואני חושב שהוא לא נהג בסדר כי גם הוא צריך להבין שזאת נבחרת של העם, הוא כקפטן – היה צריך לגלות איפוק ומנהיגות כדוגמא לחברים שלו. לצערי, המהלך של זריקת סרט הקפטן, בעיניי, הוא פגיעה בכבוד הנבחרת. פגיעה בנבחרת היא פגיעה במדינת ישראל".

"כדרכי, לא קיבלתי החלטה ב'שלוף'. נאמר לי שערן זהבי הבין שהוא טעה והוא רצה להתנצל. חיכיתי לשמוע התנצלות. הוא התנצל בפני סקטורים מסוימים, אבל הוא אמר משפט שאומר שהוא לא מתחרט. דיברתי עם אלישע ובהחלטה משותפת, החלטנו להשעות אותו. אני חושב שהוא טעה שהוא פרש לגמרי מהנבחרת. הוא יכל לקבל את העונש בכבוד ואולי בעתיד היה חוזר, אחרי ההשעיה. דבר אחד ברור לי – ערן זהבי בעיני לפחות, לא יכול להיות כבר קפטן נבחרת ישראל. סרט הקפטן הוא לא פיסת בד, הוא כמו דגל. לזרוק סרט זה לא פיסת סמרטוט. הוא טועה ובגדול".

על הבחירה שלו באלישע לוי אמר: "אני זוכר שמיניתי את אלישע, הפידבק שקיבלתי מהתקשורת הוא שבחרתי טוב. לפעמים זה מצליח ולפעמים לא. החכמה היא לעשות את מה שאתה מאמין בנקודת זמן הכי טוב. וזה מה שעשיתי".

על העובדה שחלק משחקני הנבחרת לא מספיק מחויבים אמר: "הנושא של המנטליות זה מערך שלם. אני מתכוון להיות מעורב בעניין הזה. בפן של כבוד הנבחרת, של ההערכה להיות בנבחרת, נצטרך לטפל. זה לא קשור לפן מקצועי. הכל בנבחרת פתוח. ממי מורכבת למשל ועדת האיתור? מהאקדמיה? לא, אלה שחקני עבר ואנשי כדורגל. רוזן, רביבו, דמאיו".

ערן זהבי שחקן נבחרת ישראל. יוסי ציפקיס
"מבחינתי ערן זהבי כבר לא יכול להיות קפטן נבחרת ישראל"/יוסי ציפקיס
אני חושב שערן זהבי טעה שהוא פרש לגמרי מהנבחרת. הוא יכל לקבל את העונש בכבוד ואולי בעתיד היה חוזר, אחרי ההשעיה. דבר אחד ברור לי – ערן זהבי בעיני לפחות, לא יכול להיות כבר קפטן נבחרת ישראל"

על ג'קי בן זקן, אבו סובחי ואלי טביב, שלכאורה מנהלים את קבוצות הכדורגל שלהם למרות איסור מוחלט, אמר: "לגבי התקנון הקיים, הוא קובע שמי שהורשע בעבירה פלילית לא יכול להיות חבר הנהלה ולא היססנו לפעול. טביב ואבו סובחי לא חברי הנהלה יותר. ג'קי לא היה. לגבי טביב ובית"ר, אנחנו ערים לכל מיני התנהלויות כאלה ואחרות שלטעמנו חורגות מההחלטה של בית הדין לגבי מה מותר ומה אסור. יצא מכתב בעניין ואמורה להתקיים ישיבה עם מנכ"ל ההתאחדות, אחריה אני מניח שתתקבל החלטה. בעניין הפועל עכו, שאנחנו שומעים שמועות בעניין, הוא נמצא בבדיקה".

על השאלה האם הכדורגל מנוהל על ידי "קופים" אמר: "אם היה לנו את הסמכויות של הרשות לניירות ערך לצורך תפקידה בהתאחדות היינו פועלים אחרת. לגבי ג'קי, על הנייר הוא איננו הבעלים של הקבוצה. אני שואל את המשפטנים שלנו מה מותר ומה אסור. לגבי טביב, אנחנו פועלים וצריך להוכיח דברים. יכול להיות שאתם צודקים לגבי ג'קי. אבל בתקנון הקיים, ידינו כבולות. שוב, ג'קי לא רשום כבעלים. בתקופה הקרובה נייצר פתרונות. אנחנו רוצים לעשות שינויים בבקרה כמו שמקרים כמו מכבי נתניה והפועל תל אביב לא יחזרו. החלטנו עם המנהלת שהנושא יתוקצב במשותף כדי למצוא את הפתרון הטוב ביותר".

לגבי דיון בבג"צ בנושא הכדורגל בשבת אמר: "באופן אישי לא היה אכפת לי שלא ישחקו בשבת. אם אם בג"צ יחליט שלא ישחקו בשבת, אין לנו מספיק איצטדיונים לקיים את הליגות המקצועניות. החלטה שאין כדורגל בשבת אומרת שלא יהיה כדורגל. בשלישי רביעי או חמישי אי אפשר לשחק. נשאר לנו מספר ימים מוגבל. אין חצי ליגה, יש או ליגה שלמה או כלום. הסוגיה לא פשוטה, אולי דרכה נסדיר חלק גדול מהעניין. נניח שהיה פתרון טכני, יש הסכם זכויות שידור. יש גם ערך כספי".

יושב ראש ההתאחדות לכדורגל עופר עיני. קובי אליהו
נוטה להמשיך בהתאחדות. עופר עיני/קובי אליהו
"ברגע שייצבנו את הבעיות ומפה הולכים לקדם, אני מתכוון לעשות את זה. בסוף אצטרך לבוא ולשאול מי בעד, ואם אין רוב זה לא עובר. אלה שאלות שאני מתכוון לברר אותן, וזה ייתן לי את הפרמטר אם להמשיך. אני מאוד נוטה להמשיך בהתאחדות"

עיני נשאל על עתידו בכדורגל ואמר: "עד סוף השנה, דצמבר, אקבל החלטה אם להמשיך כיו"ר ההתאחדות לכדורגל. הדבר שינחה אותי, הוא השיקול המרכזי שלי, הוא שאני רוצה להיות בטוח שאני יכול לשנות. אני לא באתי בשביל 'טייטל', לא חיפשתי את זה. הצלחתי לתת לגוף הזה להיות חזק. הדבר המרכזי הוא שמפה, אני לוקח את הכדורגל. יש כמה דברים שצריך לעשות. בחלק מהדברים, אני מעריך שאני אתקל בהתנגדות. מי שיצטרך להרים את היד זה מי שהשינוי חל לגביו. למה אני מתכוון? אתן דוגמא. עלה לאחרונה נושא של הנהלת ההתאחדות. האם יכול להיות מצב שחבר הנהלה שאמור לייצג את האינטרסים של ההתאחדות, בין אם הוא יכול להיות חבר במנהלת, ולפעמים יש ניגודי עניינים, ולפעמים לא. האם מהלכים הם לטובת הכדורגל, ולאו דווקא משרתים אינטרסים של קבוצות כאלו ואחרות, ויש לא מעט, ניתן יהיה להעביר אותם? אם לא נדע להעביר את התהליכים האלה בבית, הסיכוי שנשכנע בחוץ, יהיה יותר קטן".

"ההתאחדות היא גוף דמוקרטי שמצביע, והרבה פעמים החלטות נכונות לא עוברות ואתה לא שם אותם על השולחן. אחד הדברים שאני רוצה שינוי הוא בבקרה. מה קרה בהפועל? פתאום נהיה 'בור'. צריך שאחת לשלושה חודשים יהיה דוח תזרים מזומנים. שלא מישהו יופתע פתאום. האם זה נכון לעשות את זה? כן. האם זה יעבור? אני לא יודע. זאת רק דוגמא אחת. אם אתה מסתכל על כל היריעה, יש המון בעיות. נתקלתי בשלוש השנים בלא מעט בעיות כאלה. ברגע שייצבנו את הבעיות ומפה הולכים לקדם, אני מתכוון לעשות את זה. בסוף אצטרך לבוא ולשאול מי בעד, ואם אין רוב זה לא עובר. אלה שאלות שאני מתכוון לברר אותן, וזה ייתן לי את הפרמטר אם להמשיך. אני מאוד נוטה להמשיך בהתאחדות".

עוד הוסיף על עתידו: "החלטתי שאני בא לכדורגל בהתנדבות. אני לא מקבל שקל. לא הגשתי קבלה לכוס קפה. אני לא מתכוון לחזור לפוליטיקה. נאלצתי לטפל במשברים, בדוח אלקלעי, ובעוד מקרים. ממצב שאתה מבריא מערכת, אתה רוצה לקדם את זה ליעדים שאתה מאמין בהם: להרחיב את בסיס הילדים. זה משליך על החינוך שלהם ועל הנושא החברתי. אני מתייעץ עם עשות אנשים. אני חייב לומר לכם, שהכל זה עניין יחסי. אני לא מאלה שיודע מה זה 4:4:2, אבל האמינו לי שהתייעצתי עם המון אנשים. למדתי שכולם מבינים הכי טוב בכדורגל. כל אחד אומר שלא צריך לשמוע לאף אחד. אני לוקח מכל איש את הדברים הנכונים והאמיתיים ולחבר אותם. אז מה הדילמה שלי? אני לא לבד במגרש הזה. יש לי את החזון הזה, יש לי את התשוקה לעשות את זה. אבל אני צריך להרגיש עם האינטרסים האלה גוברים על מה שאני רוצה לעשות. אם אנשים יאמינו בדרך הזאת, של ללכת גם נגד האינטרסים שלהם, זה יעלה לדרך המלך. תהיה לי יכול לשכנע את מקבלי ההחלטות".

על ההודעה שלו בחיחון, לפיה אלישע לוי ממשיך, ענה: "אמרתי שהייתי רוצה שאלישע ימשיך. מה הרציונל? אני באמת מאמין, שדווקא בקמפיין הזה, שידענו מראש שאין סיכוי, לפחות לדעתם של אנשי המקצוע והעיתונאים שאמרו שאי אפשר לעבור את ספרד ואיטליה, צריך לבנות משהו לקמפיין הבא. בדרך קרו לא מעט תקלות. בתום הקמפיין אעשה סבב התייעצויות, בטח עם חברי הוועדה, וועדת האיתור, ובכל מקרה כל החלטה שתתקבל, תהיה אחרי הקמפיין. מי שיידע עליה ראשון יהיה אלישע, בין אם זה כן ובין אם זה לא. אם טעיתי שאמרתי שהוא ממשיך? מי שלא יודע לעשות מחשבה מחודשת בצמתים בחיים לא יודע לנהל. יחד עם זאת, לא התקבלה שום החלטה. כל הנושא יידון ויישקל".

"לא רק עניין המאמן יישקל, לדעתי צריך לעשות רפורמה שלמה, כולל טעויות שלנו בהתאחדות. צריך לבחון מה קורה ששחקן בא לבית הנבחרות. מה קורה בקליטה שלו. בוא נניח שאלישע מינה מאמן כושר מהשורה הראשונה, מאמן מצליח. נתתי קרדיט שייבחר את מי שהוא רוצה כי חשבתי שאלה האנשים שעובדים איתו. אם היה לי מאמן כושר מצוין, מה זה משנה אם מאמן התחלף, למה מאמן הכושר צריך ללכת? אלה דברים שצריך לתת עליהם את הדעת. יש מגוון של דברים, לייצר פתרונות יותר טובים ממה שהיה עד היום".

על מיתוג הנבחרת: "אין ספק שחלקם הגדול של האוהדים מאוכזב מתוצאות הנבחרת. אחד הדברים הוא מיתוג הנבחרת, יש פה חלל שצריך לפתור אותו. אני מסכים שצריך להסב את פנינו לפריפריה. יש הבדל בין משחק מול ספרד או איטליה לבין ליכטנשטיין. יכולנו לרדת דרומה במשחקים מסוימים. זה חלק מהתהליך שצריך לטפל בו. אם אני מרגיש שיש בעיה עם טדי מבחינת דרכי גישה? יש בעיה חמורה. לקח לי ארבע שעות להגיע לשם, יש בעיית חניה, ולמרות זאת רוצים לשחק בבירת ישראל. אין ספק שהעירייה שם תהיה חייבת לייצר פתרונות אמיתיים, כולל אפשרויות הגעה, תגבור רכבות, כי אחרת תהיה בעיה לארח שם. במשחק האחרון הארכנו את שעת הפתיחה ברבע שעה, כי הקהל לא הצליח להגיע. במשחק הקרוב תהיה בעיה כפולה, כי יש שם אירוע נוסף".

יושב ראש ההתאחדות לכדורגל עופר עיני. קובי אליהו
"לא על כל דבר יו"ר ההתאחדות צריך לדבר". עופר עיני/קובי אליהו

על העובדה שהוא החליט לשתוק תקופה ארוכה אמר: "אם נקיים מפגש כזה כל חודשיים, אז זו בעיה. לא על כל דבר יו"ר ההתאחדות צריך לדבר. אחת לחודשיים נוכל לדבר על הכל. תשאלו תמיד מה שתרצו. אני לא נגד".

על התקשורת הוסיף: "כתבי הספורט הם הרבה יותר דינמיים מהכתבים הכלכליים. אני מבין את התחרות בניכם. אם מישהו נותן ידיעה, יש בלאגן. לפעמים זה קורה 20 פעם ביום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully