וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמבפה של השוערים: ווילקר פארינייס, הכוכב המדהים של ונצואלה בדרך לתהילה

7.9.2017 / 14:00

הוא נמוך ורק בן 19, אבל פארינייס, שהצעיד את ונצואלה לגמר מונדיאל הצעירות, ועצר את מסי ופלקאו במוקדמות גביע העולם, הוא כוכב על אמיתי. פרופיל של השוער הגדול הבא בכדורגל העולמי

רויטרס

אם ארגנטינה לא תעפיל למונדיאל, היא תזכור את שני המפגשים מול ונצואלה עוד הרבה מאוד זמן. אתמול בלילה, ניסו ליאונל מסי, מאורו איקרדי, פאולו דיבאלה וחבריהם הכל על מנת לנצח את היריבה הצנועה בבואנוס איירס, אך לשווא. השוער ווילקר פארינייס עצר הכל, ורק שער עצמי הכניע אותו בתיקו 1:1. היה זה התיקו הראשון אי פעם של ונצואלה על אדמת ארגנטינה, אבל פארינייס הרי נולד כדי לכתוב את ההיסטוריה מחדש. במולדתו לא הופתעו כאשר, שישה ימים קודם לכן, הצטיין הנער בן ה-19 גם במשחק מול קולומביה, סיפק הצלה מדהימה שמנעה שער ודאי מרדאמל פלקאו, וסייע לנבחרתו לסיים בתיקו מאופס. עבורו, מדובר בעסקים כרגיל.

העיתונאי הארגנטיני חורחה בראסה קבע: "קיליאן אמבפה ופארינייס הם שני כוכבי העתיד הגדולים בכדורגל העולמי". הוא לא מגזים. השנה כבר הוכיח השוער שהוא מסוגל להגיע לגבהים שנראו בלתי ניתנים להשגה. "אנחנו רוצים לזכות במדליות הזהב", הוא הכריז לפני אליפות העולם עד גיל 20 שנערכה הקיץ בדרום קוריאה. אף אחד מחוץ לוונצואלה לא לקח את המילים ברצינות, אבל פארינייס באמת התכוון לכל מילה, והיה קרוב מאוד להגשים את החלום. ונצואלה העפילה לגמר כאשר הוא היה הגיבור המרכזי.


עוד בנושא:

ארגנטינה חוששת לקראת משחקי ההכרעה: "ככה לא נעלה למונדיאל"
פארינייס הצטיין, ונצואלה סחטה 1:1 בחוץ מול נבחרת ארגנטינה
דרום קוריאה וערב הסעודית עלו למונדיאל, סוריה תשחק בפלייאוף

ווילקר פארינייס שוער נבחרת ונצואלה. AP
הדבר הגדול הבא. פארינייס/AP

507 דקות ללא ספיגה במונדיאליטו

למעשה, פארינייס אחראי לכך שנבחרתו בכלל עלתה לטורניר. באליפות דרום אמריקה, אשר שימשה בין היתר כמוקדמות, ספגה ונצואלה שבעה שערים בלבד בתשעה משחקים (מתוכם שלושה פנדלים) כדי להקדים בדירוג הסופי ולהשאיר בבית את ברזיל ואת קולומביה. במונדיאל עצמו, העסק אפילו השתפר. בשלב הבתים ניצחה ונצואלה את כל משחקיה עם שער נקי, ואז גברה 0:1 על יפן בשמינית הגמר ועברה את ארצות הברית בזכות 1:2 בהארכה. כאשר הוציא את הכדור מהרשת בדקה ה-117, ידע פארינייס שהוא נעצר על 507 דקות ללא ספיגה – הרצף השלישי הארוך ביותר בתולדות הטורניר.

בחצי הגמר מול אורוגוואי, הוא שוב זהר מעל כולם, ועצר שני פנדלים בדו קרב אחרי תיקו 1:1 בתום 120 דקות. "הוא אפילו לא חגג. אני נדהם מהבגרות שלו", אמר לואיס, אביו של האליל הצעיר. השוער הסביר שהמשימה טרם הושלמה – הוא צריך לנצח את אנגליה בגמר. בסופו של דבר, הוא נכנע לשער של דומיניק קלברט-ליואין, החלוץ העולה של אברטון, והדרום אמריקאים האמיצים הפסידו 0:1, אך קבלת הפנים במולדת היתה חסרת תקדים בכל זאת. הדור הזה הראה שוונצואלה מסוגלת להתמודד עם אתגרים, והעתיד נראה ורוד, בעיקר בזכות המנהיג בין הקורות. "יש לנו שוער ל-20 השנים הקרובות", אמר המאמן רפאל דודאמל.

ווילקר פארינייס שוער נבחרת ונצואלה. AP
למד הרבה מהמאמן שלו. פארינייס/AP

בחר בכפפות בזכות קסיאס

למזלו של פארינייס, דודאמל משמש גם כמאמן הנבחרת הבוגרת, והוא שוער עבר בעצמו, עם 56 הופעות בינלאומיות. הוא יודע טוב מכולם כיצד לטפח את הכשרון ולבסס את הבטחון העצמי שלו, אשר נוסק לשמיים בכל מקרה. דודאמל אהב להבקיע, והיה מעין חוסה לואיס צ'ילאברט של ונצואלה, ולכן הוא מעודד את התכונה הזו גם את פארינייס. לא לחינם הוא נתן לו לבעוט את הפנדל מול ונואטו החלשה במונדיאל עד גיל 20, ואיפשר לו להפוך לשוער הראשון בתולדות המפעל שמצא את הרשת. הדבר קל הרבה יותר עבור הנער, כי עד גיל 13 הוא עדיין התלבט לגבי התפקיד האופטימלי על המגרש.
גובהו 176 סנטימטרים בלבד, וגם בילדותו הוא לא צמח מהר. לכן למאמנים רבים היו ספקות לגבי עתידו בשער, בעוד ווילקר הקטן בעצמו אהב מאוד לשחק בחוד והתאפיין בשליטה נהדרת בכדור.

זו היתה העמדה המובילה שלו בנוער של גראמובן, ורק ב-2011, כאשר הצטרף לקראקס, אחד המועדונים המובילים בוונצואלה, הוא בחר סופית בכפפות. לאיקר קסיאס היתה השפעה עצומה על כך. פארינייס התאהב בביצועים של הכוכב הספרדי, צפה באינספור סרטונים שלו ביוטיוב וניסה לחקות אותו על המגרש. לכן היתה התרגשותו גדולה במיוחד כאשר זומן כבר בגיל 14 למבדקים במחנה הקיץ של ריאל מדריד.
המסע הזה הסתיים בגאווה, אך גם באכזבה. מתוך כ-3,000 משתתפים, נכלל הנער ב-20 האחרונים שזכו להתאמן במתקנים של הקבוצה הבוגרת ועשה רושם טוב, אך לא הוחתם בסופו של דבר. הוא חזרה הביתה עם הבטחה לשוב יום אחד לאירופה, נחוש להתקדם מהר ככל הניתן. והנסיקה באמת היתה מטאורית בכל קנה מידה. כבר בקיץ 2015, עוד לפני ששיחק בקבוצה הבוגרת של קראקס אפילו פעם אחת, הוא זומן על ידי מאמן הנבחרת דאז נואל סאנוויסנטה לסגל לקופה אמריקה. הוא היה השוער הצעיר ביותר, וגם הנמוך ביותר, בטורניר – וצבר נסיון יקר גם אם לא דרך על הדשא. לא היה צורך להמתין עוד זמן רב לתהילה.

רנה היגיטה שוער קולומביאני. David Cannon, GettyImages
הסגנון שלו מזכיר את היגיטה הגדול/GettyImages, David Cannon

בדרכם של קמפוס והיגיטה

כאשר השוער הפופולרי אלן בארוחה עזב כדי לנסות את מזלו באא"ק אתונה, הוקפץ פארינייס להרכב קראקס ביולי 2015 וערך בכורה כשהוא בן 17 וחמישה חודשים. אם למישהו היה ספק קליל לגבי כישוריו, הרי שהוא שמר על רשת נקיה בשבעה מתוך שמונה המשחקים הראשונים, וקבע על הדרך שיא מועדון של 689 דקות ללא ספיגה. מאז, אי אפשר היה להוציא אותו מההרכב. הוא הפך לתקווה הגדולה של המדינה.

יש בו משהו שונה. הוא שולט ברחבה למרות גובהו, בזכות ניתור פנומנלי. הוא מנהיג מלידה, לא מהסס לצרוח על שחקני הגנה אשר מבוגרים ממנו בהרבה. האינסטינקטים שלו מופלאים בכל קנה מידה. מעטים השוערים שיודעים לשנות את כיוון התנועה בזריזות כה מדהימה, והדבר מאפשר לפארינייס לבצע הדיפות כפולות ומשולשות. גם אחרי שהדף את הכדור הראשון, הוא מוכן מיד לבעיטה הבאה. עברו כחלוץ גם מאפשר לו לחזות טוב יותר את החלטות יריביו. הוא יוצא במהירות מקו השער ונוהג להקדים את כולם במאבק על כדורי עומק. ועוד לא דיברנו על משחק הרגל המשובח, באמצעותו אפשר לפתח התקפות, כפי שפפ גווארדיולה היה רוצה.

הסגנון הזה מזכיר שוערים נמוכים מפורסמים, במיוחד חורחה קאמפוס המכסיקני ורנה היגיטה הקולומביאני. היגיטה אף שיבח את פארינייס בעצמו. "הוא פשוט אדיר", טען המומחה לבעיטת העקרב אחרי המופע מול פלאקו ונבחרת מולדתו. ואולם, קמפוס והיגיטה חיפשו תמיד תשומת לב. ילד הפלא של ונצואלה שונה באופיו. הוא נחוש ושאפתן, אבל צנוע מאוד ומשתדל לשמור את הרגליים על הקרקע. אין שחקן שמשקיע באימונים יותר ממנו, ונדמה כי הוא אף פעם לא מתעייף.

קיליאן אמבפה שחקן נבחרת צרפת. רויטרס
"קיליאן אמבפה ופארינייס הם שני כוכבי העתיד הגדולים בכדורגל העולמי"/רויטרס

מחפש קבוצה אירופית גדולה שתסמוך עליו

לכן, מיד אחרי ההצלחה באליפות דרום אמריקה לנבחרות צעירות, זימן אותו דודאמל לסגל הנבחרת הבוגרת. כבר במשחקו השני, הדף פארינייס פנדל של אלכסיס סאנצ'ס, על אף שהכדור של הצ'יליאני היה חזק והלך לפינה. "חיכיתי עד הרגע האחרון והספקתי לזנק", הסביר השוער, שמתמחה בעצירת בעיטות מ-11 מטרים. הוא הוכיח זאת שוב במונדיאל עד גיל 20, ואחריו כבר החלו לזרום שמועות על המעבר המתקרב לאירופה.

החלום הזה באמת צפוי להתגשם בקרוב, אבל פארינייס מעוניין רק בהצעות שיקדמו אותו מקצועית. "יש לי חוזה בקראקס עד 2018, ואני לא ממהר. קבוצות רבות מהססות להמר בעמדת השוער, וזו נקודה רגישה. מטרתי היא למצוא את המועדון שיאמין בי ויתן לי לשחק כל הזמן", הוא הצהיר. לכן סביר מאוד להניח שיסרב לריאל מדריד, שהביעה עניין לשלבו בסגל קבוצת המילואים. זה ממש לא בתוכניות של העילוי אותו ניתן להגדיר כבר עכשיו כאחד הטובים בעולם, בוודאי בקבוצת הגיל שלו. בנפיקה, שמחפשת יורש לאדרסון אשר נמכר למנצ'סטר סיטי, עשויה אולי להיות אופציה רלוונטית יותר.

כדאי גם לקבוצות אחרות להזדזרז. נאפולי, בה מככב פפה ריינה בן ה-35, הוזכרה כמועמדת, והיא עשויה להתאים כמו כפפה ליד. לא יהיה מופרך להניח כי הערך המוסף של פארינייס בין הקורות עשוי להיות אדיר. בוונצואלה מדברים עליו במונחים של שחקן שמסוגל להצעיד את הנבחרת להעפלה ראשונה לגביע העולם, וזו גם המטרה המוצהרת שלו. "אנחנו רוצים להיות בקטאר", מצהיר השוער, ולא מומלץ לזלזל בו. הוא בדרך הבטוחה להפוך לכוכב הגדול בתולדות ונצואלה, ולאחד הבולטים בדורו בתבל. הוא באמת אמבפה של השוערים, וגם מסי כבר יודע את זה.

ווילקר פארינייס שוער נבחרת ונצואלה. AP
מה היעד הבא? ווילקר פארינייס/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully