וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"באנו עם האף למעלה וקיבלנו את המכה": חזרה להדחות המוקדמות של הישראליות

6.7.2017 / 9:30

הזיכרונות של שטראובר ("הכי מביש זה לחיות עם הביזיון שלא עברת"), משומר ("כל העונה השתנתה") ומשה אוחיון ("חזרנו לארץ וכדור השלג החל"), המסר החיובי של מאור בוזגלו ("ההדחה עיצבה אותנו") ומדוע מימר צריך להיזהר. בית"ר תצטרף? בחזרה לארבע הדחות כואבות בשלב הראשון

צילום מסך

בווידאו: ההדחה של מכבי חיפה בידי נומה קאליו

שער אחד, זה הכול. 0:1 קטן של ושאש יספיק כדי לסיים את הקמפיין האירופי של בית"ר ירושלים כבר בשלב הראשון, בדו-קרב אליו הגיעה כמדורגת וגם כפייבוריטית. איך משפיעה הדחה כה מוקדמת על קבוצה ישראלית? חזרנו לארבעה מקרי עבר ולאנשים שהיו שם. הלקחים, ההשלכות ושלושה מאמנים ששילמו את המחיר. שרון מימר צריך להיות מוטרד?

עוד בנושא:

שרון מימר מבטיח: "בית"ר ירושלים לא תבוא להתגונן מול ושאש" (21:30, ספורט1)
ג'ורדי קרויף מזהיר לפני הגומלין של מכבי תל אביב בטיראנה (18:00, ספורט 5)
בלוג הקיץ על משמעות הבחירה של עומר אצילי במכבי תל אביב

שחקן בית"ר ירושלים אריק סאבו מאוכזב. ברני ארדוב
יש סיבות לחשוש. בית"ר ירושלים מול ושאש/ברני ארדוב

מכבי חיפה נגד נומה קאליו, 2016/17

מוקדמות הליגה האירופית, סיבוב ראשון

הנפילה: המקרה הכי טרי וגם אחת ההדחות הכי משפילות של קבוצה ישראלית. אחרי 1:1 אנמי בנתניה, מכבי חיפה הובילה בגומלין באסטוניה בזכות פנדל של ניקיטה רוקאביציה, אבל הסתגרה ונענשה עם שוויון בדקה ה-90 שכפה הארכה ופנדלים. עמית זנטי הצעיר היה היחיד שהחמיץ ולמעשה סימן את הכיוון אליו הלכה העונה הירוקה.

ההשלכות: שישה ימים אחרי טראומת נומה קאליו, רוני לוי סיים את תפקידו כמאמן הירוקים, שלמעשה החלו לבנות עצמם תוך כדי תנועה, כשלושה שבועות לפני פתיחת הליגה, ולקראת בנייה מחודשת נוספת בינואר. ההדחה מאירופה הייתה בסופו של דבר כאין וכאפס לעומת העונה החלשה בליגה, עם שיאים שליליים חדשים והמיקום הכי גרוע של הקבוצה מאז 1988/89. אגב, מבין ה-11 שפתחו אז באסטוניה, ארבעה כבר לא בקבוצה, עוד שניים בדרך החוצה ורק שניים אמורים להיות גם העונה שחקני הרכב.

שחקן מכבי חיפה אייל משומר לפני שחקן נומה קאליו דמיאנו קינטיירי. אדריאן הרבשטיין
"העונה של מכבי חיפה הושפעה מההדחה ההיא". אייל משומר מול נומה קאליו/אדריאן הרבשטיין

אחד שהיה שם: אייל משומר

"הטעות שעשינו הייתה בכך שלא ידענו לנצל את כל המצבים אליהם הגענו במשחק הראשון בבית. היינו צריכים להגיע לאסטוניה עם יתרון של 0:3 לפחות"

אייל משומר יושב בינתיים בבית ובתכניות שלו אין כרגע מפגשים מול קבוצות אירופיות בסיבוב המוקדמות. מי שסיים את העונה שעברה עם הירידה של הפועל תל אביב, רוצה להמשיך בליגת העל ומכוון לחוזה חדש בקבוצה שתדע עדיין להעריך אותו למרות גילו המתקדם. לפני שנה הוא היה במכבי חיפה, שותף מלא להדחה הכואבת מול נומה קאליו כבר בסיבוב המוקדם. "הטעות שעשינו הייתה בכך שלא ידענו לנצל את כל המצבים אליהם הגענו במשחק הראשון בבית. היינו צריכים להגיע לאסטוניה עם יתרון של 0:3 לפחות. ברור שיכולנו לנצח גם שם, אבל נקלענו למשחק לא טוב ובסופו של דבר הודחנו בפנדלים".

מה הלקח שצריך ללמוד מהמקרה שלכם?

"לא להשאיר דברים למשחק החוץ. לגמור את המשחק בבית ולשמור על שער נקי. בית"ר ירושלים נמצאת בבעיה כי היא ספגה שלושה שערים בבית. אם היא הייתה שומרת על שער נקי, זה היה הרבה יותר קל. אם הייתה מנצחת 0:1 את ושאש, הייתה לה אפשרות לצאת ולשחק טקטי וסגור עם יציאה למתפרצות".

מה היה הכי כואב באותה הדחה?

"הכי כאב שהגענו לסיטואציה של פנדלים וגם במצב הזה לא השכלנו לנצח".

ההדחה השפיעה על המשך העונה כי רוני לוי עזב ומכבי חיפה כבר לא התאוששה.

"כמובן שההדחה השפיעה. קבוצת כדורגל מכוונת גם לשלבים באירופה וברגע שזה לא קרה, הרבה השתנה. ההדחה השפיעה ללא ספק ברמה המנטאלית. העונה של מכבי חיפה כנראה הושפעה בסופו של דבר מההדחה ההיא".

מאמן מכבי חיפה רוני לוי. אדריאן הרבשטיין
עזב שישה ימים אחרי ההדחה. רוני לוי/אדריאן הרבשטיין

הפועל באר שבע נגד ספליט, 2014/15

מוקדמות הליגה האירופית, סיבוב שני

הנפילה: 17 שנים חיכתה הפועל באר שבע לחזור שוב למפעל אירופי, אך הביקור נגמר עוד לפני שהתחיל. בוזגלו כבש בכדור חופשי מרהיב בקרואטיה ומליקסון ערך בכורה, אבל הקבוצה הקטנה מספליט הפכה ל-1:2 והחזיקה מעמד עם 0:0 בגומלין, אותו נאלצו הבאר שבעים לקיים בצהרי היום בקפריסין בגלל מבצע "צוק איתן".

ההשלכות: הפועל באר שבע לא נתנה להדחה המוקדמת לשבור את רוחה. הקבוצה שמרה על יציבות בצמרת הליגה עם המקום השלישי, וגם טראומת ה-6:2 בגמר הגביע לא הסיטה אותה מהמסלול. אותה טבילת אש לא נעימה בספליט, שנמשכה שנה לאחר מכן עם הדחה מוקדמת מול תון, העניקה לבאר שבע שכר לימוד אותו ניצלה עד תום במסע האירופי המרשים בעונה שעברה.

מאור בוזגלו שחקן הפועל באר שבע חוגג. ברני ארדוב
"לך תנצח באווירה כזו". מאור בוזגלו/ברני ארדוב

אחד שהיה שם: מאור בוזגלו

"אני זוכר שאמרתי אחרי המשחק בקפריסין שזה הרגיש לי כמו משחק בין קבוצה בליגה א' דרום לקבוצה בליגה ב' צפון"

מאור בוזגלו זוכר היטב את המשחקים מול ספליט לפני שלוש שנים. "הפועל באר שבע חזרה אז לשחק באירופה אחרי איזה 50 שנה", הוא צוחק. "הבעיה הייתה שאחרי ההפסד בספליט, לא יכולנו לארח בארץ בגלל המלחמה. יצאנו לשחק בקפריסין במשחק שנערך בשעה 16.00 כי לא הייתה תאורה. היו 40 מעלות חום, בלי קהל. לך תנצח באווירה כזו. ולמרות זאת הגענו לאיזה 7,000 מצבים ולא השכלנו לכבוש. בגלל זה עפנו. באר שבע הייתה אז בתחילת הדרך. לא היו שחקנים איכותיים כמו היום ולא היו שחקנים עם ניסיון באירופה. זה לא היה נראה כמו מפעל אירופי ולבאר שבע לא היה את היכל התהילה של טרנר שנותן תחושה של ליגת האלופות. אני זוכר שאמרתי אחרי המשחק בקפריסין שזה הרגיש לי כמו משחק בין קבוצה בליגה א' דרום לקבוצה בליגה ב' צפון".

עשיתם איזו טעות שבדיעבד הצטערתם עליה? משהו שגרם להדחה?

"לא יכולנו להקל ראש אז - לא בספליט ולא בשום קבוצה אחרת. לא באנו למשחקים יהירים או לא מוכנים כי באר שבע לא הייתה הרבה זמן באירופה. היינו הרבה יותר טובים מספליט בשני המשחקים".

מה הלקח שצריך ללמוד מהמקרה שלכם?

"אני חושב שהלקח הוא להתכונן לכל יריבה ברמה הכי טובה ולא להגיע למצב שאם אתה מקבל הגרלה מול קבוצה פחות נוצצת, אתה מגיע פחות מחויב ורציני. כשבאנו עם באר שבע לשחק מול אינטר ידענו, כל שחקן, הכול על היריבה. זה צריך גם להיות מול קבוצה פחות זוהרת".

מה היה הכי כואב באותה הדחה?

"כיוון שהיינו עדיפים, אז היינו אמורים לכאוב מאוד, אבל האמת היא שלא היו יותר מדי ציפיות מכיוון שבאר שבע התברגה במקרה לאירופה. ההפתעה הייתה שהגענו בכלל לאירופה ולכן הציפיות לא היו כאלה גבוהות".

ההדחה השפיעה על המשך העונה של באר שבע?

"ההדחה מול ספליט עיצבה אותנו בסופו של דבר. התחלנו מוקדם את אותה עונה. היינו הרבה זמן יחד ופיתחנו שיטות משחק חדשות. בשורה התחתונה, העונה ההיא הייתה מוצלחת כמו כל עונה בה שיחקתי בבאר שבע".

רקטה התפוצצה בחניה בבאר שבע וגרמה לנזק ופצוע. יותם רונן
העיר באר שבע הייתה במצב מלחמה, הקבוצה נאלצה לשחק בקפריסין/יותם רונן

בית"ר ירושלים נגד ויסלה קרקוב, 2008/09

מוקדמות ליגת האלופות, סיבוב שני

הנפילה: אחרי שתי אליפויות רצופות בחסות הכסף הגדול של ארקדי גאידמק, בית"ר ירושלים רצתה להותיר חותם גם באירופה. ההגרלה קבעה כי היריבה הראשונה שלה תהיה ויסלה קרקוב וגרמה לאריק בנאדו לצהול, ובין צמד המשחקים התברר כי למנצחת מצפה פרס יוקרתי בדמות מפגש כפול עם ברצלונה של פפ גווארדיולה. אחרי 1:2 ביתי על הפולנים, הירושלמים כבר חשבו על היריבה האטרקטיבית ואפילו סירבו להחליף ביתיות עם ברצלונה, אך אז הגיעה ההתרסקות עם חמישייה כואבת בקראקוב. סטירת לחי מצלצלת

ההשלכות: פחות מחודש לאחר מה שהוגדר בבירה כ"חרפת קראקוב", יצחק שום, המאמן שהוביל את הקבוצה לדאבל היסטורי, שילם את המחיר ופוטר על ידי גאידמק, שהדיח גם את היו"ר אלי ארזי ועצר את הזרמת הכספים. ראובן עטר הגיע היישר לבלגן שכלל בעיות כלכליות, מכירת שחקנים בינואר, מחאות אוהדים וסיפורים שונים, אך הצליח לסיים עם טעם מתוק של הנפת גביע על חשבון מכבי חיפה. ובכל זאת, התבוסה בקראקוב סימלה סוף תקופה.

משה אוחיון שחקן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
"חשבנו שזו הגרלה נוחה". משה אוחיון במדי בית"ר ירושלים/ברני ארדוב

אחד שהיה שם: משה אוחיון

"היה שקט נוראי בחדר ההלבשה אחרי המשחק וגם במלון, ושום דבר לא השתחרר גם בשדה התעופה בדרך לארץ. חזרנו לישראל והחל כדור השלג. ההדחה ההיא השפיעה מאוד על המערכת"

בניגוד לאייל משומר שיושב בבית, משה אוחיון מתאמן במ.ס. אשדוד, אבל הוא לא צפוי להישאר בה בעונה הקרובה. ג'קי בן זקן כבר הבטיח לו להיות משולב בצוות המקצועי כשיפרוש, אבל לתת לו לפרוש ממשחק באשדוד זה כנראה לא יהיה. לפני תשע שנים אוחיון היה במקום אחר בתקופה הזו. אחרי ניצחון 1:2 על ויסלה קראקוב, הוא יצא כקשר בית"ר ירושלים לגומלין שם ספגה הקבוצה של יצחק שום וגיורא שפיגל חמישייה משפילה. "אי אפשר לשכוח את מה שהיה שם בפולין", נזכר אוחיון. "גם בגלל שאם היינו עוברים אותם היינו פוגשים את ברצלונה הגדולה של גווארדיולה. אני לא חושב שחשבנו בקרקוב על קאמפ נואו ולא בגלל זה הודחנו, אבל אני חושב שכבר אחרי איזה עשר דקות היינו בפיגור של שני שערים. ויסלה הייתה קבוצה טובה מאוד עם קהל ביתי שדחף. המשחק ההוא היה מאוד קשה לנו. לא שיחקנו כדורגל ובקושי נגענו בכדור".

זכורה אותה תמונה שאריק בנאדו צועק 'יש' כשהוא שמע שהגרלתם את קראקוב.

"אני בטוח שכאשר שחקני בית"ר ירושלים שמעו שהם הוגרלו מול ושאש, אף אחד מהם לא האמין שהם יחטפו שלושער בבית. זה יכול לקרות. גם אנחנו חשבנו שנוכל לעבור את ויסלה כי ההגרלות האחרות על הנייר היו יותר קשות. חשבנו שזו הגרלה נוחה".

מה הלקח שצריך ללמוד מהמקרה שלכם?

"שמשחק אחד הוא רק מחצית ושאם עשית תוצאה טובה במשחק הראשון, זה לא נותן לך דבר למשחק הבא אם אתה לא בא אליו ברצינות. אני מקווה שהמשחק הראשון של בית"ר עכשיו לא יעלה להם ביוקר".

מה היה הכי כואב באותה הדחה?

"היה שקט נוראי בחדר ההלבשה אחרי המשחק וגם במלון, ושום דבר לא השתחרר גם בשדה התעופה בדרך לארץ. חזרנו לישראל והחל כדור השלג. ההדחה ההיא השפיעה מאוד על המערכת. יצחק שום הלך הביתה אחרי תיקו שעשינו מול בני סכנין וראובן עטר הגיע. אמנם עברו מאז הרבה מאוד שנים, אבל אני זוכר היטב את המשחק ההוא. קשה לשכוח את זה. חוויתי גם עם אשדוד דבר דומה כשהודחנו בדקה ה-95. היינו צריכים לפגוש בסיבוב שאחרי זה את שטוטגרט".

איך נראתה העונה שאחרי ההדחה ההיא?

"בסופו של דבר בית"ר הייתה קבוצה טובה אז וזכתה בגביע המדינה. אני עזבתי בינואר ולא חוויתי את זה לצערי".

ארקדי גאידמק עם יצחק שום מאמן בית"ר ירושלים בחגיגות הדאבל. אסף שקד
סוף תקופה. יצחק שום עם ארקדי גאידמק/אסף שקד

מכבי תל אביב נגד אפואל ניקוסיה, 2005/06

מוקדמות גביע אופ"א, סיבוב שני

הנפילה: אבי נמני חזר מגלות בבית"ר ירושלים, ג'ובאני רוסו הגיע ממכבי חיפה והליגיונר איל ברקוביץ' שב בקול תרועה רמה לכדורגל הישראלי עם הבטחה להיפגש בסוף העונה: "אחרי הדאבל". אלא שפרויקט הגלקטיקוס המדובר של מכבי תל אביב החל את דרכו עם טעות בהגנה והפסד 1:0 בקפריסין שנתן רמז לבאות. בגומלין בבלומפילד היה זה אבי נמני שכבש והשווה את המאזן הכולל, אבל בתחילת ההארכה הבקיעו האורחים פעמיים וגם שער מאוחר של המחליף ארז מסיקה לא מנע הדחה כואבת.

ההשלכות: מכבי תל אביב פתחה את הליגה בצורה טובה ואף הוליכה את הטבלה, אבל הכול בעבע מתחת לפני השטח. בשלב מסוים ברקוביץ' יצא לדבר עם תנינים, בדצמבר קלינגר התפטר בצורה דרמטית ובמקומו הגיע טון קאנן שנזרק מבית"ר ירושלים. ההולנדי הספיק לחטוף רביעייה מהפועל עכו (ליגה לאומית) בגביע המדינה ולסיים במקום השישי בליגה עם הפרש שערים שלילי, כשהאוהדים מאסו בבעלים לוני הרציקוביץ' וזה הביע רצון למכור את הקבוצה. כאוס מוחלט.

לירן שטראובר שוער מכבי תל אביב. אדריאן הרבשטיין
"היינו בטוחים שאנחנו עוברים בקלות". לירן שטראובר/אדריאן הרבשטיין

אחד שהיה שם: לירן שטראובר

הרגע הכי מביש? "לחיות עם הביזיון הזה שלא עברת קבוצה שהיית צריך לעבור. לחיות עם העובדה שאתה אמור לספק תוצרת הרבה יותר גבוהה ולא נתת"

לירן שטראובר הגן אז על שערה של מכבי תל אביב. "היינו בטוחים במשחק הראשון בניקוסיה, שאנחנו עוברים בקלות", נזכר השוער. "כולנו האמנו שזו תהיה משוכה קלה, ובסופו של דבר זה לא מה שקרה. בגומלין היינו בטוחים שנמחק את היתרון שלהם, אבל אז קיבלנו את הסטירה בפעם השנייה כי באנו עם האף למעלה. זלזלנו בהם וקיבלנו מיד את המכה. בית"ר ירושלים לקחה את ושאש צ'יפס בהתחלה, ואז כשהיא ספגה את השערים האלה היא התעוררה. אני מקווה שזה יספיק לה בגומלין ולא יעלה לה בהדחה קשה".

מה הלקח שצריך ללמוד מהמקרה שלכם?

"שאין משחק קל בכדורגל. הכדורגל הוא משחק מפתיע, אתה לא תלוי רק בעצמך. יכול לבוא שופט ולהפוך לך את כל המשחק. אין משחק קל בכדורגל ואין דבר שהוא מובן מאליו".

מה היה הרגע הכי מביש באותה הדחה מול אפואל ניקוסיה?

"לחיות עם הביזיון הזה שלא עברת קבוצה שהיית צריך לעבור. לחיות עם העובדה שאתה אמור לספק תוצרת הרבה יותר גבוהה ולא נתת".

והסיפור רק הלך והידרדר באותה עונה.

"כבר באמצע מחנה האימונים הרגשנו שמשהו לא דופק ולא מתפקד. היו יותר מדי שחקנים טכניים ויצירתיים ששיחקו על אותה משבצת מה שיצר פקק בחלק הקדמי כי עודף של שחקנים יצירתיים יוצר בעיה. העונה ההיא לא זכורה לטובה, אם כי באופן אישי זו הייתה אחת העונות הגדולות שלי וסיימתי כשוער העונה בגלל העובדה שהיינו מאוד חשופים בחלק האחורי. בקבוצה כמו מכבי תל אביב כל הפסד מייצר לחץ, במיוחד אחרי שהיו לנו תוצאות לא טובות במחנה ואז באה גם הפרמיירה וכשלנו. במועדון כמו מכבי תל אביב מד הלחץ נתון לפיצוץ מהר מאוד, בטח בתקופה ההיא. ההדחה השפיעה באופן ישיר על הפתיחה ולמעשה על העונה כולה".

אייל איל ברקוביץ מכבי תל אביב. עמי שומן
דאבל לא היה. איל ברקוביץ' ב-2005/עמי שומן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully