וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוק שנשבר: הקריירה המפוספסת של ננה קיבלה עוד טוויסט עצוב

12.5.2017 / 16:45

ננה, "תינוק" בפורטוגזית, כבר חשב שהקריירה עולה על מסלולה ביוסטון. אבל אז הגיעה עוד פציעה, הסנטר ראה מהצד את הרוקטס מודחים, ועכשיו ספק אם בכלל יחזור לשחק. אורן לוי על סיפור השוליים של הברזילאי חסר המזל

ננה, יוסטון רוקטס. GettyImages
הפעם זה נגמר? ננה/GettyImages

כמה ימים לפני שעולה עליו כתבה מחמיאה בוואלה, ננה קרע שריר במפשעה אחרי דקה ו-43 שניות על הפרקט במשחק הרביעי בסדרה מול הספרס ולא שב לשחק. הרוקטס פרסמו הודעה שהסנטר יחמיץ את שארית העונה. בינתיים, הם כבר הספיקו להפסיד את שני המשחקים הבאים ולסיים את העונה בעצמם. כמה הולם. הקריירה של הברזילאי בן ה-34 תמיד הייתה רצופה סיבות טובות לדבר בשבחו, אך נבלמה פעם אחר פעם בשל חוסר יכולתו להישאר על המגרש בעקביות.

"הוא חלק משמעותי ממה שאנחנו עושים וממה שמרכיב את האופי שלנו. היה קשה לראות אותו יורד מהפרקט", אמר עליו הארדן בראיון על המגרש לאחר הניצחון של יוסטון, 104:125, שהשווה את הסדרה ל-2:2. ללא ננה, שסיפק בפלייאוף הזה כמה מרגעיו הנוצצים בקריירה, הרוקטס נאלצו לאלתר וללכת להרכבי סמול-בול הרפתקניים עליהם שילמו ביוקר בסופו של דבר. לאחר שהודה לאתר "The Undefeated" ששקל בקיץ פרישה לפני שחתם לעונה אחת ביוסטון, אפשר שראינו את ננה בפעם האחרונה. זו סיבה מספיק טובה לדבר על מה שהיה ומה שלא.

עוד בנושא:

ללא לאונרד: סן אנטוניו הביסה 75:114 את יוסטון ועלתה לגמר המערב
פופוביץ' מהלל את אולדריג', הארדן וד'אנטוני "מקווים שהפצע יגליד"
האומץ של גרג פופוביץ' הגאון הביא את סן אנטוניו לגמר המערב

seperator

השנה שנת 2002, ילד מגודל, מחויך ואנרגטי בשם מייבינר הילריו מטפס במעלה תחזיות הדראפט, וצד את עינו של קיקי וונדאווי שהיה אז מקבל ההחלטות הראשי של דנבר נאגטס. את הכינוי המתוק, "תינוק" בפורטוגזית, קיבל ננה בילדותו, מפני שתמיד היה הצעיר, בין חבריו ובמשפחתו. בדראפט 2002 הברזילאי האלמוני נחטף כבר בבחירה השביעית, ונתן עונה ראשונה מבטיחה מעמדת הפאוור-פורוורד. עם כלים פיזיים נפלאים – אתלטיות גולמית הפרוסה על 211 ס"מ של שרירים – וקואורדינציה נדירה לגובהו, ננה הצליח להתבלט בשלב מוקדם.

בין היתרונות שלא ניתן ללמד גם התחושה הטבעית למשחק כבר הייתה בארגז הכלים שלו. ננה ידע לעשות הכל על המגרש, בצבע ומחוצה לו. הייתה לו יד רכה מחצי מרחק, וכח מתפרץ חסר מעצורים בקרבת הסל. הדאנקים של ננה הפכו לסטנדרט לאגרסיביות. הוא ניסה לעקור את הטבעת ממקומה בין אם הטביע בשתי ידיים, יד ימין או אפילו שמאל. העובדה ששחקן ברמתו של ננה מעולם לא זכה בהצלחה אישית מעבר למקום בחמישיית הרוקיז מעידה על כמות הכישרון הבלתי נתפסת בליגה הטובה בעולם. אבל היא גם קצת מתארת את גודל ההחמצה.

לצד התפוקה המרשימה על המגרש, ננה החל להציג קשיים להישאר עליו. החל מעונתו השלישית הוא החל להחמיץ משחקים בקצב מדאיג. רגע השפל הגיע פחות משלוש דקות לתוך קמפיין 2005/06, במשחק הפתיחה מול אותה סן אנטוניו, כאשר ננה קרע את הרצועה הצולבת של ברך ימין וגמר את העונה לפני שבאמת התחילה.

אך כל זה לא מנע מהנאגטס להחתים את השחקן החופשי המוגבל שלהם לחוזה מיד בתום העונה, 60 מיליון דולר לשש שנים, ואפשר שהפציעה אפילו עזרה לארגון להשיג אותו במחיר מציאה. "אני רוצה להיות כמו קארל מאלון", אמר ננה במסיבת העיתונאים. המציאות, איך לומר, רצתה אחרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ננה פצוע במדי דנבר נאגטס. AP
היסטוריה של פציעות. ננה/AP

המכות המשיכו ליפול. והפעם נוסף גם טוויסט מעורר חלחלה. בעיצומה של עונת 2007/08 התגלה אצל ננה סרטן האשכים. כנוצרי אדוק, ננה האמין שזו הייתה דרכו של אלוהים לבחון אותו ואת נכונותו להטיב עם זולתו. הוא החליט להיות מעורב יותר עם הכנסיות בארץ מולדתו לאחר שיתלה את הנעליים. הגידול הוסר, והוא שב לשחק ב-24 למרץ עוד באותה עונה, לקול תשואות הקהל. העונה הבאה הייתה עונת השיא בקריירה שלו עם 14.6 נקודות לערב ב-60.4 אחוזים מהשדה, יחד עם 7.8 כדורים חוזרים. לרגע חולף נדמה היה שננה הצליח לשים את הפציעות וחוסר המזל מאחור, והוא הפסיד רק 12 משחקים בשלוש העונות שבין 2008 ל-2012. בדצמבר 2011 מסאי יוג'ירי, אז הג'נרל מנג'ר של הנאגטס, החתים את ננה מחדש לחוזה בשווי 67 מיליון דולר לחמש שנים. עם כרמלו אנתוני בשיאו, וג'ורג' קארל בראשם, הנאגטס נראו ככוח עולה בשמי הליגה. אך במרץ 2012 התהפך עמוד נוסף בספר ההרפתקאות. יוג'ירי העביר את הברזילאי בטרייד לוושינגטון, עבור ג'בייל מגי. מאותה נקודה ננה בן ה-30 לא צלח עונה רגילה עם יותר מ-67 משחקים.

הפרק השני בקריירה של ננה נפתח בבירה, הוא חבר למרצ'ין גורטאט, ויחד השניים הרכיבו קו קדמי שהיה אפקטיבי כמעט כמו שהיה משונה. "הפטיש הפולני" והראסטה-מאן העליז לא יכלו להיות שונים יותר זה מזה, ואולי שם היה טמון קסמם. אם הם לא היו עסוקים בלסחוב את הארגון הכושל לפלייאוף ביחד עם ג'ון וול, השניים היו יכולים לככב בסיטקום משותף. עם הזמן, הניידות של ננה כבר לא מה שהייתה, ובעולם שהולך לכיוון של ביגמן אחד וארבעה שחקני חוץ הוא מצא את עצמו עולה מאחורי גורטאט, יותר מאשר לצדו. הפציעות כמובן שיחקו תפקיד מכריע בכך– ננה לא שכח איך משחקים כדורסל – מאמניו פשוט לא יכלו להסתמך על זמינותו באופן רציף.

באוף-סיזן האחרון, כשדריל מורי והרוקטס חיפשו סנטר מחליף מנוסה, שיתמוך בקלינט קפלה הצעיר שקיבל קידום לחמישייה, לא היה להם מרחב גדול מדי לתמרון. אחרי שנתנו לדווייט האוורד ללכת לאטלנטה, והשתמשו במקום שלהם תחת תקרת השכר להחתים את אריק גורדון וראיין אנדרסון לחוזים שמנים, לטילים נותר רק ה"Room exception", או במספרים, 2.9 מיליון דולר כדי למלא את החור בעמדת הסנטר.

כאמור, ננה לא ידע אם הגיע זמנו לעזוב את המשחק המקצועני, אך מישהו, או משהו, בארגון דיבר אל ליבו, והוא החליט להמר על עונה נוספת ב-NBA. הוא נכנס לכושר הטוב בחייו, הסיר משקל רב ונראה כמו גרסה משופרת של עצמו. אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם: ישנן שמועות הקושרות את המהפך גם בפרידה מאשתו, לורן פרוט'ה. כך או כך, מוסר העבודה של ננה קנה לו מעריצים רבים ביוסטון, וביניהם כוכב הקבוצה, ג'יימס הארדן, שהגדיר אותו בתור המנטור שלו. לא פחות.

ג'יימס הארדן, יוסטון רוקטס. AP
ננה הוא המנטור שלו. הארדן/AP

ההתאמה של ננה לסגל התבררה כמושלמת מכל בחינה – סנטר וותיק שלא יגנוב דקות מקאפלה, יעזור לו להתפתח, ויכניס ממד אחר כשהוא עולה מאחוריו. בחדר ההלבשה הרוקטס גילו שועל קרבות מנוסה שלא מתבייש להנהיג, ועל הפרקט ננה סיפק את הסחורה, כמו תמיד. קאפלה השוויצרי מסוגל לנתר לשמיים ולתפוס אלי-הופים תוצרת הארדן, שמטיילים גבוה מעל ההגנה בדרך לנקודות, אך בכל שאר האספקטים ננה עדיף עליו בצד הזה של המגרש. גם הארדן מודע לכך, והכימיה שנוצרה בין השניים בפיק-אנד-רול נובעת בעיקר מהנכונות של הזקן לסמוך על ננה, שיתפוס את הכדורים המתוחכמים מכל זווית, וידע איך לסיים את המהלך עם החלטה טובה.

אחרי עשור וחצי בארה"ב, החיוך התמידי כבר מעטר את העיניים בקמטים, והראסטות השחורות של מי שנקרא "תינוק" כל חייו כבר מקבלות נגיעות של אפור בהיר. אך ננה הוכיח את חשיבותו בפלייאוף, עם סלי קלאץ' מרשימים והופעה אחת בלתי נשכחת במשחק הרביעי של הסיבוב הראשון באוקלהומה סיטי. ב-25 דקות מהספסל ננה שפך 28 נקודות על הת'אנדר לצד 10 ריבאונדים, בערב מושלם מהשדה. ננה השווה שיא שעמד לבדו משנת 1975 עם 12 קליעות ללא החטאה, והטילים חלפו בקלות על פני הרעמים במשחק הבא שנערך בביתם.

ננה, יוסטון רוקטס. AP
פייטר אמיתי/AP

מוקף בילדים טובים, ננה תפס תפקיד נוסף – הבריון. בין הקווים הביגמן מעולם לא וויתר על הזדמנות לריב טוב, וגם העונה מצא את עצמו בעין הסערה לא אחת. לאחר שהורחק מהמשחק הראשון בסדרה מול הספרס בשל הסתבכות עם דוויין דדמון, דרכו הצטלבה שוב עם זו של מי שבחר בו בדראפט. בכובעו מטעם הליגה, וונדווי קנס את הבריזלאי החמום ב-15 אלף דולרים על חלקו בתגרה. כך מי שהיה אחראי למשכורת הראשונה של ננה, נגס בצ'ק האחרון שקיבל.

אין ספק שהרוקטס חסרו את החספוס, הניסיון והכישרון של ננה בפלייאוף הנוכחי, וניתן רק לקוות שלא זו הפעם האחרונה שהוא לבש את מדיה של קבוצת NBA. גם הוא וגם טוני פארקר הפצוע הם אגדות בינלאומיות שהרוויחו את הזכות לכתוב את הסוף שלהן בעצמם. גם לנו כאוהדים לא מגיע גורל אכזר כל כך. מצד שני, לפחות במקרה של ננה, קשה להגיד שנהיה מופתעים אם זו אכן הדרך שבה זה נגמר. ונותר רק להודות על מה שהיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully