וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אח לנשק: ההצלחה המטאורית של ניקו קובאץ' בפרנקפורט בפתיחת העונה

27.11.2016 / 13:00

אחרי שהציל את פרנקפורט מירידה דרמטית, ניקו קובאץ', יחד עם אחיו ועם המנהל הספורטיבי עימו שיתף פעולה כשחקן, מצעיד אותה למקום השלישי בבונדסליגה בעזרת גישה חדשנית ומרעננת. הבלוג של יוכין על סוד הקסם של אחת מהפתעות העונה באירופה

"פרנקפורט הולכת בכיוון טוב מאוד עם ניקו קובאץ'. היא כמעט לא מאפשרת להגיע למצבי הבקעה. נצטרך לשחק מהר וללא טעויות על מנת לנצח", אמר תומאס טוכל לפני שהפסיד אתמול (שבת) 2:1. מאמן דורטמונד ידע בדיוק על מה הוא מדבר. הנתונים של איינטרכט מרשימים ביותר עבור הקבוצה שהייתה צפויה להילחם בתחתית בעיני רוב הפרשנים. היא מדורגת שלישית בבונדסליגה מבחינת כדורים שנבעטים לשערה, ומובילה את גרמניה עם ממוצע של 24 חטיפות למשחק.

אז טוכל ניסה להכין את בורוסיה לקרב המאתגר, ובכל זאת לא הצליח. אחרי שהבקיעו שמינייה לרשת לגיה ורשה בליגת האלופות, הצהובים-שחורים איבדו אתמול 30 כדורים, בקושי סיכנו את השער והפסידו. במאבק הישיר בין המאמנים, יש לקובאץ' עד כה 100 אחוזי הצלחה נגד טוכל, אחרי שגבר עליו 0:1 גם בשלהי העונה שעברה, כאשר פרנקפורט הייתה מתחת לקו האדום, בסכנת ירידה ממשית. השיפור שחל בקבוצה מאז לא פחות מפנומנלי. אתמול הושג ניצחון שלישי ברציפות, ובסך הכל יש לאיינטרכט שבעה ניצחונות ב-12 מחזורים. היא הצליחה לחזור מפיגור מול באיירן מינכן כאשר הייתה בנחיתות מספרית וסיימה בתיקו 2:2 נגד האלופה. בעקבות החגיגה אתמול, טיפסו שחקניו של קובאץ' למקום השלישי, וזה מגיע להם בזכות.

עוד בנושא:
איינטרכט פרנקפורט ניצחה 1:2 את דורטמונד ועלתה למקום השלישי בטבלה
באיירן גברה 1:2 על לברקוזן. הפער בפסגת הבונדסליגה: שלוש נקודות

מאמן איינטרכט פרנקפורט ניקו קובאץ'. GettyImages
במקום השלישי, ובצדק. קובאץ'/GettyImages

מנצח – ומנחם את המפסידים

כאשר מונה המאמן בן ה-45 במרץ השנה במקומו של ארמין פה, מצבה של פרנקפורט היה קטסטרופלי. ההגנה לא תפקדה וההתקפה נראתה חסרת אונים ללא הכוכב הגדול אלכסנדר מאייר שנפצע לתקופה ארוכה. היא הייתה בדרך הבטוחה לליגה השנייה, אבל קובאץ' סירב להיכנע. אחרי מספר שבועות של התארגנות, הוא ליקט תשע נקודות בשלושה משחקים, כולל הניצחון המזהיר על דורטמונד, והיה זקוק לתיקו בברמן על מנת לשרוד.

שער שובר לב של פאפי ג'ולאבוג'י בדקה ה-88 חיסל את התקוות הללו ושלח את פרנקפורט למבחנים מול נירנברג, ולפני המשחקים התקבלה הידיעה הטרגית על כך שהקפטן מרקו רוס חלה בסרטן. הבלם התעקש לשחק במשחק הביתי הראשון בפלייאוף וכבש שער עצמי בתיקו 1:1. קשה לדמיין תסריט מזעזע יותר, אבל איינטרכט התגברה על הכל, נלחמה בכוחותיה האחרונים וניצחה 0:1 בגומלין. ואז, כאשר משימתו הושלמה בהצלחה בנסיבות כה דרמטיות, הלך קובאץ' לנחם את שחקני נירנברג. "אני יודע מה הם מרגישים והרגשתי צורך להביע אמפתיה כלפיהם", הוא הסביר.

קובאץ' מנסה להיות אנושי ורגיש כלפי הסובבים אותו, והתכונה הזו קריטית ביותר בתהליך שעברה פרנקפורט בהדרכתו. "אלוהים נתן לנו פה על מנת שנתקשר אחד עם השני. אני מעודד את השחקנים לדבר איתי ולשאול שאלות", הוא הצהיר בראיון לעיתון ולט, "היחסים צריכים להיבנות על פתיחות, יושר והבנה הדדית. לא קשה להיות מנומסים, להגיד 'בוקר טוב', 'תודה' ו'בבקשה'. אין אדם שעושה הכל נכון. כולם טועים, וצריך לדעת לסלוח. מצד שני, אנשים גם צריכים להכיר בטעויותיהם ולבקש סליחה".

ניקו קובאץ' עם רוברט קובאץ'. אורי לנץ
שיתוף פעולה פורה. ניקו ורוברט קובאץ'/אורי לנץ

האח אחראי על השמירה

זה לא אומר שהחיים בפרנקפורט נינוחים. נהפוך הוא – החוקים הנוקשים ברורים לכולם, והאימונים הפיזיים במחנה טרום העונה היו מפרכים באופן קיצוני. כפי שמעיד קובאץ', הוא עשה קריירה מפוארת כשחקן בזכות משמעת ברזל עצמית. כקשר מרכזי ששילב יצירתיות, טכניקה גבוהה ועבודה שחורה מרובה, הוא היה שותף ללברקוזן המלהיבה של כריסטוף דאום, להמבורג האטרקטיבית של פרנק פאגלסדורף, וזכה באליפות עם באיירן מינכן של אוטמאר היצפלד ב-2003. הוא למד המון מכל המאמנים, וצבר ניסיון עצום גם בנבחרת קרואטיה, במדיה כיכב בשני מונדיאלים ושתי אליפויות אירופה.

אל תתנו ל-83 המשחקים בחולצה המשובצת להטעות אתכם – קובאץ' נולד בברלין, והוא גרמני לכל דבר. האופי שלו גרמני במיוחד, וזו אחת הסיבות לכך שהוא נזרק בסופו של דבר מנבחרת קרואטיה אותה הדריך במונדיאל האחרון. הוא פשוט לא היה נוח מספיק עבור ההתאחדות המושחתת, והיא ניצלה שתי תוצאות לא טובות בספטמבר 2015 על מנת להיפטר ממנו כדי למנות בובה בדמותו של אנטה צ'אצ'יץ'. הפספוס שלהם הוא הרווח של פרנקפורט.

הרווח הזה אפילו גדול יותר כי קובאץ' מביא לכל מקום את אחיו הצעיר כעוזרו. בעוד ניקו היה קשר, רוברט עשה קריירה נהדרת כבלם, ויש שיטענו כי היא הייתה אפילו טובה יותר – הוא בילה תקופה ארוכה יותר בבאיירן, והספיק לשחק גם אצל פאביו קאפלו ביובנטוס. כך משלימים הקובאצ'ים זה את זה, ושחקני ההגנה של פרנקפורט זוכים להדרכה צמודה מבלם עבר איכותי במיוחד. הבולט שבהם הוא חסוס ואייחו בן ה-19, שהושאל מריאל מדריד ומותיר רושם כה מדהים שבקבוצה חוששים כי הספרדים ירצו להחזירו כבר בינואר.

ניקו קובאץ' במדי נבחרת קרואטיה. GettyImages
אל תתנו להופעות בנבחרת קרואטיה להטעות אתכם. קובאץ' כשחקן/GettyImages

בוביץ' לומד מטעויות

ההימור על ואייחו ושחקנים נוספים בעלות נמוכה, כגון מייקל הקטור שהושאל מצ'לסי מבלי ששיחק דקה מחייו בפרמיירליג, נובעת מהאסטרטגיה של המנהל הספורטיבי החדש פרדי בוביץ' שהגיע לקבוצה בקיץ. כאשר כיהן בתפקיד זה בשטוטגרט, ספג חלוץ העבר ביקורת קשה במיוחד. הוא בזבז הון על שחקנים שנכשלו, ולא ידע לשמור על צעירים מקומיים – הטעות הגדולה מכולן הייתה הוויתור על יוזואה קימיש, שהפך תוך זמן קצר לכוכב על בבאיירן. לכן קיבלו אותו אוהדי פרנקפורט בספקנות רבה, אך פעילותו בקיץ מגלה שהוא למד משגיאותיו.

בוביץ', שייצג את נבחרת גרמניה, דווקא נולד ביוגוסלביה, והוריו היגרו כאשר היה תינוק. הרקע שלו דומה מאוד לזה של האחים קובאץ', והוא אף שיתף פעולה עם ניקו בהרטה ברלין בשלהי הקריירה. השניים מצאו שפה משותפת כבר אז, והם עובדים בהרמוניה גם עכשיו – למעשה, המאמן הוא שהמליץ לראשי המועדון להחתים את המנהל. הפעולות בשוק ההעברות נראו מסוכנות על הנייר, ובמיוחד בלטו העזיבות של הקשר הוותיק המצוין שטפן איינגר והבלם הפרואני קרלוס סמבראנו. בפועל, הסגל הנוכחי מלוכד להפליא, גם אם לא כל השחקנים החדשים הספיקו למצוא את מקומם (עיין ערך טאלב טואטחה).

ניקו קובאץ' עם פרדי בוביץ'. GettyImages
שוב יחד. קובאץ' עם בוביץ' כשחקנים/GettyImages

מנמיכים ציפיות, אבל חולמים בגדול

"השלם בפרנקפורט גדול מסך חלקיו", אומר העיתונאי לארס ואלרוט, והמאמן מקבל על כך את הקרדיט. קובאץ' גם לא מנסה לייפות את המציאות, ומשתמש בכלים העומדים לרשותו באופן יעיל. באופן היסטורי, מזוהה איינטרכט עם סגנון אמנותי ונאה לעין. זה ה-DNA של המועדון, שידע ימים יפים בשנות ה-70' וה-80'. בסגל אלופת העולם ב-1974 כיכבו אלילי פרנקפורט יורגן גראבובסקי וברנד הולצנביין, ואתם מוזמנים לקרוא כאן גם על הגאון ברנד ניקל.

הזיכרונות האלה ליוו את העיר גם בשני העשורים האחרונים, על אף שהמצב השתנה בתכלית. פרנקפורט ירדה ב-1996, ב-2001, ב-2004 וב-2011, ובילתה לא מעט בליגה השנייה, אך האוהדים מסרבים להתאים את הציפיות למגבלות הכלכליות, וגם דורשים להתאים את הסגנון למסורת. קובאץ' לא היסס להגדיר את המטרות כפי שהוא רואה אותן – להישאר בליגה, אבל בסתר ליבו הוא שואף ליותר, וגם בוביץ' שותף לכך. "זה בסדר להיות במקום ה-12, אבל אנחנו לא מגבילים את עצמנו", אמר המנהל הספורטיבי בתחילת העונה.

נכון לעכשיו, זה עובד הרבה מעבר לתחזיות האופטימיות ביותר. הקבוצה המגובשת והלוחמנית עדיין נהנית מכישוריו של מאייר בן ה-33, אך היא לא תלויה רק בו. ההתאקלמות של מרקו פביאן המקסיקני מזהירה, והכל הולך לקובאץ' עד כדי כך שהקשר המקומי איימן בארקוק הבקיע שער ניצחון בברמן בדקה ה-90 בהופעת הבכורה לפני שבוע. על כך אומרים אוהדי פרנקפורט תודה למאמנם המנומס כבר עכשיו, ללא קשר למיקום בטבלה הסופית במאי 2017.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully