וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום הכי לא צפוי: מדור הליגיונרים עם אופיר מרציאנו

7.11.2016 / 15:00

המאמן מזכיר לו את שוער נבחרת אנגליה, הסוכן לא מוכן לקבל הצעות מישראל. אופיר מרציאנו ממציא את עצמו מחדש דווקא בהיברניאן מהליגה השנייה בסקוטלנד ("מוכן לוותר על כל אי נוחות למען הקריירה שלי") עם אווירה וסיפורים שאין באף מקום. מדור הליגיונרים

אופיר מרציאנו שוער היברניאן. האתר הרשמי של היברניאן, אתר רשמי
לא רוצה לתת להזדמנות השנייה באירופה לחמוק. אופיר מרציאנו/אתר רשמי, האתר הרשמי של היברניאן

"בארץ לא נחשפים לזה אז קשה להבין. יצאנו לאיזה משחק גביע בעיירה בצפון סקוטלנד, חמש שעות נסיעה. קבוצה מהליגה החמישית. אלפי אנשים חיכו, עשו פסטיבל גדול כשהגענו וזה נמשך גם במגרש. זה הרגע שהבנתי עד כמה אנשים כאן באמת אוהבים כדורגל. הם חיים כדורגל, כאילו אין להם מה לעשות חוץ מזה".

אופיר מרציאנו חזר ליהנות מכדורגל בסקוטלנד. שמח בחלקו. אחרי שצפה מקרוב בחברו הטוב ניר ביטון מנצח בדרבי בגביע הליגה את ריינג'רס, גם הוא מקווה לקחת חלק באירוע ספורטיבי מסוג זה בעתיד ("לשחק באולד פירם? הכול מלמעלה, זה עוד יכול לקרות") אבל מתמקד בינתיים במשימת העלייה של היברניאן. בסך הכול ליגה שנייה בסקוטלנד, ובכל זאת: הקבוצה שהעניקה לו הזדמנות נוספת באירופה והחזירה אותו לנבחרת. אין לו כוונה לתת לצ'אנס הזה לחמוק.

"אני מודה כל יום לאלוהים על הזכות שיש לי לשחק מדי שבוע", אומר השוער בן ה-27 לוואלה! ספורט. "אני לא מתחרט על שום דבר שעשיתי, זו לא הייתה טעות לצאת לבלגיה. לא היה קל במוסקרון, כאב לי מאוד, אבל לא נשברתי. הייתי נוסע שעה וחצי כדי להתאמן עם מאמן אישי ולהשתפר. האנשים הקרובים אליי החזיקו אותי. תמיד אמרתי לעצמי שבסופו של דבר הכול לטובה, שצריך לצאת מהתקופה הקשה. השנה הזאת רק חיזקה אותי מנטאלית ופיזית".

עוד בנושא:

אופיר מרציאנו חזר לסגל הנבחרת, גם כוכבי הנבחרת הצעירה זומנו
מרציאנו שוב שמר על רשת נקייה בשבת, ניר ביטון נכנס כמחליף בניצחון סלטיק
קני סייף כבש בניצחון גנט, ביברס נאתכו בישל בתיקו של צסק"א מוסקבה

מנג'ר סלטיק ניל לנון חוגג. GettyImages
התעקש על צירוף שוער ושוב פנה לישראל. ניל לנון/GettyImages
"חיכיתי שלושה שבועות, ועוד אחרי שנה שלא שיחקתי. זה היה מורט עצבים", מודה מרציאנו, "אבל אמרתי לעצמי שכל עכבה לטובה, זה רק יהפוך את העונה שלי למוצלחת"

540 דקות היו למרציאנו בליגה הבלגית. שישה משחקים, 12 שערי חובה והאשראי נגמר. מוסקרון הביאה שוער חדש ומרציאנו לא שיחק שוב בקבוצה הראשונה. מאז משחק הנבחרת בבלגיה, בסיום קמפיין מוקדמות המונדיאל באוקטובר אשתקד, לא היה שותף למשחק רשמי. הוא התאמן עם קבוצת האם מ.ס. אשדוד, הוזכר כמועמד לכמה מהקבוצות הבכירות בליגת העל, ואז הגיעה הפנייה מהיברניאן הסקוטית.

לא מדובר בסלטיק או ריינג'רס, וזו אכן קבוצה מהליגה השנייה, אבל עם מסורת מכובדת ושאיפות עתידיות. ארבע אליפויות יש לקבוצה מאדינבורו (שלישית בדירוג ההיסטורי בסקוטלנד, בצוותא עם אברדין והארטס) שבעונה הקודמת זכתה בגביע אחרי 114 שנה, ועוד מליגת המשנה. אחרי הפספוס במאבק העלייה מול ריינג'רס, היבס החתימה את ניל לנון, שמיד ביצע מסע רכש נרחב. רק שוער הוא לא מצא.

בינתיים היבס כבר פתחה את העונה והספיקה להפסיד במוקדמות הליגה האירופית לברונדבי בפנדלים ולהיות מודחת גם מגביע הליגה. לאחר מכן, נוצר הקשר בין לנון לדודו דהאן, שכבר הביא לו מישראל לסלטיק את בירם כיאל ב-2010 ואת ביטון שלוש שנים לאחר מכן. מרציאנו הפך לישראלי השלישי שלו, וגם העיכוב בקבלת רישיון העבודה לא יכול היה למנוע את השידוך. "חיכיתי שלושה שבועות, ועוד אחרי שנה שלא שיחקתי. זה היה מורט עצבים", מודה מרציאנו, "אבל אמרתי לעצמי שכל עכבה לטובה, זה רק יהפוך את העונה שלי למוצלחת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פרייזר פורסטר, שוער נבחרת אנגליה. GettyImages
מהידיים של לנון לנבחרת אנגליה. פרייזר פורסטר/GettyImages
"לנון מזכיר את פורסטר כשהוא מדבר איתי", מגלה מרציאנו. "הוא רוצה לקדם אותי ומסביר שאני יכול לכוון לפרמיירליג. הוא אומר: 'אתה שווה את הרמות האלה, יש לך את היכולות'"

זה אכן המצב עד כה. מרציאנו עבר מזמן את מכסת הדקות מהתקופה בבלגיה, מנהל מאחור את ההגנה הטובה בליגת המשנה הסקוטית ומעמדו בלתי מעורער. גם לנון מרוצה. היברניאן שרדה משבר ראשון, ניצבת בראש הטבלה והמאמן מקפיד כמעט מדי שבוע לשבח את השוער שלו, שהצטיין ב-0:0 מול קווינס אוף סאות' עם שתי הצלות גדולות במזג אוויר סוער כשקבוצתו ב-10 שחקנים. לאחר מכן מנע מהיבס לרדת בפיגור 2:0 להפסקה עם עצירה מצוינת מול פאריד אל אלאגי מדנפרמלין, ברגע המפנה במשחק, שהסתיים ב-1:3 של היבס וקטע רצף של חמישה משחקים ללא ניצחון. בשבת האחרונה, הוא זכה לשבחים על הצלה אדירה מנגיחה של ג'יימי אדמס, שחקן אייר יונייטד. "רוקי מרציאנו", התגאו האוהדים והצמידו את הכינוי הצפוי.

מרציאנו נהנה מהעובדה שקבוצתו פייבוריטית מדי שבוע ורוב המשחק מתנהל בשטח היריבה, אבל כמעט בכל משחק יש לו הצלת מפתח אחת שעושה את ההבדל. "הוא היה יוצא מן הכלל", החמיא לנון אחרי התיקו המאופס מול קווינס אוף סאות' בחודש שעבר, בהופעה הטובה ביותר של מרציאנו עד כה ואחד משבעה משחקים בהם שמר על שער נקי העונה (שישה בליגה ואחד בגביע). "זה היה משחק קשה בתנאים קשים מאוד, אבל הוא עבר אותו בצורה מצוינת. ההצלה לקראת הסיום הייתה מבריקה".

בכלל, לנון לקח את מרציאנו כמעין פרויקט אישי. אחרי שקידם את פרייזר פורסטר בקדנציה שלו בסלטיק והפך אותו לשוער נבחרת אנגליה ורכש יקר של סאות'המפטון, יש לו מוניטין בתחום. "הוא מזכיר את פורסטר כשהוא מדבר איתי", מגלה מרציאנו. "הוא רוצה לקדם אותי ומסביר שאני יכול לכוון לפרמיירליג. הוא אומר: 'אתה שווה את הרמות האלה, יש לך את היכולות'. כיף לשמוע את זה ממאמן גדול, כיף שהוא בא ונותן לך את כל הבמה והביטחון. הוא כל הזמן אומר שאסור להוריד אף פעם רגל מהגז. דוחף אותך לקצה כל יום, מוציא ממך את המיטב. אני צריך להחזיר לו".

שוער נבחרת ישראל אופיר מרציאנו מול גארת' בייל שחקן ויילס. רויטרס
גם הסקוטים זוכרים את המשחק. אופיר מרציאנו מול גארת' בייל בקרדיף/רויטרס
"הייתה לי אפשרות לחזור והיו הצעות, אבל בעצת המשפחה והסוכן, כולם היו בדעה שאני צריך להמשיך באירופה, וגם אני הרגשתי שאני חייב את זה. החלטתי שאני נותן לעצמי את ההזדמנות"

תהליך דומה עבר מרציאנו בנבחרת ישראל. אלי גוטמן הלך איתו לאורך כל קמפיין המוקדמות, למרות שבתחילתו עדיין לא הייתה לו דקה אחת במדים הלאומיים. "אני חייב תודה לגוטמן שנתן לי את הביטחון. אני מעריך את מה שעשה בשבילי, שנתן לי את ההזדמנות. הרגשתי שאני חייב לו ואני מאמין שגם החזרתי בקמפיין. היו לי משחקים טובים בנבחרת".

הטוב שבהם היה בקרדיף, נגד ויילס. זה המשחק שפתח עבורך את הדלת בכדורגל הבריטי?

"יכול להיות, היו לי עוד משחקים טובים. מה שכן, הסיקור של המשחק בקרדיף היה משמעותי. גם כשהגעתי לכאן, שחקנים בקבוצה דיברו איתי על המשחק הזה. הם זכרו אותי מהנבחרת".

ובנבחרת עצמה זכרו? עקבו אחרי המשחקים שלך בסקוטלנד?

"יצרו קשר מהנבחרת, יש מעקב כל הזמן. הם יודעים מה תרמתי, הוכחתי את עצמי בנבחרת. אי אפשר לקחת את זה שעשיתי קמפיין טוב. נבחרת זו זכות, זו גאווה. תמיד אמרתי שאבוא ברגע שיקראו לי".

אולי צריך להמשיך עם דודו גורש לאורך כל הקמפיין, כמו שגוטמן הלך איתך?

"צריך לבחון כל מצב בשעתו, אי אפשר לדעת. אני יכול להגיד שדודו גורש נותן השראה, אני מפרגן לו. הוא ההוכחה שלא צריך להוריד את הרגל מהגז. בגיל כזה הוא לקח אליפות והגיע לנבחרת, יפה לראות את זה".

אולי אם היית בארץ היה יותר קל להתרשם ממך. בכל זאת, אתה משחק בליגה שנייה שלא ממש מסוקרת.

"הייתה לי אפשרות לחזור והיו הצעות, אבל בעצת המשפחה והסוכן, כולם היו בדעה שאני צריך להמשיך באירופה, וגם אני הרגשתי שאני חייב את זה. החלטתי שאני נותן לעצמי את ההזדמנות. לפעמים יש אופציות טובות יותר בישראל, אבל זו זכות לראות ולחוות דברים חדשים. באופן כללי, אני ממליץ לכל אחד לצאת לאירופה. אני משחק במועדון ענק, והגעתי כדי לעלות ליגה. זו במה מצוינת. 20 אלף איש מגיעים למשחקי בית, 5,000 יוצאים איתנו למשחקי חוץ. צריך להיות כאן כדי להבין, להבין מה זה כדורגל בריטי. זו תרבות, אנשים פה חיים את המשחק".

שוער מוסקרון, אופיר מרציאנו. האתר הרשמי של מוסקרון, אתר רשמי
"לא היה קל, אבל לא מתחרט שיצאתי לבלגיה". אופיר מרציאנו בעונה שעברה בשער מוסקרון/אתר רשמי, האתר הרשמי של מוסקרון
"לא נותנים לך לחשוב על שום דבר חוץ מכדורגל, הראש נקי. יש לך מחויבות לקהל ולמועדון, אתה חלק ממשהו גדול. החיבור הזה מובנה כאן. בבלגיה לא הצלחתי כמו שציפיתי, אבל זה רק חיזק אותי"

אתה אומר שזו תרבות, שהכדורגל אחר. מה ההבדל לעומת בלגיה, למשל?

"אני חושב שפה ההתייחסות היא אחרת, הכול שונה. לא נותנים לך לחשוב על שום דבר חוץ מכדורגל, הראש נקי. יש לך מחויבות לקהל ולמועדון, אתה חלק ממשהו גדול. החיבור הזה מובנה כאן. בבלגיה לא הצלחתי כמו שציפיתי, אבל זה רק חיזק אותי".

ואיך אתה משווה את הרמה בליגה השנייה בסקוטלנד לליגת העל?

"תראה, יש משחקים שמתעלים על רמה של ליגת העל ויש כאלה שלא. האינטנסיביות פה הרבה יותר גבוה, האתגרים שיש לך כשוער הם יותר קשים. אני נהנה מכל רגע, עובד קשה ומרגיש שאני משתפר".

בהיברניאן מרוצים מאוד. לנון מחמיא לך, יש דיבורים על רכישה אם תעלו ליגה.

"יש להיברניאן אופציה לרכוש את הכרטיס שלי מאשדוד בסיום העונה, אבל אי אפשר לדעת מה יהיה. אני יודע שמרוצים ממני. אעשה רק מה שטוב עבורי, ואני מוכן להתגבר על כל אי נוחות למען הקריירה שלי".

כולל על המבטא הסקוטי?

(צוחק) "עם הצרפתית במוסקרון היה קל יותר. אני מצליח להבין לאט לאט גם את המבטא שלהם, מזהה כמה מילים ואז זה מסתדר. אני נהנה פה, יש את ניר ביטון שנמצא במרחק שעת נסיעה והנשים שלנו בקשר טוב. זה עוזר מאוד. אני מרגיש שעשיתי צעד נכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully