וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון במבחן מגן: מכבי תל אביב לא מצליחה לפתור את בעיית המגנים בעידן קרויף

30.10.2016 / 13:00

"לא יודעים למסור", "לא מרימים טוב בתנועה". "לא נותנים גולים". בן הרוש. דסה. מאנה. ריקן. שפונגין. גורי. ועוד. למרות דומיננטיות בשוק השחקנים, מכבי תל אביב לא מצליחה לפתור את בעיית המגנים הבינוניים והלא יציבים שלה בעידן קרויף. כמה זה חמור? תקשיבו למומחים

מערכת וואלה!

בווידאו: משדר באולפן וואלה! NEWS לקראת המשחק בטרנר

"אין דבר יותר יפה ואפקטיבי בכדורגל מהצטרפות טובה של מגן להתקפה", מנתח אבי כהן הירושלמי את אחת הבעיות העיקריות של מכבי תל אביב בעידן ג'ורדי קרויף. "ואין דבר יותר חשוב בכדורגל מסגירה אלכסונית נכונה של מגן ומעמידה חכמה שלו מול היריב", הוא ממשיך. כהן ניפק קבלות בקריירה שלו כמגן ימני, כולל במכבי תל אביב. כמעט 70 שערים כבש מהעמדה הזו וגם אם הוא לא מצפה לראות היום את אלי דסה, יובל שפונגין, עמרי בן הרוש, אבי ריקן ודור פרץ שמשחקים במכבי תל אביב לסירוגין כמגנים, מגיעים למחצית מהשערים שלו יחד, הוא עדיין חושב שמדובר בעניין שמכבי תל אביב לא ידעה לפתור. "אני רואה הרבה משחקים של מכבי והם שולטים המון בכדור", ממשיך כהן. "אתה יודע כמה התקפות הם יכולים לייצר כך? אבל מה זה משנה אם בן הרוש ודסה מצטרפים חמישים פעם? ברגע שהם לא יודעים למסור את המסירה הנכונה לגול או ברגע שהם לא מוצאים את הדרך להתמקם נכון ולסיים בשער משל עצמם, אז מה שוות כל ההתקפות וההצטרפויות?".

עוד בנושא

כל ההכנות, הכתבות והניתוחים לקראת באר שבע-מכבי תל אביב
סופרים את השעות למשחק: נכנסים לאווירה לקראת הקרב בטרנר
רגע ההוכחה של דור מיכה ובן שהר: המדור של יוסיפון מתכונן למשחק
למי יש זרים טובים יותר: באר שבע או מכבי תל אביב? אופיר סער בודק

שחקן מכבי תל אביב עומרי בן הרוש. ברני ארדוב
"עצם זה שאנחנו לפני משחק עונה ואי אפשר לקבוע מי יהיו המגנים שיפתחו אצלנו, מלמדת שיש בעיה"/ברני ארדוב
אבי כהן: "ברגע שהמגנים לא יודעים למסור את המסירה הנכונה לגול או ברגע שהם לא מוצאים את הדרך להתמקם נכון ולסיים בשער משל עצמם, אז מה שוות כל ההתקפות וההצטרפויות?"

הרבה מצ'אפים יהיו הערב (21.00, ערוץ 5) בטרנר וניתן לחלק את המערכים של הקבוצות ללא מעט חטיבות. במגנים מכבי תל אביב לא מצליחה לייצר לעצמה עליונות כבר שנים. בבוקר יום חמישי האחרון נגע אחד משחקני הקבוצה בבעיה. "עצם זה שאנחנו שלושה ימים לפני המשחק ואי אפשר לקבוע מי יהיו המגנים שיפתחו אצלנו, מלמדת שיש בעיה. עמרי בן הרוש קיבל את ההרכב בתקופה האחרונה, אבל הוא לא היה מספיק טוב והנה אבי ריקן חוזר ואולי הוא דווקא יפתח. ומצד שני, דסה שהיה באנקר כבר רואה שהמאמן מכליל את שפונגין בסגל בשני המשחקים האחרונים והאמת, יובל מעולה באימונים אז לך תדע כבר מי יפתח".

בערב של אותו יום ריקן ושפונגין קיבלו הזדמנות משוטא ארבלדזה בגביע הטוטו מול קרית שמונה ואיכזבו. עד כדי כך איכזבו שהגיאורגי, לראשונה מאז הגיע למכבי תל אביב, מתח ביקורת בפומבי על השחקנים אפילו שלא ציין שמות. "שוטא לא מבקש תרגום מעופר רונן של כל מה שנכתב בכלי התקשורת", היה מי שאמר במכבי תל אביב. "אבל יכול להיות שהפעם הוא הבין מה נכתב בכל מקום מאז ההפסד למכבי חיפה. הרי ביקרו אותו בעילום שם על כך שהוא לא נותן צ'אנסים לשחקנים. אז הנה הוא נתן ולא קיבל כלום מחלק מהם".

מגן מכבי תל אביב אלי דסה מול מגן הפועל רעננה עמנואל אמבולה. יוסי ציפקיס
גלאם: "דסה צריך לשפר את משחק ההגנה שלו אבל למרות שהוא טוב בהתקפה, חסרים לו מספרים. לא גולים ולא בישולים"/יוסי ציפקיס
גלאם: "מכבי תמיד פייבוריטית, תמיד יוזמת, תמיד מגיעה למצבים אבל משחק ההתקפה תמיד חלש מהמגנים. מהצד השמאלי המצב אפילו יותר קשה כי עמרי בן הרוש הוא אכזבה עצומה"

בעיית המגנים היא לא רק במכבי תל אביב והיא חריפה הרבה יותר בצד השמאלי של הצהובים. הפועל באר שבע, מכבי חיפה, בית"ר ירושלים, אפילו מ.ס. אשדוד כזו מחזיקות מגן שמאלי זר. "זה מתחיל מזה ששחקנים חולמים להיות חלוצים וקשרים", קובע אחד ממאמני הנבחרות הצעירות של ישראל. "שחקן מוכשר לא רוצה ללכת להיות מגן, אלא לחיות את התהילה בהתקפה או בקישור".

לא מעט מגנים טובים, היו חלוצים טובים. אלון חרזי, נג'ואן גרייב הם דוגמאות מצויינות. גם משה גלאם שהיה אפילו במכבי תל אביב בשלהי הקריירה שלו. "כבר שנים אני שואל איך במועדון כמו מכבי תל אביב עם כל מחלקת הנוער המטופחת והמקצוענית לא הצליחו לייצר מגן שמאלי אחד טוב לקבוצה הבוגרת", קובל גלאם. "העבודה שם אמורה להתחיל מלמטה וזה לא קורה". גלאם מוסיף: "לכל אורך התקופה של ג'ורדי קרויף עמדות המגנים הן עקב האכילס של הקבוצה. חסר למכבי תל אביב בשנים האלה מגנים בעלי טכניקה טובה, כי אני רואה את המגן קודם בצד ההתקפי. המהלך עם אלי דסה היה נכון אפילו שבעונה שלו הם לא לקחו אליפות, אבל ברור שאחרי שרן ייני שכמעט לא תרם להתקפה, היה צריך להביא מישהו תוקף ומצטרף. דסה צריך לשפר את משחק ההגנה שלו אבל למרות שהוא טוב בהתקפה, חסרים לו מספרים. לא גולים ולא בישולים. דסה, בן הרוש וגם מגנים אחרים מסיימים היום עונה עם שלושה בישולים וגול. זה רציני בשביל מכבי תל אביב?

"מכבי תמיד פייבוריטית, תמיד יוזמת, תמיד מגיעה למצבים אבל משחק ההתקפה תמיד חלש מהמגנים", ממשיך גלאם. "מהצד השמאלי המצב אפילו יותר קשה כי עמרי בן הרוש הוא אכזבה עצומה עבורי. היציאות שלו קדימה הן בדרך כלל עד חצי המגרש וגם מבחינה הגנתית, למרות הפיזיות שלו, אתה רואה הרבה שגיאות. אני לא ראיתי אותו מרים כדור טוב תוך כדי תנועה כבר המון זמן. אבי ריקן עושה את זה יותר טוב, אבל הוא לא מתלהב לשחק מגן שמאלי וכל הזמן אומר שהוא מעדיף להיות קשר ולכן כששמים אותו כמגן שמאלי אתה רואה את היכולת שלו. הטעות הכי גדולה של מכבי היתה שלא הביאה את טאלב טוואטחה. כל משחק הכנפיים שלהם היה משתנה. אם אני הייתי מסיים עונה בזמנו עם שבעה שערים ושבעה בישולים, הייתי יוצא מאוכזב. רק שתבין את הפרופורציות".

שחקן מכבי תל אביב אבי ריקן. ברני ארדוב
"הרי ביקרו את ארבלדזה בעילום שם על כך שהוא לא נותן צ'אנסים לשחקנים. אז הנה הוא נתן ולא קיבל כלום מחלק מהם"/ברני ארדוב
מאמן בליגה: "בדרך כלל כל הקבוצות מגיעות כאנדרדוג מול מכבי תל אביב, אבל כשאני מכין תכנית משחק ואני רוצה לחשוב על גול, אז אני אחפש את המרווחים שבן הרוש יוצר בינו לבין הבלם או את הסגירה האלכסונית הלקויה. אלה ההוראות"

המשחק האחרון של מכבי תל אביב מול מכבי חיפה חשף שוב את בעיית המגנים. השער הראשון של אלירן עטר היה דוגמא קלאסית להכנה של מאמני היריבות לקראת משחקים מול הקבוצה. "אם אתה רוצה לעקוץ את מכבי תל אביב, אתה תמיד תכוון למגנים כי הם נקודת התורפה", קובע אחד ממאמני הליגה. "בדרך כלל כל הקבוצות מגיעות כאנדרדוג מול מכבי תל אביב, אבל כשאני מכין תכנית משחק ואני רוצה לחשוב על גול, אז אני אחפש את המרווחים שבן הרוש יוצר בינו לבין הבלם או את הסגירה האלכסונית הלקויה. אלה ההוראות".

פליקס חלפון רואה הרבה כדורגל וגם התחיל לייבא קצת שחקנים. כמגן ימני מוביל בעבר, הוא מזהה את הבעיות בקלות. "ראשית, עמרי בן הרוש בכלל לא מגן. הוא בלם ביסודות שלו. אצל דסה הבעיה היא יותר בהגנה. הייתי במשחק שלו העונה בו הייתי גם מאוכזב מהחלק ההתקפי שלו. באלקמאר הוא היה בסדר גמור וביחס לבן הרוש הוא הרבה יותר טוב התקפית. הבעיה היא של כל הכדורגל הישראלי. אני מסתובב הרבה במשחקי הנוער ולא יכול להגיד לך שבקרוב יצמחו כאן כשרונות. קח את בן ביטון שאני מחזיק ממנו, אבל ראית איך הוא היה מול איטליה. אין כאן למגנים את השילוב של הפיזיות והטכניקה. בתקופה שלי כל שחקן שהיה מגן ימני או שמאלי, הוא היה הדומיננטי בקבוצה. קח את עופר טלקר, אבישי ז'אנו, אלון חרזי, איסמעיל עמאר, נג'ואן גרייב. היום אתה הולך למשחק נבחרת ובהמנונים אתה לא יודע מי מגן ימני ומי שמאלי.

"אברם גרנט יכול להעיד שהייתי נשאר ארבעים דקות בסוף כל אימון כדי להרים. הייתי משאיר שחקן שיעשה איתי דאבל והייתי מרים עשרות פעמים. היתה לדעתי מודעות יותר גדולה לעבודה. היום יותר מחפשים את הפרסום ופחות את העבודה. הבטן הרכה של מכבי תל אביב היא ללא ספק המגנים וזה מפליא כי מכבי תל אביב יכולה להביא את מי שהיא רוצה. בהתמודדות כזו כמו נגד באר שבע, אני ממש לא בטוח שיש למכבי יתרון בעמדת המגנים. אני חושב שהרבה ממה שיקרה על המגרש יוכרע בקרבות על הקווים ולמכבי תל אביב אין שום יתרון שם על פני באר שבע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully