וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטבע זר: האם קיימים פערים בין הזרים של באר שבע למכבי תל אביב?

29.10.2016 / 11:00

מכבי תל אביב משלמת הרבה יותר (עלות מעביד של כ-4 מיליון יורו), הפועל באר שבע ממוקדת יותר (רק זרים פיזיים שיודעים ללחוץ), ועד כמה משמעותי ההבדל בגישות? לכבוד משחק הצמרת, ובעזרת אוחנה ודראפיץ', אופיר סער בדק: האם עדיין יש פערים בין הזרים של האלופה וסגניתה?

צילום: שי מכלוף, עריכה: אוהד פטר

בווידאו: מסיבת העיתונאים של הפועל באר שבע לקראת המשחק

הפועל באר שבע הודחה אמנם בפלייאוף העלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות, אבל ההצגה ב-0:2 הביתי על סלטיק הקנתה לה נקודות זכות רבות. אפילו ניר ביטון, שהיה בצד השני של המגרש והתבטא לאחר המשחק כי הרגיש שהמשחק בורח להם, אמר בסיום לשחקני באר שבע: "לא ידעתי שאתם כל כך טובים. אני לא זוכר בארץ זרים כמו שלכם, כאלה חזקים, פיזיים, לוחצים. הם שלטו במשחק ובאיזשהו שלב הרגשתי שאנחנו לא יכולים לעצור את זה".

זה לא סוד שהזרים זה היתרון הגדול ביותר של הפועל באר שבע. הם גם היו אלה שלמעשה קבעו את גורל הליגה בעונה שעברה והעניקו לאדומים מהנגב את האליפות הראשונה זה 40 שנה. נוסא איגייבור הודה בעצמו בראיון לוואלה! ספורט בתחילת העונה כי "וואקמה ואוגו עשו את ההבדל בין מכבי תל אביב להפועל באר שבע בעונה שעברה והכריעו את מאבק האליפות".

בקיץ הנוכחי הפערים הצטמצמו. מכבי תל אביב צירפה את אוסקר סקאריונה ו-וידאר קיארטנסון, ולפחות בגזרת הזרים נראית הרבה יותר איכותית מכפי שהייתה בשנים קודמות. המכירה של ערן זהבי חייבה צירוף שני שחקנים משמעותיים בחלק הקדמי והצ'ק השמן שהתקבל מגוואנגז'ו אפשר לג'ורדי לשלם ביד נדיבה כדי להישאר במשחק מול הפועל באר שבע. עד כמה הפערים צומצמו? יצאנו לבדוק.

עוד בנושא:

טל בן חיים החלוץ עדיין בספק למשחק הצמרת בבאר שבע
ברק בכר: "לא חושב שיש פייבוריטית, הכול יכול לקרות"
אופטימיות בבאר שבע באשר לכשירותם של ויטור ו-וואקמה

אנתוני וואקמה הפועל באר שבע מול פרדראג ראיקוביץ' שוער מכבי תל אביב. ברני ארדוב
אז למי יש זרים יותר טובים? אנתוני וואקמה מול פרדראג ראיקוביץ'/ברני ארדוב

1. העלויות

יש להפריד עלויות רכישה ועלויות שכר. בכל הקשור לדמי העברות, מכבי תל אביב עומדת על 7 מיליון יורו (3.5 על קיארטנסון, 3 על ראיוקוביץ ועוד 500 אלף יורו על איגייבור) ואילו באר שבע מדברת במספרים נמוכים בהרבה עם 1.15 מיליון יורו ששילמה על וואקמה (600 אלף), קורהוט (500) והובאן (50). כאן נמצא עיקר הפער בין המועדונים.

עלות השכר כבר יותר קרובה, אך הפער עדיין קיים. מכבי תל אביב משלמת כ-4 מיליון יורו עבור המשכורות של חמשת הזרים, בעוד באר שבע עם שישה זרים מגיעה סביב ה-2.5 מיליון יורו. עדיין, למרות זר אחד יותר, האלופה משלמת קרוב ל-40 אחוזים פחות עבור שכרם של הזרים. את ההבדל עושה בעיקר שכרם של קיארטנסון וסקאריונה, שעלות המעביד של שניהם יחד מגיעה ל-2.5 מיליון יורו - שווה ערך לעלות המעביד של כל ששת שחקניה הזרים של באר שבע.

שחקני מכבי תל אביב, וידאר קיארטנסון, אוסקר סקאריונה. ברני ארדוב
עלות המעביד על שניהם שווה לכל שישיית הזרים של באר שבע גם יחד. וידאר קיארטנסון לצד אוסקר סקאריונה/ברני ארדוב

2. הקונספציה

מקצועית, מדובר בשתי קבוצות שבמקרה או שלא במקרה, הולכות על שתי קונספציות די שונות. כאשר ברק בכר התחיל בבאר שבע, הוא ירש מהקדנציה של אלישע לוי את אוגו והובאן. עליהם הוא צירף את וואקמה והעונה גם את ויטור, לוסיו וקורהוט. כולם פיזיים, כולם חזקים ומשנים את רמת האגרסיביות של הקבוצה, כפי שבכר אוהב. סוכנים באירופה תמיד מסבירים כי בכר שם דגש על פיזיות ופוסל שחקנים שהם איכותיים אך נראים מעט רכים. המקרה של לוסיו הוא העדות הגדולה לכך. בבאר שבע ויתרו על חלק מהאיכויות שרצו מחלוץ לטובת המימדים הפיזיים של לוסיו. אגב, אם אופיר דוידזאדה לא היה עוזב, האלופה הייתה מביאה זר שישי לחיזוק הקישור. וגם במקרה הזה כיוונו לזר עם נתונים פיזיים גבוהים. פיזיות ויכולת ללחוץ ללא הפסקה הם שני האלמנטים הדרושים לכל זר שמועמד לבאר שבע.

במכבי תל אביב החשיבה שונה לגמרי. הצהובים המשיכו עם ראיוקוביץ', איגייבור ומדוניאנין, וצירפו אליהם את סקאריונה וקיארטנסון. אם נעשה השוואה קלה לפיזיות של באר שבע, אז האיסלנדי אכן משחק היטב עם הגב לשער, יודע לתת גוף ובהחלט 9 אמיתי כפי שכל קבוצה איכותית רוצה לראות, אך המטרה לשמה הובא היא קודם כל המספרים ומילוי משבצת הכוכב שהותיר ערן זהבי, יחד עם סקאריונה. קיארטנסון וסקאריונה. שניהם לא הובאו כדי לשנות סגנון או קונספציה, אלא לספק מספרים, חד וחלק. אחרת לקבוצה לא יהיה באמת סיכוי להתמודד מול באר שבע.

מאמן הפועל באר שבע ברק בכר. ברני ארדוב
הדרישות שלו מזרים: פיזיות ויכולת ללחוץ ללא הפסקה. ברק בכר/ברני ארדוב

3. העוצמה

סלובודן דראפיץ' אימן את בית"ר ירושלים בעונה שעברה. המשחק ששינה את העונה של בית"ר היה אותו ניצחון 2:4 על מכבי תל אביב בבלומפילד. גם בהמשך העונה בית"ר הצליחה להתמודד שווה בשווה מול מכבי תל אביב במשחקים ביניהן והרגישה טוב. מנגד, במשחקים מול הפועל באר שבע, דראפיץ' ובית"ר קרסו. ארבעה הפסדי ליגה כאשר באף אחד מהם לא הצליחה להוות יריב ראוי. דראפיץ' אמור היה לאמן את בית"ר בעונה הנוכחית, וכשהחל בסיום העונה שעברה לתכנן את הסגל שלו, אמר: "אני רוצה קשר בסגנון אוגו ועוד שחקן זר בהתקפה או מגן אגרסיבי כמו שיש לבאר שבע. צריך לצמצם פערים".

לא במקרה דראפיץ' הסתכל על באר שבע ולא על מכבי תל אביב. כולם הרגישו שהקבוצה מהדרום איכותית וחזקה יותר. לקראת המפגש בין שתי המוליכות, מסביר מאמן מכבי נתניה: "ההבדל ביניהן בשנה שעברה היה שנגד מכבי תל אביב היה קל יותר לשחק. בתכנית המשחק אתה יודע שאם לוחצים אותה נכון בקישור ואת שחקני ההגנה, כל חטיפת כדור יכולה לייצר מצב. בגלל זה הופתעתי שמכבי לא חיזקה את עצמה בקשר אחורי דומיננטי או בלם כדי לצמצם את הפער מבאר שבע, ומצד שני באר שבע חיזקה את החלק הזה עם ההבאה של מיגל ויטור במקום וויליאם סוארס. מכבי הייתה חייבת לצרף עוד בלם או קשר אגרסיבי. אני מעריך שהיא חיפשה ולא מצאה, היא בטח תעשה את זה בינואר".

דראפיץ' מוסיף: "היתרון של באר שבע במימד האגרסיבי יחד עם וואקמה מקדימה ועכשיו גם לוסיו הוא מפחיד ברמה של הליגה שלנו. גם באירופה ראו שיש להם יתרון פיזי על קבוצות, שזה משהו שאנחנו לא זוכרים אצל קבוצה ישראלית. עשינו תכניות משחק, הכול היה מפורט, אבל בשני משחקים אחרי 20 דקות שחקנים כמו אוגו ו-וואקמה ריסקו את כל מה שתכננו. שניהם מהווים יתרון שאין לאף קבוצה כאן. התשובה היחידה של מכבי בשנה שעברה היו המספרים של זהבי. העונה היא הביאה זרים עם רקורד ויכולות שגם ייתנו מספרים ואיכויות מקדימה. קיארטנסון יוכל לתת למכבי גם יותר מזה, עם הגב ועם כוח, מה שהיה חסר לה בעונה שעברה".

ג'ון אוגו שחקן הפועל באר שבע (ימין) מול גל אלברמן שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
קשה למצוא תשובה לכוח שלו. ג'ון אוגו לפני גל אלברמן בעונה שעברה/ברני ארדוב

4. החלוץ

אם ניקח את נקודת ההשוואה של קיארטנסון מול לוסיו בעמדת החלוץ שהגיע הקיץ, אנשי המקצוע נוטים לטובת קיארטנסון. כמובן שהאיסלנדי עלה למכבי תל אביב 3.5 מיליון יורו (הברזילאי הגיע כשחקן חופשי) וגם שכרו גבוה פי שלושה, אך בקבוצות המתמודדות ראש בראש זה לא משחק תפקיד. אלי אוחנה אומר על לוסיו כי "אני לא מת על חלוצים בסגנון הזה. בסך הכול הוא נותן את התפוקה שלו עד עכשיו, אבל לדעתי זה בעיקר כי הוא הגיע למכונה משומנת בבאר שבע שדי קל היה להשתלב בה. אני לא בטוח שבבני יהודה או סכנין הוא יכול היה להיות שחקן משמעותי. גם הרקורד שלו לא הפתיע אותי כי רואים שיש לו מגבלות, אבל עד עכשיו הוא עושה את מה שמצפים ממנו וכל הכבוד לבאר שבע".

אוחנה ממשיך: "אם אני הייתי צריך לבחור חלוץ, הייתי בוחר בקיארטנסון. הוא הרבה יותר חלוץ קלאסי - גולר, תנועה, משחק עם הגב, הוא כבר הוכיח את עצמו עם תפוקה ברמות גבוהות יותר מחוץ לישראל. הוא שחקן איכותי שעוד ייתן הרבה למכבי תל אביב. תג המחיר לא משנה, יש שחקנים שקנו במחיר מאוד גבוה ונכשלו איתם. מכבי השקיעה והביאה שחקן איכותי וזאת הצלחה מבחינתה. יש לה יתרון בעמדה הזאת, אך שוב, זאת שאלה של איך הוא יקבל עזרה וישתלב עם כל המערך של הקבוצה לאורך העונה".

וידאר קיארטנסון שחקן מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
החלוץ הקלאסי. וידאר קיארטנסון בפעולה/יוסי ציפקיס

5. הקשרים

גם קשרי אמצע (50:50) זרים יש בשתי הקבוצות. מדוניאנין ואיגייבור במכבי תל אביב והובאן בבאר שבע. לפחות לגבי מדוניאנין, בבאר שבע מחשיבים אותו לשחקן המשמעותי בתכנית המשחק של הצהובים. האיש שהכול עובר דרכו. כך היה בעונה שעברה וכך גם העונה. לא נתפלא אם ביום ראשון אחת ההוראות של בכר תהיה לנטרל את הבוסני מיד עם קבלת הכדור כדי להוציא אותו מהמשוואה. הכבוד שרוחשים בבאר שבע למדוניאנין הוא אולי המראה הכי גדולה להצלחה של המהלך של ג'ורדי קרויף עם החזרתו - מהלך שכולם הטילו ספק בנחיצותו.

בנוגע לאיגייבור, כנראה שהקהל הצהוב אף פעם לא יתחבר אליו. באותו ראיון לוואלה! ספורט, בו התייחס איגייבור לעליונות של הצמד אוגו את וואקמה, הוא הוסיף ואמר: "הייתי שמח אם היה לי פרטנר ניגרי במכבי כמו שלהם יש אחד את השני, זה יכול היה להיות כיף".

כשאנשי מקצוע נותנים את דעתם היום על המאבק בין איגייבהור להובאן, הם מעניקים יתרון לרומני. אבל לאנרגיות של המקום יש משמעות גדולה. זה מסוג המקרים שאם איגייבור היה בבאר שבע והובאן במכבי תל אביב, אולי כולם היו חושבים אחרת. האמת, עם המבנה הפיזי של אייגבור והחיבור לניגרים אולי זה עוד יקרה בעתיד, במיוחד לאור העובדה שסגנית האלופה לא ממהרת לחדש את חוזהו והובאן כבר לא ילד. אי אפשר שלא להתלהב מהחריצות, העבודה והניסיון שהוא מביא עמו. מצד שני, לא במקרה באר שבע חיפשה קשר לפני שידעה שדוידזאדה עוזב. בדצמבר יחגוג הקשר הרומני 34 חורפים, וגם המאמן שלו כבר חושב על תחליף. לא במקרה התאכזבו בנגב שרועי קהת בחר במכבי חיפה ולא חבר לבכר.

דראפיץ' מסתכל על מדוניאנין, הובאן ואיגייבור ואומר: "מדוניאנין זה שחקן שכל מאמן רוצה, פליימייקר שהכול עובר דרכו ואתה יכול לסמוך עליו עם מה שהוא עושה עבור החלק הקדמי. צודק בכר שמתכונן אליו ספציפית, הוא באמת הברומטר של מכבי היום. הובאן ואיגייבור שני שחקנים מצוינים. הם לא מאלה שינהלו לך את המשחק, הם יותר עובדים ומצטרפים עם האיכויות שלהם. אתה יודע כמה קבוצות כאן מחפשות כל קיץ קשר 50:50 התקפי שיודע לעשות הגנה כמו שצריך? לשניהם יש את זה, שניהם משדרגים את הקבוצה שלהם.

האריס מדוניאנין מכבי תל אביב. ברני ארדוב
האיש שהכול עובר דרכו, האיש שבאר שבע מסמנת. האריס מדוניאנין/ברני ארדוב

6. ההגנה

שניים שלא התייחסנו אליהם עד עתה הם פרדראג ראיוקביץ ומיגל ויטור. האמת, לגבי השניים האלה יש קונצנזוס בתגובות. ויטור, מבחינת רבים, הוא הבלם הטוב בישראל, כזה שפשוט משדרג את הגנת באר שבע ומגדיל את הפער ברמה הטקטית ממכבי תל אביב. לגבי ראיקוביץ', כולם אומרים שהוא איכותי ומוכשר. מכבי תרוויח עליו הרבה כסף או שתרוויח שוער איכותי להרבה שנים. בשני המקרים מדובר בהצלחה. אגב, ויטור הוא השחקן בעל השכר הגבוה ביותר בבאר שבע, מעל 400 אלף יורו נטו.

ומה באשר לקורהוט? הזמן יגיד כמה הוא איכותי ותורם לבאר שבע. הוא עדיין בתקופת התאקלמות, לא עשה הכנה עם הקבוצה ומוקדם לקבוע את מידת ההצלחה איתו. אפשר היה לראות במשחק בקרית שמונה שהוא מצטרף ללא הפסקה, אך לא מקבל יותר מדי כדורים וגם התיאום שלו עם וואקמה רחוק מלהיות מושלם. על אף משחקים טובים שנתן, רק הזמן ילמד אותנו לגביו. הוא מודע לחסרונות שלו ולא מנסה לעשות דברים יוצאי דופן וזה אחד היתרונות שלו עד עתה. אגב, יש לציין מכבי תל אביב צירפה את יגור פיליפנקה. אמנם כישראלי, אך על תקן הבלם הזר שאמור לשדרג אותה, מה שעד עתה לא קרה ועשוי להביא לצירוף בלם בינואר.

מיגל ויטור שחקן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
הבלם הטוב בישראל. מיגל ויטור/ברני ארדוב

7. הגישות

אלי אוחנה מסכם: "יצא לי לטוס עם מכבי תל אביב ועם הפועל באר שבע למשחקים באירופה. אני יכול לומר שמהצד נראה שהגישות מעט שונות. מכבי יותר רשמית ואפילו אובר רצינית, ומנגד באר שבע יותר 'ישראלית' בהתנהלות שלה. ורואים את זה גם על הזרים. שתי הגישות יכולות להיות מאוד מוצלחות אם מבצעים אותן בצורה נכונה. בסופו של דבר מדובר בשתי קבוצות עם זרים מאוד איכותיים. אני יכול לומר שבבאר שבע הם משפיעים יותר ומהווים חלק דומיננטי יותר מהקבוצה, אבל בשורה התחתונה אפשר להגיד שהרבה שנים לא נהנינו מכמות כל כך גדולה של זרים איכותיים בשתי קבוצות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully