וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בראש בריא: הסיפור המרגש של לאנדרו קסטאן שבחר לסכן את חייו כדי להחלים

26.9.2016 / 14:30

לפני שנתיים התגלה גידול בראשו של לאנדרו קסטאן, והוא הימר על ניתוח שסיכן את חייו. כעת הוא חוזר למעמדו כאחד הבלמים הטובים באיטליה, ואתמול ניצח את האקסית רומא שלא סמכה עליו בעונה שעברה

האם לסכן חיים על מנת להציל את הקריירה? זו הדילמה בפניה ניצב לפני שנתיים לאנדרו קסטאן. האסון נפל על הבלם הברזילאי כרעם ביום בהיר, ודבר לא הכין אותו לשאלה המזעזעת. הוא היה במסלול נסיקה, נחשב לאחד הטובים בליגה האיטלקית בתפקידו, ושמו קושר בקיץ 2014 למעבר לצ'לסי. קסטאן סירב לז'וזה מוריניו, האריך את חוזהו ברומא תמורת שיפור ניכר בשכרו, ופתח את העונה החדשה בשאיפה להיאבק על האליפות. ואז, ללא התרעה מוקדמת, הוא הרגיש סחרחורת במשחק מול אמפולי. זה היה הרגע בו התחיל הסיוט.

לאנדרו קסטאן במדי רומא. AP
הסיוט התחיל ללא התרעה. לאנדרו קסטאן מתעמת עם מסי/AP

סיכוי של אחוז למות

אחרי התייעצות עם הצוות הרפואי, הוחלף הברזילאי במחצית והופנה לבדיקות. התוצאות הראו שהוא סובל מקברנומה. מדובר בגידול מוחי שפיר המורכב מסבך כלי דם נפוחים, אשר אינו יכול לגרום למוות, אך לא מאפשר את המשך הקריירה הספורטיבית בשל הסימפטומים המופיעים בתדירות גבוהה – טשטוש עד כדי אובדן הכרה. ניתן לפתור את הבעיה בניתוח מורכב, והרופא הסביר באופן גלוי את התפלגות תוצאותיו. בהתסברות של 80 אחוזים חוזר המטופל לחיים תקינים לחלוטין ויכול לחזור לשחק. ההסתברות לשיתוק חלקי הוערכה בכ-10 אחוזים. כמו כן, אחד מכל 100 מנותחים לא שורד את ההתערבות הכירורגית ומת.

ההתלבטות של קסטאן בן ה-28 היתה בלתי נסבלת, והוא בחר לא לסכן את עצמו. הבלם ניגש באוקטובר 2014 למנהל הספורטיבי של רומא, ואלטר סבאטיני, וביקש לבטל את חוזהו. "אני פורש וחוזר לברזיל כדי להיות עם המשפחה", הוא אמר. סבאטיני ביקש ממנו להמתין. "אנחנו לא רוצים לנהוג בפזיזות. לא נגביל אותך בזמן, תחשוב כמה שצריך ותחליט מה אתה רוצה לעשות עם החיים", אמר האיטלקי.

קסטאן קיבל את ההמלצה, ודעתו השתנה יום אחד כאשר צפה לבדו במשחק שגרתי בטלוויזיה. "פתאום הבנתי שאני עדיין צעיר. יש לי עוד שש או שבע שנים לשחק ברמה הגבוהה, וכדורגל תמיד היה כל חיי. אני לא יכול לוותר עליו סתם כך. התקשרתי לרופא וקבעתי תור לניתוח לשבוע שלאחר מכן. לא רציתי להמתין עוד, כי ידעתי שאני עלול לשנות את ההחלטה שוב", סיפר בדיעבד קסטאן.

עוד בנושא

טורינו גברה על רומא 1:3, תיקו מאופס בין מילאן לפיורנטינה
אשתו של טוטי: "ספאלטי הוא אדם קטן, הוא זרק אותו מהבית שלו"
אנטוניו קונטה מוטרד מהמצב בצ'לסי: "לא ישנתי שני לילות"

זדנק זמאן מאמן פסקארה. Marco Luzzano, GettyImages
האימונים תחתיו היו מפרכים. זדנק זמאן/GettyImages, Marco Luzzano

מפסגת העולם לשולחן הניתוחים

והוא הרי התגבר על קשיים רבים על מנת להגיע לפסגה. קסטאן נזכר כיצד היה בלם צעיר ולא מוערך באתלטיקו מיניירו, וכיצד עשה סוכנו שמיניות באוויר כדי לארגן לו מעבר להלסינגבורג השבדית בגיל 20. ההרפתקה התבררה כפיאסקו מהדהד, ובקבוצה פסלו אותו באופן כמעט מיידי, אחרי ארבעה משחקים בלבד. הוא שב למולדתו, הצטרף לברוארי מהליגה השניה, והשקיע אינספור שעות באימונים כדי להוכיח את עצמו. לבסוף, הגשים קסטאן את החלום, עבר לקבוצתו האהודה קורינתיאנס, פילס את דרכו להרכב אחרי עונת התאקלמות, זכה לשבחים מכל עבר, וגרם לרומא לשלם תמורתו 5 מיליון יורו בקיץ 2012.

הרומאים אוהבים כוכבים ברזילאים. פלקאו, טוניניו סרזו, קאפו ואלדאיר הם הזרים הטובים ביותר שידע המועדון, וקסטאן הגיע עם אישור רשמי של הגדול מכולם. "אני מוכן להישבע שלאנדרו שחקן מצוין. הוא יצליח בגדול בליגה האיטלקית", הכריז קאפו. ואכן, הנבואה התגשמה. העונה הראשונה היתה קשה – האימונים של המאמן הצ'כי זדנק זמאן היו מפרכים, ומחוייבותו הבלתי מתפשרת לסגנון התקפי גרמה לעומס עצום על חוליית ההגנה במהלך המשחקים. גם בתנאים אלה הוכיח קסטאן יכולת ראויה, ואף ערך הופעת בכורה בנבחרת הלאומית. בעונת 2013/14, עם רודי גרסיה הצרפתי על הקווים, הוא השתדרג אפילו יותר.

רומא ספגה 25 שערים בלבד באותה עונה, והציוות של קסטאן עם מהדי בנעטיה במרכז ההגנה היה חלומי. ב-20 מ-36 משחקיו של הברזילאי בליגה, שמרה הקבוצה על רשת נקיה. היו שדרשו לכלול אותו בסגל למונדיאל הביתי על חשבון דאנטה, והעניין הרב מצד צ'לסי היה הגיוני ומתבקש. סבאטיני לא רצה לשמוע על כך. הוא לא יכול היה לסרב להצעה כספית נהדרת מצד באיירן מינכן עבור בנעטיה, והחליט לבנות את ההגנה סביב קסטאן. לא היה צריך לעבוד קשה כדי לשכנע את הברזילאי להאריך את החוזה. הוא הרגיש מצוין ברומא, קנה בית והתכוון להישאר באיטליה לכל החיים. אבל אז, כאשר הכל נראה ורוד, התברר שעצם המשך החיים אינו ודאי.

לאנדרו קסטאן במדי רומא. GettyImages
ציוות חלומי עם בנעטיה. קסטאן ברומא/GettyImages

"למדתי ללכת מחדש"

למרבה המזל, הניתוח עבר בהצלחה, גם אם השיקום לא היה פשוט. ידו ורגלו היו משותקים זמנית, והברזילאי בילה חודשיים בטיפולים פיזיותרפיים בבית החולים. "הייתי צריך ללמוד ללכת מחדש, אבל הרופאים אמרו לי שזה התהליך התקין, ושאחזור לפעילות מלאה. בסופו של דבר, הגוף שלי מרגיש טוב תמיד", הוא סיפר בקיץ 2015. כעת, השאיפה היתה לחזור לשחק באופן קבוע, אך הדבר התברר כבעייתי ברומא.

האוהדים קיבלו את קסטאן בתשואות כאשר עשה קאמבק במחזור הראשון אשתקד, אבל גרסיה לא היה שבע רצון מתפקודו, והברזילאי ירד לספסל. קוסטס מאנולאס היווני ואנטוניו רודיגר הגרמני איישו את מרכז ההגנה בעונה שעברה, בעוד פתח ארבע פעמים בלבד, ולא שותף אפילו לדקה בליגת האלופות. גם הגעתו של לוצ'אנו ספאלטי במקומו של גרסיה לא שינתה דבר. לא לשם כך הוא עבר ניתוח, ובגילו אי אפשר היה להמתין להזדמנות. מעבר לקבוצה שתסמוך עליו ותתן לו את המפתחות היה הכרחי, ורומא לא הביעה התנגדות להשאלה.

האירועים בקיץ היו קצת משונים. ביולי הצטרף קסטאן לסמפדוריה, אבל חודש בלבד מאוחר יותר העסקה בוטלה, והוא הושאל לטורינו של סינישה מיכאילוביץ'. בלם עבר אגדי בעצמו, הסרבי ידע להעריך את כישוריו של הברזילאי, ובפגישה איתו הבין קסטאן שזה המהלך הנכון ביותר מבחינתו. "אני רוצה להיוולד מחדש בכל הקשור לכדורגל, ונותן את כולי באימונים כדי לחזור לרמה שהצגתי לפני הניתוח. לא שיחקתי באופן קבוע במשך שנתיים, וטבעי שהתגובות שלי עדיין לא מושלמות, אבל יש לי תשוקה גדולה, ואני משוכנע שאצליח", הוא אמר.

לאנדרו קסטאן שחקן טורינו מול מוחמד סלאח שחקן רומא. GettyImages
המבחן הכי מרגש. קסטאן מול רומא אתמול/GettyImages

גם טוטי נותר חסר אונים

אז אתמול הגיע המבחן הגדול הראשון, וגם הרגע המרגש מכולם. אחרי שלושה משחקים ראשונים מוצלחים למדי, התייצב קסטאן כמנהיג החוליה האחורית כאשר טורינו אירחה את רומא. כאשר נשאל במסיבת העיתונאים על התחושות לקראת ההתמודדות מול האקסית שעדיין מחזיקה בכרטיסו, השיב הבלם: "אני שמח שכבר לא שואלים אותי איך אני מרגיש פיזית. זה ההישג הגדול ביותר שלי. ברומא תמכו בי בתקופה הקשה, אבל לא נתנו לי לשחק. בטורינו המצב שונה, ואני מרגיש אהבה במועדון הזה".

והוא עמד באתגר הזה. טורינו ניטרלה את החוליה ההתקפית של רומא, וקסטאן ניווט באופן מופתי את העורף מול חבריו לשעבר. אפילו פרנצ'סקו טוטי, אותו מגדיר הברזילאי כגאון ועילוי, לא הצליח לסכן את השער כאשר נכנס אחרי ההפסקה, למעט כיבוש בפנדל השגוי שנשרק לחובת המארחת אחרי צלילה של דייגו פרוטי. השוורים ניצחו 1:3, מצמד שהבקיע באופן אירוני מושאל נוסף מרומא, יאגו פאלקה הספרדי. ואולם, היום הזה היה של שחקן אחד בלבד. קסטאן הוא הגיבור האולטימטיבי.

הברזילאי הוכיח את עצמו כספורטאי נהדר לא רק על המגרש, אלא גם ביחסו כלפי היריבה. הוא לא הסתיר את אכזבתו מכך שלא קיבל הזדמנויות בעונה שעברה, ודיבר על כך נחרצות, אבל ממש לא תקף את המועדון. נהפוך הוא. בשעות הערב צייץ קסטאן בטוויטר: "רומא תמיד תהיה בליבי, ואני לא שוכח אותה. זה היה משחק מרגש. אני אוהב אתכם!". התחושה הזו הדדית. אוהדי ג'אלורוסי מעריצים את הברזילאי גם אחרי שניצח את קבוצתם, וכל איטליה מאחלת לו הצלחה. כעת, כשהוא חוזר בהדרגה לגדולתו, הוא לא מהסס אפילו לחלום על חזרה לנבחרת לקראת המונדיאל. אחרי כל מה שעבר, אל תלזלזלו גם בחלום הכמוס הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully