וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין רוביו לשאריץ': השוואה בין דז'נאן מוסא לילדי הפלא האירופיים מהעבר

9.9.2016 / 18:00

היהלום הבוסני יכול להוביל את נבחרתו ליורובאסקט כבר בגיל 17, ואור שקדי מנסה לבדוק למי מבין ההבטחות הגדולות מהשנים האחרונות כדאי לו ללמוד, את מי הוא הכי מזכיר ומי מילדי הפלא אכן עמד בציפיות

אתר רשמי

דז'נאן מוסא יעמוד מחר (שבת) בפני המבחן הגדול ראשון בקריירת בוגרים שלו. בגיל 17 וארבעה חודשים, הוא ישמש לראשונה כבורג משמעותי בנבחרת בוסניה, וינסה להצעיד אותה לניצחון על רוסיה שישאיר את חלום ההעפלה ליורובאסקט. לרגל האתגר החדש של היהלום הצעיר, שכבר מזמן נחשב לדבר הבא בכדורסל האירופי, חזרנו לאחור להבטחות הכי גדולות של היבשת בשנים האחרונות וניסינו להבין למי הוא הכי דומה, ומה הציפיות הריאליות ממנו.

דז'נאן מוסא כדורסלן בוסני. טוויטר, צילום מסך
הדבר הגדול הבא. דז'נאן מוסא/צילום מסך, טוויטר

רודי פרננדס (31, 1.98)

הפריצה המוקדמות: בגיל 18 רודי פרננדס כבר היה מוכן לרמות הגבוהות. הוא הוביל את נבחרת הקדטים של ספרד למדליית ארד באליפות אירופה ומיד סומן כלהיט התורן. אחרי שנת השאלה בקבוצת הבת של חובנטוד בדאלונה הוא עלה לעמדה של שחקן חמישייה בקבוצה הבוגרת כשהוא רק בן 18. המספרים - 11.2 נקודות בליגה, 9.9 נקודות ביורוקאפ, כבר הספיקו להפוך אותו לשחקן נבחרת, ובגיל 19 הוא ייצג את ספרד באולימפיאדת אתונה 2004. שנתיים לאחר מכן, כשהוא בן 21 ומחוזר על ידי הרבה מאוד קבוצות, הוא כבר זכה במדליית זהב באליפות העולם, ובתואר השחקן הצעיר הטוב בעולם.

לאן הקריירה הובילה אותו? בקיץ 2008 עזב פרננדס את בדאלונה ל-NBA אחרי שנבחר במקום ה-24 בדראפט על ידי פורטלנד. באותו הקיץ הוא היה חלק משמעותי בנבחרת הספרדית שכמעט זכתה במדליית הזהב האולימפית נגד הדרים טים. במדי הבלייזרס רשם עונת רוקי נהדרת, אך לאחר מכן התקשה לשמור על יציבות. אחרי שלוש שנים עבר לדאלאס ומשם בטרייד לדנבר בה שיחק חצי עונה לפני שנפצע ועזב את ה-NBA לטובת ריאל מדריד. במדי הבלאנקוס הפך לאחד השחקנים הטובים ביבשת, זכה עימם ביורוליג ב-2015, נכלל פעמיים בחמישיית העונה של היורוליג וצירף שלוש אליפויות ספרד.

עמד בציפיות? כן. פרננדס לא סומן ככוכב הכי גדול בעולם, והוא אולי היה ראוי להיבחר גבוה יותר בדראפט, אבל ביחס למה שסט הנתונים שלו הציע, בגיל 31 הוא מחזיק בכל תואר אפשרי ביבשת, כשהוא חתום על לא מעט מהם.

בהשוואה למוסא: פרץ קצת יותר מאוחר, אבל בגיל 19 כבר היה הדבר הגדול הבא.

רודי פרננדס אחרי הזכייה עם נבחרת ספרד באליפות העולם ב-2005. AP
כבש את אירופה, בסופו של דבר. פרננדס/AP

אנדראה ברניאני (30, 2.13)

הפריצה המוקדמת: בגיל 18 הוחתם אנדראה ברניאני על ידי בנטון טרוויזו, ומשחקן שלא משך יותר מדי עניין הפך ברגע לכוכב. בקיץ שלאחר מכן כבר היה השחקן המוביל של איטליה באליפות אירופה לעתודה, וכעבור שנה נוספת תחת דיוויד בלאט, הוא סומן כפוטנציאל נדיר כשזכה באליפות איטליה עם ממוצע של 12 נקודות למשחק, והוכתר לשחקן הצעיר הטוב ביותר ביורוליג. בסיום אותה עונה הוא ניצל מחזור דראפט חלש כדי להשתחל לבחירה הראשונה בדראפט 2006.

לאן הקריירה הובילה אותו? התווית של הבחירה הראשונה בדראפט עשתה לו חיים קשים. אחרי שהתקשה לפרוץ בשלוש שנותיו הראשונות בטורונטו הוא הוכתר כפלופ - תווית ממנה התקשה להשתחרר גם כשכבר הציג שיפור ניכר, ואף רשם ממוצע עונתי של 21.4 נקודות למשחק ב-2010/11. אבל השנתיים האחרונות שלו בקנדה היו פחות טובות, ומאז שעבר לניו יורק ומשם לברוקלין הקריירה שלו הידרדרה במהירות, עד שנפלט מה-NBA.

עמד בציפיות? לא. מהבחירה הראשונה בדראפט חייב לצאת לפחות אולסטאר, ברניאני אפילו לא היה קרוב לזה.

בהשוואה למוסא: לא היה נחשב כישרון כל כך גדול בגיל כל כך צעיר, אבל עשה התקדמות גדולה בזמן קצר.

אנדראה ברניאני במדי בנטון טרוויזו ב-2006. AP
ציפיות מוגזמות. אנדראה ברניאני/AP

ריקי רוביו (25, 1.93)

הפריצה המוקדמת: ללא ספק הפריצה הכי מוקדמת אי פעם. עוד לפני שמלאו לו 15 רוביו כבר לבש את מדי הקבוצה הבוגרת של בדאלונה, אחרי קיץ נהדר עם נבחרת הקדטים, כולל גמר בו קלע 51 נקודות, הוריד 24 ריבאונדים, מסר 12 אסיסטים וחטף 7 כדורים, ואמנם לא הפך לשחקן מוביל בשנתו הראשונה, אבל כשהוא רק בן 16 שיחק 20 דקות למשחק בליגה הספרדית הראשונה. המניה שלו הייתה בעלייה באופן עקבי, רוביו הפך לשחקן ליגה מוביל בעונת 2007/8, ובקיץ 2008, עוד לפני שחגג יום הולדת 18, כבר זכה במדליית כסף בבייג'ינג 2008. בקיץ לאחר מכן נבחר בדראפט במקום החמישי על ידי מינסוטה.

לאן הקריירה הובילה אותו? רוביו ביצע מהלך שנוי במחלוקת כשהודיע שיעדיף את אירופה על ה-NBA, ונשאר שנתיים נוספות ביורוליג כשברצלונה קונה אותו מחובנטוד. בשנתיים הללו זכה ביורוליג, והתקדם לעבר ה-NBA כשהטימברוולבס הצליחו לשכנע אותו להצטרף בקיץ 2011. עונת הבכורה שלו החלה נהדר, אך לקראת סיום העונה קרע את הרצועה הצולבת. כשחזר לעונה מלאה, בעונת 2013/14, רשם מספרים טובים, אך הקבוצה הייתה חלשה מאוד. בתחילת העונה שלאחר מכן נפצע בקרסול ונעדר שישה חודשים נוספים.

עמד בציפיות? לא. רוביו נחשב לכוכב הצעיר האירופאי המבטיח ביותר של השנים האחרונות, והוא הפך אמנם לשחקן חמישייה ב-NBA, אך בקבוצה חלשה ורחוק מלהפוך לכוכב כפי שציפו ממנו.

בהשוואה למוסא: נראה כמו המסלול הכי דומה בינתיים. נחשב לשחקן הטוב בעולם לגילו, אך היכולת ההתקפית תקעה אותו.

שחקן נבחרת ספרד ריקי רוביו. AP
הרף היה אמור להיות גבוה עוד יותר. ריקי רוביו/AP

יונאס ולנצ'יונאס (2.13, 24)

הפריצה המוקדמת: כבר בגיל 16, כשהוא שחקן מוביל בליגה השנייה בליטא, החל ולנצ'יונאס לפרוע שטרות ברמה האירופית, כשזכה בתואר ה-MVP של אליפות אירופה לקדטים והוביל את ליטא לזכייה. הוא עשה זאת גם באליפות אירופה לנוער שנתיים לאחר מכן, ובאליפות העולם עד גיל 19 הפך לשחקן היחיד באירופה שזכה במדליית זהב ובתואר ה-MVP בכל טורניר נוער בו השתתף. ריטאס וילנה זיהתה את הפוטנציאל וצירפה אותו כבר בגיל 17 וחצי לסגל הבוגרים שלה כשהוא זוכה באליפויות ליטא, ופעמיים בתואר השחקן הצעיר הטוב ביותר בעולם. כשהוא רק בן 18 כבר רשם ממוצעים של 9.7 נקודות ו-5.8 ריבאונדים למשחק ביורוליג. בגיל 19 נבחר במקום החמישי בדראפט על ידי טורונטו, כשלאיש אין ספק לגבי יכולתו.

לאן הקריירה הובילה אותו? אחרי שבחר לחכות שנה לפני שהצטרף לטורונטו, ובגיל 19 כבר היה כוכב נבחרת ליטא ביורובאסקט, הגיע ולנצ'יונאס ל-NBA וממש לא אכזב. הוא תפס מהר מאוד את מקומו של ברניאני, היה מהרוקיס הטובים ביותר בעונת 2012/13, ומאז בכל עונה רק התקדם. במקביל טורונטו הפכה לאחת הקבוצות החזקות במזרח. התחושה הייתה שהשנה יעשה את הקפיצה הגדולה שלו, אך פציעה בכף היד, שהשביתה אותו לתקופה ממושכת, קצת עצרה את הדהירה כשהוא מסיים את העונה עם 12.8 נקודות ו-9.1 ריבאונדים למשחק.

עמד בציפיות? הקריירה של ולנצ'יונאס עוד בחיתוליה, אבל עד כה מדובר בסיפור הצלחה. הליטאי הפך לאחד הסנטרים הטובים ב-NBA כשהוא רק בן 24.

בהשוואה למוסא: עמדה שונה, דומיננטיות זהה. ולנצ'יונאס הוא אולי הדבר הכי דומה שיש למה שמוסא עושה כיום.

יונאס ולנצ'יונאס שחקן ריטאס וילנה. Mindaugas Guldis, AP
MVP בכל טורניר נוער בו השתתף. ולנצ'יונאס/AP, Mindaugas Guldis

ניקולה מירוטיץ' (2.08, 25)

הפריצה המוקדמת: כדי להבין עד כמה הפוטנציאל של ניקולה מירוטיץ' היה מבטיח, צריך רק להזכיר שריאל מדריד החתימה את הכישרון ממונטנגרו כשהיה בן 14. עד לקבלת האזרחות הספרדית, הפורוורד היה בעיקר חלק מקבוצות הנוער של הבלאנקוס, כשבגיל 19 הוא עלה לבוגרים. שנה לאחר מכן היה מהמצטיינים באליפות אירופה לעתודה. בשנת 2011 כבר השתלט על האליפות עם ממוצעים מטורפים של 27 נקודות ו-10 ריבאונדים למשחק. במקביל הוא נבחר במקום ה-23 בדראפט 2011, אך חיכה שלוש שנים לפני שהגיע ל-NBA.

לאן הקריירה הובילה אותו? עד שהגיע לליגה הטובה בעולם ב-2014, הפך מירוטיץ' לכוכב יורוליג. אמנם ריאל מדריד לא זכתה איתו בתואר הנכסף, אבל הוא זכה פעמיים בתואר השחקן הצעיר של העונה ביורוליג, נבחר פעמיים לחמישייה השנייה של העונה, ופעם אחת בתואר ה-MVP של הליגה הספרדית. כשיצא ל-NBA היה כבר בשל, ובעונת הבכורה שלו בשיקגו נבחר לחמישיית הרוקיס של העונה. העונה השנייה הייתה מלווה בפציעות אך הוא עדיין העמיד מספרים מצוינים של 11.8 נקודות ו-5.5 ריבאונדים למשחק.

עמד בציפיות? בינתיים כן. מירוטיץ' סומן ככוכב אירופי בסדר גודל עצום, בינתיים הוא הפך לשחקן טוב ב-NBA, אבל כדי להגשים את הייעוד שלו, יצטרך לעשות קצת יותר מזה.

בהשוואה למוסא: מירוטיץ' תמיד היה נחשב לכישרון ענק, אבל העובדה שנמנע ממנו להציג זאת עד גיל 19 קצת גורעת מההשוואה.

ניקולה מירוטיץ' שחקן ריאל מדריד (שמאל) מול דווין סמית' שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
התבשל על אש קטנה. ניקולה מירוטיץ'/ברני ארדוב

דריו שאריץ' (2.08, 22)

הפריצה המוקדמת: עם כל הכבוד למעבר של הפורוורד הקרואטי מ-KK זאגרב לציבונה, מה שהפך אותו לשם גדול באירופה היה היכולת באליפויות אירופה לנבחרות צעירות. בגיל 16 הוביל את קרואטיה לזהב בקדטים עם 24 נקודות ו-11 ריבאונדים למשחק, כשהוא הופך לשחקן השני שמשיג טריפל דאבל בגמר אחרי ריקי רוביו. שנתיים לאחר מכן הוביל את קרואטיה לזהב באליפות אירופה לנוער, כששוב נבחר ל-MVP. במקביל נבחר פעמיים ל-MVP של טורניר היורוליג לנוער. אחרי שדחה פעמיים את ההרשמה שלו לדראפט, נבחר ל-MVP של הליגה האדריאטית כשהוא בן 20, ויצא לדראפט.

לאן הקריירה הובילה אותו? למרות שנבחר במקום ה-12 בדראפט 2014, בחר שאריץ' להצטרף לאפס אנדולו שם הפך מיידית לאחד השחקנים המעניינים בליגה הטורקית. הוא נבחר ל-MVP של החודש ביורוליג, והוכתר כשחקן הצעיר הטוב באירופה, שנה שנייה ברציפות. בשנתיים שלו בטורקיה הפך לשחקן מוביל, אבל קבוצתו לא הגיעה להישגים ברמת היורוליג. הקיץ החליט לעבור ל-NBA כשחתם בפילדלפיה.

עמד בציפיות? בינתיים לא. הדחייה בהגעה ל-NBA יצרה ציפייה ששאריץ' יהפוך למפלצת ביורוליג, אך הוא עדיין רחוק מאוד מכך.

בהשוואה למוסא: קרוב מאוד למה שהבוסני מציג. דומיננטיות גדולה בגילאים הצעירים, רק שלא ילמד משאריץ' את קבלת ההחלטות.

דריו שאריץ' (מספר 15) חוגג זכייה בטורניר הנוער הבינלאומי של נייקי בשנת 2011. GettyImages
עדיין מחכים. דריו שאריץ'/GettyImages

דז'נאן מוסא (2.05, 17)

הפריצה המוקדמת: בגיל 14 וחצי הוא כבר חתם בצדביטה זאגרב, ועלה לסגל הבוגר כשהוא רק בן 15. את הופעת הבכורה שלו ביורוליג ערך בגיל 16 וחמישה חודשים אשתקד, אבל מה שהפך אותו לשם כל כך גדול היו ההופעות בנבחרת בוסניה הצעירה. בגיל 15 קלע 23 נקודות למשחק באליפות אירופה לקדטים, ושנה לאחר מכן באותו מפעל רשם ממוצעים של 23.3 נקודות, 9 ריבאונדים ו-6.3 אסיסטים למשחק, שהעניקו לו את תואר ה-MVP ולבוסניה את מדליית הזהב.

הקיץ הוא כבר רשם 34 נקודות למשחק באליפות העולם עד גיל 17, כולל שיא אליפות של 50 נקודות נגד טיוואן. ההצלחה הגדולה הובילה אותו לסגל הבוגר של בוסניה למוקדמות אליפות אירופה כשהוא רק בן 17, ובמשחקו השני רשם 19 נקודות ו-11 ריבאונדים בניצחון על שבדיה. מה הוא לנו מכין מחר?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully