וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן ורד: "לא עניין אותי כסף, רציתי רק לחזור לאווירה של בית"ר"

3.8.2016 / 14:00

הקדנציה הראשונה בבית"ר ("שמו את כל התיק על ילד בן 20"), הלם החזרה ("עשיתי השוואות למה שהיה"), סרביה ("אמרו לי ליפול, שהקוון בצד שלנו") ומכבי חיפה ("לא בטוח שזהבי היה מצליח"). עידן ורד "עדיין מכוון להיות אחד המובילים בארץ, נעשה דברים גדולים השנה". ראיון

צילום: גדעון צנטנר עריכה: מתן חדד

בווידאו: אימון הבכורה של בית"ר ירושלים לעונת 2016/17

בדיוק היום לפני חמש שנים, ב-3 באוגוסט 2011, כבש עידן ורד את השער הכי משמעותי ואולי גם הכי יפה בקדנציה בת חמש השנים שלו במכבי חיפה. הירוקים יצאו למשחק חוץ נגד מאריבור בסיבוב המוקדמות השלישי של קרבות העלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות עם יתרון 1:2 מהמשחק הביתי. בדקה ה-11 ורד הבקיע את שער החוץ שהעלה את חיפה ל-0:1 (המשחק הסתיים ב-1:1) והוביל את קבוצתו לשלב הפלייאוף . ורד פרץ באגף ימין, חלף על פני המגן בצורה אלגנטית, חדר לרחבה ומזווית כמעט בלתי אפשרית שלח "שפיץ" לפינה הרחוקה. שער שהכניס למכבי חיפה כ-2.2 מיליון יורו בדרך לשלב הבא.

חמש שנים חלפו, ועידן ורד עדיין לא הגיע למקומות אליהם כיוון. הרי שנה לפני אותו שער, בקיץ 2010, הוא כבר עבר למכבי חיפה תמורת 1.2 מיליון דולר. היה זה אחרי שנת פריצה בבית"ר ירושלים שהסתיימה עם זכייה בגביע. כששואלים את ורד איפה חשב שיהיה היום בעקבות אותו קיץ, הוא פותח את הלב. "שלא יהיו טעויות, יש לי ביקורת עצמית מאוד גבוהה", הוא אומר. "אני מצפה מעצמי להרבה ומאוכזב שאני לא עושה את זה. אם רוצים לנתח הכול צריך לחזור לאותו הקיץ. אני לא רציתי לעזוב את בית"ר, זה היה הבית שלי ולא רציתי ללכת. היה קיץ סיוט, הכריחו אותו ללכת. במשך חודש שמו על ילד בן 20 את כל התיק הכלכלי של בית"ר ואומרים לי שאם לא אסכים לעבור הקבוצה תלך לפירוק. כעסתי מאוד וסירבתי עד שזה הגיע למצב של אין ברירה. הקיץ הזה השפיע עליי מאוד בתחילת הדרך בחיפה. בכלל, הייתי אמור להיות עוד שנה בבית"ר ולצאת לחו"ל לליגה בכירה אחרי הצבא. זה שינה לי את הכול. תמיד כיוונתי וגם היום אני מכוון להיות אחד השחקנים המובילים בכדורגל הישראלי ולנבחרת. אני יודע מה אני שווה ומצפה מעצמי בהתאם".

עוד בנושא:

שחקנים בבית"ר ירושלים: "אכזרי מה שעושים לארסניו ולפורט"
בבית"ר ירושלים מעריכים: כ-15 אלף אוהדים יגיעו לגומלין מול ילגבה
רן בן שמעון לקראת ילגבה: "משחק מאוד חשוב למועדון הזה"

שחקן בית"ר ירושלים עידן ורד. ברני ארדוב
"מכוון להיות אחד השחקנים המובילים בכדורגל הישראלי". עידן ורד/ברני ארדוב
לא עניין אותי כסף, רציתי רק לחזור לאווירה הזאת. באותם הרגעים עובר בראש כל הזמן הזה שהייתי מחוץ לבית"ר. שכל פעם שאני בא כאורח הקהל מעודד אותי, כל התמיכה של האוהדים בזמן שאני בחיפה ובחו"ל, האוהדים שמחכים לי כמה פעמים בקיץ בשדה התעופה, הפעם ההיא ש'חטפו' אותי

ורד מספר כאן על התהליך שעבר במכבי חיפה לאורך השנים: "לקח לי חודשיים להתאקלם כי היה קשה לי להתנתק מבית"ר. לקח זמן עד שהייתי שלם עם זה שאני בחיפה. אחרי זה היו לי שנתיים טובות עם אליפות ותקופה שמאוד נהניתי. בשנה השלישית הייתה הפציעה בכתף ובשלוש שנים האלה הייתה ירידה שלי יחד עם כל הקבוצה. תמיד כשמחפשים הסבר אני אומר שאלה שנים שחורות של מועדון שלא תמיד יש להן הסבר. עד לפני שנה גם אמרתי שאם ערן זהבי היה מגיע לחיפה בשנים הללו הוא היה נופל, אבל אחרי השנה האחרונה שלו ומה שעשה בסין אני כבר לא כל כך בטוח".

אולי תסביר פעם אחת ולתמיד מה הולך במכבי חיפה? יש שם הכול והרבה רוצים לברוח. למה?

"קטונתי מלבקר את מכבי חיפה. אני רק יכול להגיד שהדעה הרווחת בשיחות שחקנים הייתה שהכול מתנהל כמו עסק וחסר את החום והחיבוק הזה שמחבר את הכול. אני באופן אישי נהניתי בחיפה, לא כמו אלה שבאו לשנה או שנה פלוס, לא פגעו והלכו. היו לי גם הרבה רגעים טובים בתוך השנים הלא טובות של הקבוצה. הקהל אהב אותי ורצו שאשאר, ואני מאוד מעריך את מה שקיבלתי שם. כמו שאמרתי קודם, יש שנים שחורות של מועדון שמי שנופל אליהן סובל, אבל צריך לזכור שזה מועדון ענק וכל שחקן צריך להעריך את זה שהוא חלק ממנו".

בשנה האחרונה ורד החליט לשחק בחו"ל בכל מחיר. גם רצה להתחיל קריירה אירופית וגם היה חייב את השינוי והניתוק קצת מישראל. הוא כבר שוחח עם סלובודן דראפיץ' ואלי טביב בקיץ שעבר והיה על סף הצטרפות, אך ברגע האחרון הגיעה ההצעה מהכוכב האדום בלגרד והקשר החליט להתחיל להגשים את החלום. ברגע שסירב להימכר לקאיראט מקזחסטן והקבוצה הבטיחה אליפות, ורד כבר לא שותף ולמעשה הכול היה עניין של פיצוי כספי. במרץ עבר לאוטווה הקנדית והקיץ השלים את הקאמבק לבית"ר ירושלים.

מה החזיר אותך לבית"ר?

"האמת שעד שהגעתי לקנדה מאוד רציתי להמשיך בחו"ל בשנים הבאות. בקנדה זאת הייתה חוויה מסוג אחר. הצורה שהדברים מתנהלים והסדר זה כמו ב-NBA -, טיסות לכל משחק, הקהל והדרך שבה העסק עובד. אבל, אין שם אווירת כדורגל אמיתית. דווקא כששיחקתי שם באופן קבוע היה רגע שאמרתי לעצמי שזה חסר לי, שאני רוצה לחזור לאנרגיות שהיו לי בבית"ר כילד שעלה מהנוער. אווירת משחק וטירוף שבלעדיהם אתה לא מוציא מעצמך את המאה אחוז. נוצר קשר עם אלי טביב ורן, והיה ברור שלמרות הפערים הכספיים ברגע שאני חוזר לארץ - אני בבית"ר. לא עניין אותי כסף, רציתי רק לחזור לאווירה הזאת. באותם הרגעים עובר בראש כל הזמן הזה שהייתי מחוץ לבית"ר. שכל פעם שאני בא כאורח הקהל מעודד אותי, כל התמיכה של האוהדים בזמן שאני בחיפה ובחו"ל, האוהדים שמחכים לי כמה פעמים בקיץ בשדה התעופה, הפעם ההיא ש'חטפו' אותי". הרצון שלהם לראות אותי חוזר - זה משהו שליווה אותי כל השנים והפך לחלק ממני עד כדי כך שהיה ברור לי שאחזור".

אגב, איך היה בסרביה? באמת מוכרים משחקים כמו שכולם מספרים?

(צוחק) "אסור לדבר על זה. אני אספר לך משהו. כשדראפיץ' רצה אותי לפני שנה בבית"ר הוא אמר לי שהליגה לא תחרותית, אבל חשבתי שהוא מתכוון שיש רק שתי קבוצות למעלה והשאר לא במשחק. כנראה שלא הבנתי נכון. גם שחקנים שם מדברים על זה. היה לי פעם משחק ליגה שבא אליי אחד מהאנשים מסביבת המועדון בא ואומר לי שהקוון בצד ימין שלנו וכל פעם שיש לי אופציה ברחבה אני צריך ליפול. לא ידעתי אם זה אמיתי או לא. יש עוד הרבה סיפורים של שחקנים, אבל זאת לא הבעיה שלי. אני המשכתי הלאה".

קשר הכוכב האדום, עידן ורד. הטוויטר הרשמי של הכוכב האדום בלגרד, צילום מסך
"אמרו לי שהקוון בצד שלנו, אז שאפול ברחבה". עידן ורד במדי הכוכב האדום בלגרד/צילום מסך, הטוויטר הרשמי של הכוכב האדום בלגרד
"פגשתי בקנדה את דרק בואטנג, הוא סיפר לי שהתקופה כאן הייתה היפה בקריירה שלו והיה מאוד רוצה לחזור. הוא נהנה כאן מהכול, גם כשחקן וגם מבחוץ. סיפרתי לו שאני כנראה חוזר לבית"ר והוא אמר לי שאקח אותו איתי חזרה לבית"ר"

אחד המאמנים שאימן אותך אומר שאם תדע לנטרל רעשים השמיים הם הגבול מבחינתך. למה הוא מתכוון?

"זה תקף יותר לעבר ופחות לעכשיו. עברתי הרבה. אפשר להגיד שאני לוקח ללב, אכפת לי ואני רגיש, אבל אני כבר לא ילד. התחשלתי, עברתי קשיים ורגעים קשים, שני ניתוחים ופציעות, ואני במקום אחר. מבחינתי אני תמיד בתהליך של למידה והתפתחות. תמיד יש איפה להתבגר, איפה להתחשל, איפה להשתפר ואיפה ללמוד, וגם מהמשפט שאמרת אני לוקח משהו ומחזק את עצמי בדרך שלי. כל יום הוא מבחן התמודדות, אין לי בעיה עם זה. אז נכון שלפני שש שנים היו הצעות מאנגליה והבונדסליגה וציפיתי ליותר מעצמי, אבל מנגד אחרי שלושה ניתוחים בכתפיים והתקופה הקשה אני שמח שהתחשלתי, כן יצאתי לאירופה וכן אני עדיין חוזר לבית"ר ונשאר בטופ. פציעות קשות לפעמים מפילות שחקן, תוקעות אותו או גומרות לו קריירה ותמיד עבר לי בראש להילחם כדי שזה לא יקרה, וזה הישג מבחינתי".

מסתכלים לא טוב על שחקנים שחוזרים לארץ מהר.

"זה נכון, וחבל. יש נטייה לזלזל בליגה כאן, אבל ישנם הרבה זרים בחו"ל שאם לא מגיעים לטופ של אירופה כן רוצים לבוא לכאן. פגשתי בקנדה את דרק בואטנג, הוא סיפר לי שהתקופה כאן הייתה היפה בקריירה שלו והיה מאוד רוצה לחזור. הוא נהנה כאן מהכול, גם כשחקן וגם מבחוץ. סיפרתי לו שאני כנראה חוזר לבית"ר והוא אמר לי שאקח אותו איתי חזרה לבית"ר. פגשתי עוד הרבה זרים ושוחחתי גם עם הרבה שהיו בארץ. הם מאוד מעריכים את מה שיש כאן וגם ממליצים לאחרים".

ועדיין, היית בסוג של הלם כשחזרת לבית וגן.

"כן. זה היה סוג של חזרה לעבר. הייתי בחדר ההלבשה פה כשהייתי ילד בחדר עם עידן טל, שמעון גרשון, ברק יצחקי, מיכאל זנדברג ואחרים. הכול שונה. אבל גם אז כשהיה את הכסף הגדול וגם עכשיו, יש את המשהו האותנטי, שמח, מיוחד ומשפחתי שהוא מעל כל דבר. בהתחלה הייתי בשבועיים של הלם. כל יום, כל אימון, דקה ופעולה אתה עושה השוואה למה שהיה כאן פעם והראש מתבלבל. זה דבר לא בריא. אחרי זה עיכלתי שחזרתי הביתה, התחלתי להיכנס לכושר ולשמחת חיים, ורואים את זה עליי".

אמרת שאתה מכוון להיות אחד הטובים בארץ. קל להגיד. אתה מרגיש מוכן למשימה?

"בטח. עברתי מספיק, הגעתי מחושל ואני מכוון מטרה. צריך להיות בריא, לשמור על יציבות יומיומית והמשכיות, לחבר את כל הקלישאות האמיתיות האלה יום אחרי יום כדי שזה יקרה. בינתיים, עד עכשיו, אני נכנס לעניינים כמו שרציתי וחושב רק צעד אחד קדימה. אלה מטרות רחוקות. בראש שלי המשחק נגד הלטבים, יהיה קשה מאוד. הם באים לשחק אגרסיבי ולפוצץ ואנחנו מגיבים בהתאם. לא חושבים על משהו אחר חוץ מזה".

שחקני בית"ר ירושלים עידן ורד, ברק יצחקי, אלירן דנין, אריק בנאדו, תומר בן יוסף, עידן טל. יותם רונן
"כל אימון וכל פעולה עשיתי השוואה למה שהיה אז". עידן ורד באימון בית"ר ב-2010 עם ברק יצחקי, אלירן דנין, אריק בנאדו, תומר בן יוסף, עידן טל/יותם רונן
"בלי ציפיות ואמונה בעצמנו יהיה רע מאוד. ראית לסטר, אתלטיקו וגם ביורו - רוח, גאווה וכוח של מועדון שווים לא פחות מכסף. ויחד עם מאמן כמו רן אפשר לעשות דברים גדולים השנה, כולנו מאמינים"

מתי הבנת שבאמת חזרת?

"נגד אומוניה ניקוסיה בטדי. הייתי אמור לשחק 20 דקות, אבל הוחלט יום-יומיים לפני שאפתח. כשעליתי לחימום הבנתי שחזרתי לבית"ר. הרגשתי כמו ילד שעלה מהנוער עם ההתרגשות והקהל, הבנתי שאני חוזר להיות שמח ומוכן למשימה. המשפחה הייתה ביציע, כל האנשים שהכרתי, התרגשתי מאוד והבנתי שחזרתי באמת לבית"ר והדרך החדשה מתחילה. זו לא רק החזרה, זאת מטרה חדשה להרים שוב את הקריירה למקום שאני מצפה מעצמי להיות בו. אני מאוד קשה עם עצמי".

כמה עזר לך שכטר בתקופת ההלם?

"יש הרבה שחקנים בבית"ר שעושים לך מצב רוח טוב וכיף איתם, אבל שכטר זה שכטר, כולם יגידו את זה. היינו יחד בטיול בחו"ל בקיץ שעבר עם הנשים. כשנחתנו הגיעו 50 אוהדי בית"ר שחיכו לי ורצו שאחזור. איתי היה בהלם ואמר לי: 'מה זה? חמש שנים אתה לא שם, איזה דבר זה, מדהים'. ואז אמרתי לו: 'איתי, היית בגרמניה, אנגליה, צרפת, אבל משהו אחד שאני כן מאחל לך זה להיות פעם אחת חלק מבית"ר ירושלים'. רצה הגורל ואחרי כמה חודשים הוא עבר לבית"ר. אחרי חודש בבית"ר נזכרנו בזה והוא התקשר אליי ואמר: 'שמע, כל מה שאמרת נכון, אני בהלם מהאווירה והאנרגיות שיש כאן. לא הבנתי את זה ברגע הראשון שאמרת לי'".

אגב, אתה קרוב לאלירן עטר. בלי שאף אחד ישמע, ספר לנו, מה השאיר אותו בחיפה?

"אני אגיד לך את זה הכי פשוט: אלירן רוצה להיות במקום שייאבק על תארים והוא ירגיש דומיננטי ומשמעותי. היו לו את התנודות במחשבות וברצונות בקיץ, אבל כשהוא הבין שבחיפה באמת רוצים אותו כמוביל זה שינה לו דברים והוא החליט להישאר. אלירן כוכב ומי שיידע לתת לו להרגיש טוב ויידע לתמוך בו, יקבל ממנו דברים שאי אפשר כמעט לקבל משחקן בישראל. אם בונים עליו וטוב לו, מקבלים מאלירן את הכול".

איך אתה רואה את בית"ר השנה? הקהל מריח משהו אחר, שאפשר לפחות לחזור להתמודד על תארים.

"כן. גם אחרי שעשינו משהו באירופה שלא עשו בבית"ר עד היום אפילו בשנים הגדולות, אז זה נותן תיאבון לכולם. צריך להיות ריאליים כי אנחנו לא בתקציבים של מכבי תל אביב והפועל באר שבע, אבל מנגד מאוד מאמינים בעצמנו. אנחנו בית"ר ירושלים, מועדון ענק שכן מכוון למאבק על תארים וגם השחקנים מכוונים לזה. בלי ציפיות ואמונה בעצמנו יהיה רע מאוד. ראית לסטר, אתלטיקו וגם ביורו - רוח, גאווה וכוח של מועדון שווים לא פחות מכסף. ויחד עם מאמן כמו רן אפשר לעשות דברים גדולים השנה, כולנו מאמינים".

ומה תחושת הבטן שלך, בית"ר תסיים את העונה עם תואר?

"זה יפה לכותרות, אבל אני לא מתעסק בזה. אנחנו עסוקים בלנסות לעשות היסטוריה ולעלות עם בית"ר לשלב הפלייאוף של הליגה האירופית, לא חושבים מעבר".

שחקני בית"ר ירושלים איתי שכטר, עידן ורד ביציאה מהמלון. אופיר סער, מערכת וואלה! NEWS
"איחלתי לו שיום אחד יהיה חלק מבית"ר". עידן ורד עם איתי שכטר/מערכת וואלה! NEWS, אופיר סער

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully