וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערן, שים לב: עשרה דברים שלא ידעתם על גוואנגז'ו והליגה הסינית

17.6.2016 / 20:10

קרבות תחתית, נחיתות בדרבי, שפה דרומית מיוחדת. התלמיד של ונגר, החלוץ ששיחק במדי יוון ואז נגדה, זיכרונות מיעקובו. מה מחכה לערן זהבי, הרכש היקר בתולדות גוואנגז'ו R&F הסינית, ואיזה שיא מצופה ממנו לשבור?

ברני ארדוב

1. עשיר וחזק: זה פירוש ראשי התיבות R&F המוצמדים לשמה של גוואנגז'ו (Rich and Force). חברת נדל"ן בעלת אותו שם היא זו שרכשה את הזכויות על המועדון מהחברה האמריקאית מזמבה ביוני 2011, כשרגע השיא היה ההגעה למקום השלישי ב-2014 והשגת הכרטיס לליגת האלופות של יבשת אסיה, תחת שרביטו של המאמן סוון גוראן אריקסון.

2. ברוך הבא לדרום: הקבוצה הזו נוסדה בכלל בשניאנג, הנמצאת בצפון מזרח סין, אך במתכונתה החדשה התמקמה בעיר גוואנגז'ו, בירת מחוז גואנדונג הנמצא בדרום סין. המקום מרוחק מאוד ממוקדי הכוח של סין ומדברים שם בשפה הקנטונית, השונה מזו המנדרינית בה מדברים ברוב חלקיה של סין. המיקום (וגם קשיי השפה) הוא שגרם לזרים רבים להעדיף קבוצות אחרות בסין על פניה. אצטדיון הקבוצה, אגב, מכיל 18 אלף מקומות בלבד והוא הקטן ביותר בליגה.

3.דרבי: היריבה העירונית היא האלופה והמוליכה גוואנגז'ו אברגרנדה, אותה מאמן לואיז פליפה סקולארי. אין יריבות משמעותית בין שתי הקבוצות ובסין אפילו מדברים על אחווה, אך הפיקנטריה קיימת. בשבעת המפגשים האחרונים ניצחה R&F רק פעם אחת, ועל ניצחון החוץ הראשון שלה, ביולי 2012, היה חתום לא אחר מאשר אייגבני יעקובו, אקס מכבי חיפה, שהבקיע 25 שערים במדי גוואנגז'ו R&F ומדורג רביעי בטבלת כל הזמנים (ראשון הוא דאבי הברזילאי עם 30). הדרבי הבא? בעוד קצת יותר מחודש.

עוד בנושא:

סדר עולמי חדש: איך העזיבה של ערן זהבי תשנה את הכדורגל הישראלי
קריאה אחרונה לג'ורדי: כך מכבי תל אביב תשכח מזהבי. טור דעה
שלוש וחצי שנים של הצלחה: רגעי המפתח של ערן זהבי במכבי תל אביב

אוהדי גוואנגז'ו R&F. GettyImages
האוהדים כבר מחכים/GettyImages

4. תתרגל לתחתית: ב-18 השנים האחרונות, גוואנגז'ו (על שלל שמותיה) בילתה רק עונה אחת בליגת המשנה ומיד חזרה לליגה הבכירה בסין. למרות זאת, מדובר בדרך כלל בקבוצת תחתית שמסיימת במקומות 13-14. כך היה גם בעונה הקודמת, אז ניצלה מירידה במחזור הלפני אחרון וסיימה שתי נקודות מעל הקו האדום.

5. התלמיד של ונגר: דרגאן "פיקסי" סטויקוביץ', שחקן נבחרת יוגוסלביה בעבר שכיכב במדי הכוכב האדום בלגרד ושיחק גם במארסי ובוורונה, הוא המאמן של גוואנגז'ו בשנה האחרונה, לאחר שהחליף באוגוסט אשתקד את קוסמין קונטרה. הסרבי בן ה-51 לא זר לכדורגל האסייתי. הוא הפך לאליל בשבע שנות פעילות בקבוצת נאגויה גרמפוס היפנית, שם שיחק אצל מורו ורבו ארסן ונגר (הוזכר לפני שנתיים גם כמועמד לרשת אותו בארסנל), וחזר לסיבוב שני כמאמן הקבוצה ב-2008 (חמש שנים, אליפות אחת) אחרי קדנציות כנשיא ההתאחדות הסרבית וגם כנשיא הכוכב האדום.

6. אין יציבות: סטויקוביץ' קיבל חוזה עד 2017 אחרי שהשאיר את הקבוצה בליגה, אבל בקלות יכול למצוא עצמו בחוץ בתקופה הקרובה. בסין מפטרים מאמנים בקצב הרבה יותר גבוה מאשר באירופה, והעונה שמות כמו אלברטו זאקרוני, מאנו מנזס ודן פטרסקו כבר מצאו עצמם בחוץ, עוד לפני המחזור ה-13. כדי להימנע מפיטורים מוקדמים, פיקסי החליף לא מעט שיטות משחק העונה, עד שהתביית לאחרונה על מערך של חמישה שחקני הגנה. התקפה אין לו, אז הוא מרוויח את הנקודות בעזרת החלק האחורי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
המאמן דרגאן סטויקוביץ'. GettyImages
לא בטוח שהוא ישרוד עוד זמן רב. סטויקוביץ'/GettyImages

7. נהירת הזרים: טירוף ההחתמות בחודש פברואר האחרון העלה את קרנה של הליגה הסינית. שמות כמו ראמירס, ז'רביניו, ג'קסון מרטינס, אסקיאל לאבצי, אלכס טשיירה, סטפן אמביה וראנטו אוגוסטו הגיעו בעסקאות ענק והצטרפו למלך השערים דמבה בה, מרסלו מורנו ואחרים. הכסף פיתה את כולם. אבל בליגה הזו לכל קבוצה מותר להחזיק ארבעה זרים בלבד, מתוכם שלושה יכולים להיות במקביל על המגרש, ועוד שחקן ממדינה המשתייכת להתאחדות האסייתית (כולל אוסטרליה). לכן, זר שלא נותן תמורה לאגרה, מוצא עצמו מהר מאוד על המטוס חזרה הביתה.

8. המצב הנוכחי: זהבי מחליף למעשה את ארון אולאנרה הניגרי, שנרכש על ידי צסק"א מוסקבה אחרי תקופת השאלה קצרה, ומצטרף לברזילאים ברוניניו ורנאטיניו ולשבדי גוסטב סוונסון. הכוכב הישראלי יצטרך לפתור לקבוצה את בעיית הבקעת השערים. עם המאמן דרגאן סטויקוביץ', גוואנגז'ו דווקא נמצאת במצב סביר, עם 15 נקודות במקום התשיעי (מרחק 11 נקודות מליגת האלופות; רק שש מהקו האדום), אבל כבשה 11 שערים בלבד ב-13 מחזורים כשמלך השערים הוא שיאו ז'י עם שלושה.

9. החבר האוסטרלי: זהבי ישתף פעולה בהתקפה עם אפוסטולוס יאנו, אוסטרלי יליד יוון שהספיק לשחק במדי נבחרת יוון וגם נגדה. יאנו, שבאוסטרליה נקרא פול, כבש 13 שערים במדי אסטרס טריפוליס בעונה שעברה ונרכש תמורת 2.5 מיליון יורו. בנובמבר האחרון הוא ערך את הופעת הבכורה שלו בנבחרת יוון כמחליף במשחק הידידות נגד טורקיה, אך לפני שבועיים כבר שיחק נגדה פעמיים במדי נבחרת אוסטרליה. את שער הבכורה שלו בליגה הסינית, אגב, הוא כבש רק ברביעי האחרון.

10. שיא מועדון: כאשר העסקה תושלם סופית, זהבי יהפוך לרכש היקר בתולדות גוואנגז'ו. 8 מיליון הדולר שמכבי תל אביב תקבל שווים 7.1 מיליון יורו - יותר מפי שניים מהשיא הקודם של הקבוצה הסינית. ב-2013/14 היא שילמה 3.4 מיליון יורו על עבדרזאק חאמד-אללה, חלוץ נבחרת מרוקו שהספיק לעבור בינתיים לנורבגיה. הוא כבש עבורה 26 שערים ב-39 משחקים. אלו המספרים להם מצפים שם מ"מכונת השערים" זהבי.

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
שיהיה בהצלחה. זהבי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully