וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למד מהטובים ביותר, אבל עדיין לא מיישם: הפרופיל המרתק של מאמן מכבי תל אביב החדש

16.6.2016 / 8:00

ואן חאל ואדבוקאט מעריכים אותו, ליטמנן מת עליו, קאניג'ה הוא חברו הקרוב ובטורקיה הוא נחשב לאביר הפייר פליי. שוטה ארבלדזה, החלוץ שקיבל את החולצה מספר 14 באיאקס, הוא אגדה בחייו, אבל כמאמן עדיין לא המריא

אתר רשמי

בווידאו: יוסי בניון, עוד אקס אייאקס, עורך אימון בכורה במכבי תל אביב

אוהדי מכבי תל אביב, שהזדהו עם המהלך של טל בן חיים והשער הידוע לשמצה שהובקע לרשת בני סכנין בחצי גמר הגביע, יצטרכו להתרגל למציאות אחרת אם שוטה ארבלדזה אכן ימונה למאמן הקבוצה בימים הקרובים. "הפילוסופיה שלנו כמועדון היא לתת לשופט להחליט", הסביר אז בן חיים. הפילוסופיה של ארבלדזה שונה ב-180 מעלות, והוא מוכן להגן עליה בכל מצב.

במרץ 2015 עמד הגאורגי על הקווים כמאמנה של קסימפאשה במשחק שגרתי מול קוניאספור בליגה הטורקית. בדקה ה-19 נעצרו שחקני היריבה כאשר ראו את ריאן באבל, חלוצה ההולנדי של קסימפאשה, שרוע על הקרקע וסברו כי יש להעניק לו טיפול רפואי. שחקני קסימפאשה חשבו אחרת, והבלם הבלגי ריאן דונק ניצל את המצב כדי להבקיע שער יתרון. ארבלדזה רתם מזעם ודרש לאפשר לקונאספור להשוות מיד את התוצאה ללא הפרעה, וכך היה.

בסופו של דבר, הפסידה קסימפאשה 2:1, והנהלת המועדון לא אהבה את רוחב ליבו של המאמן שספג ביקורת נוקבת. אז הוא פשוט קם והתפטר. "הייתי מקבל את ההחלטה הזו שוב. תודה רבה לכולם, ולהתראות", הוא אמר ועזב את הקבוצה לה הקדיש כמעט שלוש עונות. בינואר האחרון הוזמן ארבלדה לטקס מיוחד בסראייבו במסגרת פרויקט פייר פליי משותף של בוסניה וטורקיה וקיבל את פרס ג'נטלמן השנה. הוא בהחלט ראוי לכך.

עוד בנושא

בלעדי: צפו בתמונות הראשונות של שוטה ארבלדזה בישראל
השישי של קרויף: שוטה ארבלדזה סיכם את תנאיו ונחת בישראל
מכבי תל אביב צפויה לקבל 9.5 מיליון דולר מגוואנגז'ו על ערן זהבי

מאמן טרבזונספור, שוטה ארבלדזה. GettyImages
ההנהלה לא אהבה את עודף הספורטיביות. שוטה ארבלדזה בטורקיה/GettyImages

החולצה של קרויף, ההשוואה לואן באסטן

הבחירה של מכבי תל אביב בגאורגי בן ה-43 לא קשורה, כמובן, לאצילותו. אם אכן יחתום, ארבלדזה יגיע לשורות הצהובים בעיקר בזכות עברו ההולנדי, והקשר המובהק ביותר שלו למשפחת קרויף מרשים במיוחד – לקראת סוף הקדנציה בת ארבע העונות כחלוץ מעולה באייאקס הוענקה לו החולצה המיתולוגית עם הספרה 14. לא יכול להיות כבוד גדול יותר במועדון הפאר באמסטרדם, אבל ארבלדזה הרוויח אותו בזכות. שמו לא מוכר מספיק ברחבי תבל כי הוא נולד במדינה הלא נכונה ולא השתתף בטורנירים גדולים, אולם מדובר בכוכב בקנה מידה משמעותי ביותר.

תקשיבו ללואי ואן חאל, שאמר ב-2007: "שוטה הוא גדול החלוצים בליגה ההולנדית מאז מרקו ואן באסטן. הוא החלוץ האידיאלי, ומבחינת אישיותו הוא אף תורם לקבוצתו יותר מואן באסטן. בניגוד למרקו, ארבלדזה הוא אדם חברותי. הוא מנהיג אמיתי. כאשר הוא מדבר, כולם מקשיבים בשקט כי יש לו סמכות".

שוטה ארבלדזה כשחקן במדי אייאקס. GettyImages
החולצה עם הכבוד הרב ביותר. שוטה ארבלדזה באייאקס/GettyImages

המתנה ליארי ליטמנן

ואן חאל היה זה שהביא את ארבלדזה לאיאקס מלכתחילה ב-1997, אם כי השניים לא זכו לעבוד אז ביחד כי המאמן בדיוק ארז את המדווזות בדרך לברצלונה. לפני כן קרע שוטה רשתות בליגה הטורקית במדי טרבזונספור, לצד אחיו התאום ארצ'יל, ואף הוכתר למלך השערים הזר השני בלבד בתולדות הליגה, אך הצליח להיות טוב יותר אפילו בהשוואה לציפיות הגבוהות באיאקס והפציץ 37 שערים בכל המסגרות בעונת הבכורה בהולנד שהסתיימה עם תואר האליפות. ארבלדזה זכה לשחק לצד הכוכבים שנותרו מהקבוצה האדירה של ואן חאל, כולל אדווין ואן דר סאר, האחים דה בור ויארי ליטמנן. למעשה, דווקא הבישול לאגדה הפינית קירב אותו יותר מכל ללבבות האוהדים.

היה זה במשחק הבית האחרון בעונת 1998/99, לפני העזיבה של ליטמנן לברצלונה, והוא הפך באופן טבעי לחגיגת פרידה מהכוכב הנערץ. הפיני הבקיע את השער הראשון לרשת ואלבייק, וזה היה מרגש, אבל בדקה ה-90 הגיע אקורד הסיום בזכות ארבלדזה. הגאורגי נשלח להתקפה מתפרצת, עבר את השוער וראה מולו את הרשת החשופה. מי לא יבקיע ממצב כזה? ארבלדזה הסתובב, ראה את ליטמנן מגיח בכוחותיו האחרונים מאחור והגיש את הכדור. כך השלים הכוכב הגדול צמד, והעניק את חולצתו לחברו הנדיב כאות הוקרה.

באותם ימים נחשב ארבלדזה לאחד החלוצים הפוריים באירופה, וקבוצות פאר רבות הביעו בו עניין. יובנטוס הגישה הצעה, פתיח טרים רצה להביא אותו לפיורנטינה, אך הגאורגי הרגיש על גג העולם באיאקס, שהיתה אז שם דבר בפני עצמה. רק ב-2001 הוא עזב, והיה זה שוב בזכות מאמן הולנדי – דיק אדבוקאט, שאהב מאוד את סגנונו ואת אישיותו, דאג להביאו לריינג'רס הסקוטית. המאמן התפטר כעבור חצי שנה, אבל ארבלדזה עשה חיים בגלזגו ונהנה לשתף פעולה עם קלאודיו קאניג'ה הארגנטינאי, אותו הוא שומר על קשר חברי הדוק עד היום.

שוטה ארבלדזה חוגג אליפות כשחקן במדי גלזגו ריינג'רס ב-2005. GettyImages
עשה חיים בגלזגו. שוטה ארבלדזה חוגג אליפות ב-2005/GettyImages

הוויכוחים הידידותיים עם ואן חאל

שתי אליפויות ושני גביעים היו לו בארבע עונות, עד שהגיע שוב הטלפון מואן חאל. המאמן המפורסם חתם באלקמאר, והגאורגי היה השם הראשון ברשימת הרכישות. שיתוף הפעולה בין השניים היה נהדר, וארבלדזה נזכר בדיעבד: "אין טוב מלואי בניתוח המשחק. אתה עולה למגרש ויודע מראש מה הולך לקרות. יצא לו שם של דיקטטור, אבל הוא פשוט ישיר מאוד. זה לא אומר שהוא לא מקשיב לשחקנים. הוא דווקא פתוח מאוד לעצות ולדעות חדשות". ואכן, במהלך עבודתם המשותפת באלקמאר השניים התווכחו רבות. "אני זה שמשחק, אתה רק צופה מרחוק. תן לי לפתור את הבעיות בעצמי", אמר הגאורגי לא פעם למאמנו.

ואן חאל ידע להעריך את הגישה הזו, ולכן ביקש מארבלדה לשמש כעוזרו באלקמאר מיד אחרי שתלה את הנעליים בגיל בגיל 35 בתום עונה אומללה רצופת פציעות בלבנטה הספרדית. לפיכך, הוא היה זה שהוציא לדרך את קריירת האימון של הגאורגי ב-2008. כפי שמספר לוואלה! ספורט העיתונאי המקומי קאס ברוקסטרמן: "שוטה היה דמות נערצת במועדון. הוא המתקד בעיקר באימון החלוצים, לצד פטריק קלייברט שעבד כמתמחה. ואן חאל ראה בו חלק חשוב בצוות". העונה הזו הסתיימה באליפות סנסציונית – פיצוי על הפספוס הדרמטי של התואר במחזור הסיום שנתיים קודם לכן.

שוטה ארבלדזה עם לואי ואן חאל. GettyImages
השם הראשון ברשימה שלו. ואן חאל עם שוטה ארבלדזה/GettyImages

האחים לאודרופ במשחק הוקרה

בקיץ 2009 עזב ואן חאל לבאיירן מינכן, אבל ארבלדזה נותר באלקמאר ושימש כעוזר של שתי אגדות נוספות – תחילה רונאלד קומאן שנכשל, ואז אדבוקאט. האחרון היה מאושר לחזור ולעבוד עם הגאורגי, ושיתוף הפעולה ביניהם היה כה מוצלח, עד שאדבקאט ביקש מארבלדזה להיות עוזרו גם בנבחרת רוסיה אליה הגיע ב-2010. לצערם של השניים, נאלץ חלוץ העבר לדחות את ההצעה בשל המתיחות הפוליטית העצומה בין רוסיה לגאורגיה. "לו היה זה מועדון רגיל, אולי זה היה אפשרי, אבל אנשים במולדתי לא יבינו אותי אם אעמוד בהמנון רוסי", הוא הסביר ולא נעתר לשכנועים.

היתה לו סיבה מצוינת לא להרוס את המוניטין. ארבלדזה הוא אגדה חיה בגאורגיה. עם 26 שערים ב-61 הופעות בינלאומיות הוא נחשב לגדול השחקנים בדורו. לרגל פרישתו ממשחק פעיל ב-2008 אורגן משחק מיוחד של הנבחרת מול שאר העולם, לעיני 45 אלף צופים באיצטדיון מלא. קאניג'ה הגיע אז לכבד את עמיתו, והיו שם גם האחים לאודרופ, האחים דה בור, ארון וינטר, אדגר דווידס, דני בלינד, ריכארד ויטסחה, אנדריי קנצ'לסקיס ודמיאנו טומאזי. מיד לאחר מכן הציע יו"ר ההתאחדות לארבלדזה לקבל לידיו את הנבחרת הלאומית.

היה זה כבוד גדול עבור שוטה, אולם הוא סירב לאחר התלבטות ארוכה והתייעצות עם משפחתו. "אני עדיין לא מנוסה מספיק, וזו אחריות גדולה מדי. חוץ מזה, הכרתי אישית הרבה שחקנים פעילים, ולא רציתי לקלקל את היחסים החבריים איתם, כי הרי הם היו כועסים אם לא הייתי מזמן אותם לסגל", הוא הסביר בדיעבד. הגישה הזו מאפיינת את ארבלדזה – הוא מכבד מאוד את הסובבים, שוקל את העתיד בכובד ראש ובשיקול דעת, ולא ממהר לקפוץ מעל הפופיק. אחרי שלמד מהטובים ביותר, הוא יצא לדרך עצמאית בקצב רגוע יחסית. הוא יודע שבגילו הצעיר, כל העתיד עוד לפניו.

שוטה ארבלדזה שחקן נבחרת גאורגיה. AP
אגדה חיה בגאורגיה. שוטה ארבלדזדה במדי הנבחרת/AP

הפתיחה טובה, ההמשך פחות – וחוזר חלילה

בתום שנתיים כעוזר באלקמאר, ואחרי סירוב לאדבוקאט ברוסיה, שוכנע ארבלדזה לחתום בקייסריספור ב-2010. בטורקיה זכרו היטב את תקופתו הפנטסטית בטרבזון כשחקן, והוא היה שם נוצץ במיוחד לקבוצה שאפתנית שחלמה לבנות סגל חזק. זה הצליח רק חלקית. קייסריספור היתה הפתעת העונה ודורגה במקום השני בתום 12 מחזורים, אולם דעכה במהשך וסיימה שישית. הכוכבים האלמונים שטיפח ארבלדזה נמכרו, הוא נדרש לבנות את הכל מחדש. ב-2011/12 הוא זה נגמר עם מקום 11, והגאורגי העדיף לעזוב לטובת פרויקט שאפתני אחר אצל העולה החדשה קסימפאשה.

כל שלוש העונות של ארבלדזה בקסימפאשה התאפיינו בפתיחה מעודדת יחסית ונסיגה ביכולת בהמשך הדרך. כך זה היה, אגב, גם בטרבזונספור בה חתם בקיץ שעבר, ושב לאיצטדיון בו היה אליל ענק כשחקן. העונה החלה עם 10 נקודות בארבעה המחזורים הראשונים, כולל ניצחון חוץ ענק על בשיקטאש, אבל העסק קרס במהירות, והגאורגי פוטר כבר בנובמבר. מאידך, איש לא מאשים אותו בכישלון הרפתקה ספציפית זו, כי המועדון מחופי הים השחור מצוי באנרכיה ניהולית מוחלטת מזמן, ואף אחד לא מסוגל להצליח בתנאים אלה. מצבה של הקבוצה רק הידרדר אחרי עזיבתו של ארבלדזה, והיא אפילו היתה בשלב מסוים בסכנת ירידה.

באופן כללי, בסיכום שש השנים של ארבלדזה בטורקיה, הוא נחשב בעיני רבים למאמן שלא עומד בציפיות, אך מצד שני הוא גם זה שדואג לייצר ציפיות אלה. "יש תחושה שארבלדזה לא מסוגל לשמור על מומנטום בטווח הארוך. הוא טוב כאשר הקבוצה שלו באה על תקן אנדרדוג, אך יציבות מעולם לא היתה החלק החזק שלו. הוא לא תמיד מצליח לתרגם את התוכנית הטקטית שלו לפעולה", אומר לוואלה! ספורט עיתונאי טורקי. ואולם, הוא מעולם לא התנסה בקבוצת צמרת אמיתית, ולכן קשה מאוד להעריך את מידת הצלחתו בפנרבחצ'ה או בגלאטסראיי, לו היה מקבל הזדמנות במועדונים אלה.

מאמן טרבזונספור, שוטה ארבלדזה. GettyImages
תמיד פתח חזק ונחלש בהמשך. ארבלדזה/GettyImages

אדם נינוח עם חוש הומור נהדר

קשה גם להעריך את סיכויי הצלחתו במכבי תל אביב, אך הבסיס בהחלט קיים, והוא הונח מזמן על ידי הטובים ביותר. התקשורת הישראלית תהנה מאדם נינוח ופתוח, שידוע בחוש ההומור הנהדר שלו. לא כולם בטורקיה משוכנעים בכישוריו כמאמן, אך יש קונצנזוס לגבי אישיותו. הוא היה תמיד אחד המרואיינים המעניינים בליגה, וסיפק גם לא מעט רגעים משעשעים על הקווים. בהזדמנות אחת, למשל, הוא צעק לעבר הקוון: "תרים כבר את הדגל, אנחנו לא משחקים מול פנרבחצ'ה היום", ברמז עבה לעזרה הקבועה לה זוכים הקנריות מהשופטים. הנכונות לשמור על פייר פליי גם במחיר משרתו העלתה את ההערכה כלפיו עוד יותר.

זו הסיבה המרכזית בגללה יכולים אוהדי מכבי לחוש אופטימיות זהירה. מאידך, יש גם סיבה לא רעה לפסימיות, כי יש ספק גדול לגבי נכונותו של ארבלדזה להישאר בישראל לשנים ארוכות. לקח לקרויף זמן רב להגיע להבנות עם המאמן החדש כי הגאורגי רצה לבחון אופציות אחרות, וגם לא היה בטוח לגבי הנכונות הפוליטית של המהלך לאור היחסים הטעונים בין ישראל לטורקיה. אם תגיע אליו הצעה מעניינת יותר בעתיד הקרוב, הוא עשוי לקבל אותה ללא היסוס, כפי שעשו קודמיו.

לכן כדאי להנות ממנו כל עוד הוא כאן, וחשוב מאוד להפנים – מדובר בכוכב עבר אמיתי כשחקן, שזכה להערכה עצומה מצד מאמנים גדולים. כך יש לקבל אותו, וכך צריך להתייחס אליו.

שוטה ארבלדזה מאמן מכבי תל אביב (שמאל) עם חואן טוריחו עוזר המאמן. יניב טוכמן, מערכת וואלה! NEWS
האתגר החדש. שוטה ארבלדזה בישראל/מערכת וואלה! NEWS, יניב טוכמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully