וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העם נגד הנבחרת: השערוריות שמפלגות את הכדורגל הקרואטי

23.3.2016 / 8:38

לא מרוצים מהמצב בכדורגל הישראלי? ברוכים הבאים למציאות בקרואטיה, בה הפך נשיא ההתאחדות מאגדה לאדם שנוא, המאמן הלאומי הוא בובה, עוזרו מזוהה עם קריאות פשיסטיות, והאוהדים מציירים צלבי קרס במסגרת מחאה למיגור שחיתות

אימג'בנק GettyImages

כאשר דאבור שוקר חתם בריאל מדריד בקיץ 1996, הוא הלך לבקר בקברו של אנטה פאבליץ' בבירת ספרד, מלווה באנשי העולם התחתון. הוא עשה זאת ביוזמתו, ולא היה מעוניין שהמעשה ידלוף לתקשורת. לכן מעשיו לא היו ידועים לציבור הרחב עד 2010, אז פורסמו לפתע תמונותיו של שוקר מחייך מאוזן לאוזן בבית הקברות. ואולם, כוכב העבר ממש לא הרגיש צורך להתנצל. "כולם יודעים את דעותיו של דאבור שוקר", הוא הצהיר על עצמו בגוף שלישי, כהרגלו, "תמיד נלחמתי עבור קרואטיה. הלכתי לשם כפי שאנשים אחרים הולכים לבקר באושוויץ".

זו הצהרה מדהימה בלשון המעטה. אם לא הכרתם את שמו של פאבליץ', להלן סיכום מפעל חייו בקצרה. מדובר באחד הדיקטטורים הרצחניים שידעה אירופה, מנהיג התנועה הלאומנית אוסטאשה אשר שלטה בקרואטיה העצמאית במהלך מלחמת העולם השנייה. קרואטיה היוותה חלק חשוב במדינות הציר, בת ברית נאמנה מאוד של היטלר ומוסוליני, והפשעים של אוסטאשה היו כה מזעזעים שאפילו הגנרלים הנאצים נחרדו ושקלו להתערב כדי להקטין את ממדי הזוועה.

יו"ר ההתאחדות לכדורגל של קרואטיה, דאבור שוקר. GettyImages
"כולם יודעים את דעותיו של דאבור שוקר", אמר בגוף שלישי/GettyImages

שוקר מעריץ דיקטטור רצחני

"צריך להרוג את כל הסרבים", אמר פאבליץ' ב-1941. אוסטאשה הקימו מחנות השמדה בהם עונו ונרצחו לא רק סרבים, אלא גם יהודים, צוענים וכל מתנגדי המשטר. כ-1,500 יהודים בלבד מתוך 30 אלף שחיו בקרואטיה לפני המלחמה שרדו את השואה. כפרים שלמים נשרפו כליל. נשים וילדים נטבחו ללא אבחנה. קרואטיה נלחמה בבעלות הברית עד הסוף המר, וכאשר התברר שהכניעה בלתי נמנעת ברח פאבליץ' מהמדינה והסתתר בזהות בדויה באוסטריה, בעוד שותפיו לדרך הוצאו להורג בשל פשעים נגד האנושות.

בהמשך חדר פאבליץ' לאיטליה מחופש לכומר, נדד לארגנטינה בה ייסד את התנועה לשחרור קרואטיה, וזכה לבסוף למקלט בספרד של פרנקו. זו הסיבה בגללה הוא קבור במדריד דווקא, ושוקר – מעריץ נלהב – הלך לחלוק לו כבוד. ההקבלה לביקורים באושוויץ לא בדיוק משפרת את תדמיתו של האיש שמכהן כנשיא ההתאחדות הקרואטית מאז 2012. לאור זאת, קל יותר להבין את תמיכתו חסרת הפשרות ביוסיפ שימוניץ'. הערב יישב שימוניץ' על הספסל כעוזרו של מאמן הנבחרת אנטה צ'אצ'יץ', ודמותו מעוררת מחלוקת פוליטית קשה מאוד במדינה.

עוד באותו נושא

19:00, ספורט 5: קרואטיה - ישראל

לכתבה המלאה
מנהיג אוסטאשה בעבר, אנטה פאבליץ'. GettyImages
אפילו הגרמנים נחרדו. אנטה פאבליץ'/GettyImages

שימוניץ' מוכן למען המולדת

גם דעותיו של שימוניץ', יליד אוסטרליה שבילה כמעט את כל הקריירה כשחקן בבונדסליגה, מעולם לא הוסתרו, והן זכו לחשיפה מיוחדת בנובמבר 2013. אחרי הניצחון על איסלנד בפלייאוף העלייה למונדיאל, לקח הבלם הוותיק את המיקרופון וצעק לקהל את המילים: "למען המולדת". ביציעים השיבו לו: "מוכנים!". ובכן, "למען המולדת מוכנים" היא הסיסמא המפורסמת של אוסטאשה במלחמת העולם השנייה, והיא מזוהה באופן מוחלט עם הארגון הרצחני. שימוניץ' טען להגנתו כי לא הייתה לו כוונה להזכיר את אוסטאשה דווקא. לדבריו, הוא בסך הכול גילה פטריוטיות, אך לא מצא לנכון להתנצל על מעשיו.

התגובה של פיפ"א הייתה חריפה. שימוניץ' הושעה מ-10 משחקים בינלאומיים, וכך הסתיימה הקריירה העשירה שלו במדי הנבחרת. הוא נעצר על 105 משחקים, עם הופעות בשני מונדיאלים ושלוש אליפויות אירופה. ב-2006 הוא נכנס להיסטוריה כשחקן היחיד שקיבל שלושה כרטיסים צהובים במשחק אחד לפני שהורחק על ידי השופט האנגלי המפוזר גרהאם פול. נסיעה לגביע העולם השלישי שלו בברזיל נמנעה בשל התנהגותו, אך הוא זכה לגיבוי נרחב בימין הקרואטי שמילא את הרשתות החברתיות בהודעות תמיכה. גם ההתאחדות העניקה לו גב כאשר ערער על העונש, תוך שבכיריה טוענים כי "הפרשה נופחה מעבר לכל פרופורציה". הערעור נדחה, ושוקר הודיע קבל עם ועדה: "נשחק במונדיאל למען שימוניץ'".

שחקן נבחרת קרואטיה לשעבר, יוסיפ שימוניץ'. GettyImages
הושעה מ-10 משחקים ולמעשה סיים את הקריירה הבינלאומית. שימוניץ'/GettyImages

שר התרבות – חבר בארגון פשיסטי

תומכיו של שימוניץ' טוענים כי הסיסמא "למען המולדת מוכנים" הייתה מוכרת גם במאה ה-19, ואינה בהכרח קשורה לאוסטאשה. אלא שזו גישה מופרכת, כפי שהסביר העיתונאי אלכסנדר חוליגה. "גם צלב קרס סימל ברכה ושפע לפני שהנאצים אימצו אותו, אבל כיום הוא מזוהה רק איתם, והשימוש בו אסור. זה גם דינה של הסיסמא המדוברת. כל אחד יודע מה משמעותה ההיסטורית, ואי אפשר לנתק אותה", הוא כתב ב-2013.

הבעיה עמוקה הרבה יותר. האהדה הנרחבת לשימוניץ' נובעת מכך שאוסטאשה חוזרים בהדרגה לקונצנזוס בימין הלאומני המתחזק. לא רק שוקר תומך פומבית בפאבליץ'. לאחרונה התברר, למשל, כי שר התרבות הצעיר זלטקו חסנבגוביץ' היה פעיל בתחילת דרכו בתנועה לשחרור קרואטיה, ואף פרסם מאמרים בביטאון הרשמי שלה. בנוסף, שימוניץ' חתם לפני מספר חודשים על עצומה שדורשת להחזיר את ההצדעה של אוסטאשה לצבא קרואטיה.

הוא עשה את זה בתפקידו כעוזר המאמן הלאומי. קרואטיה לא ממש הצליחה לפאר את שמו של שימוניץ' במונדיאל והודחה בשלב הבתים, אבל הוא חזר למרכז הבמה כאשר ניקו קובאץ' פוטר בספטמבר האחרון, וצ'אצ'יץ' מונה במקומו. באופן מדהים, מיהרה ההתאחדות להצמיד אליו את שימוניץ', והמאמן החדש הסביר: "הוא פטריוט שריצה את עונשו וסבל מספיק. מנהיגותו וניסיונו חשובים לנו, והוא יתרום להעלאת מוטיבציה". לדבריו של שוקר, אחראי שימוניץ' על הצד הפסיכולוגי, ולכן משעשע לגלות שהוא נכשל לאחרונה במקצוע זה (וגם בכל המקצועות האחרים) במבחנים בקורס המאמנים של אופ"א, ועל כן לא הצליח לקבל תעודה – זאת על אף שמבחנים אלה נוטים להיות קלים מאוד עבור שחקני עבר.

מאמן נבחרת קרואטיה, אנטה צ'אצ'יץ'. GettyImages
מינוי שרק הגדיל את המשבר ביחסים עם האוהדים. צ'אצ'יץ'/GettyImages

"ההתאחדות רקובה לחלוטין"

בשיחה עם וואלה! ספורט מסביר חוליגה: "ההחלטה למנות את שימוניץ' מדהימה בטיפשותה. היא שערורייה גדולה אפילו יותר מהמעשה המקורי שלו. סביר להניח שבהתאחדות הרגישו אשמים שלא הצליחו לבטל את השעייתו, ולכן רצו לפצות אותו. בנוסף, הם רוצים לזכות בתמיכת האוהדים הלאומנים ולהפסיק את המחאות נגד הנבחרת, ומאמינים ששימוניץ' עשוי לסייע בכך".

אבל למה האוהדים שונאים את הנבחרת? חוליגה מסביר: "ההתאחדות שלנו רקובה לחלוטין. היא מושחתת עד היסוד, לא דמוקרטית כלל, ונמצאת בשליטה בלעדית של זדרבקו מאמיץ', הבעלים המושחת של דינמו זאגרב. המאמן החדש צ'אצ'יץ' הוא בסך הכול בובה של מאמיץ', שיעשה כל מה שאומרים לו מלמעלה. לאוהדים נמאס מהמצב מזמן, ולכן רבים הפסיקו לתמוך בנבחרת, ועושים הכול כדי לפגוע בה, ולהפיל באמצעות כך את ההתאחדות. זו הסיבה לריסוס צלב הקרס על הדשא באצטדיון בספליט במהלך המשחק מול איטליה, שהתקיים ללא קהל כעונש על התפרעויות קודמות. עדיין לא יודעים מי עשה זאת, אבל כולם מסכימים שהדבר לא נעשה ממניעים אידיאולוגיים, אלא על מנת לפגוע בתדמית ההתאחדות".

אוהדי נבחרת קרואטיה. GettyImages
העיתונאי חוליגה מסביר: "לאוהדים נמאס מהמצב מזמן, ולכן רבים הפסיקו לתמוך בנבחרת, ועושים הכול כדי לפגוע בה"/GettyImages

"המאמן ועוזרו – צמד מביש"

לכן ניסתה ההתאחדות לפייס את האוהדים הקיצוניים על ידי מינוי שימוניץ'. "זה הזוי לחלוטין. אני לא חושב שבהתאחדות מבינים לאיזה קרע הם גורמים בציבור. שימוניץ' היה שחקן טוב, והפרשה הביאה לו תמיכה מצד הימין הקיצוני, אבל רוב האוהדים לועגים גם לו וגם לצ'אצ'יץ'. זה צמד מביש שמסמל את כל הרוע בכדורגל הקרואטי, וגם בחברה הקרואטית. הם מסמלים בורות, טיפשות, שחיתות, קשרים עם העולם התחתון, העדפת אינטרסים פרטיים על פני צרכים לאומיים וספורטיביים, וכל זאת במסווה של פטריוטיזם זול ומזויף", אומר חוליגה.

באשר לשוקר, דעתו של חוליגה נחרצת: "רק כסף מעניין אותו. הצילום על קברו של פאבליץ' הוא אסון, אבל הוא לא חכם מספיק כדי להבין זאת. הוא אופורטוניסט ופופוליסט שהצליח להפוך מאגדה כשחקן לאדם השנוא ביותר בכדורגל הקרואטי תוך עשר שנים. זהו 'הישג' לא מבוטל בכל קנה מידה".
לא מרוצים מההתאחדות הישראלית? נדמה שליריבה יש בעיות תדמיתיות חמורות הרבה יותר בציבור האוהדים שלה, ובאליפות אירופה הקרובה צפויים רבים מאוד להיות נגד שוקר, צ'אצ'יץ' ושימוניץ', ולכן לא יוכלו לעודד את איבן ראקיטיץ', לוקה מודריץ' ומריו מנדז'וקיץ'. וכאן החבורה בכחול-לבן יכולה לסייע להם במאבקם. ניצחון על קרואטיה יתקבל בתשואות בקרב חלקים נרחבים מהאוהדים במדינה הבלקנית. רק הימין הקיצוני לא יהיה מרוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully