וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקשורת אלימה: על האיש החזק בדינמו זאגרב זדרבקו מאמיץ'

16.11.2013 / 11:00

חלק גדול מהאלימות המפורסמת של האיש החזק בדינמו זאגרב, זדרבקו מאמיץ', הופנה לאורך השנים כלפי התקשורת. איומים, נאצות וקללות, הרומן הבלתי נגמר בין אחד מהאנשים השערורייתיים בעולם הכדורגל לעיתונאים

לקראת סוף שנת 2010 נערך במשרדי דינמו זאגרב ערב גאלה שנתי. האיש הכול יכול במועדון, זדרבקו מאמיץ', התהלך בממלכתו עם חיוך רחב ובשלב מסוים פנה לעיתונאים הרבים שהגיעו לאירוע והפטיר בפניהם: "עכשיו אתם יכולים לשאול אותי מה שאתם רוצים".

העיתונאי הצעיר בורוט שיפס לא התבלבל ובצורה מידית ירה שאלה בנוגע לניגוד האינטרסים של מאמיץ', שלצד הניהול של מועדון הפאר הקרואטי משמש גם כסוכן של חלק מהשחקנים. שיפס העלה גם את שמו של מריו מאמיץ' – בן המלך – כמי שקיבל זכויות חתימה כדי "להסתיר" את העובדה שידו של אביו בכל. מאמיץ' שעד אותו רגע נראה מאושר, שינה את הבעת הפנים שלו כהרף עין ומיד עלה להתקפה.

נשיא דינמו זאגרב, זדרבקו מאמיץ' (ימין) עם אוגניין ווקוייביץ', עם נשיא דינמו קייב, איגור סורקיס. AP
זדרבקו מאמיץ' מימין, אחרי העברתו של אוגניין ווקוייביץ' לדינמו קייב/AP

ישנם סיפורים רבים על נשיאי ובעלי מועדוני כדורגל צבעוניים, אלימים ומופרעים, אבל נדמה שמעטים יכולים להתחרות באיש החזק בדינמו זאגרב, זדרבקו מאמיץ'. למה האיש החזק? כי מי עשה את דרכו לצמרת הרבה בזכות חברו הקרוב, המאמן מירוסלב בלאז'ביץ', מוגדר לפעמים כיו"ר, לפעמים כסגן נשיא, לעתים כחבר הנהלה בלבד. אלו כמובן רק מילים. בפועל הוא עושה בדינמו כבשלו.

המעללים של מאמיץ' יכולים למלא ספר עב כרס או לכל הפחות סדרת תחקירים בת כמה פרקים. מי לא הפך לקורבן שלו ב-21 השנים האחרונות?

כבר ב-1992 הכה את נשיא דינמו דאז ויו"ר ההתאחדות לכדורגל בעתיד, יוסיפ שויץ', שסירב למנות אותו למנהל הספורטיבי של המועדון. שואיץ' נמלט על נפשו, טיפס על הגדר באצטדיון מקסימיר והמשיך לברוח. רק כך ניצל מאשפוז פוטנציאלי בבית החולים. בעקבות התקרית האלימה מאמיץ' הורחק ל-15 שנה מכל פעילות בכדורגל המקומי, אבל כפי שיעשה בעתיד שוב ושוב, הוא צפצף על החוקים ופסקי הדין והמשיך לעשות ככל העולה על רוחו.

לאורך השנים כמעט כל אוכלוסייה או קהילה נפלה קורבן לפה או לידיים של איש העסקים האקסצנטרי. אוהדים שמחו נגדו הוכו וכונו "סרבים" או "מוסלמים" ש"רוצים להרוס את המועדון". הוא יצא נגד הקהילה הגאה ("הומואים מתאימים לבלט, הם יכולים להיות עיתונאים או כתבים, אבל הם לא מתאימים לשחק כדורגל"), הוא קילל את "האמא המוסלמית" של המאמן ואהיד חלילודז'יץ', הוא חגג ניצחון על יריבה ליטאית באמצעות הצדעה במועל יד.

ההיסטוריה הענפה מייחסת למאמיץ' חשד למעורבות הטיית משחקים, הכאת שוטר שהורה לגרור את היגואר שלו ומאבק משפטי מתוקשר עם החלוץ אדוארדו דה סילבה. הוא תקף את ראש האגף לתכנון ובינוי בעיריית זאגרב ופתח לו את הראש וכששר החינוך והספורט, זלייקו יובאנוביץ', הכריז עליו מלחמה, מאמיץ' קרא לו "סרבי שונא קרואטים" ונעצר באשמת גזענות. אפילו נשיא קרואטיה איבו יוסיפוביץ' גינה אותו.

מאמיץ' גם סיפק רגעים משעשעים, למשל סטריפטיז זכור בשדה התעופה אחרי ניצחון על אייאקס בליגת האלופות, אבל לצידם הוא פיטר עשרות מאמנים ומינה את אחיו זוראן לתפקידים מקצועיים שונים (כרגע הוא המאמן). הכה, קילל ותקף. יכול היה לסגור עסקאות של מיליוני יורו עם קבוצות פאר אירופאיות על לוקה מודריץ' או מריו מנדז'וקיץ', ויום לאחר מכן לבלות לילה במעצר. אבל יותר מכל, זדרבקו מאמיץ', אוהב לשנוא עיתונאים.

רגע אחרי השאלה של העיתונאי שיפס, מאמיץ' שינה את הטון והשיב בזעם: "אתה שקרן. אני זוכר אותך, אתה שקרן ורמאי. אתה שקרן מסריח ושוב עשית הצגה כי זו המטרה שלך. אתה פרובוקטור אומלל".

שיפס קטע את הבוס הזועם של דינמו: "בסדר, אבל אתה יכול לענות על השאלה שלי?"

חמתו של מאמיץ' בערה בו: "שב לי על הזין חתיכת טיפש. הבן שלי יעשה מה שאני רוצה. אידיוט, בן זונה. הנה, הראיתי לך. זיינתי את אמא שלך חתיכת בן זונה. זיינתי את האמא שהולידה אותך. כשאני לא אהיה במועדון, אני אכה אותך כמו חתול רחוב כי אז יהיה מותר לי לעשות את זה. אל תשאל אותי יותר שאלות. תמיד יש מישהו רע ביניכם העיתונאים. אתה חתיכת זבל אומלל. תזכור שהאדם שאני מטיל עליו קללה - ואני מקלל אותך - לא יגמור טוב. אני לא הולך לפגוע בך, מעולם לא פגעתי באף אחד, אבל אני מקלל אותך: שתלך לעזאזל בחג המולד ב-2010. תתבייש ממזר ארור".

שיפס: "בסדר, אבל לגבי השאלה שלי..."

מאמיץ' בצעקות: "ממזר, ממזר, ממזר אומלל. תפסיק לשקר, אין לך זכות לעשות את זה. אין לך זכות לצייר אותי כאדם טיפש, לא תרבותי, אלים - הדרך בה אתה תמיד מתאר אותי. אתה ממזר ארור ואומלל ומישהו צריך לעצור אנשים כמוך. אתה מלוכלך, אתה מטונף, אתה מסריח ואתה שקרן".

שיפס: "ואלו דברים שמגיעים מהאיש שמוביל את דינמו זאגרב..."

מאמיץ': "זיינתי את אמא שלך. אני אשבור לך כיסא על הראש. זיינתי את אמא שלך 700 פעם. עכשיו ממש הסתבכת".

למרות שתחת שלטנו דינמו זאגרב זכתה בכמות גדולה של אליפויות והעפילה כמה פעמים לליגת האלופות, בקרואטיה מבינים שמאמיץ' לא טוב לכדורגל המקומי ולתדמית שלו. אבל עד ששר החינוך והספורט יובאנוביץ' החליט להילחם בו, את הקרבות ניהלו בעיקר עיתונאים. ואלו היו קרבות קשים.

העיתונאי דוברבקו סושץ, שמתח עליו ביקורת ב-2002, שמע ממאמיץ' איום מעניין: "אני אדאג שהחשיכה תטרוף אותך". באותה שנה הוא הכריז בפני העיתונאי כריסטיאן טופלאק: "אני אמחץ אותך, אהרוג אותך. אפילו האמא המתה שלך לא תוכל להציל אותך". יו"ר איגוד העיתונאים של קרואטיה, יורה אוזמץ, אמר פעם שהוא שכר שומרי ראש אחרי שמאמיץ' איים עליו.

ב-2010 מאמיץ' התארח בפאנל טלוויזיוני ביחד עם העיתונאי בריסלב יליניץ'. האחרון סיפר שאופ"א עסוקה בחקירת שחיתויות והטיית משחקים ושהיא אספה חומרים שקשורים גם בכדורגל הקרואטי וכבר שלחה אותם למשטרת קרואטיה. בין החשודים – חשף יליניץ' - נמצאים גם מאמיץ' עצמו וחברו משכבר הימים, המאמן האגדי מירוסלב בלאזביץ'. כשהמצלמות כבו, איש העסקים נכנס לפעולה. הוא קילל את יליניץ' ולטענת העיתונאי גם ניסה לפגוע בו פיזית, דבר שנמנע אחרי התערבות של שני מאבטחים שנכחו במקום. הפרשה הזו הסתיימה עם עסקת טיעון בבית המשפט.

מלאדן בארישה שנכח בעוד אחת ממסיבות העיתונאים בהן מאמיץ' הציע לאנשי התקשורת "לדחוף זין", הסביר שהאיש שעומד בראש דינמו זאגרב מקורב לצמרת השלטונית והעסקית במדינה הבלקנית, משמע הוא מרשה לעצמו לעשות ככל העולה על רוחו. "ההתנהגות של מאמיץ' לא מקרית, היא תוצר של החברה הקרואטית", כתב בארישה, "סגן נשיא דינמו זאגרב הוא אחד מ-100 האנשים העשירים במדינה ובשבילו כל הדלתות פתוחות".

לאורך השנים חלק מהעיתונאים ניסו לארגן חרם על מאמיץ', אבל לתקשורת הספורט בקרואטיה היו גם כמה נציגים שהפכו לעושי דברו ולכן חרם כולל מעולם לא הצליח. הוא מצידו הסביר פעם: "במהלך השנים חוויתי התקפות תקשורתיות אדירות. 90 אחוז מהעיתונאים מפברקים עובדות אודותיי ומספרים עלי שקרים. אני רוצה להראות למדינה שאני יודע לדבר יפה. אני אדם דתי ואני יודע שלפעמים אני מועד, אבל כשכותבים עלי כל מיני דברים, אני חייב למחות". והוא כמובן מאוד אוהב למחות בדרכו שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully