וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף סוף מתחיל לשלם: על הכישלון של רוברטו מאנצ'יני כמאמן אינטר

1.2.2016 / 9:00

ההתפרקות בדרבי חשפה את עומק הצרות של הנראזורי, שהוכתרה בטעות כמועמדת לאליפות אבל מעולם לא היתה ראויה ליותר ממקום במרכז הטבלה. הבלוג של מיכאל יוכין על מאמן שמציג רוטציות הזויות, הורס את כוכבו ומבזה את המועדון בהתנהלותו

כאשר מילאן עלתה אתמול (ראשון) ליתרון 0:2 בדרבי, המצלמה שהופנתה לספסל אינטר התמקדה בפליפה מלו שקיבל את ההנחיות האחרונות. עוד לפני שהברזילאי דרך על הדשא כבשה היריבה את השער השלישי, אבל עצם כניסתו ממצה באופן מושלם את הבעיות של הנראזורי. אם פליפה מלו הוא הקלף שנשלף במצב נואש, הרי שהמצב לא יכול להיות גרוע יותר. לאינטר בגרסתה הנוכחית אין קישור יצירתי, ורצף התוצאות הכושלות בחודש האחרון הוא לא משבר זמני. זו המציאות.

גארי מדל שחקן אינטר. Marco Luzzani, GettyImages
מועמדת לאליפות? אשליה הזויה. גארי מדל/GettyImages, Marco Luzzani

לא כובשת יותר משער למשחק

קצב צבירת הנקודות של רוברטו מאנצ'יני בתחילת העונה גרם לפרשנים מסוימים להאמין שאינטר היא מועמדת אמיתית לאליפות. בפועל, זו היתה אשליה הזויה, פיקציה של ממש. מדובר בקבוצה נטולת זהות וחסרת מעוף, שהתבססה על צמד בלמים איכותי, שוער אדיר בדמותו של סמיר הנדאנוביץ' והמון מזל כדי לרשום מספר ניצחונות – רובם מקריים למדי. מי שזוכר את הדרבי הראשון בספטמבר יודע שמילאן היתה ראויה לפחות לנקודה גם אז, וגם לרומא לא הגיע להפסיד בסן סירו. מעבר לכך, למאנצ'יני יש רק שני ניצחונות על קבוצות מהחלק העליון. גם כרטיס לליגת האלופות לא אמור להיות ריאלי מבחינתו. מקומה הטבעי הוא במרכז הטבלה.

אינטר כבשה העונה 26 שערים ב-22 משחקי ליגה, אבל הנה לכם נתון מחפיר אפילו יותר – היא מצאה את הרשת יותר מפעם אחת בשלושה משחקים בלבד. מדובר ב-1:2 מזליקי מול העולה החדשה החלשה קארפי, 0:4 מול עולה חדשה חלשה נוספת פרוזינונה, ו-0:4 על אודינזה שהתעקשה לבשל לנראזורי את כל השערים. מעבר לכך, ב-19 המשחקים הנוספים, ההתקפה היתה עקרה. תשעה מ-12 הנצחונות הושגו בתוצאה 0:1 בזכות חנדאנוביץ'.

רוברטו מאנצ'יני מאמן אינטר. רויטרס
גם כרטיס לליגת האלופות לא יהיה ריאלי עבורו. רוברטו מאנצ'יני/רויטרס

אין חיבור בין הגנה להתקפה

מדוע זה קורה? ובכן, אין לאינטר שחקנים שמקשרים בין ההגנה להתקפה או מסוגלים לתת את המסירה האחרונה. בקיץ נמכר מתיאו קובאצ'יץ' לריאל מדריד, בעוד הרנאנס – שאיכזב בכל מקרה בסן סירו אחרי הקדנציה החלומית בלאציו – נזרק ליובנטוס. שחקן שמסוגל למלא את מקומם כפליימייקר הוא אדם לייאיץ' שהגיע בהשאלה מרומא, אבל מאנצ'יני מתעקש בדרך כלל לשבץ את הסרבי באגף, ובכך מקטין את השפעתו על המשחק. אופציה נוספת הוא סטבן יובטיץ', אולם הוא מתופקד כחלוץ חוד, ונאלץ לא פעם לעשות הכל בעצמו – גם לרדת למרכז המגרש כדי לאסוף את הכדור, וגם לרוץ לרחבה כדי לקבל אותו. לייאיץ' ויובטיץ' מובילים את דירוג המבשלים של אינטר בכל המסגרות, עם שלושה אסיסטים מסכנים לכל אחד. ג'אקומו בונאבנטורה של מילאן בישל לבדו יותר מהם ביחד בליגה – יש לו שמונה אסיסטים, כולל המסירה האדירה לאמבאיי ניאנג אתמול.

מרסלו ברוזוביץ' מגלה מדי פעם ניצוצות של קשר עם ראיית משחק, אבל הוא לא מקבל אשראי לפרוח וסובל מחוסר יציבות ומבטחון עצמי נמוך. ז'ופרה קונדוגביה הצרפתי, שנרכש ממונאקו תמורת 31 מיליון יורו בתום מלחמה קשה עם מילאן על שירותיו, היה התקווה הגדולה, אבל מאנצ'יני מעולם לא נתן לו להתבטא, לא מצא את המשבצת הנכונה עבורו, וסיפסל אותו במשחקים רבים מדי. כיום הוא כבר מוגדר כפלופ, ולא בהכרח באשמתו.

פליפה מלו וגארי מדל הם לוחמים שמחלצים המון כדורים, אך מסוגלים רק למסור אותם לרוחב לאחר מכן, והדבר קשה במיוחד לצפיה כאשר הם מצוותים ביחד כמו בתבוסה 3:0 ליובנטוס בגביע באמצע השבוע. גם אתמול היו מדל וברוזוביץ' חלשים להחריד במעבר מהגנה להתקפה, והפערים בין החוליות היו מפלצתיים. תוסיפו לכך את העובדה כי מירנדה וג'ייסון מוריו, בלמים נפלאים מבחינה הגנתית, לא יודעים לשלוח כדורים ארוכים סטייל מאטס הומלס, ותבינו עד כמה המצוקה חמורה.

אדם לייאיץ' שחקן אינטר. AP
תקוע באגף. אדם לייאיץ'/AP

אין הרכב קבוע ואין שיטה

באופן כללי, מבט חטוף על הסגל של אינטר מותיר אמנם רושם סביר, אבל חשוב לזכור כי מדובר בקבוצה שאמורה להיות בשלבי בניה. שימו לב לנתון המדהים הבא – רק שחקן שדה אחד בהרכב נראזורי אתמול בדרבי הגיע לקבוצה לפני קיץ 2014, וגם הוא המגן השמאלי המחליף ז'ואן ז'סוס שענד באופן ביזארי את סרט הקפטן. למעט מדל, שמונה האחרים הצטרפו אחרי תחילת 2015, כאשר מאנצ'יני אימן את הקבוצה, לפי דרישותיו האישית. כך גם שניים משלושה המחליפים ששותפו, וגם קונדובגיה שנותר מסופסל.

הגיוני היה להניח שהמאמן יודע מה לעשות עם הכוכבים שנרכשים לבקשתו, אך זה לא המצב. המאמן טרם מצא את הנוסחה היציבה, מחליף הרכבים ומערכים (3-3-4, 1-3-2-4, 2-4-4 ועוד) ללא הרף, ולא נותן לאף אחד, למעט מאורו איקרדי בחוד, מדל והבלמים, לשחק על בסיס שבועי ולמצוא שפה משותפת כלשהי עם חבריו. ב-22 משחקי ליגה פתח איבן פרישין ב-16, קונדובגיה ב-13, פליפה מלו ב-13, לייאיץ' ב-12, יובטיץ' ב-12, ברוזוביץ' ב-11. שישה מגנים מתחרים של שני מקומות בהרכב ומתחלפים כל הזמן. בהתחשב בכך שאינטר לא משחקת במפעלים האירופיים, ואין צורך ברוטציה למטרות מנוחה, המצב אבסורדי עד כאב.

הקישור הוא הלב הפועם של הקבוצה. תראו כיצד התייצבה יובנטוס כאשר פול פוגבה, קלאודיו מרקיזיו וסמי חדירה מצאו את התיאום המושלם במרכז המגרש – כל אחד מהם יודע הן לעשות עבודה שחורה והן למסור, והם מבינים זה את זה. השלישיה של נאפולי בקישור לא משתנה לאורך העונה – אלן, ז'ורז'יניו ומארק האמשיק קיבלו את האשראי ממאוריציו סארי מאז אוגוסט, ואפשר לראות את התוצאות. בפיורנטינה עובר כל המשחק דרך בורחה ואלרו הספרדי, אמן שלא מוערך כראוי מחוץ לפירנצה, והספרדי פתח בכל 22 המשחקים. ובאינטר? אין שיטה קבועה, אין תיאום, אין ציוות, והכל מקרי. ידו של המאמן לא מורגשת כלל.

מאורו איקרדי שחקן אינטר. AP
מאנ'ציני החליט להרוס גם אותו. מאורו איקרדי/AP

איקרדי הושפל ללא צורך

ואם זה לא מספיק, הרי שמאנצ'יני החליט להרוס גם את איקרדי. הוא מינה את החלוץ הארגנטינאי לקפטן, על אף שרוב האוהדים לא בדיוק רואים בו דמות שראויה לייצג את המועדון. תפוקתו של מלך שערי הליגה ב-2014/15 לא היתה גרועה לנוכח הנסיבות גם העונה – הוא מצא את הרשת שמונה פעמים ב-18 משחקים עד אתמול. ואולם המאמן החל לבקר אותו פומבית, והצהיר בתקשורת אחרי החמצה מסוימת: "אני בן 50, והייתי שם את זה בפנים". דיבורים על צורך בחיזוק בחוד נמשכו במשך כל ינואר, למרות שאיקרדי, יובטיץ' ורודריגו פלאסיו שלא מנוצל כראוי מספיקים בהחלט – רק צריך למצוא מישהו שינווט את הכדורים אליהם. אז השחקן הזה לא נמצא, אבל אדר הוחתם מסמפדוריה, ונזרק הישר למים העמוקים בדרבי על חשבון הקפטן.

אדר הוא חלוץ נפלא, וגם אתמול הוכיח את עצמו מבחינות רבות, אך יש חשש שהוא שגה בבחירת הקבוצה מבחינה מקצועית. מאבק מול איקרדי, על המגרש ובחדר ההלבשה, לא מבשר לו טובות, והוא גם עלול לשמש כשעיר לעזאזל כאשר אינטר תתפרק לחתיכות עד לסיום העונה. למאנצ'יני אין בעיה לשרוף שחקנים בתקשורת כשהוא מנסה לצאת נקי, ויודעים זאת היטב גם חניכיו לשעבר במנצ'סטר סיטי. את אחריות למחדליו הוא מעביר תמיד לאחרים, ואתמול היה זה השופט שגרם לגישתו לפיאסקו מול מילאן. מפליא שהאיש – כוכב אלגנטי ויצירתי בימיו על הדשא – בונה קבוצה כה שלילית, ברוטלית, אפורה ומשעממת, ולא מבין שחסר לה הברק שמאנצ'יני השחקן ידע לספק.

רוברטו מאנצ'יני מאמן אינטר. AP
לא יודע להפסיד בכבוד. רוברטו מאנ'ציני/AP

תנועה מגונה לקינוח

כדי להדגיש את חוסר יכולתו להפסיד בכבוד, הפנה מאמן אינטר אצבע משולשת לעבר אוהדי היריבה בירידה לחדר ההלבשה, ולא טרח אפילו להתנצל על כך בראיון אחרי המשחק. "כן, עשיתי את זה. אתם שמחים?" הוא שאל בהתרסה. מאנצ'יני דאג להתלונן על סארי שקילל אותו בלהט המשחק בגביע לפני שבועיים, ומאמן נאפולי דווקא ביקש סליחה. כאשר זה מגיע למאנצ'יני עצמו, הוא מרגיש מעל החוק. מותר לו לעשות הכל, כי הוא סופר-סטאר. על הדרך, הוא מבזה את המועדון.

לכן ההצלחה היחסית של אינטר בתחילת העונה היתה כה מאכזבת מבחינת האוהדים הנייטרלים. מאנצ'יני כמאמן לא מספק את הסחורה באף תחום – הוא לא מצליח מבחינה טקטית, לא מנצל את הסגל כראוי, לא טוב בבניית מערכת יחסים עם שחקניו בשל שחצנותו (די להקשיב למה שאמרו עליו בדיעבד שחקני סיטי), ולא מייצג נאמנה את המועדון כלפי חוץ. הוא ראוי להיכשל, ושתי התבוסות בשבוע האחרון משמחות. הן צריכות לשמח גם את אוהדי אינטר שראויים למאמן טוב יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully