וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תמהרו להתאהב בו: סקירת הקריירה של אורלנדו סה

26.1.2016 / 8:00

הרכש הטרי יזכיר לאוהדי מכבי תל אביב את ראדה פריצה, אבל הנטייה שלו לנדוד תמנע ממנו להישאר זמן רב גם כאן. הבלוג של יוכין סוקר את התחנות בהן עבר אורלנדו סה, מההבטחה הגדולה, דרך הפציעות המתסכלות, המעבר החד מהפרמיירליג לקפריסין והבחירה בצהובים

מערכת וואלה!

בווידאו: צפו בביצועיו של של אורלנדו סה

אביו של אורלנדו סה הוא חייל בצבא הפורטוגלי, וזה בדיוק התפקיד שייעד לבנו. החינוך נעשה ביד ברזל ובמשמעת נוקשה במיוחד, והציפייה היתה להפוך את אורלנדו לקצין מצטיין. אלא שהנער רצה לשחק כדורגל, והחלום העלה אותו על מסלול התנגשות עם האב. אמו דווקא תמכה בו, גם כאשר מרד והצטרף לאקדמיה של בראגה בהיותו בן 15. בסופו של דבר, התגרשו הוריו של סה, בעוד החלוץ יצא לקריירה רבת תהפוכות ומשונה למדי. התחנה החדשה, בגיל 27, עשויה להיות מכבי תל אביב, שתחתים ככל הנראה את הפורטוגלי על חוזה לשנתיים וחצי, אולם ניסיון העבר מלמד שהוא מעולם לא נשאר באף קבוצה לפרק זמן כה ממושך. את העבר הזה עדיף לבחון באופן כרונולוגי – אחרת קל מאוד ללכת לאיבוד.

אורלנדו סה נחת בארץ וסיכם במכבי תל אביב

מכבי ת"א הודיעה לראדוניץ': חפש קבוצה אחרת

seperator

לקוח בעל ערך אצל ז'ורז'ה מנדס

הסקירה הזו מתחילה ברגעים המאושרים והמבטיחים ביותר בקריירה של סה. הוא נחשב לאחד הכישרונות הבולטים באקדמיה של בראגה, כיכב בנבחרות הצעירות של פורטוגל וגילה ניצוצות של סקורר נהדר. בשלהי 2008, הוא כבש שלושער של נגיחות בניצחון 1:4 במשחק ידידות עד גיל 21 מול ספרד של סרג'יו בוסקטס, ססאר אספיליקואטה וחאבי מרטינס. ז'ורז'ה ז'סוס, שהשתדרג לימים בבנפיקה וחצה את הקווים לספורטינג ליסבון בקיץ, אימן אז את בראגה וקידם מיד את החלוץ לקבוצה הראשונה, תוך הכרזה: "יש לו פוטנציאל להיות שחקן הרכב בנבחרת".

הנסיקה שימחה מאוד את ז'ורז'ה מנדס, סוכן העל המפורסם שהחתים את סה כלקוח עוד כאשר היה נער צעיר. הוא אירגן לו מבחנים בצ'לסי, שם קיבל אותו לואיז פליפה סקולארי בזרועות פתוחות, ואילו דקו לקח אותו תחת חסותו במשך עשרת ימי המבחן בלונדון. הכחולים התרשמו לטובה והביעו עניין בהחתמתו, אבל פורטו היתה נחושה עוד יותר ושמה על השולחן הצעה נדיבה במיוחד – שלושה מיליון יורו תמורת שחקן שבקושי טעם את הליגה הפורטוגלית.

אורלנדו סה במדי פורטו. AP
שלושה מיליון יורו על שחקן שבקושי טעם את הליגה הפורטוגלית. אורלנדו סה במדי פורטו/AP

הפציעה שעצרה את הנסיקה

ייתכן שהבכורה בנבחרת השפיעה על הערכת שוויו. קרלוס קיירוש העניק לצעיר חסר הניסיון את הופעת הבכורה במשחק ידידות מול פינלנד בפברואר 2009. סה נכנס במקומו של הוגו אלמיידה במחצית השנייה, הצטיין וסחט פנדל אותו תירגם כריסטיאנו רונאלדו לשער הניצחון. שבועות ספורים מאוחר יותר הגיעו גם שערי הליגה הראשונים במדי בראגה, וההימור של פורטו לא נראה מופרך. ואולם, הפרק האופטימי בסיפור מסתיים באפריל 2009 כאשר תיקול אומלל של בלם באימון שגרתי גרם לקרע ברצועות ברכו הימנית של סה.

איש לא יודע כיצד היתה מתפתחת הקריירה שלו אלמלא הפציעה הקשה. פורטו השלימה את הרכישה בכל זאת, מבלי להפחית במחיר, ובמקביל החתימה מריבר פלייט חלוץ נוסף עם עבר רפואי עשיר של פציעות בברכיים – רדאמל פלקאו. לפי התוכנית המקורית, הנמר היה אמור להתחרות על מקום בהרכב עם סה. אלא שהפורטוגלי התאושש מהניתוח במשך חצי שנה, ובינתיים הקולומביאני קרע רשתות על בסיס שבועי. כאשר החלים סה, התברר שסיכוייו לשחק אפסיים. הוא קיבל מספר הזדמנויות בגביע הליגה, ואפילו כבש שער אחד, אבל היה ברור כשמש שיש צורך לעבור בהשאלה לקבוצה חדשה בעונת 2010/11 כדי לחזור לשגרה.

פלקאו שחקן פורטו (שמאל) חוגג עם הולק. Angel Martinez, GettyImages
תפס לסה את המקום בהרכב. פלקאו/GettyImages, Angel Martinez

מאנגליה הישר לקפריסין

נסיונל מהאי מדיירה נתנה לו את הבמה, והפתיחה היתה מצוינת, עם שער ניצחון על בנפיקה של ז'ורז'ה ז'סוס בבכורה הביתית. לאחר מכן, העסק היה מזהיר פחות. נסיונל אמנם סיימה במקום השישי המכובד, אך סה מיעט לשחק בשל בעיות שרירים שונות. בקיץ 2011, לאחר תום ההשאלה, הצליח איכשהו מנדס להנדס העברה חופשית מפורטו לפולהאם. המועדון הפורטוגלי השלים עם ההפסד הכספי, והחלוץ היה נלהב במיוחד – כי הרי פולהאם לא היתה אז קבוצת תחתית בליגת המשנה כמו היום, אלא מועדון מכובד במרכז הטבלה בפרמיירליג, עם מרטין יול כמנג'ר, ששיחק בליגה האירופית. "זו הזדמנות אדירה בשבילי, ואני נרגש לקראת הפרק החדש בקריירה. אביא את האיכויות שלי לפרמיירליג", הצהיר סה.

אך זה לא עלה בידו. בדיעבד, הוא התלונן הפורטוגלי על תחרות קשה על מקום בהרכב: "הגעתי על תקן שחקן מנסיונל, ולא מפורטו. היו שם קלינט דמפסי, אנדרו ג'ונסון, בובי זאמורה, פאבל פוגרבניאק, וזה ממש לא קל". וזה אפילו אנדרסטייטמנט. אחרי חמישה משחקים בלבד בהרכב בכל המסגרות, החליט סה שהפרמיירליג לא בשבילו ולקח צעד אחורה. או בעצם כמה צעדים. כאשר סיפר למשפחתו ולחבריו שהוא נוסע לשחק בקפריסין, לסתות צנחו בתדהמה. "אני בסך הכל רוצה להוכיח את עצמי איפשהו", הוא הסביר.

אורלנדו סה במדי פולהאם. AP
קדנציה קצרה וכושלת בפרמיירליג. סה במדי פולהאם/AP

כוכב האי שהפך לבוגד

בקפריסין באמת היה לסה הרבה יותר נוח. אחרי התאקלמות בלימסול, אשר קיבלה אותו ללא תמורה בקיץ 2012, הוא הפך לאליל האוהדים, ובעונתו השניה באי הוגדר פה אחד על ידי הפרשנים כאחד השחקנים הטובים בליגה. רגע השיא הגיע בספטמבר 2013, כאשר הפורטוגלי הבקיע שער אישי מבריק בניצחון על אפואל ניקוסיה. הכיבוש הזה מדגים את כישוריו המגוונים. אמנם מדובר בשחקן שמתנשא ל-188 סנטימטרים וידוע במשחק ראש טוב, אך סה אינו חלוץ מטרה מהסוג הישן. הוא מהיר, יש לו טכניקה לא רעה, ופעמים רבות – במיוחד בבראגה ובלימסול – הוא תופקד באגף וכפליימייקר.

במהלך שהותו בקפריסין השלים סה עם העובדה כי לא יהיה שחקן צמרת ועזב את הסוכנות של מנדס. "ז'ורז'ה עזר לי מאוד, אבל היום אני נמצא במקום אחר. הוא לא יבזבז את זמנו על מועדונים בקפריסין, וגם לא מכיר אותם מספיק טוב", אמר הפורטוגלי. זמן לא רב מאוחר יותר חל מפנה מסוים בגישה. לימסול נהנתה, בין היתר בזכותו, מאחת העונות הטובות בתולדותיה ב-2013/14 והובילה את הטבלה, אך החלוץ שכבש 13 שערים ב-19 משחקי ליגה הרגיש שמיצה את עצמו. הוא היה עצבני יותר, ואולי בשל כך נרשמה התקרית במשחק נוסף מול אפואל בינואר 2014, כאשר הפורטוגלי ביצע תנועה מגונה לעבר הקהל וספג השעיה משלושה משחקים.

בשלב זה שקלו גם בהנהלה את כדאיות מכירתו. הצעות לא חסרו – מספר קבוצות זוטרות מרוסיה הביעו בו עניין, וגם בוטטפוגו הברזילאית היוותה אופציה מפתיעה. הבחירה של הפורטוגלי נפלה על לגיה ורשה. כאשר נשיא לימסול זימן אותו למשרד וסיפר על המועדון הפולני שמוכן לשלם תמורתו כחצי מיליון יורו, השיב סה בחיוב וסגר את תנאיו בקבוצתו החדשה. השמועות על עזיבה קרובה נפוצו בקפריסין, ואוהדי לימסול הפגינו באלימות מול המשרדים במחאה על מכירת הכוכב האהוב. בשלב זה הנשיא חזר בו, אבל סה סירב לבטל את העסקה. לפיכך, האשימה אותו לימסול בבגידה על מנת להסיט את האש, והוא עזב את האי בטונים צורמים במיוחד בפברואר 2014. בלעדיו, איבדה לימסול את האליפות לאפואל, אבל לגיה דווקא זכתה בתואר.

אורלנדו סה במדי א.א.ק לימסול. AP
עזב את קפריסין בטונים צורמים. אורלנדו סה במדי לימסול/AP

"מאמן לגיה טעה לגביו"

לרוע מזלו של סה, בעוד הנהלת לגיה היתה מרוצה מהרכישה, המאמן הנינג ברג לא רצה בו מלכתחילה והביע ספקות בנוגע להתאמתו. הוא הרגיש שהעסקה נכפתה עליו, והגיב בהתאם. מארק סגאנובסקי הפולני הועדף פעמים רבות בהרכב על פניו, וסה פתח ב-15 משחקי ליגה בלבד בעונה שעברה. זה לא הפריע לו להבקיע 13 שערים, והאוהדים התאהבו בו. לא לחינם הם בחרו בו לשחקן העונה שלהם, גם אם בילה חלק ניכר ממנה על הספסל.

מצד שני, המצב לא קידם את סה למטרתו המוצהרת. אחרי שעזב את קפריסין, הוא חלם לשוב לנבחרת פורטוגל שסובלת ממחסור כרוני בחלוצי רחבה. לשם כך, הוא קיווה לשחק בליגת האלופות, אבל לגיה הודחה מהמפעל במוקדמות באופן מעורר מחלוקת על ידי אופ"א כאשר נפסק לחובתה הפסד טכני מול סלטיק בשל שימוש בשחקן מושעה. משחקים חלשים בליגה האירופית ויחסים מעורערים עם המאמן גרמו לסה לחשוב על אופציות חדשות, ובקיץ האחרון הוא חתם ברדינג מליגת המשנה באנגליה.

"המצב היה מוזר מאוד. ברג מעולם לא הצהיר על היעדר חיבה לאורלנדו, אבל זה היה המצב – הוא תמיד ניסה להראות ששחקנים אחרים טובים ממנו. סה הוא חלוץ טכני, מהיר, עם מיקום מצוין וחוש לשערים. הוא התאים מאוד לרמת הליגה שלנו, וחשבנו שהוא יהפוך לכוכב גדול, אבל המאמן לא השתמש בו. לדעתי זו היתה טעות גדולה, ורבים מאוד חושבים כמוני", מספר לוואלה! ספורט העיתונאי הפולני מארק ואבז'ינובסקי.

אורלנדו סה במדי לגיה ורשה. AP
פרח למרות היחס ממאמנו. אורלנדו סה במדי לגיה ורשה/AP

חילופי מאמנים ברדינג הרסו את הכל

מבחינת רדינג, סה היה הרכש המרכזי של הקיץ. היא שילמה ללגיה מיליון ליש"ט, כך שהפולנים עשו רווח נאה על השחקן. המנג'ר סטיב קלארק, פעם עוזרו של אברהם גרנט בצ'לסי, היה האיש שדחף לביצוע העסקה והעריך את סה. הפורטוגלי השיב עם פתיחת עונה מעודדת אשר שיאה בשלושער לרשת איפסוויץ' בספטמבר. למרבה הצער, במשחק העוקב נגד דרבי קאונטי, הורחק סה בגין נגיחה בפניו של שחקן יריב. היה זה הכרטיס האדום הראשון בקריירה שלו, ומשם הכל הידרדר. הפורטוגלי נפצע בסוף נובמבר, קלארק פוטר בתחילת דצמבר, וכאשר שב לכשירות גילה החלוץ שהבוס החדש בריאן מקדרמוט לא סופר אותו.

אנתוני סמית, עורך הספורט במקומון של רדינג, מסביר לוואלה! ספורט: "מקדרמוט אוהב שחקנים שעובדים קשה ללא כדור, והעדיף את מאטיי וידרה ואת האל רובסון-קאנו. אין ספק שאורלנדו הוא חלוץ טוב שיודע לכבוש שערים. האוהדים העריכו אותו, ואני חושב שהם יהיו מאוכזבים מהעזיבה המהירה שלו. תלו בו תקוות גדולות מאוד, במיוחד אחרי המשחק מול איפסוויץ', אבל הוא לא חזר לעצמו אחרי ההרחקה".

סה עצמו נותר מתוסכל מהגישה של המנג'ר החדש, ולא ניסה להסתיר זאת. במשחק הגביע מול האדרספילד כבש וידרה שלושער, והמאמן החליט להחליף אותו בזמן פציעות כדי לאפשר לקהל למחוא כפיים לגיבור הערב. הפורטוגלי נבחר לתפקיד המחליף, והתכונן לאירוע באיטיות הפגנתית כדי לתת למקדרמוט להבין מה הוא חושב עליו. אחרי התקרית, לכולם היה ברור שדרכו במועדון הסתיימה מוקדם מהצפוי, וכך נגוז החלום האנגלי השני שלו, ויחד איתו הסיכוי הקלוש לשחק בנבחרת ביורו 2016. ההופעה הבינלאומית הטובה ב-2009 נותרה עד היום היחידה ברזומה של סה.

חלוץ רדינג, אורלנדו סה. GettyImages
חלום היורו נגוז. אורלנדו סה במדי רדינג/GettyImages

שנתיים וחצי? נתחיל בחצי שנה

יש לציין כי גם בלי מנדס מצליח הפורטוגלי לעניין קבוצות רבות. אא"ק אתונה וקלאב ברוז' הוזכרו כמועמדות להחתימו מרדינג לפני שמכבי תל אביב גברה עליהן. בהתחשב בעובדה כי הליגה הישראלית דומה יחסית לקפריסאית, הצהובים מקבלים סקורר שמכיר את המנטליות המזרח תיכונית והצטיין בתנאים דומים. מבחינת הכישורים נטו מדובר ברכש חיובי, אשר יוסיף מחץ ברחבה, וגם עשוי לתרום המון למשחק הקבוצתי. תקדים ראדה פריצה ראוי לאיזכור בהקשר זה.

עם זאת, סה התרגל לאורך השנים להחליף קבוצות בתדירות גבוהה. הוא עושה זאת גם כאשר מקומו ככוכב הקבוצה מובטח כמו בלימסול – כי אז הוא מרגיש מיצוי, וגם כאשר המאמן לא מסמפט אותו כמו בלגיה או ברדינג – כי אז הוא מוותר על המאבק בהרכב ומחפש אלרנטיבה במדינה אחרת. הדיקטטורה שהשליט אביו בילדותו גרמה לאורלנדו להיות מרדן, והוא נותר כזה למשך כל חייו. לפיכך, הסיכוי שיישאר בישראל במשך כל תקופת החוזה לא נראה מזהיר. האוהדים הצהובים מוזמנים להנות מביצועיו כל עוד הם יכולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully