וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגיבים בלבד: על תנועת השחיטה של סילבן לנדסברג

4.1.2016 / 11:12

"טועמה מחבל"? פולקלור ומגיבים לפרובוקציה. סופו מכה שחקן יריב? מגיב לפרובוקציה. סופו רודף אחרי אוהד הפועל? הגיב לפרובוקציה. ההגנה של מכבי תל אביב על סילבן לנדסברג מגוחכת, והשתיקה לגבי שלטי ירושלים שומטת את הטענות כנגד קהל הפועל תל אביב. אור שקדי על הצביעות

one

בווידאו: תקציר הניצחון של הפועל ירושלים על מכבי תל אביב

"פרובוקציה של הצד השני היא התנהגות מקלה בעבירה משמעתית. לא מדובר בקריאות שנשמעות כלפי מכבי תל אביב, אלא קריאות שנשמעו כלפי אנשים ספציפיים. אנחנו מבקשים להציג את הדברים באספקלריה של הגנה. כשאומרים שדברים מסוימים לא קרו, ולא מתייחסים אליהם, אני זכאי בגדר העבירות המשמעיות להציג את התמונה כפי שהדברים היו באמת, ולא כפי שתוארו באופן חלקי ולא מדויק, גם ברמה העובדתית וגם ברמה המשפטית".

את הדברים הללו אמר עו"ד טל רוטמן, נציגה של מכבי תל אביב בדיון המשמעתי על אירועי הדרבי בו ביקשה היועצת המשפטית של איגוד הכדורסל, עו"ד רונית אמיר יניב, מהדיינים רויזן ולוין להחליט האם השירים ששרו אוהדי הצהובים במהלך משחק הדרבי "אין אדומים, אין פיגועים", "אוהד הפועל איש חמאס" ו"טועמה מחבל" הם בגדר עבירה או לא. בהמשך הגיב רוטמן ואמר לגבי השיר כנגד טועמה: "אנחנו מודים שהשיר הזה הושר, אנחנו מגנים את ההתנהגות הזאת, חושבים שהשיר הזה לא ראוי ובהחלט מאוד מצטערים שהשיר הזה נשמע במגרשים. השיר מתייחס לאדם שמזה שנים לא שחקן כדורגל, לא קשור לקבוצת הכדורסל, אי אפשר להשוות את מידת הפגיעה האישית ברגב ובשמעון מזרחי..... השיר הזה הפך להיות סוג של פולקלור".

האלופה הגאה: הפועל ירושלים ניצחה 85:94 את מכבי תל אביב

סערה אחרי המשחק: סילבן לנדסברג ביצע תנועת שחיטה לעבר אוהדי הפועל ירושלים

בעקבות היכולת: במכבי תל אביב שוקלים לשחרר את ג'ורדן פארמר עוד העונה

דונטה סמית', האיש שמשנה את ההיסטוריה בכדורסל הישראלי

אי ג'יי רולנד שחקן הפועל ירושלים (שמאל) מול סילבן לנדסברג שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
זו לא אשמתו, הרגיזו אותו. לנדסברג/ברני ארדוב

****

בראייה כוללת של הדרבי ההוא, שנערך לפני שלושה שבועות, אפשר בצורה מסוימת להבין את הטענות של אנשי מכבי תל אביב. האווירה בהחלט לא הייתה ידידותית, ואף רחוק מכך, כי כשהיריבה העירונית רואה אותם, היא שולפת את מלוא הרפרטואר של שירי השנאה, כשלמדורה הזאת נוספה פרשת גל בק. האווירה עוינת, ויש שיטענו אלימה, כשהשירים ששרים האוהדים האדומים כנגד רגב פנאן (ומדובר בין כמה עשרות למאות בודדות של אוהדים) ראויים להעמדה לדין שכן השירים הללו לא ראויים בשום מקום. השלט הענק בו הובלטו האותיות "שש"ל", שמשמעותו ברורה - שתהיה שואה למכבי - הוא מכוער והיה אסור שייתלה, והשלטים היצירתיים האחרים היו בין מעוררי התפעלות על ההשקעה לבין מצחיקים.

אלא שאז מגיעה מכבי תל אביב הבוקר (שני) אחרי ההפסד במשחק העונה להפועל ירושלים, ואנשיה מגיבים כך לתנועת השחיטה שביצע סילבן לנדסברג כלפי אוהדי הפועל ירושלים: "אוהדים ליד הספסל לא הפסיקו לקלל את השחקנים ואת שמעון. לא ראינו את זה ונברר מה קרה. ממה שהבנו מכמה אנשים שם לא הפסיקו להתגרות בהם, אבל אם זה קרה נדבר עם סילבן. האוהדים שלהם עשו כל מיני פרובוקציות וקיללו ללא הפסק את השחקנים, אבל אנחנו בטח לא צריכים להיגרר או להגיב באותה דרך. כולנו נגד אלימות מכל סוג".

במקרה של אמש, אין ספק, האווירה הייתה רחוקה מלהיות עוינת. כל מי שהיה באולם, שהוא לא מאנשי מכבי תל אביב, הסכים כי היה מדובר באווירת הכדורסל הטובה ביותר שחווה בשנים האחרונות. אפילו אחווה בין האוהדים נראתה עם שלטים לזכר הרוגי הפיגוע האחרון בתל אביב. נכון, אוהדי הפועל ירושלים לא אוהבים את מכבי תל אביב, אבל מלבד השיר "שמעון מזרחי מאפיונר", שיר שהיה מושר ביציעי מלחה בשנות ה-90, לא היה משהו שחרג מגבולות הפרופורציה, או אפילו התקרב לכך. ושוב, ה"פרובוקציה" היא זאת שגרמה לסילבן לנדסברג לצאת מגדרו ולבצע את התנועה המכוערת. הם אשמים. האחרים. הם התחילו. הם קיללו את שמעון ואת הספסל.

זה לא מפתיע שהתירוץ של הפרובוקציה נשלף בהקשר של שחקן מכבי תל אביב שמבצע פעולה אסורה. נעבור שיעור קטן בהיסטוריה, מהקרובה לרחוקה. בעונה שעברה, סופוקליס שחורציאניטיס חובט במרכוס לואיס, ומורחק. לאחר המשחק טענו במכבי תל אביב כי לואיס היה זה שהחל עם פרובוקוציה לביג סופו. כמה שבועות קודם לכן, סופו רודף אחרי אוהד הפועל תל אביב, למה? כי אותו אוהד קילל כל המשחק. פרובוקציה. גיא פניני מקלל את יהונתן שולדבראנד ומכנה אותו "נאצי"? קמפיין מתוזמן מתחיל על כך שהשבדי הוא מגדולי המתגרים בליגה, ונטען שאף קילל את פניני לפני, דבר שיערי רייניש, שופט המשחק, הכחיש. נלך רחוק יותר. דיוויד בנואה חובט במוטי דניאל? לא צריך להתפלא, דניאל הוא פרובוקטור ידוע. גם מייק לארגי ותומר שטיינהואר, שזכו מנחת זרועותיהם של מוטי ארואסטי ולבן מרסר, התחילו.

אוהדי הפועל ירושלים עם שלט נגד שמעון מזרחי. ברני ארדוב
יש מקומות שבהם השלטים פחות מרגיזים. ירושלים/ברני ארדוב

*****

ואם לא מספיק הטיעון המרתיח על הפרובוקציה של הקהל של הפועל ירושלים (קהל שברובו הגדול ספורטיבי, ושאם מקלל אין ספק זה בגבולות ההיגיון), מגיעה השתיקה הרועמת על השלטים שהונפו אמש כנגד שמעון מזרחי ("שמעון מאפיונר, שמעון תזכה לי, שמעון תסדר לי אזרחות"). מי שהחליטה להעמיד לדין את הפועל תל אביב על שלטי פרשת גל בק, והשלטים האחרים כנגד מזרחי, היא אותה יועצת משפטית, אך הדבר נעשה בעידוד ברור של אנשי מכבי תל אביב, שטענו אז כי מדובר בחלק מקמפיין הסתה מתוכנן של האדומים נגד היו"ר הנצחי של מכבי.

בחלק השני של הדיון המשמעתי בשבוע שעבר טען עו"ד חיים יצחקי, שמייצג את הפועל תל אביב, כי אותם שלטים הם חלק מחופש הביטוי וחופש ההפגנה ושלף 41 פסקי דין קשורים, שאף אחד מהם לא היה במגרש ספורט, שם התנהגויות שלא מקובלות במוקדים מסוימים, יכולים להתקבל על הדעת. אלא שהבוקר, כשבמכבי תל אביב שתקו לנוכח השלטים של הפועל ירושלים, וההפגנה שנעשתה בסגנון תרבותי ובעל קלאסה אחרת, קיבל הטיעון של יצחקי חיזוק נוסף והטענה כי נעשתה פגיעה במשלח ידו של מזרחי נפגעה קשות. כנראה שמשלח ידו נפגע רק אם קבוצה מסוימת מתכוונת לכך.

יו"ר מכבי תל אביב שמעון מזרחי. ברני ארדוב
הטענה כי נעשתה פגיעה במשלח ידו נפגעה קשות. מזרחי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully