וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה סלבישה יוקאנוביץ' חושב שאפשר היה לעשות אחרת בליגת האלופות?

ורמוט ומיכה, מיטורביץ' ואיגבור, החלוץ החסר, המגן הבעייתי, האימונים שלא דומים לאנגליה והרצון להישאר בכל זאת. ניסינו לדבר עם האנשים הכי קרובים למאמן מכבי תל אביב, בסרביה, ישראל ובמועדון, כדי להבין מה הוא חושב על הקבוצה שלו, דרך המפלה בשלב הבתים. מסמך מרתק

יוסי ציפקיס

הדעה הרווחת על סלבישה יוקאנוביץ' היא שהוא לא ממש רוצה להיות כאן. שהעסק קטן עליו, שעדיף היה לו לחזור לצ'מפיונשיפ, שעם החומר הקיים אי אפשר לעשות יותר מדי ברמה של ליגת האלופות. וזו טעות. מאמן מכבי תל אביב אפילו לא פוסל אפשרות להישאר עונה נוספת. "בוא נגיד את זה ככה", אומר עיתונאי סרבי שהתעקש להישאר בעילום שם, "זה אולי לא היה חלום חייו לאמן בישראל, אבל זו רחוקה מלהיות אכזבה. הוא עלה לליגת האלופות וקיבל הכרה הישגית שקשה היה לקבל במקום אחר. לפניו נכשלו במשימה הזאת מאמנים טובים, אחד מהם זה פאולו סוזה שכולם רואים איפה הוא היום. מעבר להישג, מכבי זה מועדון שדרכו מגיעים לעמדות בכירות יותר וזה גם יכול לעזור לסלבישה בעתיד".

"הוא אימן שנה בתאילנד והכדורגל שם התקדם מאוד", ממשיך אותו עיתונאי. "הוא משווה את הכדורגל שם לזה בישראל מבחינת הרמה. שם הוא יכול להרוויח הרבה יותר כסף, וגם בסין. יש לו הצעות על השולחן רק לחתום וללכת, אך הוא לא יעשה את זה. מי שהולך לשם כבר לא חוזר לטופ של אירופה. הוא לא מחפש כסף, הוא מחפש אתגר ומשהו עם אדרנלין והישגיות. מכבי כן נתנה לו את זה השנה למרות שהרגיש תקוע בשלב הבתים מבלי שיכול היה לתת פייט אמיתי".

הערב, 21:45, ספורט 5: דינמו קייב - מכבי תל אביב

דירוג הקבוצות הגרועות בליגת האלופות: איפה מכבי ת"א?

ניר קלינגר: "אצלי ילדים ב-4,000 שקל נתנו יותר". ראיון חזק

מאמן מכבי תל אביב סלבישה יוקאנוביץ'. ברני ארדוב
יש לו הצעות על השולחן רק לחתום וללכת, אך הוא לא יעשה את זה. סלבישה יוקאנוביץ'/ברני ארדוב

הפתיחה הזו באה להפריך כמה דעות מוטעות לגבי מאמן מכבי תל אביב החידתי. יוקאנוביץ' בהחלט מאמין במכבי תל אביב, אבל חושב שאפשר וצריך לעשות את הדברים אחרת בנוגע לליגת האלופות. בשבוע שעבר דווח בוואלה! ספורט על הנחיה ברורה של מיטש גולדהאר לג'ורדי קרויף לבנות קבוצה שתוכל לתת פייט ברמות האלה, ולפני יוקאנוביץ' יש כמה דברים חשובים שאפשר לעשות. כדאי להבין זאת ניסינו לדבר עם האנשים הכי קרובים אליו בסרביה, ישראל ובמכבי תל אביב עצמה.

שחקנים במכבי תל אביב, למשל, לא תמיד יודעים איך לקרוא את יוקאנוביץ'. הם נעים בקיצוניות בין ה"נמאס ממנו" לפעמים ועד להערכה בלתי רגילה. מה שכן, כולם יודעים לאילו דברים בסיסיים הוא מצפה, ממה הוא מתוסכל ועם מה הוא לא מוכן לחיות, בעיקר בצד הטקטי והעבודה הקשה.

אחת הביקורות הגדולות של יוקאנוביץ' על הכדורגל בארץ היא שאין שחקנים בתפקידם הטבעי. הבלמים והמגנים עם נטייה התקפית מדי, הקשרים פחות פיזיים ומכוונים יותר מדי לצאת קדימה, ויש פחות ופחות שחקני עוגן שאפשר לסמוך עליהם טקטית ברמות הגבוהות. לא במקרה הוא התאהב בגל אלברמן בקיץ. מבחינתו הוא החייל הראשון במערכה.

זה לא סוד שעמדת המגן השמאלי היא הבעייתית במכבי תל אביב ואין כרגע שחקן ראוי למשבצת ברמות הגבוהות. ההחלטה לצרף שחקן זר בעמדה הזאת היא כמעט וודאית, ואם לא בינואר אז בתום העונה. מעבר לכך, יוקאנוביץ' היה רוצה לראות שינוי משמעותי במערך ההגנתי של הקבוצה, מעבר למגן שמאלי. אפשר היה לראות את האכזבה של מאמן מכבי מהצד ההגנתי, כאשר לא פעם הוא העיר לשחקני העורף שלו. "אני צריך לרשום לך שאתה מגן או בלם כדי שתעשה מה שאני אומר לך?", אמר במקרה אחד. באיזשהו שלב, שחקנים מספרים, יוקאנוביץ' אף אמר לכמה שחקנים שאולי אם ירשמו על דף כי הם שחקני הגנה מספר רב של פעמים, זה ייכנס טוב יותר לראש. בדיוק, כמו בבית ספר.

שחקן מכבי תל אביב, עומרי בן הרוש. ברני ארדוב
"אני צריך לרשום לך שאתה מגן או בלם כדי שתעשה מה שאני אומר לך?"/ברני ארדוב
במכבי תל אביב מספרים שהוא נשבה בקסם הכדורגל האנגלי. בפיזיות, בקצב, באדרנלין. כזכור, הוא מאוד רצה להמשיך עם ווטפורד, נעלב מההצעה הכספית, אך עדיין מכוון לחזור למולדת הכדורגל

והאמת? כל מה שאמר יוקאנוביץ' בחדרי חדרים עלה למכבי תל אביב ביוקר בשלב הבתים. ראיקוביץ' הגיע בוסר, דסה רק נכנס לעניינים למרות שהפתיע לטובה, מגן שמאלי ראוי אין והבלמים מעבר לשיאם. הסרבי ניסה לפחות להביא למצב ששחקנים לא יעזבו את העמדות שלהם ולא יתנו ליריבות לנצל את היתרון הפיזי שגם ככה גדול על מכבי. ולא מדובר היה רק על שחקני ההגנה.

נגד באזל זה עבד, לאחר מכן פחות. סוכן שחקנים, דרכו ניסה לבדוק המאמן מספר אופציות לחיזוק, סיפר השבוע על משנתו של יוקאנוביץ': "סלבישה רוצה להתחזק בינואר, אבל גם חושב על העתיד אם יישאר במכבי. גם הרצון של המועדון הוא לצרף שחקנים לטווח ארוך. בראייה שלו, הקבוצה הזאת יכולה להשתפר בכמה דרגות עם כמה החלטות נכונות ופגיעה בשחקני החיזוק. אין יותר מדי עתודה של ישראלים והוא רוצה לפגוע בזרים. בהשוואה למכבי, הוא תמיד נותן את הדוגמאות של קבוצות בכירות בבולגריה כמו ליטקס לוברץ', דינמו זאגרב ופרטיזן בלגרד, שמשנה לשנה עשו את ההתקדמות ביבשת וכן ראו אצלן את השיפור".

גורם במכבי תל אביב מחדד: " יוקאנוביץ' מאמין שלטווח הארוך 2-3 זרים ברמה גבוהה יעשו את ההבדל, ושאם היו לו כאלה השנה הקבוצה הייתה עושה הרבה יותר ואפילו מגיעה למקום שלישי בבית שלה. אפשר לראות עם ראיקוביץ' שמכבי משנה קונספציה וכן מוכנה לשלם סכומי העברה ראויים. אם היא תצרף 2-3 שחקנים בקנה מידה כלכלי כזה, סלבישה מאמין שאפשר לעשות את השינוי. הוא אפילו מאמין שאם היה לו חלוץ 9 אמיתי הכל היה נראה אחרת. הוא האמין מאוד בראדוניץ', התלהב גם כשראה אותו באימונים, אבל הוא כל הזמן פצוע. חסר לו את ה-9 שיגרום לכל החלק הקדמי לפרוח ברמות הגבוהות והוא בטוח שאם יהיה לו אחד כזה, פלוס מגן ובלם ברמה גבוהה ועוד שחקן אמצע משמעותי ודומיננטי, הקבוצה תיראה אחרת לגמרי. בסופו של דבר מכבי תצטרך לעשות מהפכה ברמת הזרים שלה וגם ברמת ההשקעה הכלכלית כדי לעשות את השינוי. ממה שאני מבין יש שינוי מחשבה בנושא".

העובדה שיוקאנוביץ' נראה לא פעם מתוסכל ממה שהוא רואה כאן נעוצה לא מעט בעובדה שבעונה שעברה הוא אימן בצ'מפיונשיפ. גורמים במכבי תל אביב מספרים שהוא נשבה בקסם הכדורגל האנגלי. בפיזיות, בקצב, באדרנלין. כזכור, הוא מאוד רצה להמשיך עם ווטפורד, נעלב מההצעה הכספית, אך עדיין מכוון לחזור למולדת הכדורגל.

מאמן בית"ר ירושלים סלובודאן דראפיץ', שנמצא בקשר רציף עם המאמן הסרבי, מסביר: "יוקאנוביץ' עבר חוויה באנגליה וזה טבעי שירצה בעתיד לחזור. צ'מפיונשיפ זה משהו מטורף - מגרשים מלאים, שחקנים על דופק 200 שלא מפסיקים לרוץ. כדורגל אמיתי כמו שסרבי אוהב. צריך להעריך את מה שהוא עבר שם ורוצה להביא לכאן. יש לנו המון בעיות עם פיזיות ועבודה קשה והוא היה רוצה להביא כמה שיותר מזה לכאן. אנחנו לא נהיה כמו באנגליה, אבל בהחלט הוא מאמין שאפשר לצמצם פערים בדרך נכונה. הוא לא ממהר לברוח מכאן, הוא לא יצטער גם אם יישאר כאן עוד שנה-שנתיים ויוכל להתפתח יחד עם מכבי".

דיאן ראדוניץ' שחקן מכבי תל אביב. AP
"יוקאנוביץ' מאמין שאם היה לו חלוץ 9 אמיתי הכל היה נראה אחרת". דיאן ראדוניץ'/AP

כשדראפיץ' מדבר על האמונה של יוקאנוביץ' כי ניתן לצמצם פערים עם יתקבלו ההחלטות הנכונות, אפשר לראות זאת לא מעט בבחירות השחקנים שלו. באירופה העדיף המאמן את ניקולה מיטרוביץ' על פני שלומי אזולאי. מיטרו לא נתן לו את מה שרצה במרכז המגרש ונראה כי כבר עתה מכבי מכוונת למשהו אחר. הליגה לא אומרת יותר מדי ודי ברור כי ברמות האירופיות יוקאנוביץ' גם היום לא היה בונה על שלומי אזולאי כשחקן הרכב בקישור והיה מעדיף זר על חשבונו. אולי גם על חשבון נוסא אייגבור שחזר לאכזב. טעות או לא, החשיבה של הסרבי נראית מאוד ברורה.

איך זה קשור לגילי ורמוט ודור מיכה? יוקאנוביץ' פשוט רוצה שחקנים שעובדים יותר קשה. הוא מאמין שהם יכולים לעשות יותר, אך אם זה לא יבוא מהם, במידה ויישאר, הוא יחפש זאת בשחקנים אחרים, מהסגל או מחוצה לו. בכיר בקבוצה, איתו שוחח יוקאנוביץ' השבוע, מספר: "אם יוקאן יישאר זאת רק ההתחלה של מה שראיתם ממנו. הוא פריק של עבודה קשה ובשנה הבאה יהיה הרבה יותר קשוח ועם רף הרבה יותר גבוה מכל שחקן ושחקן. רק עבודה קשה תכריע במכבי. נכון שמכבי מסיימת עכשיו עם אירופה ומתרכזת בליגה, אבל אצל יוקאנוביץ' תמיד, אבל תמיד, ישחקו אלה שיהיו ראויים לעזור לו גם ברמות הגבוהות".

סוכן סרבי מקורב מסכם את לקחי יוקאנוביץ: "בלי שמות, הוא היה מאוכזב מכמה שחקנים שעל הנייר הם מהמוכשרים ביותר במכבי. כי ברמה הפיזית הם לא עושים את מה שהוא מצפה מהם ועובדה שגם ברשימת הדרישות של מכבי בודקים אופציות לא רק לחלוצים אלא גם לקשרים קדמיים וכנף. במקום לבכות כדאי לכמה שחקנים לקחת את עצמם בידיים כי הם עשויים להצטער שהם לא יהיו במכבי. זה לא רק המאמן חושב כך, לפעמים יש מחלוקות אך בדבר אחד ג'ורדי מסכים בוודאות עם יוקאן וזה בנוגע לדרישות הפיזיות מהשחקנים, זה קו ברור שגם במכבי יודעים שאם לא ישפרו לא יוכלו להתפתח כפי שהם רוצים".

מאמן מכבי תל אביב סלבישה יוקאנוביץ' לצד נוסא איגייבור. ברני ארדוב
"בשנה הבאה הוא יהיה הרבה יותר קשוח ועם רף הרבה יותר גבוה". סלבישה יוקאנוביץ'/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully