וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג ענקים: עשרת השחקנים הכי משפיעים בגביע האלופות

15.9.2015 / 14:00

גיבור העל הראשון, הגאון שהפך את הכדורגל לאמנות והקפטן המושלם. לכבוד חזרת ליגת האלופות וציון 60 שנה לטורניר האהוב עלינו, מיכאל יוכין נשלח למשימה בלתי אפשרית: לבחור את עשרת האנשים ששינו את המפעל הכי גדול

one

המשימה לבחור את 10 השחקנים המשפיעים ביותר ב-60 שנות קיומו של המפעל לא קלה. למעשה, לא ניתן לעשות זאת באופן אובייקטיבי לגמרי, וכל החלטה תהיה בהכרח שנויה במחלוקת לא רק בעיני הקוראים, אלא אפילו עבור כותב שורות אלה עצמו. עשרות מועמדים חשובים וראויים נותרו בחוץ, אבל הם לא מבינים עברית, ולכן לא ייעלבו יתר על המידה. הסדר כרונולוגי בלבד, במידת האפשר.

שחזור לפני מכבי ת"א: הניצחון הענק של הפועל ת"א על צ'לסי

יוקאנוביץ' חוזר לאחור: חשבנו שיהיה לנו קל מול מכבי תל אביב

מוריניו מזהיר: "קבוצה שעברה את באזל, יכולה לנצח את צ'לסי"

אלפרדו די סטפאנו

ריאל מדריד זכתה בחמש העונות הראשונות של המפעל שנחנך בספטמבר 1955, והחץ הבלונדיני היה שם מהרגע הראשון. הוא הסמל האולטימטיבי לשליטה של המועדון המלכותי מבירת ספרד, והצלחתו סייעה לקדם את גביע האלופות במתכונתו הראשונית ולהעלות אותו לתודעת האוהדים ברחבי היבשת. די סטפאנו כבש את אחד השערים בגמר הראשון בהיסטוריה, ה-3:4 המרתק של ריאל על ריימס של ריימון קופה בפריז. לאחר מכן, המשיך והבקיע בארבעה גמרים רצופים נוספים, כולל שלושער ב-3:7 המפורסם על איינטרכט פרנקפורט. בסך הכל, לזכותו מאזן מדהים של 38 שערים ב-37 משחקים בגביע האלופות בחמש העונות הראשונות. די סטפאנו נצרב בתודעה הקולקטיבית כגיבור העל הראשון של גביע האלופות.

אלפרדו די סטפאנו שחקן ריאל מדריד נגד איינטרכט פרנקפורט. GettyImages
ההצלחה שלו קידמה את המפעל. די סטפאנו מול פרנקפורט/GettyImages

אוזביו

בנפיקה היתה הראשונה לשבור את ההגמוניה של ריאל מדריד, כאשר הניפה את התואר ב-1961 אחרי ניצחון על ברצלונה בגמר, עם בלה גוטמן על הקווים. אוזביו לא היה אז על הדשא – הוא נכלל רשמית בסגל הנשרים באותם ימים ממש, ולכן יש הגיון לא מבוטל להכריז דווקא על שותפו הנהדר, הפליימייקר מריו קולונה, כשחקן הקריטי ביותר. ואולם, לא רבים זוכרים את קולונה, למרבה הצער. לעומת זאת, אוזביו הוא השחקן המזוהה ביותר עם ההצלחה המסחררת של בנפיקה בשנות 60', ובמיוחד עצום חלקו בגמר המיתולוגי ב-1962, כאשר הבקיע צמד והשלים את המהפך ב-3:5 על ריאל של די סטפאנו ופרנץ פושקאש, שכבש אז שלושער. אוזביו שיחק בארבעה גמרים של גביע האלופות, ובמובן מסוים היה הפנים של המפעל בשנות ה-60'.

אוזביו שחקן בנפיקה ליסבון. GettyImages
הפנים של המפעל בשנות ה-60. אוזביו/GettyImages

יוהאן קרויף

השפעתם של רינוס מיכלס ויוהאן קרויף על המשחק לא דורשת הסברים מיוחדים. הם שינו את התודעה לחלוטין, ויש שיגידו כי הפכו את הכדורגל מספורט לאמנות. תרומתו של קרויף לגביע האלופות היתה עצומה בכל קנה מידה, ולא רק בהיבט הספורטיבי נטו – הוא הצעיד את איאקס המהפנטת לשלוש זכיות רצופות בין 1971 ל-1973. בגמר האמצעי, ב-0:2 על אינטר ברוטרדאם, כבש קרויף צמד. איאקס היתה כבירה גם בקידום הפופולריות של הכדורגל וגביע האלופות. באותם ימים, גם אנשים שלא שמעו מעולם את שמותיהם של די סטפאנו ואוזביו, ידעו היטב מיהו קרויף. לאכזבתו, הוא לא הצליח לשחזר את ההצלחה במפעל במדי ברצלונה, והופעתו היחידה בעונת 1974/75 הסתיימה בהפסד בחצי הגמר ללידס של בילי ברמנר.

פרנץ בקנבאואר

את השושלת של איאקס החליפה השושלת של באיירן מינכן, ויש שני מועמדים טבעיים לתואר השחקן החשוב ביותר של הגרמנים. גרד מולר הוא החלוץ הטוב בהיסטוריה, וגם נהנה מממוצע ההבקעות הטוב ביותר בתולדות גביע האלופות – 35 שערים ב-35 משחקים. איש מלבדו לא הגיע לכך. ובכל זאת, פרנץ בקנבאואר השפיע כנראה יותר ממנו, הן כבלם שהצטרף באופן מהפכני למדי להתקפות, והן כקפטן ומנהיג שסימל את ההשתלטות הגרמנית על אירופה. הקייזר, שחגג את יום הולדתו ה-70 ביום שישי האחרון, הניף את הגביע שלוש פעמים ברציפות כקפטן, וזהו הישג ייחודי, כי הקפטנים של ריאל בשנות ה-50' ואיאקס בשנות ה-70' התחלפו.

פרנץ בקנבאואר מניף את גביע אירופה לאלופות ב-1976 במדי באיירן מינכן. Hulton Archive, GettyImages
שלוש פעמים כקפטן. בקנבאואר וחבר/GettyImages, Hulton Archive

קני דלגליש

השושלת האנגלית היחידה ששלטה באירופה לאורך תקופה ממושכת היא זו של ליברפול, אשר הניפה את הגביע ארבע פעמים בין 1977 ל-1984, וגם העפילה לגמר נוסף ב-1985. היא שמה את אנגליה על המפה, ונתנה גם לקבוצות קטנות יותר, כמו נוטינגהאם פורסט ואסטון וילה, אמונה שהן מסוגלות לזכות. בזכות האדומים, חוותה הליגה האנגלית את התקופה הטובה ביותר במפעלים האירופים, ואיש לא יודע לאן זה היה מתפתח אלמלא ההשעיה בעקבות אסון הייזל. קני דלגליש הוא הסמל הבלתי מעורער של התקופה הזו באנפילד. אמנם הוא הצטרף לליברפול מסלטיק בקיץ 1977, אחרי הזכיה בגביע הראשון, אך לאחר מכן היתה זו הקבוצה שלו. הקשר-חלוץ הסקוטי היה המוח מאחורי ההצלחה, וגם אם לא הביא לידי ביטוי את כישורי ההבקעה שלו מהליגה האנגלית לגביע האלופות, כבש בכל זאת את שער הניצחון ב-0:1 על ברוז' בגמר של 1978.

שחקן ליברפול קני דלגליש כובש בגמר גביע אירופה מול ברוז'. AP
הסמל הבלתי מעורער של השושלת האנגלית היחידה. דלגליש כובש מול ברוז'/AP

רונאלד קומאן

השפעתו של הבלם ההולנדי בעל הבעיטה האדירה כפולה. ראשית, הוא סימן יותר מכל את המגמה ההגנתית בשנות ה-80', כאשר איינדהובן בניצוחו הניפה ב-1988 את הגביע אחרי שסיימה את כל משחקיה החל משלב רבע הגמר בתיקו. שנית, הוא חתום יותר מכולם על הזכיה הראשונה של ברצלונה ב-1992. הבעיטה החופשית שלו לרשת סמפדוריה בוומבלי היא המפורסמת בתולדות המפעל. היא העניקה את התואר לקבוצת החלומות של יוהאן קרויף, ובכך השפיעה במידה לא מבוטלת על התפתחות הכדורגל האירופי לאחר מכן. זה היה גם השער האחרון במסגרת "גביע האלופות", לפני שאופ"א שינתה את שמו לליגת האלופות.

רונאלד קומאן שחקן ברצלונה חוגג. David Cannon, AP
הבעיטה המפורסמת בתולדות המפעל. קומאן מביא את גביע אירופה לברצלונה ב-1992/AP, David Cannon

פרנק רייקארד

מילאן של אריגו סאקי, וסגנונה ההתקפי, חוללו מהפכה תודעתית בכדורגל האיטלקי, בין היתר בזכות שתי הזכיות הרצופות בגביע האלופות. טבעי להכתיר את רוד חוליט ומרקו ואן באסטן לאדריכלי ההצלחה, אבל חלקו של פרנק רייקארד היה אולי גדול אף יותר. בזכות היכולת הפנומנלית שלו בקישור הצליחה מילאן להפוך למכונה המשומנת באירופה, ולא לחינם הזכיות באו אחרי שההולנדי השלישי, במספר אך לא בחשיבות, הגיע ב-1988. רייקארד היה המצטיין ב-0:5 הענק על ריאל מדריד בחצי הגמר הבלתי נשכח ב-1989, ואף הרשית אז את השער השני. ב-1990, הוא חתום על השער היחיד בגמר מול בנפיקה, שביסס את מעמדה של מילאן כאחת הקבוצות הטובות במפעל בכל הזמנים. בנוסף, רייקארד היה גם המבוגר האחראי בקבוצת הנערים של איאקס שסחפה את אירופה בעונת 1994/95, ובישל את שער הניצחון של פטריק קלייברט בגמר מול מילאן.

פאולו מלדיני

עם חמש זכיות בשלושה עשורים שונים, ושמונה הופעות בגמר, פאולו מלדיני הוא החוט המקשר בין דורות, בין גביע האלופות לליגת האלופות. הוא היה שם בקבוצה הגדולה של סאקי, שותף כבלם לעת צרה בגמר המדהים מכולם כאשר מילאן הביסה את ברצלונה 0:4 ב-1994, והוא גם השחקן המבוגר ביותר שכבש אי פעם בגמר, ב-3:3 המטורף ההוא עם ליברפול ב-2005 בו מילאן דווקא הפסידה. מלדיני תופס רק את המקום השמיני ברשימת ההופעות בכל הזמנים. צ'אבי, איקר קסיאס, ראול ריאן גיגס, קלארנס סיידורף, פול סקולס ורוברטו קרלוס מדורגים לפניו, ולכל אחד מהם קייס נהדר להיות ברשימת המשפיעים ביותר בתולדות הטורניר, אבל מלדיני בכל זאת חשוב מהם, בין היתר כי בתחילת הקריירה שלו מספר המשחקים במפעל היה נמוך הרבה יותר, וכבר אז היתה השפעתו כבירה.

קפטן מילאן פאולו מאלדיני. AP
החוט המקשר בין גביע האלופות לליגת האלופות. מלדיני/AP

אנדרס אינייסטה

ברצלונה וסגנונה עיצבו במידה רבה את פניה של ליגת האלופות בעשור האחרון, והקטלונים גם הניפו את הגביע הנכסף ארבע פעמים. מיהו השחקן המשפיע ביותר בשורותיה? ליאו מסי, מלך שערי הטורניר בכל הזמנים, הוא הבחירה המתבקשת. גם צ'אבי, הדמות המזוהה ביותר עם טיקי טאקה ושיאן ההופעות, אמור להיות ברשימה. אלא שיש רק מקום אחד, והוא הולך לאנדרס אינייסטה משלוש סיבות מרכזיות. ראשית, הוא היה על המגרש בגמר מול ארסנל ב-2006, כאשר צ'אבי ישב על הספסל ומסי עדיין היה בשולי הסגל. אינייסטה נכנס כמחליף במחצית והיה דומיננטי בביצוע המהפך שהביא לבארסה את הגביע השני. שנית, אינייסטה כבש את השער החשוב ביותר של ברצלונה – שער השיוויון בסטמפורד ברידג' בדקה ה-94 בחצי הגמר ב-2009. זה היה הרגע ששינה את ההיסטוריה, לא פחות. שלישית, על אף הגאונות של מסי וראיית המשחק של צ'אבי, האלגנטיות של אינייסטה מסמלת את התקופה לא פחות מהם – ואולי אף יותר.

אנדרס אינייסטה שחקן ברצלונה כובש נגד צ'לסי. GettyImages
הרגע ששינה את ההיסטוריה. אינייסטה חוגג מול צ'לסי/GettyImages

כריסטיאנו רונאלדו

לא צריך לתת פרשנות סמויה להכללתו של רונאלדו לצד היעדרותו של מסי. אין זה אומר שהפורטוגלי טוב מהארגנטיני – תניחו את הוויכוח הנצחי והמיותר הזה בצד, אחת ולתמיד. די עם זה. כריסטיאנו הוביל את מנצ'סטר יונייטד לזכיה ב-2008 ככוכב העל של הקבוצה והוכתר אז למלך השערים של המפעל. הוא ליקט את התואר בשלוש העונות האחרונות ברציפות, ואחראי לשיא של כל הזמנים – 17 שערים בעונת 2013/14, במהלכה שברה ריאל את הבצורת הארוכה והשיגה את התואר העשירי המיוחל לו חיכתה 12 שנה. תרומתו הכבירה של רונאלדו לשתי קבוצות על שעיצבו את דמותה של ליגת האלופות בתקופתו הופכת את מלך שערי המפעל בכל הזמנים לאחד השחקנים המשפיעים בהיסטוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully