וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמעון מזרחי החדש? ההשפעה של ג'ורדי קרויף על הכדורגל הישראלי

דסה, אבו זייד, ידין, קטן, ורמוט. סמסים מוזרים, הצעות מפתות וקסם אישי שקונה שחקנים ומפחיד אחרים. ג'ורדי קרויף הוא המהפכן הכי חשוב בכדורגל הישראלי וסיפור הצלחה מעורר השראה. אבל יש לא מעט קבוצות ושחקנים שמוחים על הדרך ועל המחיר. כתבה 3 בסדרה

צילום וידאו: יוסי ציפקיס, עריכת וידאו: מרום שפיצר

אחד המהלכים הראשונים שעשה ג'ורדי קרויף במכבי תל אביב, אי שם בתחילת עונת 2012/13, היה הבאתו של קשר בני יהודה, חסן אבו זייד: "עקבנו אחריו מקרוב ואני שמח שהצלחנו להחתים שחקן מוכשר ובעל פוטנציאל גדול", אמר המנהל המקצועי, "אני בטוח שהוא יועיל לנו גם בהווה, גם בעתיד הקרוב וגם בעתיד הרחוק".

אלא ש-100 ק"מ צפונה מתל אביב, בממלכה של יעקב שחר, יש גרסה שונה לחלוטין לאותה רכישה. שם טוענים, כי באותו חלון העברות כל שחקן שמכבי חיפה רצתה, זכה להסתערות מכיוונו של קרויף. כדי לבדוק את התיאוריה הזו, הירוקים העבירו מסר כי הם מעוניינים באבו זייד. על פי גורמים בחיפה, כאשר השמועות הגיעו לאוזני קרויף, הוא התקשר למשה דמאיו וביקש פגישה דחופה. דמאיו המופתע הסכים, למרות שלא ידע במה מדובר. השניים נפגשו בעיר וקרויף הדהים את הנוכחים וביקש לרכוש את הכישרון הצעיר. מנכ"ל בני יהודה התגבר על ההלם, התעשת במהרה והבין כי אם קרויף מעוניין בקשר האחורי, יש לו הזדמנות להעשיר את הקופה של הזהובים. העסקה נסגרה תמורת 1.5 מיליון שקלים והעברת רוסלן ברסקי. מאותו רגע, בחיפה הבינו כי שחקן חדש נכנס למשוואה והביא עמו חוקים חדשים למשחק.

לאחר שבפרקים הקודמים בסדרה עסקנו בהשלכות הכלכליות והמקצועיות של הכסף של מיץ' גולדהאר, הפעם ניגע באיש שהביא את השינוי הגדול ביותר במכבי תל אביב בשנים האחרונות. הבן של אגדת העבר ההולנדית היה ונותר בגדר חידה לרבים בישראל, על אף ההישגים הרבים שלו, שאין בכתבה זו רצון חלילה למחוק. הוא משדר חזות אירופאית, תרבותית ונעימה והפך את מכבי למועדון המתנהל בצורה המקצועית ביותר, אולם קרויף, לדעת מעריציו הפחות שרופים, חתום גם על לא מעט דברים שאפילו בעלי קבוצות ומאמנים ישראלים לא רגילים לעשות. הג'נטלמן מאירופה או שמעון מזרחי החדש?

הכתבה הראשונה בסדרה: "בית"ר והפועל ייעלמו"

הכתבה השנייה בסדרה: "יש שתי קבוצות במכבי תל אביב ששוות אליפות"

אז צריך להגביל את גולדהאר? דיון בעקבות סדרת הכתבות

ג'ורדי קרויף המנהל הספורטיבי של מכבי תל אביב. ניב אהרונסון
שולט ללא עוררין, ורוכש לא מעט אויבים בדרך. קרויף/ניב אהרונסון

לא פעם שמענו את קרויף ומכבי מצהירים כי קודם כל הם רוצים את הישראלים הטובים ביותר אצלם וכי המטרה היא אליפות לפני הכול. אלא שהדרך לא תמיד עוברת בצינורות המקובלים. בעוד מכבי טוענת כי הניהול האירופאי שלה הוא ברמה הכי גבוהה, בהפועל תל אביב, מכבי חיפה ואפילו בית"ר ירושלים יש לא מעט גורמים שרותחים על השיטות של קרויף. בימים בהם הוא והאלופה נוזפים בהפועל על כך שפנתה לבן רייכרט ללא אישור, כדאי להציג גם את הצד השני. "אם זו אירופה, אנחנו מעדיפים את אסיה", אומר גורם בכיר במכבי חיפה, "לפחות באסיה יש אנשים שיודעים לכבד הסכמים כתובים".

מאז מקרה אבו זייד, העצבים בחיפה רק הלכו וגברו על קרויף והטענות נגדו מתחילות עוד מהעונה הראשונה שלו בישראל. לטענת הירוקים, יניב קטן, הקפטן דאז, הגיע יום אחד והראה לראשי המערכת הודעות שקיבל מקרויף, שהיה מעוניין לראות אותו עובר למדים הצהובים. אותם דברים, לגרסתם, התרחשו גם עם אייל משומר וטאלב טואטחה. בחיפה טוענים כי השניים קיבלו הצעות בעל פה מקרויף בשעה שהיו בסיומו של המו"מ מול חיפה על חוזים חדשים. לגבי אייל גולסה, לחיפה אין הוכחה כי אכן קיבל פניות רשמיות ממכבי תל אביב, אולם היו למועדון יותר מרמזים לפיהם השחקן לא מוכן לחתום על חוזה חדש בגלל הצעה שמחכה לו מקבוצה אחרת בליגה.

והדברים ממש לא נגמרים שם. המלחמה בין חיפה לבין ג'ורדי מתנהלת פעמים רבות מאחורי הקלעים. בעונה שעברה, קרויף לא הבין כיצד להפועל עפולה מהליגה השנייה יש סכומים גבוהים כל כך, אותם היא הייתה מוכנה להוציא על לנרי קהינדה. המנהל המקצועי התעקש, עד שגילה כי חיפה עומדת מאחורי ההצעה ומיד סיים את המשא ומתן עם עפולה. בעונה שעברה, היריבה על האליפות עירוני קרית שמונה אירחה את חיפה למשחק מכריע עבור הירוקים, שחיפשו מקום בפלייאוף העליון. יוסי בניון כבש שער ניצחון דרמטי והשאיר לירוקים את הסיכוי להשיג כרטיס לאירופה. למחרת, מספרים במכבי תל אביב, קרויף היה עצבני. לסובבים אותו, הדבר היה די תמוה, שכן ההפסד של הקריה שיחק לידי הצהובים, אלא שקרויף אמר: "לא אכפת מקרית שמונה. אם חיפה תגיע לאירופה, היא תגדיל את התקציב. אחרת, לא יהיה לה משתלם להשקיע בקיץ". אמר, וכנראה שגם צדק.

עוד באותו נושא

אנדרו כהן: "קבוצות מישראל דיברו איתי בעבר, אבל העדפתי להישאר במלטה"

לכתבה המלאה
טאלב טואטחה שחקן מכבי חיפה (משמאל) עם אייל משומר. אדריאן הרבשטיין
בחיפה לא אהבו את הפניות למשומר וטואטחה/אדריאן הרבשטיין

נעבור להפועל תל אביב, שם קרוב לוודאי שלא תשמעו מילים חמות על קרויף. בהפועל תל אביב מסתובבת שמועה כי ברגע בו קרויף נחת בישראל, גולדהאר הנחה אותו כי הוא רוצה קבוצה כמו שהייתה ליריבה העירונית. גם אם מדובר בסיפור בדוי, הרי שבשטח, קרויף הסתער כמעט על כל כוכב אדום. הראשון, לטענת האדומים, היה דווקא אביחי ידין ובהפועל מספרים כי באחד האימונים לקראת סיום העונה הגיע הקשר ואמר לראשי הקבוצה: "יש לי הצעה ממכבי של 400 אלף דולר. אם אתם לא מתכוונים להשוות אותה או נותנים לי ללכת, אני עושה בעיות". בהפועל היו המומים אז, לא רק מהעובדה שמכבי פנתה לאחד משחקני המפתח שלהם, אלא גם מכך שהוא נקב בסכום המדויק שהוצע לו. הדברים התגלגלו כמעט עד לבוררות, אולם אז החליט חיים רמון כי עדיף שמכבי חיפה תיכנס לתמונה. רמון הבין את המשמעות של מכירת הקשר למכבי ובסופו של דבר, ידין התרצה מהסכומים שחיפה הציעה לו וחתם בשורותיה.

מאז, הסיפורים שיצאו מהמתחם האדום חוזרים על עצמם. הודעות לכוכבים של הפועל מכיוון קרויף הפכו לחלק מהשגרה ובקבוצה טוענים כי גילי ורמוט, איתי שכטר, טוטו תמוז ועומר דמארי קיבלו הצעות מפתות. חלקם, לגרסת האדומים, אפילו נפגשו עם קרויף. חשוב לציין כי כל השחקנים הללו היו תחת חוזה בהפועל, מה שלא מנע מקרויף לנסות לפתות אותם סמוך לכל חלון העברות, כאשר הדברים אמורים במיוחד בהקשר ורמוט. "הדבר הכי לא הוגן שג'ורדי עשה הוא שהוציא את טל בן חיים מהאימון בהפועל כדי לחתום במכבי", טען גורם בכיר בהפועל. "נכון שהיה לו סעיף בחוזה, אבל בכל זאת יש דברים שלא עושים. קרויף היה נחוש לקחת כל כוכב של הפועל ולא משנה באיזו דרך". בקיץ הנוכחי, כבר טענו בהפועל כי קרויף ניסה לפגוע להם במו"מים שונים והאשימו אותו שהזהיר סוכנים לא לעשות עסקים עם האדומים בטענה כי למועדון אין כסף. סיפור הדרבי המפוצץ מהעונה שעברה ומה שמתחרש כרגע מאחורי הקלעים סביב בן רייכרט ממש לא תורמים למערכת היחסים העכורה גם כך.

בן רייכרט שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
מקרה רייכרט לא תרם למערכת היחסים העכורה גם כך/ברני ארדוב

לא רק שני המועדונים הללו כועסים על קרויף, החזית החדשה של ההולנדי היא מול בית"ר. "למישהו זה נראה הגיוני שעבור רייכרט מכבי רוצים בערך שני מיליון יורו ועל דסה ואזולאי הם רוצים לשלם בערך חצי מהסכום", טוען גורם בכיר בבית"ר. "הדרך של קרויף היא לפתות את השחקנים עם כסף גדול. כי או שאין לו את הכסף לשלם עבורם או מעדיף לבזבז אותם על דברים אחרים. כשקרויף יהיה מוכן לשלם את הסכומים שהוא דורש על רייכרט, אז אולי יהיה על מה לדבר עם טביב".

אז איך הסכסוך החדש נולד? לפני קצת יותר מחודש, נבחרת ישראל טסה למשחק המכריע בבוסניה ושחקנים העידו כי מגן בית"ר ירושלים, אלי דסה, דיבר עם כמה מהם על הסכומים שהוא אמור להרוויח במכבי. המגן, לפי אותם שחקנים, אמר שהוא יכול להגיע עד 300 אלף דולר בעונה ונראה כי כבר החל לפנטז על הכסף הגדול. סיפור דומה התרחש עם הקשר שלומי אזלואי, שעל פי אנשי בית"ר החל אף הוא לספר על סכומים גבוהים שמחכים לו במכבי. השניים צפויים להרוויח העונה בבירה בין 100-150 אלף דולר וההצעות ממכבי היו כמעט כפולות מאלה. בבית"ר לא יודעים על התכתבויות או פגישות שנערכו בין קרויף לשניים ומספרים כי ההצעות הגיעו דרך אבי נמני, שעובד עם קרויף.

בבירה כבר הרגישו כי ההצעות משגעות את שני השחקנים וגורם בקבוצה אמר: "הפחד היה ששריר החשק שלהם יקרע". רק בהמשך נפגש קרויף עם הבעלים אלי טביב והציע על השניים קרוב ל-500 אלף יורו על שניהם ו-20 אחוז מהכרטיס. טביב סירב ואפילו לא נקב בסכום מכירה עבור השניים. נסכם את החלק הזה במילים של אחד מסוכני הכדורגל הגדולים בארץ: "ג'ורדי הוא ערס אירופאי. אומנם יש לו חזות מאוד נעימה והוא יודע תמיד מה להגיד, אבל כשהוא רוצה משהו יודע להשיג אותו".

כמה מהסיפורים בחיפה, ירושלים והפועל תל אביב מדויקים ולא מדובר בפראוניה מפני החזק? כל אחד ראשי לשפוט בעצמו. אבל קשה להתעלם מהדפוס הזה עליו מקוננים: הצעות הגבוהות שמשגעות את השחקנים שלהם והודעות שאמורות לעבור בצורה אחרת. במכבי, כמובן, לא ממש מתרגשים מהטענות נגד קרויף ואומרים כי ההצלחה שלו ושל הקבוצה מוציאה את המועדונים האחרים מדעתם.

זאב חיימוביץ', אלי דסה, שלומי אזולאי שחקני בית"ר ירושלים עם פרחים. ברני ארדוב
טביב סירב למכור את דסה ואזולאי/ברני ארדוב

לקרויף, נתון שחייבים לקחת בחשבון, יש קסם אישי מרשים מאוד. בעוד שמערכות היחסים שלו עם המאמנים השונים ידעו עליות וירידות, הרי שהשחקנים מאוהבים במנהל המקצועי שלהם, ולא בכדי. קרויף הגיע למועדון מפורק כמעט לחלוטין ולמרות שהכסף של גולדהאר כבר נתן את הטון, כישלון רדף כישלון. אחד הצעדים הראשונים שקרויף עשה היה לקרב אליו את השחקנים. הוא ממש לא אהב את פערי השכר ביניהם ובעיקר, את הפער בבונוסים על תארים. הוא טען כי זה מוביל לחדר הלבשה לא בריא ובהתייעצות עם השחקנים, שינה את הנהוג והפך כמעט את כל הבונוסים לזהים.

הצעד הזה הכניס הרבה ביטחון למערכת וקרויף הוכיח לשחקנים שהוא בא כדי לשנות דברים. כאשר אלירן עטר וברק לוי הסתבכו בתקרית באחד המועדונים בתל אביב, המנהל המקצועי אומנם לא ממש אהב את מה ששמע, אבל אמר לשניים כי המועדון מאחוריהם ומעכשיו, רק הוא יגיב בעניין. התמיכה מקרויף הרגיעה את עטר ולוי ואפשרה להם להתרכז על המגרש.

כדי להבין עד כמה קרויף יודע להקסים שחקנים, אפשר אפילו להסתכל על מקרה רייכרט. הקשר הצעיר, שחזר מחצי עונת השאלה בהפועל תל אביב, היה נחוש לעזוב את האלופה, שלח מסר כזה לקרויף וסירב להיפגש עמו פעם נוספת. הסיבה היא בדיוק הפוכה מזו שנראית על פני השטח. רייכרט סיפר למקורביו כי בכל פעם שהוא היה נחוש לעזוב ושוחח על כך עם קרויף, האחרון מצא את הדרך לליבו וכי הוא רק יצא מבולבל מאוד מכל אחת מהשיחות הללו ועם אפשרות מחודשת להישאר במכבי.

המקורבים לקבוצה ואלה שעבדו מולה בשנים האחרונות מספרים על קרויף שהוא אמן בדיבורים ושיש לו דרך להגיע ללב של אנשים ולשכנע אותם בדברים שאחרים לא היו מצליחים. רוברטו קולאוטי, שהיה במכבי בעונתו הראשונה של קרויף, מחמיא: "יש לי רק מילים טובות לומר עליו. כל מה שהוא עושה זו דוגמה לדרך הנכונה שהוא עובד, למקצוענות שלו ולאמינות שלו. ישבתי לדבר אתו הרבה פעמים בשנה המשותפת שלנו במכבי והוא תמיד נהג בי בהגינות ובישירות. אין הרבה אנשים כאלה בכדורגל. הרבה מההצלחה של מכבי מגיעה בגללו. לא הרגשתי שהוא אינטנסיבי מדי, הוא תמיד היה חיובי איתי. אבל כן, ג'ורדי מאוד מקצוען וכשהוא רוצה שחקן מסוים וחושב שהוא יהיה טוב לקבוצה שלו, הוא לא ירפה עד שיביא אותו למכבי".

רוברטו קולאוטי ערן זהבי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
קולאוטי מפרגן/ברני ארדוב

קיימים לא מעט סיפורים שמחמיאים לקרויף על התנהלותו גם מחוץ למועדון. אחת הדוגמאות היא ההרצאות שלו בקורס מנכ"לים ומנג'רים מקצועיים. שם מספרים כי קרויף מדבר בפתיחות על החלטות שהוא מקבל בכל הקשור לשחקנים, תמיד עונה בגובה העיניים ואף פעם לא משתמש בייחוס המשפחתי או מתנשא מעל מי שמגיע לשמוע אותו. בהרצאות שהוא מעביר, קרויף פחות עוסק ביכולת של השחקנים על המגרש ויותר בחשיבות הצד המנטלי של אלה שהוא בחר להביא לקבוצה שלו.

בראיון ב"דיילי מייל" לפני כמה שנים הוא אמר: "כשהייתי במנצ'סטר יונייטד, לא הבנתי למה אני לא משחק, למה אני לא מקבל הזדמנות. זה נראה לי לא הוגן. רק בדיעבד הבנתי שהיו לפני שחקנים כמו בקהאם, גיגס, סקולס, שרינגהאם וקאנטונה. הרבה פעמים, אלה שלא משחקים הם אלה שקובעים כמה טובים יהיו שחקני ההרכב. לכל אחד יש תפקיד. ככל שהמחליפים יותר טובים, הקבוצה תהיה יותר טובה". ככה, קרויף גם שומר על הסגל של מכבי רגוע ויציב, למרות שיש כאלה שנותרים מתוסכלים ממיעוט הדקות. באותו ראיון הוא גם הסביר: "המון מועדונים נותנים למאמן לעשות שמונה החתמות בפגרה ואז, אם מפסידים קצת, המאמן מפוטר. המאמן הבא מגיע, רוצה לשנות ועושה עוד שמונה החתמות. פתאום, אתה מבזבז הון, סתם. מנהל מקצועי מייצר יציבות למועדון. הוא פשוט צריך שיתוף פעולה נכון עם המאמן".

גם בתקופה בה עבד קפריסין הותיר קרויף רושם עז. נאסוס סטיליאנו, איש ה-BBC באי, כתב ב-2011: "למרות תקציב מאוד מוגבל ולא הרבה מקום לתמרון בשוק ההעברות, הקשרים של קרויף עזרו לו להביא שחקנים שהמועדון יכול היה רק לחלום עליהם בלעדיו. קרויף התגלה בלרנקה כאיש משא ומתן מרשים. שחקנים רבים, כולל גונסאלו גרסיה, הודו שהוא השקיע מאמץ גדול בשכנוע וגרם להם להסכים לעבור לשחק ולגור בקפריסין. גרסיה אמר אז שתחושת האמביציה ששידר המועדון תחת קרויף שכנעה אותו. לכולם היה ברור שחלק גדול מההצלחה של המועדון קשורה לקרויף".

שחקן מכבי תל אביב עדן בן בסט מאוכזב. ברני ארדוב
גם מי שמשחק פחות לא מתלונן, לפחות כלפי חוץ. בן בסט/ברני ארדוב

יחסיו של קרויף עם מאמני מכבי תל אביב היא נקודה בעייתית בשרשרת ההצלחות שלו: עם סוזה היו לו מאבקי כוח (במקרה אחד המאמן סירב לשתף באימון שחקן שקרויף העלה מהנוער), עם פאקו רב הנסתר על הגלוי (העובדה שעוזר המאמן הוא יד ימינו לא הקלה בנושא), אבל זה לא משנה את השורה התחתונה. עדיין לא. מדובר במהפכן הכי גדול שהיה בכדורגלן הישראלי. אם אביו היה זה ששינה את הכדורגל ההולנדי, ואחרי זה את הספרדי, הבן שלו שינה את הכדורגל הישראלי. אבל האם הדרך לשם מקובלת? האם המחיר הוא לא קצת מוגזם? השאלה הזו תהיה יותר ברורה כאשר ההצלחה על המגרש תיפסק.

תגובת מכבי תל אביב: "אנחנו לא מגיבים לשמועות וספקולציות עיתונאיות".

בנוסף, גורם במכבי תל אביב הגיב בצורה לא רשמית לדברים, וטען בעקבות הכתבה: "אנחנו מכחישים בצורה גורפת את הנאמר. אין שחקן בבית"ר שפנינו אליו, וכל השחקנים איתם שוחחנו בהפועל תל אביב היו באישור הנהלת הפועל תל אביב. שחקנים בדרך כלל מוצעים למועדון על ידי הסוכנים".

ג'ורדי קרויף המנהל הספורטיבי של מכבי תל אביב עם פאקו אייסטרן. ברני ארדוב
לא מסתדר עם מאמנים. קרויף ופאקו/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully