וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתמו ויטור: מכבי תל אביב לקחה הימור עם ויטור פבראני

11.7.2015 / 10:00

כישרון התקפי מרשים, שחקן הגנה רע. מגיע בזול, אך פציע. האם ויטור פבראני יתגלה כגניבה של מכבי תל אביב או ככישלון? והאם הצהובים לא למדו דבר ממכת הפציעות אשתקד? בספרד מזהירים: "אם הם חושבים שיעבור עונה חלקה ללא פציעות, הם אופטימיים מדי"

AP

בקיץ 2012, בזמן שראשי מכבי תל אביב החליטו להחתים את ניק קיינר-מדלי, שאחריו עקבו לאורך תקופה ארוכה, עלה שם נוסף כאפשרות חיזוק. הצהובים בדיוק החליטו לשחרר את סופוקליס שחורציאניטיס, וקצת לפני שיתחילו עונה זוועתית שהחלה עם פופס מנסה בונסו ונגמרה עם דארקו פלאניניץ', עלה לראשונה האפשרות לצרף את הסנטר הברזילאי ויטור פבראני מאותה ולנסיה שממנה הגע קיינר-מדלי. אלא שאז פבראני החזיק בחוזה עם סעיף יציאה כבד, ובקיץ שלאחר מכן הוא כבר היה הרחק מהישג יד, כשבוסטון סלטיקס החליטה להעניק לו את האפשרות להגיע ל-NBA.

אתמול (שישי) השלימו הצהובים את ההחתמה של הברזילאי הענק שמתנשא לגובה 2.11 מטרים. אין לאיש ספק שרק בשל הפציעה שלו - זאת שמנעה ממנו לשחק כדורסל מאז ינואר 2014 - הוא נוחת ביורוליג ולא ממשיך את קריירת ה-NBA שלו. מצד שני, ספק רב האם הקריירה של השחקן שנקרא בתקופתו בספרד כ"בלתי שביר" (למרות כל הפציעות שלו) יכולה עדיין לעלות לגבהים אליו כיוון, במיוחד לאור התקופה הקשה שעבר מאז שהגיע ל-NBA. אם יוכל לעשות זאת, סיפור הסינדרלה של פבראני, ילד שהחל לשחק כדורסל רק בגיל 14 בעיר ענייה וללא נעלי כדורסל והגיע עד הליגה הטובה בעולם, יוכל לקבל שוב כיוון חיובי.

מכבי תל אביב: ויטור פבראני חתם לעונה עם אופציה לעונה נוספת

מכבי תל אביב הודיעה על הפסקת המו"מ עם גל מקל

הכירו את יריבות מכבי תל אביב ביורוליג

ויטור פבראני עם ניקולה וויצ'יץ', אבי אבן, מכבי תל אביב. האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
גניבה או כישלון? פבראני במעמד החתימה/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב
""לא היה לו חשק גדול לעבוד אבל מעולם הוא לא פספס אימון", אמר עליו פבלו לאסו לפני שנתיים. "מאוד הערכתי אותו בתור מקצוען והערכתי שיהיה שחקן מוביל ב-ACB אם רק יבין את התפקיד שלו"

בגיל 7 נאלצו ויטור ושלושת אחיו לעבור מפורטה אלגרה לעיירה במחוז סאו פאולו, 900 קילומטר מהבית, שם אמו ליידה מצאה עבודה. למרות שצמח באופן מרשים, הוא לא סימן את הכדורסל באופן ספציפי, ושיחק לא מעט כדורעף, כדוריד ואף כדורגל, בעוד אמו בקושי נמצאת בבית. "אמא שלי עבדה כל היום, והיו אפשרויות לספורט בכל מקום, אז אני ואחיי היינו משחקים בכל מיני ענפים עד שהיא הייתה חוזרת", סיפר בראיון ב-2012. בגיל 13 אימו רכשה לו נעלי כדורסל ראשונות. רק בקיץ שלאחר מכן זיהתה אותו קבוצה מקומית והוא החל לנסוע כ-150 קילומטר מהבית כדי להתאמן באופן רציני יותר.

ויטור לקח ברצינות את אימוני הכדורסל, עד שעסקן מקומי המליץ על היכולת של הילד בן ה-16 שצמח לגובה 2.07 למלאגה. הקבוצה שלחה את פאקו אורליוס לראות אותו במחנה ותוך עשר דקות של צפייה בכישרון הוחלט להביא אותו לספרד. בפברואר 2005 הגיע לראשונה למלאגה והחל לשחק בקבוצה עד גיל 20. אחד מציידי הכשרונות המובילים בספרד אמר כי "רק ארבעה או חמישה שחקנים בכל אירופה מתקרבים ליכולות שלו". את עונת הבכורה שלו, כשהוא בסך הכל בן 17, סיים עם 8 נקודות ו-4.6 ריבאונדים בממוצע למשחק בליגה השלישית.

סראגוסה, שחלמה על עלייה, ראתה כי טוב וביקשה ממלאגה לשאול את הכישרון הברזילאי בקיץ שלאחר מכן. כמה הצגות בלתי נשכחות, כולל 24 נקודות ו-14 ריבאונדים נגד קנטבריה מוליכת הטבלה, העלו את פבראני על המפה, אלא שמאמן סראגוסה פוטר במהלך העונה ואת העונה ההיא סיים הנער מתוסכל על הספסל. בקיץ שלאחר מכן הוא חזר למלאגה ובמקביל לשליטה בליגה עד גיל 20 קיבל טעימה ראשונה בקבוצה הבכירה. זמן קצר לאחר מכן נשלח לסן סבסטיאן של פאבלו לאסו. "לא היה לו חשק גדול לעבוד אבל מעולם הוא לא פספס אימון", אמר עליו לאסו לפני שנתיים. "מאוד הערכתי אותו בתור מקצוען והערכתי שיהיה שחקן מוביל ב-ACB אם רק יבין את התפקיד שלו וישפר את התפקוד המנטאלי".

אלא שהחיבור בין מלאגה, שגילתה את הכישרון הברזילאי לפבראני עצמו פשוט לא נועד לקרות. מרכוס הייסליפ, מגדולי הזרים בליגה הספרדית אמר עליו בדצמבר 2008 כי "לפבראני יש את הפוטנציאל הכי גבוה באירופה", אבל גם זה לא עזר. במחזור הראשון של הליגה הספרדית הוא זכה לשחק נגד ריאל מדריד, אלא שאז שוב לא שותף למרות מספרים מפלצתיים בליגה השלישית. 23 מחזורים ישב על הספסל עד שקיבל שוב הזדמנות בעונתו האחרונה במלאגה. לשני הצדדים היה ברור שבקיץ פבראני יצטרך לעזוב לתמיד. במקביל, נאלץ להירשם לדראפט ה-NBA. "הוא היה חייב להירשם", נזכרים בסביבתו, "הוא ידע שזו טעות, הוא ידע שדברים לא קורים כפי שהוא צפה, אבל הוא לא לקח את זה קשה מדי".

השינוי בקריירה הגיע עם החתימה במורסיה. למרות העובדה שהקבוצה נראתה רע מתחילת העונה וירדה ליגה בסיומה, פבראני הראה את מה שהוא יודע בליגה הראשונה. חמישה משחקים בספרות כפולות עם פתיחת העונה, כולל 15 נקודות נגד ברצלונה ו-14 נגד ולנסיה, פתחו לו את השער. לא מעט קבוצות רצו את הברזילאי אצלן, אך פבראני רצה להישאר תחת המאמן הספרדי לואיס חיל ולמעשה לקח את מורסיה על הגב לליגה הראשונה עם 14.8 נקודות ו-6.3 ריבאונדים בממוצע למשחק. "העונה הראשונה במורסיה הייתה כמו טיפול פסיכולוגי עבורי", הוא נזכר, "ממש התרסקנו, אבל אני מודה להם על הכל, הם נתנו עבורי הרבה. הם נתנו לי את ההזדמנות והרגשתי שם נוח וכאילו באמת רוצים אותי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מאמן ריאל מדריד פאבלו לאסו חוגג. GettyImages
גם הוא היה קצת מתוסכל מפבראני. לאסו/GettyImages
בפתיחת העונה הגיעה בוסטון למשחק בית נגד מילווקי. פבראני קיבל 37 דקות והבריק עם 12 נקודות ו-18 ריבאונדים. "הוא בהחלט פתח מצוין ועומד בכל מה שציפינו ממנו", אמר המאמן בראד סטיבנס

בקיץ 2011 היה ברור כי פבראני יחזור עם מורסיה לליגה הראשונה, אלא שאז באה ולנסיה והגישה לו הצעה מעניינת. "היססתי אם לעבור כי הייתי מאושר במורסיה והבטחתי שאשאר, אבל כשקבוצה כמו ולנסיה אומרת לך שהיא אוהבת אותך, אתה חייב ללכת. פחדתי, אבל שמחתי מאוד על ההזדמנות", אמר בשנה שעברה. ולימיר פראסוביץ', שכמעט והחתים אותו לפני מספר שבועות בקוצ'ה לבוראל ויטוריה, קיבל אותו בזרועות פתוחות, אלא שהמזל לא האיר פנים ופבראני נפצע לא מעט בקרסול. בעונה ההיא ידע הרבה עליות ומורדות, והעליות הן אלו שהכניסו אותו לרשימות של הרבה קבוצות NBA.

העונה האחרונה שלו באירופה, עונת 2012/13, שוב לוותה בהרבה מאוד פציעות, אבל המספרים כבר היו טובים יותר: 9.3 נקודות ו-4.6 ריבאונדים ב-17 דקות למשחק. "הוא היה אפקטיבי בצורה אחרת", נזכר העיתונאי הספרדי מנואל קוסטנס, "היה תענוג לראות אותו. היכולות ההתקפיות שלו, בפיק אנד רול, עם הפנים לסל היו מרשימות". ככל שהעונה הלכה והתקדמה, היה ברור כי בקיץ יקבל פבראני את ההזדמנות מעבר לים. לקראת סיום העונה הוא הוזמן למחנה בן 10 ימים בארצות הברית, אל מול עיני קבוצות ה-NBA. בוסטון שכנעה אותו להגיע לאימון אישי, ובסיומו הוחלט להעניק לו חוזה של 6 מיליון דולר לשנתיים מובטחות ועונה שלישית כאופציה. "ויטור הוא שחקן מאוד מעניין שבהחלט יכול להיות חלק מהעתיד של הקבוצה", אמר אז הג'נרל מנג'ר דני איינג'.

"איש המסתורין מברזיל", כך נכתב על פבראני בבוסטון הרלד כמה ימים לאחר שהגיע. אתרי האינטרנט הוצפו בכתבות על הסנטר ששיחק רק 17 דקות למשחק בליגה הספרדית בעונה לפני כן. "האם מדובר בגניבה של הקיץ?" נשאל בטור אחד בבליצ'ר ריפורט. "האם הוא סנטר העתיד של בוסטון?" תהה טור אחר שקבע כי פבראני הוא הסנטר הטבעי היחיד בסגל הירוק. בהכנה לעונה הוא נראה חד עם שלושה משחקים בספרות כפולות, ואפילו זכה להופיע בתוכנית "שאקטין א פול" לאחר שביצע טעות מצחיקה. בראד סטיבנס, מאמן בוסטון, ראה כי טוב והעניק לו מקום בחמישייה למשחק הפותח של העונה בטורונטו ופבראני ענה ב-13 נקודות ו-3 ריבאונדים. יומיים לאחר מכן, הגיעה בוסטון למשחק בית נגד מילווקי. פבראני קיבל 37 דקות והבריק עם 12 נקודות ו-18 ריבאונדים. "הוא בהחלט פתח מצוין ועומד בכל מה שציפינו ממנו", אמר סטיבנס.

אלא ששני המשחקים הללו, ומשחק טוב נוסף נגד מינסוטה, היו בערך כל מה שפבראני עשה בבוסטון. המספרים שלו הלכו ונפלו ככל שהתקדמה העונה. במהלך חודש ינואר, בזמן שהתלבש למשחקים אך לא קיבל דקות, נשלח הסנטר לקבוצת הפיתוח של בוסטון, שם רשם 12.8 נקודות ו-9 ריבאונדים בארבעה משחקים, אך בתחילת פברואר סיפר לצוות הרפואי כי הוא סובל מכאבים בברך שהחלה להתנפח. בבדיקה שנעשתה לו התגלה כי הוא סובל מקרע באזור המיניסקוס, מה שחייב ניתוח שגמר לו את העונה. "ויטור יצטרך לעבור שיקום ממושך, כך שאלה חדשות רעות מאוד", אמר בראד סטיבנס לאחר הניתוח. פבראני סיים את העונה עם ממוצעים של 4.4 נקודות ו-3.5 ריבאונדים ב-13.2 דקות. "היו לו רגעים טובים, ורגעים פחות טובים", סיכם המאמן.

הפציעה חיסלה את חלומות גביע העולם של פבראני בקיץ, והוא עבד לפי התוכנית של בוסטון. אלא שהסימן הראשון שהעונה הבאה תהיה אפילו מתסכלת יותר מהראשונה הגיע כבר בחודש אוגוסט. דיווחים שהחלו לצוץ בשעות בוקר ב-5 לאוגוסט לימדו כי פבראני נעצר בוולנסיה לאחר שנהג שיכור ב-BMW שלו, חצה אור אדום ופגע באוטובוס. בדמו נמצא 0.86 אלכוהול, הרבה יותר מה-0.06 המותר בספרד. בבוסטון שמעו על הנעשה וזעמו. כעבור מספר שבועות נחת בעיר, בתחילת ספטמבר ניסה לחזור לאימונים לראשונה מזה שבעה חודשים, אך חש כאב חד והברך החלה שוב להתנפח. הברזילאי נכנס לניתוח נוסף שממנו היה אמור לחזור בדצמבר, אך כשזה לא קרה, הבינו בקבוצה שהם צריכים לפנות מקום בסגל לטרייד ששלח מבוסטון לדאלאס את רייג'ון רונדו, ושחררו את פבראני שקיבל 2.1 מיליון דולרים בלי ששיחק. הסנטר חזר לספרד ועבד על השיקום שלו, אך לא הצליח לשוב לפרקט עד תום העונה.

שחקן בוסטון סלטיקס ויטור פבראני. Jared Wickerham, GettyImages
ניצוצות של פוטנציאל גדול. פבראני/GettyImages, Jared Wickerham

"הוא עבר את כל הבדיקות הרפואיות, הוא יכול לחזור לשחק", הבהיר גורם במכבי תל אביב. בקבוצה מודעים לכך שהרכש החדש שלהם הוא שחקן פציע, ולכן החוזה הוא לעונה אחת, כשברור לכל כי לולא הפציעות, שחקן ברמתו של פבראני לא היה נוחת בישראל בסכומים שפורסמו (כ-550 אלף דולר). "יש פה סיכון מסוים של מכבי", מנתח העיתונאי הספרדי קונטסנס, "מצד אחד ויטור הוא שחקן שנמצא ברמת הכישרון בטופ של היורוליג. מצד שני, מדובר בשחקן שלא שיחק יותר משנה וחצי, שחשוף לפציעות. אם הם בונים שתעבור עליו עונה חלקה, הם אופטימיים מדי".

אז איזה שחקן הצהובים מקבלים? בבוסטון בחנו את פבראני במבחנים הסטטיסטיים לפני שהגיע והציגו תמונה מרתקת למדי. הוא דורג באחוזון ה-72 מבין כל השחקנים הלא אמריקאים בממוצע של נקודות להתקפה, ועל אף העובדה שהמספרים ההתקפיים שלו לא טובים בתרומה ממשחק הפוסט, בפיק אנד רול ובנקודות מריבאונד ההתקפה, הוא ממוקם בצמרת הבינלאומית. פבראני גם לא פוחד לזרוק מחוץ לצבע, אך לא עושה זאת באחוזים גבוהים. בצד ההגנתי הוא בהחלט בעייתי. הוא מדורג בחצי התחתון הבינלאומי בנקודות שסופג בממוצע להתקפה, ובתחתית של התחתית בהגנה על שחקנים במצבים של פוסט אפ. מצד שני, ההגנה שלו בפיק אנד רול נחשבת לטובה למדי. ניתוח וידאו שלו מהשנים האחרונות לימד כי הוא מגיב לאט מאוד, "בצורה קיצונית", כך נכתב ב-ESPN, בצד ההגנתי בכל הקשור לקריאת מצבים.

בשנה שעברה ניסה בראד סטיבנס לסכם מה פבראני צריך לעשות כדי להשתפר: "יש לו מוסר עבודה גבוה מאוד, והוא חייב להמשיך לעבוד על הדרכים שבהן הוא קולע וחוסם, ולעבוד על הקליעה מניתור, משהו שהוא התחיל לעשות אצלנו. בצד ההגנתי, מישהו בגודל שלו חייב להגן על הטבעת בצורה הטובה ביותר. היו לו רגעים טובים, אבל היו לו רגעים שהוא לא עשה את זה בכלל. אני חושב שזה תהליך של התקדמות והוא יהפוך לטוב יותר באספקט הזה".

שחקן בוסטון סלטיקס ויטור פבראני חוסם את שחקן ניו יורק ניקס אמארה סטודמאייר. Bruce Bennett, GettyImages
עדיין יש על מה לעבוד בהגנה. פבראני שומר על אמארה סטודמאייר/GettyImages, Bruce Bennett

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully