וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולה על המקור: סיפור המהפך המרתק של הפועל תל אביב

התכנית המקצועית שהשתנתה, מאיפה הגיע הכסף למסע הרכש המרשים, איך כבירי הפך מיועץ לבעלים, כיצד השפיע מני ויצמן על המהפך, מדוע עדי קריספין כבר בדרך החוצה ולאן נעלמו 38 מיליון שקלים? הבלוג של עמית גולדשטיין עם הסיפור המלא על השינוי המתחולל בהפועל תל אביב

אתר רשמי

בווידאו: המאמן החדש ססאר מנדיונדו מדבר

אי שם בפברואר האחרון, ממש לפני ארבעה חודשים, בהפועל תל אביב עוד שברו את הראש: איך יוצאים מהמשבר הכלכלי והמקצועי שפוקד את המועדון? ואז חיים רמון ויתר על ניהול המועדון לטובת עמותת האוהדים, ממנה הגיע היו"ר בארי בן זאב להציל את הספינה הטובעת. במשך שבועות ישב היו"ר החדש עם הספרים וניסה להבין איך מועדון שייצר בעונת 2010/11 הכנסות שיא של 130 מיליון שקל, הגיע למצב של פשיטת רגל תוך פחות מחמש שנים.

כחלק מהפתרון גויס אז אמיר כבירי כיועץ. הוא ניסה להביא זוויות שונות ופתרונות להצלת הפועל תל אביב ממפלה כלכלית. ככל שעבר הזמן והמגעים עם מספר רוכשים לא צלחו, כבירי קיבל את ההחלטה שהוא עצמו יהיה חלק ממשי מהפתרון. הוא החל לגייס סביבו אנשים, כשאחד הראשונים היה עדי קריספין. הרעיון היה שהשניים יקנו את המניות מטביב וישבחו את הפועל בעיקר בצד המקצועי. למעשה, התכנית המקורית שלהם הייתה להעשיר את הסגל, שייבנה על זרים וישראלים צעירים וזולים, כשעל כל אלה ינצח צוות זר שינסה להשביח ולהפוך אותם לנכסים של המועדון.

ארבעה חודשים, כאמור, חלפו מאז המחשבה על התכנית ההיא ועד לסגל המצוין שנבנה באדום לאחרונה. ובהפועל תל אביב, כידוע, זמן כזה הוא נצח. האדומים החדשים, לפחות על הנייר, עושים דברים מופלאים והפועל תל אביב מסתמנת כמי שחוזרת בגדול לצמרת, בעיקר בגלל מחשבה נכונה לטווח ארוך. אז איך הפך כבירי מיועץ לבעלים? מה הקשר של מני ויצמן למהפך? לאן נעלמו 38 מיליון שקלים מהקופה האדומה? ולמה עדי קריספין כבר בדרך החוצה? הנה תמצית הסיפור: כך חזר האדום לאופנה, ובגדול.

השבוע בהפועל תל אביב

הדרבי התל אביבי על בן רייכרט עולה מדרגה

איאד אבו עביד חתם לשנתיים עם אופציה לשלוש שנים נוספות

היישר ממכבי תל אביב: הכישרון הצעיר רוי רונן חתם לארבע שנים

המאמן ססאר מנדיונדו עם מסר ראשון לאוהדים

איש העסקים אמיר כבירי, הבעלים החדש של הפועל תל אביב. וויקיקומונס,
גויס כיועץ והחליט להיות חלק מהפתרון. אמיר כבירי/וויקיקומונס

במשך שנים הלינו אוהדי הפועל תל אביב בעיקר על חוסר שקיפות מצד ההנהלה. על כספים שהלכו לאיבוד, על החלטות מוזרות ובעיקר על כך שאין להם על מי לסמוך בראשות המועדון. בשבוע האחרון, אחרי שכבר הפך בחודשים האחרונים לאיש החזק בהפועל, כבירי נפגש עם לא מעט אנשים. "החננה" משער חמש, כמו שכמה אנשים בחרו לכנות, עשה שיעורי בית כמו הילד הכי חרוץ בכיתה. הוא הראה כמעט לכל אדם שביכולתו להשפיע על הנעשה בהפועל תל אביב.

בין כל המסמכים צצו להם מספרים מפחידים. מסתבר שבעונת 2010/11 הפועל הכניסה סכום דמיוני של 130 מיליון שקלים. מתוכם, 38 מיליון חמקו מהקופה בכל מני דרכים מוזרות. בנוסף, היו שם מסמכים המעידים על מה שקרה בתקופת רמון. כמה החלטות טיפשיות נלקחו, כמה סיכונים וכמה הלוואות. חשוב לציין, כי כבירי לא עשה את זה כדי להוציא את קודמיו בתפקיד חסרי מושג, אלא דאג בראש ובראשונה להראות לאוהדים ולשאר האנשים מסביב איך הוא והצוות שלו פתרו הרבה בעיות במועדון. ומעל הכול, הוא רצה להראות שהוא מתנהל בשקיפות מלאה. אולם, כדי להבין איך התכנית שלו התבשלה ומה היא בדיוק, צריך לחזור מעט אחורה בזמן.

כאמור, התכנית של כבירי לא נרקמה ביום. הוא וקריספין ישבו יחד עם בן זאב לא מעט שעות כדי להבין איך יוצאים מהברוך. המטרה הראשונית הייתה להביא נכסים חדשים לקבוצה שמכרה את כל נכסיה, וכך כבר להגדיל את שווי המועדון. במקביל, כבירי ערך לא מעט שיחות עם איש העסקים מני ויצמן. ככל שחלף הזמן, הדברים הבשילו למשא ומתן בין חיים רמון לכבירי. רמון כלל לא היה מוכן לשמוע על מכירת זכויות הניהול לסוחר האומנות בן ה-35 ללא ערבות מצד ויצמן. מצד שני, כבירי לא היה מוכן להיכנס למועדון ששקוע עמוק בחובות. הפשרה הייתה כי ויצמן יהיה אחראי למרבית חובות העבר של הפועל תל אביב, בעוד עתיד הקבוצה יופקד בידי כבירי.

חשוב לציין, כי העסקה הזו היא קצת מרוכבת. בהתחלה דובר על כך שכבירי וקריספין ייכנסו יחד כשותפים, אך האחרון ויתר והחליט לא להשקיע מכספו האישי. יש הטוענים גם שכבירי הוא זה שהחליט בסופו של דבר לקחת לבדו את כל 50 האחוזים מהמניות. בכל מקרה, קריספין נותר ללא אחוזים מהבעלות והפך להיות יועץ מקצועי בלבד. בשלב זה, הצוות המקצועי הספרדי כבר היה סגור. כאן מתברר שהכסף שכבירי העביר (ויעביר) בתמורה למניות ייכנס ישירות לתוך קופת הפועל ולא יועבר לנאמן. יש הטוענים כי ויצמן הוא האיש שישלם לטביב את החוב מתקופת רמון, כפי שנסגר בינו לבין כבירי, בעוד הכסף של האחרון יעשיר את קופת הקבוצה הנמצאת גם כך במצוקה.

איש העסקים מני ויצמן. ברני ארדוב
לקח אחריות על מרבית חובות העבר. מני ויצמן/ברני ארדוב

בהפועל כמובן מכחישים את העניין, אבל בשורה התחתונה מרוצים שכסף נכנס למועדון על ידי כבירי עצמו, שאף התחייב להכניס לקבוצה בכל שנה לפחות כמיליון יורו מכיסו, ואפילו יותר אם יהיה צורך בכך. כמובן ששבחים רבים נשפכו על ויצמן, שבלעדיו המועדון היה קורס כלכלית. "מני הוא כמו המלאך השומר של הפועל תל אביב", אמרו במועדון. "האיש פשוט אוהב את הקבוצה והיא לא הייתה מתקיימת בלעדיו. ואת כל זה הוא עושה מבלי לבקש כלום בתמורה".

כל הדברים הללו קרו במקביל, כשעל הכול מפקח היו"ר בן זאב. הפועל תל אביב עדיין תשלם במסגרת התקציב השנתי חובות של בין חמישה לשבעה מיליון שקלים בפריסה, אך העובדה ששני אנשים מבוססים כמו כבירי וויצמן מספקים תמיכה כלכלית, הביאה לכך שאפשר לבנות תקציב של כמעט 30 מיליון, כולל תשלומי חובות. התקציב כרגע (ללא רכישתו של קלאודיו בומבה) עומד על 26.2 מיליון שקלים, שאת הכסף על הקשר הרומני הצעיר יעביר כבירי. שכר השחקנים אמור להיות 14 מיליון, וככל הנראה יעלה קצת אחרי שהסגל יושלם סופית. השמועות, הספקולציות והחששות של אנשים רבים לגבי מקור הכסף של הפועל תל אביב, התגלו כחסרות שחר.

התכניות הכלכליות של הפועל תל אביב מעולם לא נראו טוב יותר. כבירי הגדיל את הספונסרים לכ-4.5 מיליון שקלים בשנה, יש לו תכניות למתג את יציע הזהב ואת מחלקת הנוער, לבנות מלון במתחם האימונים שיכניס כסף לקבוצה, להביא כספים משליטי פרסום במתחם ולהשביח שחקנים במטרה למכור אותם ועוד ועוד תכניות שיווקיות ותקשורתיות. היעד של המועדון הוא לייצר רווחים של כ-26 מיליון שקלים בעונה, כשהם לוקחים בחשבון אפשרות להיווצרות גירעון קטן אותו כבירי יכסה. הכול מסודר, הכול מתוכנן לפרטי פרטים, הכול במחשבה לעתיד. כבירי הרכיב צוות מנצח עם ניר ענבר ובן זאב – צוות שרואה וחושב שני צעדים קדימה. לפחות על הנייר, זה נראה מצוין.

יו"ר הפועל תל אביב, בארי בן זאב. קובי אליהו
חלק מצוות מנצח. בארי בן זאב/קובי אליהו

אז אחרי שהבנו איך להפועל תל אביב יש פתאום כסף - כזה שלא גדל על העצים - הגיע הזמן לעבור לעניין המקצועי. בעיצומו של התהליך, במועדון הבינו שיש להם מספיק כסף להעמיד סגל טוב. הם הסתערו תחילה על כל השחקנים החופשיים בשוק ושכנעו אותם בצורה פשוטה שזו ההזדמנות שלהם להוביל קבוצה גדולה – הזדמנות אותה לא יקבלו בשום מקום אחר, גם ובעיקר לא במכבי תל אביב. נכון, השכר הרבה יותר נמוך, אבל הבמה המקצועית תהיה הרבה יותר משמעותית. כך סיכמו עם אדי גוטליב, שמואל שיימן, איאד אבו עביד, אריאל הרוש ועומרי אלטמן. כבירי הפגין במשאים ומתנים הללו יכולות שהדהימו את הנהלת הקבוצה, והעלויות הקטנות יחסית, כולל צירוף הזרים איסו לינגאנה ודויד קלמן, הביאו את ראשי הפועל תל אביב להבין שאפשר לבנות משהו טוב עוד יותר.

אז בעצם נוצר הוויכוח הראשון בין קרסיפין לכבירי. האחרון הבין כי יש פה הזדמנות לבנות משהו לשנים באיכות גבוהה יותר ולפרוץ קצת את מסגרת התקציב, ואילו קריספין האמין בתכנית המקורית שהייתה להביא זרים צעירים עם פוטנציאל. בגלל העובדה שוויצמן תמך כלכלית וכבירי הבטיח כספים נוספים, הבעלים החדש החליט להגדיל את התקציב ולהסתער על השוק הרומני כפוטנציאל עתידי. הדברים אמנם נעשו בתיאום עם קריספין, אך כבירי הוא זה שקיבל את ההחלטות בפועל. קריספין למעשה נדחק הצדה וכבר לא משמש כיועץ מקצועי של ממש. בנוסף לזה, הדלפות השמות מהפועל תל אביב לתקשורת הטריפו את בעל הבית החדש וגרמו לסוג של קצר בין השניים. לאחרונה גם נעשו בדיקות פוליגרף לאנשי המועדון במטרה לגלות מי הדליף את השם של בומבה וכמעט גרם לפיצוץ העסקה. כרגע, כאמור, קריספין בדרך החוצה, אלא אם כן כבירי ישנה את דעתו. חשוב לציין, כי אין דם רע בין השניים, רק חילוקי דעות מקצועיים.

מעבר לכך, שחקנים כמו גיא אסולין, עופר ורטה, בלם נוסף וחלוץ נוסף כבר נכללים בתוך תקציב הקבוצה. היעד הבא של הפועל תל אביב הוא להחתים חלוץ ובלם, כשהיא אמורה "להיפטר" מהחוזים של סארי פלאח, ליאור לוי, שי אבוטבול, תום אלמדון וישראל זגורי. בנוסף, בן רייכרט הוא כמובן עוד בורג שאמור להרכיב את הקבוצה. כבירי הצליח לגייס איש עסקים מסביון, אוהד הקבוצה, כדי שידאג לשלם את עלותו ואת שכרו של הקשר הצעיר, אם וכאשר יקבל את השחרור המיוחל ממכבי תל אביב.

כשהבעיות הללו יזכו לפתרון, תוצג לראווה הפועל תל אביב המתחדשת של כבירי. עם צוות מקצועי זר שייבחן תחת זכוכית מגדלת, עם ציפיות גבוהות מהקהל ועם חזון עליו חלמו שנים באדום. כל הנהלה של הפועל תל אביב בשנים האחרונות פיזרה הבטחות למכביר. טביב והראל, טביב לבדו, רמון, חג'ג', ברקוביץ'. כולם דיברו על דרך חדשה. כמו כמעט בכל דבר בחיים, כנראה שצריך להגיע לבור הכי עמוק כדי לחשוב באמת איך יוצאים ממנו. עד עכשיו, כבירי עושה רושם של איש עם חזון. בחור רציני שגייס כספים ובעיקר אנשים משכמם ומעלה להפועל תל אביב. אבל בכדורגל, כמו בכדורגל, הנייר פחות מעניין והתוצאות הן אלה שמכריעות בסופו של דבר. הן אלה שתקבענה אם כבירי הוא באמת הדבר הכי נכון בזמן הכי נכון, או שמדובר בעוד אוהד שגילה שהמציאות הרבה יותר קשה מהחלומות.

הפנים החדשות של הפועל תל אביב

בן אלגרבלי/אתר רשמי, האתר הרשמי של הפועל תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully