וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגי פופ סטאר: אנדרה איגודלה המציא את עצמו מחדש בגולדן סטייט

6.6.2015 / 11:40

אנדרה איגודלה התפתח משחקן תיכונים טוב לאולסטאר שמשלים את אייברסון בפילדלפיה. כשסטיב קר הגיע לווריורס הוא לקח אותו לשיחה, שאחריה איגי המציא את עצמו מחדש כשחקן השישי האולטימטיבי. אורן לוי על האול-אראונד פלייר שההגנה שלו על לברון הביאה לווריורס 0:1 על הקאבס

צילום ועריכת וידאו: נועם אל
פורוורד גולדן סטייט ווריורס אנדרה איגודלה. AP
איגודלה לא צריך את כל הנעליים שלו כדי להיות אפקטיבי/AP

6:16 שניות לסיום הרבע הרביעי, אנדרה איגואדלה איבד את נעל ימין שלו. היא נשארה על הפרקט באזור החצי. איגודלה הביט למטה, כמעט כאילו הוא מזהה הזדמנות, רץ לפינה ותפר שלשה. זה לא מהלך שרואים כל יום. אנחנו מדברים ללא הפסקה על השחקנים שמוכנים למעמד הגמר לעומת אלה שלא, והנה בא מישהו שאפילו לא צריך את כל הנעליים שלו כדי להיות אפקטיבי. "האדרנלין זרם", איגודלה הסביר את המהלך המשוגע, "כשאתה בקצב טוב, אתה חוזר לימים של לשחק עם הגרביים בחדר, בתור ילד". איגי סיים עם 15 נקודות ב-32 דקות מהספסל, מאזן פלוס-מינוס של 8+, כמו המאזן הקבוצתי. בערב שבו שני המאמנים שעל הקווים רוצים שלברון ג'יימס יהיה אגרסיבי כמה שרק אפשר, איגודלה קיבל את המשימה לנסות להאט את השחקן הטוב בדורו. הוא הצליח.

עוד על סדרת הגמר:

אודי הירש מנתח: ההימור של קר הצליח, של בלאט לא
גולדן סטייט מול קליבלנד: מד כוח לאחר משחק 1
רביץ מסכם: לבלאט בכל זאת היה הישג במשחק הראשון
לא מוותרים על החלום: נועם אשל בילה עם אוהדי גולדן סטייט

המספרים של לברון מול איגודלה

המספרים של אנדרה איגודלה מול לברון ג'יימס במשחק 1 של גמר ה-NBA. טוויטר, צילום מסך
המספרים של אנדרה איגודלה מול לברון ג'יימס במשחק 1 של גמר ה-NBA/צילום מסך, טוויטר

הנתונים מציירים תמונה מאוד נחרצת, אבל יש לרכך אותם מעט. הגנה היא עבודה קבוצתית, לפני ואחרי הכול. אין על המגרש דבר שקורה בתוך ואקום. עם זאת, התכנית ההגנתית של הלוחמים מול ג'יימס הייתה פשוטה, מוכרת ואמיצה – ג'יימס לא ינצח אותנו לבד, והאחרים לא יצליחו לייצר כלום בלעדיו. בסגל של גולדן סטייט יש כמה מהשומרים הכי טובים שאפשר להציב מול תופעת הטבע מקליבלנד, ובחוד איגואדלה. אם השומר של לברון מצליח להסתדר עם עזרה מינימלית, אפילו כשג'יימס יורד לאותיות, זה שם מקל רציני בגלגלים של התקפת הקאבס. קר ועוזרו רון אדאמס הבינו זאת, והאסטרטגיה הנועזת קיוותה לפגוע בשטף הקבוצתי של קליבלנד. זה עבד בקושי. לרוב, כשאתה מבקש מהשחקן הטוב בעולם לנצח אותך המשאלות שלך מתגשמות. וגם הפעם זה היה קרוב מאוד.

לפי הנתונים הרשמיים של הליגה איגואדלה שוקל רק 16 ק"ג פחות מג'יימס, אבל המציאות לא תומכת בהערכה הזו. כשהשניים על המסך, נראה כאילו אפשר להכניס את איגי פעמיים בתוך הצללית של לברון, שכבר מזמן עלה כיתת משקל מאז שלב הדיאטות בקיץ האחרון. אבל איגודלה, 1.98 מ', הוא אתלט ענק. חד, זריז כמו חתול, חזק בהרבה ממה שהיית מצפה, ובעל מוטת ידיים של 211 ס"מ, אותה הוא מנצל עד תום. הוא מסתמך על חכמת המשחק שלו, ותמיד לוקח את הזווית המדויקת כדי להקשות על יריבו הוותיק. עם שנים של ניסיון בהגנה אישית על לברון – לא פחות מ-36 משחקים מול המלך – אפשר להבין למה סטיב קר לא היה מוכן לזוז מהמאץ'-אפ הזה ב-30 הדקות האחרונות של המשחק.

איגודלה פרץ לתודעה אחרי טורניר AAU לגילאי 17. בחירתו לשחקן המצטיין בטורניר הייתה מתבקשת, לאחר שקלע את סל הניצחון עם הבאזר במשחק האליפות. הוא היה כוכב תיכונים ממוצע, שום דבר מיוחד – 23.5 נקודות למשחק, 7.8 כדורים חוזרים, 4.1 אסיסטים. הוא דורג כשחקן ה-26 בטיבו בארה"ב בשנתו האחרונה. זה מכובד, אבל לא בדיוק עמוס הייפ כמו השמות הראשונים ברשימה, דוגמת כרמלו אנתוני ואמרה סטודמאייר. אריזונה גייסה אותו לשורותיה, בעונתו השנייה הוא קלע 12.9 נקודות לערב, עם לא פחות מ-8.4 ריבאונדים לצד 4.9 אסיסטים. הוא ניצל את הבאזז ונרשם לדראפט 2004. פילדלפיה הימרה על הכישרון עם השם המסובך בבחירה התשיעית, וזרקה אותו למים העמוקים כבר מהיום הראשון, כשמאמן הקבוצה ג'ים אובריאן נתן לילד מקום בחמישייה.

"AI-2" הם קראו לו בפילי, "AI" אחד כבר היה להם. אלן אייברסון היה בשיא הקריירה שלו, והחיבור שלו לאיגי היה כמעט מידי. השניים פיתחו כימיה מיוחדת בהתקפה, ואיגואדלה דאג לפצות על הרבה מהחסרונות הבולטים של אייברסון. כש-AI הועבר בטרייד לדנבר נאגטס בעונת 2006/07, פילדלפיה הפכה להיות הקבוצה של "AI-2". התוצאות היו מעורבות. שלושה הפסדים בסיבוב הראשון, והפסד אחד בסיבוב השני, בעונת האולסטאר של אנדרה, שהתבררה כאחרונה שלו בקבוצה. גם "AI-2" נשלח לדנבר בטרייד, ואחרי עונה בודדת בנאגטס התגלגל לגולדן סטייט.

"אני לא יודע אם אני צריך להגיד את זה", אנדרה איגודלה התלבט בקול רם כשהתראיין ל-ESPN לאחרונה. "אם ניקח את האליפות", הוא היסס להמשיך. "זה יציל אותי מלהרביץ לסטיב קר, על שהכריח אותי לעלות מהספסל". ולא שסטיב קר היה זקוק לעוד מוטיבציה, אבל הגישה של איגודלה מספקת לנו רמז לאישיותו.

פורוורד קליבלנד קאבלירס לברון ג'יימס (שמאל) פורוורד גולדן סטייט ווריורס אנדרה איגודלה (ימין). AP
נראה כמו חצי מלברון, אבל יודע מה צריך לעשות כדי להפריע לו. איגודלה מול קינג ג'יימס/AP

התחרותיות של איגואדלה גורמת לו לקבל אנרגיה בהגנה במקום להוציא אותה. הוא נהנה מזה. ניזון מהאתגר. זה נזל גם להתקפה הלילה, כשקלע שש מתוך שמונה הזריקות שלקח, רובן המכריע הגיעו כשהוא נועל זוג נעליים.

בטרמינולוגיה של מאמנים ישראלים, אנדרה איגואדלה בן ה-31 הוא "חיית משחק". אי אפשר לכבות את יצר התחרותיות שלו. הוא שואב ממנה את הכוח לעשות כל מה שצריך על המגרש כדי לנצח. במשך עשר עונות בליגה הוא פתח בחמישייה בכל אחד מ-806 המשחקים ששיחק. כולם. במשך עשור. ואז הגיע סטיב קר, עם החיוך הרגוע שלו, ובעונתו הראשונה העז לדרוש מאיגואדלה לעלות מהספסל, לטובת הקבוצה. אנדרה לא חייך, בהתחלה, אבל התרצה בסופו של דבר, ונתן עונה ששמה את האולסטאר לשעבר עמוק בשיחות לתואר השחקן השישי.

איגואדלה הסתכל על הבוקס-סקור יום אחד, והחליט להתרכז בכל העמודות פרט לעמודת הנקודות. כבר מעונותיו הראשונות בליגה דעת הקהל והמדיה דרשו ממנו להוביל את הקבוצות שלו באופן המסורתי. איגי נאלץ לעשות חשבון נפש כן, ועמוק לתוך הקריירה שלו הוא הבין שאין לו את היכולות לעשות זאת. סט הכישורים שלו מדהים, אבל הוא לא מאפשר לו להיות האופציה הראשונה בהתקפה, בעיקר בשל הקליעה הבעייתית שלו. ברגע שהוא הפסיק לשים על עצמו את העול הכרוך בלהוביל התקפה, הכול נפתח עבורו. הוא התפנה לעשות את כל מה שמסביב. זה כולל אספקטים שרואים בסטטיסטיקה וגם כאלה שלא. הוורסטיליות במשחק של איגואדלה עשתה לה שם ברחבי הליגה. עוד בימיו בקולג' היו דיבורים על האתלט ממכללת אריזונה שמזכיר את סקוטי פיפן. ההשוואה אכן הזו ליוותה אותו לאורך השנים. ועל אף שאין הרבה שהצליחו להשפיע על המשחק כמו פיפן בשיאו, מעטים היו קרובים לכך כמו איגואדלה, שבנוי פיזית ומנטלית כמו שחקן כדורסל אידיאלי.

פורוורד פילדלפיה 76' אנדרה איגודלה (שמאל). John Bazemore, AP
במשך עשר עונות בליגה הוא פתח בחמישייה בכל אחד מ-806 המשחקים ששיחק. איגודלה במדי פילדלפיה/AP, John Bazemore

חזרה למשחק. תריצו קדימה לסוף הרבע הרביעי. "לא שוב" הוא בטח חשב לעצמו. לברון ג'יימס קלע סל ניצחון בעונה שעברה, באולם הזה. במהלך הזה. מול אותו אנדרה איגואדלה שניצב מולו בשניות האחרונות של הזמן החוקי. איגואדלה לא שכח, כפי שציין במסיבת העיתונאים. וברגעי הסיום הוא לא הביע משאלה בינו לבינו, הוא פשוט החליט – לא שוב. לברון פנה לאותו מהלך בדיוק, מאותה נקודה, והחטיא את הזריקה. המשחק נכנס להארכה. והשאר כבר נעשה מעצמו.

"בשנה שעברה הוא ניצח אותנו בזריקה כזו", איגי שיחזר במסיבת העיתונאים אחרי המשחק. "אתה לומד 'להרגיש' שחקנים, מה הם רוצים לעשות, ידעתי מה הוא מנסה לייצר, הייתי ממש שם והוא עדיין הצליח לשחרר את הכדור. בשלב הזה אתה רוצה שהאחוזים ייכנסו לתוקף ויעזרו לך".

הריצה של הווריורס לא הגיעה כל המשחק. הלוחמים פתחו את ההארכה עם חמישיית סמול-בול, איגואדלה על הפרקט כמובן, והצ'קרות נפתחו באורקל ארינה בבליץ 0:10. לברון עוד השיג סל כבוד בשניות הסיום כדי לחתום את התוצאה, 100:108, אבל לא יותר מזה. 0:1 לגולדן סטייט.

שחקני גולדן סטייט ווריורס אנדרה איגודלה (ימין) סטפן קרי (שמאל). AP
סטפן קרי יודע גם יודע להעריך/AP

"חשבתי שהוא היה פנטסטי" אמר המאמן על השחקן השישי שלו בראיון ל-CBS אחרי משחק 1. "הוא אחד המגנים הכי חכמים שראיתי". קר מרעיף מחמאות על איגודלה כל העונה, ומעבר לרצון לשמור על שלום בית – או פשוט להישאר על הצד הטוב שלו למקרה שהווריורס יפסידו – נדמה שקר באמת מסוגל להעריך את משחק האול-אראונד של הסווינגמן שלו. ועכשיו הוא נמצא באקלים המקצועי המושלם עבורו – בקבוצה שמקדשת הקרבה אישית, מסתמכת על הגנה אגרסיבית והתקפה גדושה במסירות ותנועה. מהספסל הוא יכול לעלות ולהחזיק בכדור יותר מאשר עם שחקני החמישייה, ובמקום שחקן שפוגע בריווח המשחק כשקרי או תומפסון עם הכדור, הוא הופך להיות הפליימייקר של הגל השני מהספסל. בהגנה הוא תמיד היה סופרסטאר.

קליבלנד החבולה הגיעה למשחק החוץ הקשה ביותר שהיה לה העונה והייתה במרחק מילימטרים מניצחון, כשאימן שאמפרט השליך מהפינה תפילה שכמעט נענתה. כמעט. הפציעה המצערת של קיירי אירווינג תהפוך כל ניצחון שלהם מעכשיו לסנסציה. אם הלוחמים יישארו על המסלול וייקחו אליפות ראשונה ב-40 שנה, לאנדרה איגודלה יהיו מניות רבות בכך. וסטיב קר יינצל מלחטוף מכות.

לטוויטר של אורן לוי

מאמן גולדן סטייט סטיב קר (ימין) אנדרה איגודלה (שמאל). AP
יהיו מכות? כנראה שלא. קר ואיגודלה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully