וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאב לבנו: סיכום משחק מספר 5 בסדרה בין סן אנטוניו לקליפרס

29.4.2015 / 15:30

הסדרה האדירה נגד הקליפרס מספקת הדרן קסום לקריירה של טים דאנקן, ומשמשת עבורו פלטפורמה ראויה לחנוך את בן דמותו הצעיר קוואי לאונרד, לקראת העידן הבא של הספרס. אורן לוי על משחק 5

פורוורד סן אנטוניו ספרס טים דאנקן (ימין) פורוורד לוס אנג'לס קליפרס בלייק גריפין (שמאל). AP
מצילים את הכבוד של הסיבוב הראשון. דאנקן מול גריפין/AP

בתוך ים עגמומי של שעמום, עם לא פחות משש סדרות שנפתחו עם 0:3 חלק לאחת הקבוצות, יש סדרה אמיצה אחת שמשקמת לבדה את כבודו של הסיבוב הראשון.

במצב 2:2 בסדרה הקבוצה שניצחה את המשחק החמישי לקחה את הסדרה ב-82 אחוז מהמקרים. אלמנטרי ווטסון – הקבוצה שחסר לה ניצחון בודד משיגה אותו ביותר מארבעה מקרים מתוך כל חמישה. ה-107:111 של סן אנטוניו ספרס על הקליפרס הופך אותה לפייבוריטית מובהקת להמשיך לשלב הבא מול הטילים מיוסטון.

משחק חמש שנערך לפנות בוקר עמד בציפיות הבלתי אפשריות. אמנם גם במשחק הזה נאלצנו לשרוד את הפרסה של האק-א-דיאנדרה, אבל נדמה שפופ מבין שהטקטיקה הזו היא חרב פיפיות, והתקפת הספרס סובלת גם היא מול ההגנה המאורגנת. המטרה האמתית שלו היא להוריד את הסנטר מהפרקט ולהתקדם משם. אבל לא זה מה שנזכור מהמשחק הגדול הזה, שהוא עוד חלק מהסדרה הגדולה הזאת.

בפיגור 108:105, 48 וחצי שניות לסיום, הקליפרס הלכו על שתיים מהירות ולא על שלשה. גריפין הלך אל הקו. הדיון בנושא אף פעם לא יעמיק מספיק לתוך הדילמה, וכל מקרה טומן בחובו משתנים משלו. מצטטי המספרים שמעדיפים שלשה במצב דומה חוטאים למורכבות של הסיטואציה לא פחות ממאמנים מיושנים שחושבים שהזמן לא ייגמר לעולם, ומעדיפים שתיים מהירות. הספרס לא יאפשרו שלשה פנויה, גם במחיר של דאנק. הם כמובן גם יהיו פגיעים יותר לריבאונד התקפה כתוצאת לוואי, כפי שיקרה בהמשך המשחק. 6.9 תשע שניות לסיום, לאחר חטא קרדינלי של ריברס הבן בהגנה, חטא בגינו לא נענש, דיאנדרה ג'ורדן ספג שריקה מוצדקת להפרעה התקפית וכשנגע בקצות אצבעותיו בכדור שקיפץ מעל לטבעת, והסל שלו נשלל.

סדרות גדולות מוכרעות בגלל דברים קטנים, וכנראה שאין יותר קטן מאותה נגיעה קלה בכדור מצדו של ג'ורדן. ומשם קוואי לאונרד נזכר שהוא בעצם קוואי לאונרד.

ג'ורדן הודה: "זה היה מהלך מטופש". ג'ינובילי: "היה לנו מזל"

הג'נרל מנג'ר של קליבלנד: "אופתע מאוד אם לאב יחזור לשחק העונה"

סנטר לוס אנג'לס קליפרס דיאנדרה ג'ורדן. AP
סדרות גדולות מוכרעות בגלל דברים קטנים. ג'ורדן תופס את הראש, ובצדק/AP

ריברס, המאמן

הקלפים של דוק ריברס שמים אותו בעמדה נחותה מיריבו המוערך על הקווים, גרג פופביץ'. פופ מאמן טוב יותר מדוק, אך חייבים להודות שיש לו קבוצה שמאפשרת לו להוכיח זאת. כי אפשר להאשים את ריברס ה-GM בבעיות של ריברס המאמן. עם שלישיית כוכבים מפלצתית, הרוטציה של ריברס נעצרת בששה שחקנים סבירים ומעלה, ועוד שניים וחצי שגורמים לו להזיע על הספסל יותר מהם בדקות שהם על המגרש. לעומת הקליפרס, הספסל של פופ עמוס בכישרון וחוכמת משחק, במערכת האקולוגית המפורסמת של הספרס. נדמה שכל שחקן של האלופה מסוגל לתרום יותר מהשחקן השמיני של הקליפרס.

אוסטין ריברס, אם ניקח את הבן-של כמשל, הופיע למשחק ארבע, ותרם 16 נקודות ב-17 הדקות. התגובות ההמומות של המסקרים את המשחק, כמו גם חבריו לקבוצה, הוכיחו שמדובר בליקוי חמה שלא צפוי לחזור על עצמו. במשחק לפנות בוקר ריברס ג'וניור הספיק לחזור לממדיו הטבעיים.

דוק מצדו משחק עם החמישייה שלו יותר מאשר בעונה הרגילה, כמובן. מהבחינה הזו הוא מנצל העובדה שההפסקות במשחקי פלייאוף ארוכות יותר, אך הצניחה באחוזים של גריפין ברבע האחרון היא נורת אזהרה מהבהבת. מעבר לכך, בגזרת החמישייה שלו, דוק היה שמח אם משחק ההתקפה של בארנס היה נפיץ כמו האישיות שלו, אך את מרבית דאגותיו הוא שומר לזמן שהמחליפים עולים לפרקט.

תפקידו של דוק במשחק שש יהיה להיות עם אצבע על הדופק, לסתום כל חור לפני שהוא נפתח באמת, לזהות מתי הוא יכול לגנוב עוד חצי דקה יקרה של מנוחה לכוכבים שלו. גם במשחקים הבאים האחריות תהיה עליו להוציא מהלימונים שלו על הספסל לימונדה סבירה, גם אם לא בדיוק מרגריטה, רק שהפעם עליו להיות חד הרבה יותר מהשחקנים שלו.

עוד באותו נושא

יוסטון השלימה 1:4 על דאלאס, סן אנטוניו עלתה ל-2:3 על הקליפרס

לכתבה המלאה
מאמן לוס אנג'לס קליפרס דוק ריברס. AP
אפשר להאשים את ריברס ה-GM בבעיות של ריברס המאמן/AP

פול נגד העולם

כריס פול לוקח את משחקו לאקסטרים בסדרה הזו, כמו שהוא יעשה בכל סדרה עד שיפרוש. עשור בליגה מבלי להגיע לגמר אזורי יגרמו לרכז הכי מוערך בדורו להתנהג בצורה כזו.

פול משחק באש, ונותן דרור לקונטרול-פריק שבו. הוא יהיה הסיבה שהקליפרס הופכים את הקערה ומדיחים את האלופים, או זה שיבעט בדלי אחרון. אין אמצע. אחוז השימוש שלו ימשיך לטפס – פול ידרוש את הכדור כשהוא על המגרש, ויהיה זה שיוצר את הסל המבריק הבא, או זה שנכשל בדרך לשם. בצד השני, הוא לא ימתן בשום שלב את האגרסיביות שלו. הוא יהמר על חטיפות, ידחוף ויצבוט. הוא ישים את הלחץ על השופטים לשרוק שש פעמים לנוכח אינספור העבירות שהוא מבצע. במשחק חמש הגנרל האמוציונאלי היה במיטבו, עם 19 נקודות ו-10 אסיסטים לעומת אפס איבודים. זה פשוט לא הספיק מול האלופה המכהנת, ודמויות המפתח שלה.

שחקן לוס אנג'לס קליפרס כריס פול. AP
טוטאלי, לטוב ולרע. כריס פול/AP

קוואי לאונרד לא זקוק לכותרת פומפוזית

עם ערב קליעה קשוח של 5 מ-16 מהשדה, קוואי לאונרד הצליח לשים את טביעות אצבעותיו העצומות על הניצחון, כשהוריד ריבאונד התקפה ענק 4.1 שניות לתום המשחק, וחתם בקור רוח עם שתי קליעות עונשין.

לאונרד לא מתאים לפרופיל הטיפוסי של כוכב. אישיותו המופנמת הופכת אותו לשחקן שלא קל למתג. בראיונות עמו לא תמצאו את הסקופ הבא בין מגוון ההבעות הסטואיות שלו, או כל רמז לעובדה שמדובר באחד מ-15 השחקנים הטובים בליגה. אך אלו אותן תכונות שלא מתאימות למחלקת השיווק של הליגה שמתאימות כמו כפפה ליד של הקבוצה מטקסס.

לקוואי יש מוטת ידיים מפלצתית של 220 ס"מ. נתון קצת קשה לעיכול כשלוקחים בחשבון שהוא רק 2.01 מ' בנעליים. כפות הידיים שלו, שמזכירות כפפות בייסבול יותר מאשר אנטומיה אנושית לגיטימית, מאפשרות לו לחנוק את הכדור בהגנה. שחקן ההגנה הטרי של העונה הוכיח שהוא מסוגל להוציא מהמשוואה כמעט כל שחקן יריב בעמדות אחת עד ארבע.

בגיל 23 הוא הוביל העונה את הספרס בנקודות למשחק, והוא עושה זאת גם בסדרה עם 23.4 נקודות לערב (יחד עם דאנקן, שגם אליו נגיע), כמעט שבע נקודות יותר מאשר בעונה הרגילה. עם טוני פארקר שסוחב פציעה, ומאנו ג'ינובילי שלא תמיד מוצא את הקצב שלו בסדרה, הנטל ההתקפי של לאונרד גדל, והוא זורק כמעט שתי זריקות יותר ל-36 דקות בחמשת המשחקים בסדרה.

כשהמצלמות כבר קולטות ב-HD ניצנים של שערות שיבה על הפדחות של זקני השבט, אולי הגיעה השעה להעביר את השרביט לילד עם הצמות. כמובן שטקס העברת הלפיד הוא לא באמת טקס, כי אם תהליך הבשלה איטי שעשוי לקחת מספר שנים. מדובר יותר על תמורה בדעת הקהל והמדיה, ובמקרה של לאונרד, כמו ברוב המקרים, היא מגיעה באיחור בלתי-נמנע.

שחקני סן אנטוניו ספרס טים דאנקן (ימין) קוואי לאונרד (שמאל). GettyImages
לא נראה בתמונה: שרביט ההנהגה/GettyImages

גם טים דאנקן לא זקוק לכותרת פומפוזית

שועל הקרבות הוותיק נותן סדרה מהאגדות. קשה להאמין למה שדאנקן מסוגל לעשות בגיל 39, והמשחק האחרון לא היה שונה מקודמיו. 21 נקודות, 11 ריבאונדים, ארבע אסיסטים ושלוש חטיפות. בחמשת המשחקים בפוסט-סיזן, דאנקן קולע 9.5 נקודות יותר למשחק מהעונה הרגילה. קשה לי להאמין שיש מה לחדש בנוגע לסופרסטאר האגדי. הוא מספק לאוהדיו הדרן הקסום של הקריירה שלו, שהלוואי שיימשך לפחות עוד עונה או שתיים.

אין מתאים ממנו לחנוך את לאונרד, להכשירו לעידן הבא, שתמיד מקדים להגיע. על אף שלאונרד היה רק בן שש כשדאנקן נכנס לליגה, נדמה שהשניים נוצקו מאותה שבלונה – נזירים סגפנים שהם במקרה טובים מדי בכדורסל בשביל להתעסק בכל דבר אחר. מעבר לגאונות המקצועית של השניים, השקט שהם מקרינים הוא הדבק של הקבוצה על המגרש. הם משרים ביטחון על יתר הקבוצה בנוכחות שלהם על המגרש.

מעבר להשפעה של ארבע הדמויות הראשיות האלו, ישנם אינסוף משתנים שיעזרו להכריע את גורל הסדרה. במשחק מספר שש ביום שישי, 4:30 לפנות בוקר על פי שעון ישראל. האלופה תקבל הזדמנות לגמור את הסדרה האפית הזו בביתה. אם תיכשל הסדרה רק תהפוך ליותר אפית, עם משחק שביעי בעיר המלאכים.

לטוויטר של אורן לוי

גרג פופוביץ' מניח את ראשו על הכתף של אטורה מסינה, סן אנטוניו ספרס. AP
עוד כמה דפיקות לב נשארו להם למותחן הזה? פופוביץ' שם ראש על מסינה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully