וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק על כל הקופה: ההסתבכות הכלכלית של הפועל תל אביב

הגירעון העצום שהתגלה אחרי הנאום של רמון, סימני השאלה מתקופת טביב, העונש התקדימי מאופ"א וההימורים הכושלים. כיצד הפכה הקופה המלאה של הפועל תל אביב לחריגה מאזנית של כ-60 מיליון שקלים תוך שלוש שנים? הבלוג של עמית גולדשטיין עם כל הפרטים

צילום: יותם רונן, עריכה: מתן חדד

בווידאו: הנאום של חיים רמון

בשבוע שעבר הודיעה אופ"א להפועל כי היא קונסת אותה ב-200 אלף יורו. פשרה, אך כזו שגבתה כמעט שליש מההכנסות שהתקבלו בעסקת גילי ורמוט

רק לפני כמה שבועות התיישב חיים רמון, אז האיש החזק בהפועל תל אביב, ובנאום חוצב להבות סיפר במסיבת עיתונאים ארוכה כיצד בתקופתו בראש המערכת התנהל המועדון למופת. אלא שאחרי שרמון העביר את זכויות הניהול לעמותת האוהדים, שם שפשפו את עיניהם בתדהמה כאשר גילו כי על פי רישומי אופ"א המועדון נמצא בגירעון של לא פחות מ-12 מיליון יורו על עונות 2011/12 עד 2013/14.

עקב כך, היו"ר בארי בן זאב לא יכול היה להרשות לעצמו להתמהמה. הוא ידע כי אם לא יגיע לפשרה עם ההתאחדות האירופית, הפועל תל אביב תורחק לחמש שנים מכל המפעלים באירופה. בשבוע שעבר הודיעה אופ"א להפועל כי היא קונסת אותה ב-200 אלף יורו. פשרה, אך כזו שגבתה כמעט שליש מההכנסות שהתקבלו בעסקת גילי ורמוט.

שלוש שנים וגירעון של 60 מיליון שקלים - איך זה קרה, על מה ולמה? הנה כל השתלשלות האירועים שהביאה את אופ"א לקבוע כי הפועל תל אביב עברה על חוקי הפייר פליי ולהשית עליה עונש תקדימי ביחס למועדון בישראל.

קרב תחתית: הפועל תל אביב מארחת את מ.ס. אשדוד (19:20, ספורט1 ו-HD)

הפועל תל אביב מתחת לקו האדום? עטר נגד מכבי תל אביב בבלומפילד? כל התסריטים

חשיפת וואלה ספורט: בוריס קליימן עבר לבית"ר ירושלים ללא תמורה

בעקבות החשיפה: האם קליימן ישוב בקיץ להפועל תל אביב ללא תמורה?

חיים סילבס מועמד לאמן את הפועל תל אביב בעונה הבאה

חיים רמון בעלים הפועל תל אביב. קובי אליהו
הוא דיבר על ניהול מופתי, העמותה גילתה צרה בסך 12 מיליון יורו. חיים רמון/קובי אליהו
בהפועל תל אביב מתקשים להבין גם היום כיצד טביב דאג להעביר את קופת המועדון ללא חובות לידי חיים רמון, מבלי ששם אפילו שקל מכיסו

עוד לפני שניכנס לעובי הקורה בנוגע למקרה הנ"ל, חשוב לציין שאופ"א עוקבת אחרי ההכנסות של הפועל תל אביב בשלוש השנים האחרונות והיא יכולה להעניש כל מועדון העובר על חוקי הפייר פליי רק על תקופת זמן שכזו. החוקים הללו מדברים על הוצאות כספים ועל תקציב המתגלה כגבוה בכמה מידות מהכנסות הקבוצה. כלומר, כבר בשנתיים האחרונות אופ"א התריעה בפני הפועל שהיא תיענש, אך לא יכלה לעשות זאת עד העונה מכיוון שלפני ארבע שנים הפועל רשמה הכנסות שיא מהשתתפות בליגת האלופות.

כשאנשים בהפועל תל אביב טענו לאורך שנים שאלי טביב לא שם ולו שקל אחד במועדון, הם ידעו בדיוק על מה הם מדברים. לפני כארבע שנים, כשאוהדי הפועל חגגו את המספרת של ערן זהבי בצרפת לרשת ליון, הבעלים אלי טביב ומוני הראל חגגו עם הכנסות שלא ראו מעולם מהכדורגל. בקופת המועדון היה מאזן חיובי של למעלה מ-20 מיליון שקלים. כסף שלא חלמו עליו. הסכסוך בין שני האנשים, שנבע בעיקר מענייני אגו, הביא לפירוק החבילה ולכך שטביב יצא עם ידו על עליונה ונשאר הבעלים הבלעדי.

הקופה, כפי שצוין, הייתה מלאה אז וטביב לא היה צריך להכניס שקל נוסף למועדון. אפילו הערבויות שהניח בבקרת התקציבים היו חלק מאותן הכנסות שעברו לצורת שטרי הון. בשורה התחתונה, בעונת 2011/12 לא נכנס כסף למועדון מאף גורם, מלבד מכירות השחקנים שהעשירו את הקופה האדומה. קניית עומר דמארי וטל בן חיים, ועוד החתמת שחקנים נוספים, הביאו את תקציב הפועל תל אביב לאיזור ה-60 מיליון שקלים, כשההכנסות לא מכסות את ההוצאות. בסוף העונה, הקופה העשירה של הפועל הפכה לגירעון של שישה מיליון שקלים על פי אופ"א.

בהפועל תל אביב מתקשים להבין גם היום כיצד טביב דאג להעביר את קופת המועדון ללא חובות לידי חיים רמון, מבלי ששם אפילו שקל מכיסו. כל זאת לפי ממצאי אופ"א, שם בודקים מדי שנה את המאזן הכולל של המועדונים שמבקשים להירשם למפעלים האירופים.

אלי טביב הבעלים של הפועל תל אביב עם שחקני הקבוצה. ברני ארדוב
הקופה הייתה מלאה, הוא לא נדרש להשקיע. אלי טביב/ברני ארדוב
אופ"א מתירה גירעון של חמישה מיליון יורו במשך תקופה של שלוש שנים? המועדון האדום "הצליח" לעבור את הרף בלא פחות משבעה מיליון יורו ולהגיע לגירעון מאזני של 12 מיליון

בקיץ 2012, כאמור, רמון קיבל את הקבוצה ללא חובות קיימים, אך עם לא מעט התחייבויות מכבידות לעונה שלאחר מכן. הוא הצליח למכור את נוסא איגייבור ואיזן מעט את קופת המועדון, אך ההחתמות של ורמוט, אלמוג כהן ועוד מספר שחקנים בינואר הכניסה את הפועל תל אביב לגירעון נוסף. באותה עונה החלה הפועל תל אביב לרשום חלק מהתרומות של אנשי העסקים כהלוואות כספים. לא בצורה ישירה מהבנק, אלא מחברי דירקטוריון שכל תרומה שלהם למועדון נרשמה כהלוואת בעלים. כדי להבין את העונש שאופ"א הטילה על האדומים, חשוב לציין כי הלוואות מהסוג הזה לא נרשמות כהכנסות למועדון, ולכן בעיני אופ"א הפועל תל אביב שוב נכשלה. היא סיימה עונה נוספת כאשר ההוצאות הרבה יותר גבוהות מהכנסות, זאת למרות שמבחינת בקרת התקציבים בישראל סיים המועדון בגירעון מינימלי.

בתחילת 2013/14 שוב הימרו באדום, והפעם על הליגה האירופית. החתמת שחקנים בחוזים גבוהים כמו דני עמוס, איתי שכטר ואחרים (ללא מכירת שחקנים מנגד) והפועל תל אביב כבר החלה את העונה במינוס רציני. בעקבות ההדחה המוקדמת מאירופה נקלע המועדון לגירעון מיידי של שמונה מיליון שקלים, מה שהביא את הפועל לבעיות תקציביות קשות מכל הבחינות. כניסיון למזער את הנזקים, רמון מכר אז את זכויות הפרסום לשלטים בבלומפילד לשנים הבאות לאריאל שיימן, תמורת כסף מיידי. מהלך דומה ביצע עם משרד הכרטיסים "לאן" בנוגע לכרטיסים למשחקי הקבוצה. גם הכנסות אלה לא ממש שיפרו את המאזן הכולל, והפועל תל אביב המשיכה לקבל התראות מאופ"א.

עד סיום העונה לקחה הפועל תל אביב הלוואה מהבנק בסך 9 מיליון שקלים והכניסה כסף נוסף שנרשם שוב כהלוואות בעלים. אופ"א מתירה גירעון של חמישה מיליון יורו במשך תקופה של שלוש שנים? המועדון האדום "הצליח" לעבור את הרף בלא פחות משבעה מיליון יורו ולהגיע לגירעון מאזני של 12 מיליון. חשוב לציין, לא מדובר בבור תקציבי של כ-60 מיליון שקלים, אלא בחריגה בסכום זה במאזן הכולל של המועדון.

דני עמוס שוער הפועל תל אביב מאוכזב. ברני ארדוב
ההימור על הליגה האירופית ועל שחקנים עם חוזים גבוהים רק סיבך את המצב. דני עמוס/ברני ארדוב
הלקח מהמקרה הזה הוא לא נחלתה של הפועל תל אביב בלבד, אלא צריך לשמש נורת אזהרה לכל קבוצה ללא בעלים אמיד שדואג להכנסות בכל עונה

הלקח מהמקרה הזה הוא לא נחלתה של הפועל תל אביב בלבד, אלא צריך לשמש נורת אזהרה לכל קבוצה ללא בעלים אמיד שדואג להכנסות בכל עונה. אם הפועל תל אביב תרצה להירשם בעונה הבאה למפעלים האירופים, היא תצטרך להציג מאזן נטול חריגות. המשמעות המיידית היא כי בעונה הבאה לא יהיו עוד הלוואות בעלים במועדון. אנשי עסקים שירצו להזרים כסף לקבוצה, יצטרכו לרשום זאת כתרומה בלבד. בנוסף, הלוואות הבעלים שכבר קיימות בחשבון המועדון בהתאחדות, יומרו לשטרי הון (אותם ניתן לפדות רק כשהמועדון נמצא ביתרה) ורק כך הפועל תל אביב תוכל למחוק את חלקן.

כרגע לא ברור מה יהיה גובה התקציב של הפועל תל אביב לעונה הבאה. האופטימיים, שמסתמכים על הבטחות של אנשי עסקים שיתרמו למועדון, מדברים על תקציב של כ-30 מיליון שקלים, בעוד אלה שמדברים על תכנית הבראה מתקשים להאמין שתקציב האדומים יעבור את רף ה-20 מיליון בעונה הבאה. דבר אחד בטוח, אם הפועל תל אביב תצליח להירשם למפעלים האירופים בעונה הבאה, אז היא ככל הנראה הצליחה עם ההימור על הקוסם. לא, לא זה שהגיע בקיץ, אלא בארי בן זאב.

יו"ר הפועל תל אביב, בארי בן זאב. קובי אליהו
הקוסם האמיתי? בארי בן זאב/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully