וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיר של לפני מלחמה: שיר צדק מסוגל לפרוח גם מחוץ לקרית שמונה?

16.2.2015 / 9:00

הרהורי הפרישה, הקשר המיוחד עם איזי שרצקי וההתאוששות המנטאלית מהצמד העצמי בטדי לקראת משחק העונה. שיר צדק מיצב עצמו כאחד הבלמים הבכירים בישראל, ומכבי חיפה ומכבי תל אביב מוכנות להיאבק על שירותיו כשיסיים חוזה בקיץ. האם יוכל להצליח גם מחוץ לחממה של קרית שמונה?

one

בווידאו: השער היחיד של שיר צדק העונה, ב-0:3 של עירוני קרית שמונה על מכבי פתח תקוה

למרבית השחקנים יש את הרגע הזה. המשחק שבעקבותיו הכול השתנה לטובה, זה שהפך קריירה מדשדשת לסיפור הצלחה. במרבית המקרים, מדובר במשחק גדול במעמד מכריע או מול יריבה מושבעת. לא במקרה של שיר צדק. עבור בלם עירוני קרית שמונה, המשחק הזה היה בהופעת הבכורה בבוגרים, בבמה הזניחה של שלב הבתים בגביע הטוטו. צדק, שהגיע לקרית שמונה בגיל נוער, עבר עונת בכורה מטלטלת במיוחד בבוגרים. עונת 2008/09 שלו כללה טרטורים בצבא, מחשבות על פרישה וירידה לליגה הלאומית. ועדיין, כמו כל המועדון, נראה שדווקא תחילת העונה הטראומטית הזו סללה את הדרך להצלחה מטאורית.

אז, בשלב הבתים של גביע הטוטו, הגיעה קרית שמונה לאצטדיון דוחא ופגשה את בני סכנין, כשהמאמן דאז מישל דיין החליט לתת הזדמנות לצדק הצעיר. כבר באותו משחק, מספרים במועדון, איזי שרצקי התאהב. הבעלים ראה את הילד הצעיר, שלא נחשב עד אז ככוכב או בעל פוטנציאל, והבין שיש לו בידיים יהלום שצריך ללטש. הבעלים, ששימש בעבר כיו"ר מחלקת הנוער של מכבי תל אביב וידוע בחיבתו לשחקנים אלמוניים וצעירים, החל לעקוב מקרוב אחר צדק וסימן אותו כאחד הפייבוריטים שלו.

הבלם, מצדו, המשיך להשקיע והציג התקדמת עקבית, עד שהפך לאחד הבלמים היציבים בליגת העל. כזה שמסתמן כמלפפון החם של הקיץ הקרוב, בעיקר בגזרת הקבוצות הגדולות. "שיר אף פעם לא נחשב לכוכב", קובע אחד משחקני קרית שמונה שמכיר את השחקן שנים ארוכות. "הוא לא היה השחקן הכי טוב בנוער והיו כאלה שסומנו לפניו, אבל עם רמת ההשקעה שלו ועם חוכמת המשחק שלו אין פלא שהפך להיות אחד הבלמים המובילים בכדורגל הישראלי". ומה הלאה? האם הוא מסוגל להצליח גם מחוץ לקרית שמונה?

משחק עונה: מכבי תל אביב מול עירוני קרית שמונה (20:55, ערוץ 1)

משחק הגביע בין הקבוצות נדחה ל-25 בפברואר

מכבי חיפה תנסה לסכם עם שיר צדק עוד העונה

שחקני עירוני קרית שמונה שיר צדק, שלומי אבסידריס, אדריאן רוצ'ט חוגגים עם גביע הטוטו. ברני ארדוב
היו בנוער שחקנים שסומנו הרבה לפניו, אבל הוא הגיע רחוק יותר. שיר צדק, מימין, בהנפת גביע הטוטו 2011 עם שלומי אביסדריס ואדריאן רוצ'ט/ברני ארדוב
עומר פרץ: "הוא עלה לקבוצה הבוגרת באותה עונה ואני זוכר שהיה ביישן וחייכן, אבל מעל הכול שהוא אהב לעבוד. ראית ילד שעולה מהנוער ומתאמן בקצב של בוגרים ולא מחשבן לוותיקים"

את הקריירה שלו החל צדק בבית שאן, עיר הולדתו. אלא שכבר בגיל נערים הבין השחקן שאם הוא רוצה להתפתח מעבר לרמת חובבנות, הוא צריך לחפש את מקומו באחד מהמועדונים הגדולים. בתום חיפושים, צדק נחת במחלקת הנוער של מכבי נתניה ובילה את זמנו בפנימייה בעיר מהשרון. אחרי יותר מעונה בה לא הצליח להטביע את חותמו, צדק קיבל טלפון מחבר ילדות, תומר סוויסה שמו. החלוץ ששיחק במחלקת הנוער של המועדון מהצפון, הציע לצדק להגיע לקרית שמונה. הבלם התלהב להיות עם סוויסה שנחשב לאחד מחבריו הקרובים, הסכים להצעה ונחת בצפון, שם מהרגע הראשון החיבור היה טבעי.

אלא שכמו שצדק למד לא פעם בקריירה שלו, אחרי ימים טובים באים לפעמים ימים רעים. וכך, אחרי החיבור המוצלח למועדון, הגיע הגיוס לצבא ואיתו בעיות גדולות. צדק לא זכה לתקן של ספורטאי מצטיין וגויס לגדוד של חיל האוויר, שם נתקל פעם אחר פעם בקשיים שהערימו מפקדיו ורשויות הצבא. השחקן נכח בדרך כלל רק באימון אחד או שניים בשבוע, וכדי לעשות זאת הוא נאלץ להגיע בטרמפים ובדרכים עקלקלות למגרש בקרית שמונה, מה שהביא אותו כבר סחוט וחסר אנרגיות לאימונים עצמם.

באותם ימים, כך מספרים בסביבת השחקן, על צדק עברו מדי פעם גם מחשבות פרישה, אך אלה ירדו מהפרק מהר מאוד. צדק הבהיר לכולם שהוא ממשיך להאמין בעצמו. באחד המקרים בהם היה על סף שבירה, הגיעו משפחתו ובת זוגו (שבהמשך הפכה לאשתו) אל הבסיס בו שירת. "כשאני רואה את המקום בו אתה נמצא והדרך שאתה צריך לעבור כדי להגיע לאימונים, זה גורם לי להעריך אותך אפילו יותר", אמרה בת הזוג. המשפט הזה שכנע את צדק להמשיך להילחם על הקריירה, במטרה להפוך אותה למוצלחת מכפי שמישהו יכול היה לחזות.

ואכן, צדק נלחם בשיניים ובכל אימון הותיר רושם עז, בעיקר על השחקנים המנוסים. "הוא עלה לקבוצה הבוגרת באותה עונה ואני זוכר שהיה ביישן וחייכן, אבל מעל הכול שהוא אהב לעבוד", נזכר עומר פרץ, אז שחקנה של קרית שמונה וכיום במכבי נתניה. "ראית ילד שעולה מהנוער ומתאמן בקצב של בוגרים ולא מחשבן לוותיקים. היינו אז במאבקי ירידה וקשה לזרוק למים שחקן חסר ניסיון שעלה מהנוער, אבל ראו שיש לו פוטנציאל".

תומר סוויסה הפועל באר שבע מול שיר צדק עירוני קרית שמונה. קובי אליהו
הטלפון מהחבר שכנע אותו להגיע לקרית שמונה. שיר צדק שומר על תומר סוויסה לפני שנתיים/קובי אליהו
"יש הרבה שחקנים שאיזי מסמן כשחקנים שלו, אוהב אותם והולך איתם בכל מצב", מסביר אחד הוותיקים בקרית שמונה, "ושיר היה סוג של שחקן כזה. איזי אהב אותו, והסתבר שהוא ידע למה"

הפוטנציאל הזה הגיע לכדי מימוש בעונה הבאה. ברכבת ההרים שמאפיינת את הקריירה של שיר צדק, העונה הזו סימנה את הדרך למעלה והגיעה בדרך שמעידה יותר מכל על אופיו של הבלם – שחקן שלא נשבר ואפילו מפיק תועלת מהדברים הרעים. הבעלים שרצקי, שכאמור סימן את הבלם, הבהיר למאמן החדש רן בן שמעון שצדק הוא השחקן שאפשר לטפח דווקא בליגת המשנה, אלא שהמאמן עצמו חשב אחרת. הוא רצה לזעזע את הבלם, שלטעמו היה רך מדי בתחילת הדרך. בן שמעון הבהיר לצדק שמבחינתו, במצב הנוכחי אין לו מה לחפש בקבוצה מקצוענית. צדק לקח את הדברים לתשומת לבו וכבר באימונים הבאים העמיד את בן שמעון על טעותו והרוויח את המקום בהרכב. "יש הרבה שחקנים שאיזי מסמן כשחקנים שלו, אוהב אותם והולך איתם בכל מצב", מסביר אחד הוותיקים בקרית שמונה, "ושיר היה סוג של שחקן כזה. איזי אהב אותו, והסתבר שהוא ידע למה".

צדק הצדיק את האמון מצד הבעלים ורשם עונה מצוינת בליגת המשנה, כאחד הגורמים המשמעותיים בהעפלה לליגת העל. בעונה הבאה כבר זכה באליפות, כאיש המרכזי בשלישייה שכללה אותו, את סלאח חסארמה הוותיק ואת איתן טיבי. בסיום אותה עונה הפך צדק לבלם הבכיר של הקבוצה ולאחד השחקנים החשובים במועדון. אחרי ההצלחה וביסוס מעמדו, לכולם היה ברור שצדק יעשה את קפיצת המדרגה ויעבור למועדון גדול יותר. בעונה שעברה הוא אכן כמעט עזב את הקן, אך לא למועדון גדול יותר, בטח שלא בימים אלו.

רגע לפני פתיחת האימונים בעונה שעברה, קיבל צדק טלפון משרצקי שהודיע לו: "החלטתי שאתה הקפטן החדש של הקבוצה". צדק, ששיחק עם אדריאן רוצ'ט שנים רבות, קיבל בהפתעה מסוימת את הבשורה, אך לקח על עצמו את התפקיד מהרגע הראשון והחל להוסיף לנוכחות על המגרש גם אחריות גדולה. לא עברו כמה חודשים, ודווקא בשיא הקריירה ואחרי שכבר זומן לנבחרת ישראל, הבלם נפצע במשחק מול מכבי תל אביב בחודש ספטמבר וקרע את רצועות הקרסול. רכבת הרים, כבר אמרנו?

מאמן עירוני קרית שמונה ברק בכר לצד הבעלים איזי שרצקי, הקפטן שיר צדק. שלומי גבאי
נדלק על הבלם מבית שאן מהרגע הראשון. איזי שרצקי, במרכז, לצד שיר צדק והמאמן ברק בכר/שלומי גבאי
מישל דיין: "מבחינת פרמטר של מנהיגות, הוא נולד להוביל ולהנהיג, וזה מתבטא בצורת המשחק של קרית שמונה. יש בו מנהיגות ואסרטיביות. הוא אחד כזה ששחקנים אחרים מתחברים אליו"

בעוד שחלק מהרופאים אמרו שצדק יחזור תוך חצי שנה, הבלם עשה שיקום מהיר ובינואר כבר היה כשיר לשחק. אולם, מעמדו היה שונה. צדק, שהתרגל למעמד הבכיר, הבין שההצטרפות של מתן אוחיון וההתייצבות של הקבוצה ידירו אותו מההרכב וביקש לדעת האם הוא מתוכנן לחזור להיות שחקן מוביל. כשהבין מהמאמן ברק בכר שהוא לא יכול לקבל הבטחה כזו, צדק ביקש לעזוב. זה לא היה פשוט. שרצקי הבהיר שהוא מוכן להשאיל אותו בלבד, וגם זה לא לקבוצות מהחלק העליון של הטבלה. לצדק נותרה אופציה אחת: נועלת הטבלה בני יהודה.

חבריו של צדק ניסו לשכנע אותו שמעבר לקבוצה מהמקום האחרון אינה צעד חכם, אבל הבלם הבהיר שהוא מאמין שיוכל להצליח בכל מקום, ובלבד שישחק באופן קבוע. שרצקי כבר נתן הסכמה עקרונית וצדק היה עם רגל וחצי בשכונת התקווה, אלא שרגע לפני שחלון ההעברות נסגר קרית שמונה פגשה את מכבי פתח תקוה, שמטה יתרון של שני שערים מוקדמים ועוד יתרון בדקה ה-90 וסיימה ב-3:3 מתסכל. התוצאה, ובעיקר הדרך, הכעיסו את הבעלים, שהבהיר שמבחינתו צדק לא רשאי לעזוב. "בדיעבד, זו כנראה הייתה החלטה ענקית בשביל שיר", קובע אחד השחקנים הצעירים בקבוצה. "מי יודע מה היה קורה אם הוא היה עובר לבני יהודה. בסופו של דבר, הוא נשאר ונתן דוגמה לכולם איך ממשיכים ונלחמים גם כשלא הולך ואתה נמצא על הספסל. שיר הוא בעצם המראה של קרית שמונה. הוא הוכחה לכך שגם אם אתה לא כוכב נוצץ, עם עבודה נכונה וקשה אתה יכול להפוך לאחד מהשחקנים הטובים בישראל".

"היתרון הכי גדול שלו זה האופי", קובע חד משמעית מישל דיין, האיש שהעלה את צדק לבוגרים. "מבחינת פרמטר של מנהיגות, הוא נולד להוביל ולהנהיג, וזה מתבטא בצורת המשחק של קרית שמונה. יש בו מנהיגות ואסרטיביות. הוא אחד כזה ששחקנים אחרים מתחברים אליו". ואכן, האופי של צדק הוא הנדבך החשוב ביותר ביכולת שלו להפוך לבלם הישראלי המוביל בשנים הקרובות. כך התברר גם אחרי צמד השערים העצמיים מול בית"ר ירושלים. השחקן שירד לחדר ההלבשה הבהיר מיידית שהראש שלו מורם, וכמעט כל שיחה הסתיימה בסופו של דבר בכך שצדק הפך להיות זה שמנחם את האדם שביקש לעודד אותו. "כל מי שדיבר עם שיר אחרי אותו משחק הבין את העוצמות שיש לו", מסביר שחקן בקבוצה. "מהרגע הראשון הוא אמר: 'אל תדאגו, הראש שלי לא למטה, אפילו לא לשנייה'. כבר באימון לאחר מכן ראית שזה מאחוריו. אין יותר מדי שחקנים שהיו מתאוששים מזה במהירות, ושיר נראה כבר במשחק נגד הפועל פתח תקוה מאוד בטוח בעצמו".

שיר צדק שחקן עירוני קרית שמונה מאוכזב (מימין). ברני ארדוב
הרים את הראש מהר מאוד אחרי השערים העצמיים בטדי. שיר צדק/ברני ארדוב
עו"ד יוסי גאייר: "הוא לא יעשה מהלך מכוון כדי למנוע מאיזי דמי השבחה, אלא להיפך. בשלב זה הכול פתוח ואני מעריך ששיר יעשה כל צעד בתיאום עם איזי"

כעת, כשלדעת רבים הוא בפיק של הקריירה ולקראת סיום חוזה בקיץ, צדק עומד בפני צומת דרכים חשוב מאוד. השחקן מבוקש במכבי חיפה, כשגם מכבי תל אביב לוטשת עיניים ומסמנת אותו כמועמד במקרה שאחד הבלמים שלה יעזוב. במקביל, שרצקי רוצה לראות את צדק תוקע יתד בקרית שמונה וחותם על חוזה חדש, אם כי בשלב זה אין משא ומתן רשמי. "אני חושב שקרית שמונה זה מועדון גדול ורואים את זה בחמש שנים האחרונות", מעיד דיין. "מצד שני, שיר מסיים חוזה ורוצים אותו מאוד במכבי חיפה, שזה מועדון ענק. רק צריך לזכור שלא כל מה שמצליח במועדון כמו קרית שמונה יכול להצליח בחיפה. אני בטוח שמבחינת היכולות הוא יכול להצליח במכבי חיפה. אני מדרג אותו בין שלושת הבלמים הטובים בארץ ומה שיעזור לו להתגבר על המכשול של מעבר למועדון גדול זה היותו 'לידר'".

צדק יצטרך לקבל החלטה בקרוב, אבל לכולם ברור שגם אם יישאר בקרית שמונה ידרוש שכר לפחות כפול ממה שהוא מרוויח כעת, במטרה לשדרג את עתידו המקצועי והכלכלי. "שיר לא ימהר לעזוב את קרית שמונה", טוענים מקורבים למועדון. "יש לו פה את כל מה שהוא צריך. קודם כל הוא יישב עם איזי, אבל אם תגיע הצעה מפתה מקבוצה גדולה אחרת, ייתכן שיעזוב".

המכשול במעבר של צדק עלול להגיע בעיקר מבחינת דמי ההשבחה. השחקן שגדל ופרץ בקרית שמונה אמנם יהיה חופשי בקיץ, אך מעבר שלו לקבוצה ישראלית אחרת יגרור דמי השבחה שמוערכים לפי גורמים בהתאחדות בכשני מיליון שקלים. לפיכך, אחת האופציות של השחקן היא לצאת לאירופה, שם אין צורך לשלם עבורו דמי השבחה. בחודשים הקרובים התמונה תתבהר: צדק ימצא את התחנה הבאה שלו בקריירה, או יישאר במועדון בו הכול התחיל. "מערכת היחסים בין שיר לאיזי היא מצוינת", מציין נציגו של השחקן, עו"ד יוסי גאייר. "הוא לא יעשה מהלך מכוון כדי למנוע מאיזי דמי השבחה, אלא להיפך. בשלב זה הכול פתוח ואני מעריך ששיר יעשה כל צעד בתיאום עם איזי. שני הצדדים עשו רק טוב אחד לשני במהלך השנים".

למרות המעידה בטדי, מאז החזרה מפציעה צדק רק משתפר ומוצג שוב כבורג מרכזי בהצלחת קרית שמונה. עם גביע היסטורי בכיס, התמודדות על האליפות ומחשבות על העתיד, צדק מגיע לאצטדיון בלומפילד כדי לספק עוד הצהרת כוונות בקריירה המתהווה. הוא רוצה להוכיח שגם מול ערן זהבי וגילי ורמוט, כוכבי נבחרת ישראל, הוא יכול להתמודד בהצלחה, וכך אולי לאותת לאלי גוטמן שמקומו בסגל הלאומי. "שיר מאוד חכם וקורא מהלכים קדימה", מדגיש עומר פרץ. "הוא עושה סגירות ורואה שטחים מסוכנים כמה מהלכים לפני. נכון, אין לו מהירות, אבל המחשבה שלו מהירה וכך הוא מחפה על זה. עם הכדור, הוא אחד השחקנים הטובים שראיתי, יש לו רגל שמאל מדהימה. היום בלם זה כבר לא רק אגרסיביות, ולשיר יש כמעט את כל התכונות האפשריות. אחרי טל בן חיים ואיתן טיבי, הוא הבלם הישראלי הטוב ביותר".

שיר צדק שחקן עירוני קרית שמונה. אדריאן הרבשטיין
הדיח את מכבי חיפה מהגביע, יעבור אליה בעונה הבאה? שיר צדק/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully