וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונטרה באס: מדור נבחרי השבוע עם כובש הרביעייה באס דוסט

16.2.2015 / 6:40

בגרמניה כינו אותו "טעות יקרה" והמאמן הקינג לא ממש האמין בו, אבל באס דוסט הופיע בגדול ל-2015 ומפציץ ללא הפסקה בוולפסבורג. מדור נבחרי השבוע עם המאמן המצליח בבונדסליגה, הגיבור שהפך לנבל והבלם שהתחפש לשוער

באס דוסט שחקן וולפסבורג חוגג. GettyImages
בדרכם של ואן ניסטלרוי והונטלאר? באס דוסט/GettyImages

שחקן השבוע

באס דוסט - וולפסבורג

כאשר פליקס מגאת ביקש לרכוש את באס דוסט מהירנביין ב-7 מיליון ליש"ט בקיץ 2012, הוא הציג אותו כיורש של אדין דז'קו. מאז, ובמשך שנתיים וחצי, החלוץ ההולנדי הוגדר בגרמניה בעיקר כ"טעות יקרה". הוא אמנם כבש בשני משחקיו הראשונים במדי וולפסבורג, אבל את השער הבא שלו הבקיע כאשר מגאת כבר היה בבית. בלי המאמן שהביא אותו, עם פציעות חוזרות ובעיות התאקלמות קשות, נראה היה שדוסט יחזור להולנד עם חותמת של "פלופ" על גבו. עוד הוכחה לכך שלא כל חלוץ שמפציץ בליגה ההולנדית (מלך השערים עם 32 כיבושים ב-2011/12) מסוגל לעשות זאת בליגות הטובות באמת.

דיטר הקינג בכלל העדיף את איביצה אוליץ' על פניו וגם ניקלאס בנדטנר הגיע כדי להוות גיבוי. דוסט בן ה-25 החל להידחק החוצה, וגם האוהדים לא האמינו שהחלוץ הגמלוני יכול לעשות משהו משמעותי בבונדסליגה. כבר היו דיבורים על מעבר לפיינורד, אלא שאז הגיעה נקודת המפנה. דוסט כבש כמחליף נגד האנובר, הרוויח את המקום בהרכב והחזיר עם שער מול קלן. לפגרת החורף יצא כבר כחלוץ המוביל של סגנית מוליכת הבונדסליגה. גם המאמן הקינג, שלא האמין בו עד אז, הבין שטעה והסביר: "צריך לזכור שבאס היה פצוע במשך שבעה חודשים. נתנו לאוליץ' ללכת להמבורג וזה הבהיר לבאס שאנחנו סומכים עליו. עכשיו זה משתלם לנו".

ועוד איך משתלם. "הטעות היקרה" של וולפסבורג הופיעה בגדולתה עם צמד ב-1:4 המשכנע על באיירן מינכן, הוסיפה שער ובישול נגד הופנהיים וסיפקה הצגה אדירה בלברקוזן. דוסט איים על השער ארבע פעמים, ובכולן מצא את הרשת. ככה זה כשמסביבך משחקים טאלנטים כמו קווין דה ברוין, ריקי רודריגס, וייריניה ואנדרה שורלה. הכול קל יותר. זה התחיל עם נגיחה נהדרת, נמשך עם שער בעקב ועוד סיומת קלה מקרוב, ונחתם בתוספת הזמן עם שער מהאוויר שקבע 4:5 מטורף של וולפסבורג בביי ארינה. הרביעייה הזו של דוסט, הראשונה של שחקן במדי וולפסבורג מאז מרטין פטרוב ב-2004, הביאה לכך שבחודש וחצי ב-2015 הוא כבר כבש יותר מבכל השנה שעברה.

לדוסט כבר הייתה חמישייה בליגה ההולנדית ב-2011, אבל הוא הסביר: "עשיתי את זה מול אקסלסיור שהייתה במקום ה-16. הפעם זה מול לברקוזן מהמקום השישי, ועוד בליגה הגרמנית. זה שונה לגמרי. אני צריך לצבוט את עצמי כדי להאמין שזה באמת קרה". בנוסף, הוא מציג ממוצע של שער לכל 71 דקות (תשעה שערים ב-639 דקות) - הכי טוב בבונדסליגה. גם הרכש הטרי שורלה התלהב: "באס דוסט היה פנומנלי. אם חלוץ - או כל שחקן אחר למען האמת - מבקיע רביעייה, זה בלתי ייאמן. זה לא משהו שרואים אפילו כל שנה". רוד ואן ניסטלרוי וקלאס יאן הונטלאר השתמשו בהירנביין כמקפצה לקריירה נפלאה כמפציצים בכירים באירופה. עכשיו תורו של דוסט?

ויקטור סקריפניק מאמן ורדר ברמן (במרכז) עם עוזרו טורסטן פרינגס. GettyImages
החזה נפוח מגאווה, אבל בלי להרים את האף. ויקטור סקריפניק, במרכז, עם טורסן פרינגס/GettyImages

מאמן השבוע

ויקטור סקריפניק - ורדר ברמן

ב-24 באוקטובר גם לאוהדי ורדר ברמן כבר נמאס. השחקנים שלהם ישבו מדוכאים על כר הדשא באצטדיון וזר אחרי ההפסד הביתי 1:0 לקלן, והקהל הירוק הגיב בבוז צורם. זו הייתה נקודת שפל היסטורית. לראשונה בתולדותיה, ורדר ברמן לא השיגה ניצחון בתשעת מחזורי הפתיחה. המאמן רובין דוט, מי שאמור היה להיכנס לנעליו הגדולות של תומאס שאף, שילם את המחיר. כדי להרגיע את הקהל, הוענקו המושכות לדמויות המזוהות עם המועדון: מאמן קבוצת המילואים ויקטור סקריפניק ועוזריו טורסטן פרינגס וכריסטיאן ואנדר. כולם שחקני עבר של ורדר ברמן. הפעם האחרונה בה נקט המועדון צעד כזה הייתה ב-1999, כאשר פליקס מגאת נפרד ובמקומו מונה מאמן קבוצת המילואים. נכון, תומאס שאף.

בינתיים, סקריפניק הולך בדרכו של שאף. בלם העבר האוקראיני, ששיחק בוורדר ברמן בין השנים 1996-2004 ופרש מיד לאחר הדאבל, כינה את שאף "המנטור שלי". את מה שלמד ממנו כשחקן, הוא הנחיל לצעירים במחלקת הנוער ובקבוצה השנייה, וכעת מיישם הלכה למעשה גם בקבוצה הבוגרת. סקריפניק קיבל את ברמן במקום האחרון בטבלה, עם ארבע נקודות בלבד במאזנה. איתו, היא צברה כבר 25 נקודות וזינקה למקום השמיני - רק חמש נקודות פחות מהמקום הרביעי המוביל לליגת האלופות. והמהפך הזה מרשים למדי. ברמן הפכה מקבוצה רופסת שסופגת תבוסה אחר תבוסה, לקבוצה צעירה ותוססת שחזרה לגרום הנאה לאוהדים שלה. סוד ההצלחה של סקריפניק, על פי שחקניו: "הוא לא מדבר הרבה".

כן, המאמן החדש מחלק הוראות פשוטות (כי גם אחרי שני עשורים בגרמניה הוא עדיין לא שולט מספיק טוב בשפה) ומנחיל מנטרות שתופסות ("אתה לא יכול לפחד להפסיד, אבל חייב להיות לך האומץ לנצח"). יש לו קשר טוב עם השחקנים הצעירים, גם הודות לפרינגס המוטיבטור, ושיטת משחק ברורה שמתאימה לסגל הקיים. ולא מדובר בסגל נוצץ במיוחד. פליקס קרוס, תיאו גברה סלאסי ודאבי זלקה, שלא נספרו בתקופת דוט, חזרו לחיים אצל סקריפניק, שגם צירף בינואר צעירים כמו יאניק וסטרגארד ולוין אוזטונלי, ולא חשש לתת את הזדמנות לבוגרי האקדמיה ששיחקו אצלו בקבוצת המילואים או בנוער לפני כן ולשים את המפתחות בידיו של פרנקו די סנטו הארגנטינאי.

וכך, וזר סטדיום חזר להיות מבצר. השחקנים עולים כפי שדורש סקריפניק: "עם חזה נפוח מגאווה, רק בלי להרים את האף", וברמן לא הפסידה במגרשה מאז הגעתו. בזכות ה-2:3 על אוגסבורג בשבת, האוקראיני בן ה-45 סופר כבר חמישה ניצחונות ליגה רצופים. לברמן זה לא קרה כבר הרבה זמן. מאז 2007. נכון, עם תומאס שאף. ההצלחה הזו גרמה למועדונים נוספים לנסות לחקות את המודל. המבורג הקפיצה את מאמן הקבוצה הצעירה (עד גיל 23) והרטה ברלין נתנה את המפתחות לפאל דרדאי, שחקן העבר שאימן את הנוער. וסקריפניק? בזמן שאוהדי ורדר ברמן כבר מפנטזים על השלמת הנס וחזרה לאירופה, הוא מודע לנזילות הענף ובעיקר "סקרן לראות מה יהיה כשהריצה הזו תיעצר".

עוד באותו נושא

באס דוסט: "אני צובט את עצמי כדי להאמין שזה באמת קרה"

לכתבה המלאה
רפאל קבראל שוער נאפולי. GettyImages
גם התפילות לא עזרו הפעם. רפאל קבראל/GettyImages

פלופ השבוע

רפאל קבראל - נאפולי

מה שחודשיים יכולים לעשות לכדורגלן. בדצמבר, רפאל קבראל היה יקיר אוהדי נאפולי, אחרי שעצר שני פנדלים בדו קרב מול יובנטוס והביא לקבוצתו את הסופרקופה האיטלקי בדובאי. בשבת, אותו רפאל ספג שער אומלל מ-40 מטרים בהפסד 3:1 לפאלרמו ושמע את האוהדים קוראים בשמו של מחליפו, מריאנו אנדוחאר. השוער הברזילאי בן ה-24 איבד לחלוטין את הביטחון. הוא ביצע טעויות מול קייבו ואודינזה, אך למזלו חבריו ידעו לתקן ולהשיג ניצחון. רפא בניטס המשיך להאמין בו ולמעשה פתח איתו בכל 23 משחקי הליגה, אבל ברנצו ברברה גם התפילות הקבועות לפני המשחק לא עזרו. בעיטה של אשרף לזער מ-40 מטרים חמקה מידיו אל הרשת וערערה עוד יותר את הביטחון של ההגנה בשוער. פאלרמו ניצלה זאת כדי להבקיע עוד שני שערים ולהנחיל לנאפולי הפסד ראשון ב-2015. רפאל קיבל גיבוי בסיום, אבל בנאפולי סיפרו שנשבר בחדר ההלבשה. אנדוחאר, שהצטיין בגביע נגד אינטר, כבר בהיכון למשחק מול טרבזונספור בליגה האירופית.

דייגו קולוטו שחקן אספניול. GettyImages
שוער לעת מצוא. דייגו קולוטו/GettyImages

מהלך השבוע

דייגו קולוטו - אספניול

לפעמים, כפי שיכול להעיד לואיס סוארס, הפשע משתלם. דייגו קולוטו, הבלם הארגנטינאי של אספניול, נכנס כמחליף בדקה ה-80 כדי לעזור לקבוצתו לשמור על היתרון 0:1 במלאגה. שתי דקות לאחר מכן, זה בדיוק מה שהוא עשה. השוער קיקו קסיאה היה מחוץ לשער, חאבי גרה הפציץ מ-15 מטרים וקולוטו התחפש לשוער, זינק לאחור וממש עם קצות האצבעות ליטף את הכדור והדף אותו למשקוף. גם בהילוכים החוזרים קשה היה לקבוע אם באמת הייתה נגיעה, אבל השופט שלף את האדום והצביע על הנקודה הלבנה, כשהבלם/שוער לא התווכח. לשמחתו, קסיאה עצר את הפנדל של נורדין אמרבאט ובתוספת הזמן הבטיחה אספניול את הניצחון עם שער נוסף. גם לפני שנתיים ניצחה אספניול בלה רוסאלדה, כשקולוטו כבש ונבחר לאיש המשחק. מבחינת אוהדי אספניול, גם הפעם הוא היה ה-MVP.

תומאס מולר שחקן באיירן מינכן (ימין) עם מריו גצה. GettyImages
שניהם נלחמו על המקום ב-11, רק אחד נכנס. תומאס מולר עם מריו גצה/GettyImages

ה-11 של השבוע

שוער: קווין טראפ (פרנקפורט) - הצלות נפלאות בדקות הסיום
מגן ימני: אלברו ארבלואה (ריאל מדריד) - מעורבות בשני השערים וגם הגנה על קסיאס
בלם: אלסנדרו לוקארלי (פארמה) - החל הקרב על הכבוד
בלם: גוסטבו קבראל (סלטה ויגו) - שיחק עם סימאונה, התאמן אצלו, וגם ניצח אותו
מגן שמאלי: ז'ורדן אמאבי (ניס) - בקיץ יעבור לקבוצה גדולה יותר
קשר: פרנקו ואסקס (פאלרמו) - גם דיבאלה החוויר לידו, ולא בפעם הראשונה
קשר: יונג מין סון (לברקוזן) - דוסט קלקל לו את הקאמבק הגדול
קשר: תומאס מולר (באיירן מינכן) - היה מעורב בחמישה מתוך השמינייה
חלוץ: ליאונל מסי (ברצלונה) - עוד שלושער, עוד שיאים. רונאלדו מודאג
חלוץ: חומה בבקאר (פיורנטינה) - צמד ובישול נדיר בעקב. חלוץ העתיד
חלוץ: באס דוסט (וולפסבורג) - שחקן השבוע

שחקן פיורנטינה, קומה בבקאר, חוגג. GettyImages
פוטנציאל אדיר. חומה בבקאר/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully