וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להביא אליפות על אופניים: האישיות המעניינת של פאקו אייסטרן

5.1.2015 / 13:07

הוא גער בבן חיים אחרי הגליץ' בדרבי וקנס אותו בסתר. הוא שולח את השחקנים לראות סרטים ומייעץ לג'רארד. פאקו אייסטרן, שמדווש מדי פעם עד קרית שלום, מנסה להוביל את מכבי תל אביב להישג היסטורי בדרך שונה, ולעתים משונה. פרופיל. האם הוא גם יהיה היורש של קרויף?

תקציר גמר גביע הטוטו 2014/15: מכבי תל אביב - מכבי חיפה 1:2/ONE

חולצות השחקנים היו תלויות על קולבים בחדר ההלבשה. כל שחקן התיישב במקום, מתחת למספר שעל חולצתו. "יש כאלה שישר מחליפים לבגדי המשחק ויש כאלה שמחכים לראות מה פאקו רושם על הלוח", יספר אחרי המשחק אחד משחקני הקבוצה. ערן זהבי הוא בדרך כלל מאלה שישר מחליפים, כנראה בגלל קוצר הרוח לעלות כבר על הדשא וכמובן כיוון שהוא כמעט תמיד בהרכב.

גם הפעם עלה זהבי על בגדי החימום והחל במתיחות קלות. ואז עבר פאקו אל הלוח שלו והחל לרשום את שמות השחקנים. יש לו מנהג כזה לרשום קודם את השחקן שפותח בכל עמדה ואז לכתוב את אלה שיישבו על הספסל בתפקידים הדומים. כשסיים עם שמו של עדן בן בסט כמחליף האחרון של ההתקפה שיישב על הספסל, שקט השתרר בחדר. מבטים הוגנבו לעבר ערן זהבי שקם על רגליו, הוריד את בגדי החימום וחזר לאימונית הייצוגית של מכבי תל אביב.

"האמת, היינו בשוק, אבל אולי היינו צריכים לקרוא את הרמזים של פאקו כבר באימון הבוקר", סיפר אחד השחקנים למחרת. הרמזים נלקחו מתחום הקולנוע. את אותה דוגמה שהביא פאקו לעיתונאים בסוף המשחק, הוא נתן לשחקנים באסיפה שערך בבוקר. "לפעמים גיבור הסרט הוא לאו דווקא השחקן הראשי", אמר להם והם לא הבינו שכבר אז תכנן לא להלביש את זהבי לגמר. "לפעמים יש סצנות בסרטים בהן שחקני המשנה הן דמויות המפתח והן מובילות את העלילה".

20:50, ערוץ 1: מכבי תל אביב - הפועל באר שבע
אובידיו הובאן הוא האיש שיעצור הערב את מכבי תל אביב?
מכבי נתניה תמכור את לארי קאיודה לסלטיק?
זעם במכבי חיפה: "יש לנו שחקנים בינוניים"

פאקו אייסטרן מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
לפעמים גיבור הסרט הוא לא בהכרח השחקן הראשי. פאקו/קובי אליהו

לאצטדיון בנתניה הגיעו שחקני מכבי תל אביב כשעתיים לפני המשחק. מהצהריים כבר היו במלון לאונרדו בעיר היהלומים אחרי שערכו אימון בוקר בקרית שלום. פאקו אייסטרן הזמין את כל הסגל שלו, למעט הפצועים ראדה פריצה ויובל שפונגין. בכל זאת, גמר גביע וגם אם מדובר במפעל השלישי בחשיבותו, אתה לא רוצה להפסיד במעמד כזה למכבי חיפה.

ההחלטה לערוך כתבה על התרומה של פאקו אייסטרן לשושלת גולדהאר במכבי תל אביב, התקבלה עוד לפני אותו משחק גמר ביום רביעי בערב. זה אולי רק גביע הטוטו, אבל הבאסקי החביב הקפיץ את מעמדו ושינה קצת את תדמיתו בעקבות המשחק. בינתיים יש לו כבר גביע אחד, תואר אותו לא ידעו אוסקר גרסיה ופאולו סוזה לקחת, ומבין השלושה הוא כרגע היחיד שיכול לזכות בטרבל הישראלי (אם כי סוזה לא יכול היה לעשות זאת מלכתחילה). העובדה שהלך למשחק בלי הכוכב שלו ומבלי שהודיע לו על כך מראש, מלמדת כי יש כאן עסק עם מישהו שעשוי ולבטח גם רוצה להיתפס בסופו של דבר כגדול מאמני מכבי תל אביב בעידן ג'ורדי קרויף.

אם אוסקר הגיע לעשות סדר במכבי אחרי שנים של בלגן בקרית שלום וסוזה ניסה להעביר הילוך ולשחק במקביל גם באירופה, פאקו היה צריך קודם להתגבר על המשבר הגדול שעברה מכבי תל אביב בקיץ. כשרואים את הכישלון של סטנוייביץ' במכבי חיפה, צריך כבר להתנתק מהגישה שהכול קם ונופל רק על הכסף. פאקו לא היה צריך לבנות את מכבי לעונה הזו בכל הקשור לרכש, אבל הוא קיבל את הקבוצה מותשת אחרי קיץ סיזיפי בו התקיימו משחקי הבית בקפריסין ובו ראו השחקנים איך מאמן שחשבו כי הוא הגב שלהם, שוב נוטש.

כבר באימון הראשון שלו בכפר פרבוליה הסמוך ללרנקה, הציג פאקו את משנתו. הוא בא לעבוד על הדברים הבסיסיים. על היסודות. הרבה תנועה ללא כדור, הרבה לחץ על הכדור. "שחקו פשוט", אמר להם. "ואז הכול ייראה יותר קל". בניגוד לאוסקר שהיה עולה לא פעם על עמדת הצילום בקרית שלום ומשקיף מלמעלה, פאקו חי את האימון מהשנייה הראשונה ומתרוצץ על הדשא ללא הפסקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אוסקר גרסיה מאמן מכבי תל אביב משקיף על שחקניו באימון. קובי אליהו
בניגוד לאוסקר שהיה עולה לא פעם על עמדת הצילום בקרית שלום ומשקיף מלמעלה, פאקו חי את האימון מהשנייה הראשונה/קובי אליהו

לא קל לזכות באליפות שלישית ברציפות. זו היתה המשימה אותה הניחו גולדהאר וקרויף בפניו. אבל שניהם ובעיקר הבוס מקנדה הדגישו עד כמה נושא החינוך והתרבות חשוב בפרוייקט הזה. אחת מנקודות השבר היתה בדרבי. כלפי חוץ נלחמו במכבי תל אביב כמו אריות על התדמית וכנגד העונש. בפנים היתה ביקורת, בעיקר נוכח ההתפרקות של חלק מהשחקנים אחרי שערן זהבי הורחק. מיד אחרי שזהבי ירד מכר הדשא והמשחק חודש, רץ טל בן חיים לעבר משה אוחיון והכניס רגל לרגל, במהלך שהיה יכול לזכות את בן חיים בכרטיס אדום. "יכולת להשאיר אותנו בתשעה שחקנים", אמר אז פאקו בביקורתיות לבן חיים בנוכחות כל השחקנים בקרית שלום. "מה זה היה נותן לנו?".

בן חיים נקנס על ידי המועדון על אותו פאול שביצע ויצא גם לתקופת צינון קצרה שאולי היתה קשורה ישירות להתנהגותו. לא במקרה הוא ישב אתמול לצדו של המאמן במסיבת העיתונאים שלפני המשחק החשוב מאוד מול הפועל באר שבע. בן חיים יפתח במשחק והוא גם מאלה שפאקו יכול לסמן לעצמו וי על יד שמם. "אתה מבין בכל אימון ובכל יום שהאיש הזה לא בא רק להעביר כאן אימון כדורגל", העיד אחד משחקני הקבוצה. "הוא כל הזמן מדבר על תהליך, על שינוי, על שיפור ומה שקרה באחרונה עם טל זו דוגמא מצוינת. ברגע שטל הלך לתקשורת ואמר שהוא מבין למה פאקו ספסל אותו ומאיזה מקום זה בא, פאקו יכול היה לסמן לעצמו שהוא הצליח. הגישה של פאקו אלינו היא יותר של אבא ומחנך מאשר של מאמן".

טל בן חיים מכבי תל אביב. קובי אליהו
ברגע שהוא ישב לצד המאמן במסיבת העיתונאים, החינוך הושלם. טל בן חיים/קובי אליהו

מרבית אימוני מכבי תל אביב נערכים בשעות הבוקר. כבר בתשע וחצי השחקנים צריכים להתייצב במתחם ובדרך כלל פותחים בארוחת בוקר. בנוהל כמעט קבוע יעבור פאקו ביניהם, ילחץ יד לכל שחקן, יברך בבוקר טוב אבל גם יתעניין באיך עבר יום האתמול. "כשהוא עשה לנו שיחות היכרות ראשונות הוא דיבר איתי לא פחות מארבעים דקות", נזכר אחד משחקני הקבוצה. "הוא התעניין במצב בבית, בהיסטוריה שלי כשחקן אבל יותר בלימודים שלי ובתחביבים שלי. הקטע הוא שזה נמשך. הוא רוצה בכל יום לדעת מה עשית ואיך עבר עליך היום".

אם אוסקר היה בורר את המלים ומקיים אסיפות קצרות במיוחד וסוזה היה לעתים מעייף את השחקנים עם תיאוריות ותיאורים, פאקו הוא משהו באמצע עם קרבה הרבה יותר גדולה לפורטוגלי. "כמעט בכל יום יש אסיפה", מעיד אחד השחקנים. "לפעמים אנחנו יכולים להתחיל בעשר וחצי אסיפה ולגמור כעבור חצי שעה. לפעמים גם יותר. בוא נגיד שאף פעם אתה לא יודע בדיוק באיזו שעה יתחיל האימון על כר הדשא".

לאסיפות יוצק פאקו תכנים מהחיים. יש לו שלושה ילדים והוא מרבה לדבר על החינוך שלהם. נותן דוגמאות מחייו ואוהב להשתמש בסרטי קולנוע. באחרונה ראה את הסרט 'וויפלאש' והביא ממנו דוגמאות לרצון, מוטיבציה ודרך אימון גם אם מדובר בתחום המוסיקה. הוא גם ביקש מהשחקנים ללכת לצפות בסרט וסיקרן אותו מי באמת קיבל את העצה שלו. כמי שהיה בתחילת דרכו מאמן כושר, הוא מקפיד על הנושא הזה גם בעצמו. בחודש הבא יהיה בן 52 והוא שמור היטב. מדי פעם הוא מגיע לקרית שלום באופניים אחרי שהוא מדווש מביתו שבצפון תל אביב. האופניים עוברים לשני העוזרים שלו ויש עליהם תורנות. כשהשחקנים מגיעים בבקרים לאימונים ויוצאים חצי רדומים מהמכוניות הם רואים לא פעם את פאקו עם הצוות לקראת סיום האימון האישי שלהם.

תכנית דומה לזו שמכין חואן טוריחו לשחקנים, עושים קודם פאקו והעוזרים. הוא גם נוהג לא פעם לקחת שחקן לשיחה אישית תוך כדי ריצה קלה על כר הדשא. עוד לפני סדרת החינוך הקטנה שעבר בן חיים, היה שם נוסא איגייבור במשבצת. הניגרי לא פתח את העונה ולא הצליח להיכנס למסגרות שהבאסקי תחם. אחרי לא מעט שיחות שהתנהלו ביניהם תוך כדי ריצה מסביב לכר הדשא, איגייבור הבין שהכל תלוי ברגליים שלו אבל בעיקר בלב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם הוא משמש השראה. ג'יי קיי סימונס ב"וויפלאש"/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אתה יכול להיות בטוח שהיחס שהוא נותן לערן זהבי ולגל אלברמן הוא בדיוק היחס שהוא נותן לבן רייכרט ולגאל מרגוליס. אולי בעצם לרייכרט ולמרגוליס הוא ייתן אפילו יחס יותר חם דווקא מכיוון שהם פחות משחקים"

סוזה נהנה מהעובדה שיכול היה לחלק את השחקנים לשתי מסגרות. העובדה שמכבי תל אביב היתה עד חודש פברואר במתח הליגה האירופית, סייעה לפורטוגולי להתמודד עם הסגל הכל-כך עמוק ומוכשר. לפאקו אין את המסגרת האירופית ולכן ניצל היטב את גביע הטוטו כדי לחלק את הדקות. "הוא נתן לנו יותר מפעם אחת דוגמאות מוולנסיה, שם לקח שתי אליפויות עם רפא בניטס ומליברפול שם לקח עם בניטס את ליגת האלופות", סיפר אחד השחקנים.

"הוא אמר שחדר הלבשה בריא הוא חדר הלבשה בו השחקן שלא מתלבש, שמח להגיע לאימון ורוצה שהקבוצה תצליח. בהיבט הזה, אתה יכול להיות בטוח שהיחס שהוא נותן לערן זהבי ולגל אלברמן הוא בדיוק היחס שהוא נותן לבן רייכרט ולגאל מרגוליס. אולי בעצם לרייכרט ולמרגוליס הוא ייתן אפילו יחס יותר חם דווקא מכיוון שהם פחות משחקים. התאמנתי אצל לא מעט מאמנים ישראלים ורבים מהם לא מתייחסים כל השבוע לשחקן ה-18. פאקו תמיד מכבד את כולם. הוא כל הזמן מדבר על העובדה שכולנו בני אדם. תאמין לי שהוא לא התכוון להתיישב באותו משחק ולחבק את עדן בן בסט. במקום ממנו הוא מגיע אין את הסצנות האלה על הספסל, אבל הוא ראה שעדן מאוד מדוכא ועצוב ולכן התיישב לידו כמו אבא ליד בן ונתן איזו מילה טובה. כמו שהוא קשוח ביחס שלו למקצוענות, כך הוא יכול להיות רך מאוד בכל הקשור להיבטים האישיים".

פאקו נתפס בעיני חלק גדול מהשחקנים כטקטיקן מצוין. רוב אסיפות הוידאו שלו מתרכזות בטעויות של שחקני מכבי תל אביב ובזמן שאוסקר וסוזה התייחסו רבות לקבוצות היריבות, הוא מתמקד יותר בשחקניו, אם כי הוא תמיד יתייחס בהכנה הטקטית לקו ההגנה של היריב. בעיקר אם מדובר ברביעייה או שמא הקבוצה היריבה משחקת עם שלושה בלמים.

בהשוואה לעונות האליפות האחרונות, מכבי תל אביב של פאקו משחקת אפילו יותר התקפי. יחס השערים שלה ב-15 משחקים (הדרבי לא נספר) הוא 13-38. אצל סוזה מכבי תל אביב כבשה ב-15 המחזורים הראשונים ארבעה שערים פחות ואצל אוסקר היו לה רק 29 שערי זכות באותה כמות של משחקים. "הוא דוגל במשחק התקפי", הסביר אחד השחקנים. "במשחקים הראשונים הוא אפילו היה יותר הרפתקן ואיפשר לשני המגנים לעלות יחד למעלה. אבל אז התחלנו לספוג הרבה שערים והוא הפסיק עם זה וביקש להיות הרבה יותר אחראיים".

עדן בן בסט ראדה פריצה מכבי תל אביב על הספסל. ברני ארדוב
פאקו ראה שהוא מדוכא ובא לתת מילה טובה. בן בסט/ברני ארדוב

אנחנו בעיצומה של העונה השלישית תחת ג'ורדי קרויף ובסך הכל במכבי תל אביב יכולים להיות מרוצים מהגיוון בעמדת המאמן. אוסקר גרסיה בא מבית המדרש של ברצלונה והביא משם בעונה הראשונה מטענים שאפשר לקבל רק אם אתה גדל במועדון הפאר מקטלוניה. פאולו סוזה לא בא עם רקורד עשיר באימון, אבל הוא היה שחקן על שנגע בשמיים במדי יובנטוס ובורוסיה דורטמונד. פאקו, לעומתם, לא היה אפילו כדורגלן. אבל מבין השלושה הוא היה שם כמאמן, גם אם תחת בניטס, ברגעים שאתה צריך לגייס את כל הידע והחוכמה כדי לעמוד בהם. את גמר גביע הטוטו לקח במשחק של מאני טיים. מול קרית שמונה ובאר שבע הוא כשל בסיבוב הקודם והלילה יש לו אפשרות לתקן.

לא מזמן הוא סיפר בשיחה סגורה כי אחד המדדים להצלחה של מאמן הוא לשמור על קשר עם השחקנים גם שנים אחרי שנפרדו דרכי הצדדים. בסוף השבוע האחרון היה פאקו בקשר עם סטיבן ג'רארד. על הפרק היו עצות לקראת המעבר ללוס אנג'לס. יכול להיות שהסיפור הזה מלמד הרבה על המאמן של מכבי תל אביב שבסיטואציה מסויימת עוד עשוי לרשת את התפקיד של קרויף, אם ההולנדי יחליט בכל זאת לעזוב בתום העונה.

סטיבן ג'רארד במדי ליברפול בשנת 2001. GettyImages
התקשר להתייעץ. ג'רארד/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully