וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנקס פתוח: רוברטו די מתאו מחכה לצ'לסי

23.11.2014 / 14:09

עורך "בילד" משווה אותו לגווארדיולה וכולם נותנים לו כבוד, ואת האחד שלא עשה את זה רוברטו די מתאו לא שוכח. תחילת דרכו של האיטלקי בשאלקה לא מושלמת, אבל מול צ'לסי, שממנה גורש לפני שנתיים אחרי זכיה בליגת האלופות, יש לו הזדמנות להוכיח לרומן אברמוביץ' שטעה

one

בתקציר: הניצחון של צ'לסי 0:2 על ווסט ברומיץ' בשבת

שנתיים חלפו מאז פוטר רוברטו די מתאו מצ'לסי ב-21 בנובמבר 2012, מיד אחרי התבוסה 3:0 ליובנטוס שחרצה את גורל הקבוצה בליגת האלופות. המאמן היחיד שהצליח להביא את הכחולים לזכייה במפעל בו חשק רומן אברמוביץ' יותר מכל, נותר מבוטל במשך 22 חודשים, ומתבונן תמים מהצד עלול לראות בכך סימן למקריות ההישג. הרי לו היה מדובר במאמן אמיתי בעל שיעור קומה, מדוע אין לו ביקוש?

ובכן, המציאות שונה בתכלית. ביקוש היה גם היה. לא היה היצע. אחרי שהניפה את הגביע הנכסף, החתימה צ'לסי, כמעט בלית ברירה, את די מתאו על חוזה לשנתיים בשכר מטורף של 130 ליש"ט לשבוע, והחוזה הזה לא הותר מעולם. הפרידה מהמאמן שהיה ונותר אליל וגיבור עבור האוהדים בסטמפורד ברידג', עוד מימיו כשחקן, היתה מכוערת למדי. בעוד ביציעים תמכו בו ללא תנאי גם אחרי הפסדים, ההנהלה ואברמוביץ' עצמו הפנו לו את גבם.

חדשות כדורגל אירופי

21:45: שאלקה - צ'לסי (5+), סיטי - באיירן (ספורט5)
אנצ'לוטי צפוי לחתום על הארכת חוזה בריאל מדריד
תשע שנים למותו של ג'ורג' בסט: צפו ברגעים הגדולים
הכוכב הארגנטינאי שהתחזה והסעיר את ברזיל

מאמן צ'לסי רוברטו די מתאו מניף את גביע האלופות. Alex Livesey, GettyImages
כל כך מהר הפנו לו את הגב. די מתאו לאחר גמר ליגת האלופות/GettyImages, Alex Livesey

130 אלף ליש"ט בשבוע על כלום

די מתאו היה אמור להיות בסך הכול פיון קטן, ממלא מקום אחרי הפיאסקו הצורם שנחל לכאורה אנדרה וילאש בואש

הברון הרוסי אפילו לא ניסה להסתיר את כוונתו להחתים בכל מחיר את פפ גווארדיולה, וראה באחרים מינוי זמני ביותר בדרך למטרה זו. מבחינת מסוימת, הזכייה הסנסציונית בצ'מפיונס ליג דווקא בעיתוי הכי פחות צפוי אפילו הפריעה לתכניותיו. די מתאו היה אמור להיות בסך הכול פיון קטן, ממלא מקום אחרי הפיאסקו הצורם שנחל לכאורה אנדרה וילאש בואש. הוא חולל נס והעיף על הדרך את ברצלונה של גווארדיולה בחצי הגמר, ולאחר מכן נאלץ להמתין חודש כדי לזכות במינוי הקבוע. עם כסף כזה, היה שווה לספוג את מה שהוגדר בתקשורת כסוג של השפלה. כאשר הוחלט לזרוק אותו מכל המדרגות, הכסף נשאר אצלו בתנאי שלא יחתום בקבוצה אחרת. אז הוא לא חתם.

מחזרים רבים היו לדי מתאו, ושאלקה עצמה גיששה אצלו כבר לפני שנה, אבל אף אחד לא היה מוכן להציע שכר שיתקרב לצ'לסי. מצדו, האיטלקי היה זקוק לאתגר חלומי כדי לוותר על זרם המזומנים לחשבון הבנק. הוא מעולם לא היה אובססיבי לגבי הקריירה על הספסל, וחבריו זוכרים כיצד הבטיח שלא יהיה מאמן כלל אחרי שפציעה אכזרית בברכו קטעה את דרכו ככדורגלן בגיל צעיר מדי. ב-2002 הוא התנתק מכדורגל כדי להתגבר על הדיכאון, למד מנהל עסקים ופתח שתי מסעדות. בסופו של דבר, הכמיהה למשחק הייתה חזקה ממנו, הוא הגיע למילטון קיינס דונס ב-2008, ומשם החל את המסע לצמרת, אבל הוא יודע לחכות בסבלנות להזדמנויות טובות, במיוחד כאשר משלמים היטב על ההמתנה. מי יוותר מרצונו החופשי על המיליונים?

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

אותם צבעים, יותר אוהדים

"אנחנו המועדון ה-12 או ה-13 בגודלו בעולם", קבע די מתאו עם כניסתו לתפקיד בגלזנקירשן. מבחינת הישגים על המגרש, זו אמירה מגוחכת, אבל מבחינת הפוטנציאל, המורשת ובסיס התמיכה, היא לא מופרכת כלל

התשלומים של אברמוביץ' תמו בקיץ האחרון, וזה היה הזמן של די מתאו לחזור ברצינות לשוק. הוא נח, ניצל את הזמן החופשי כדי לעבור השתלמויות, וחיכה. "לא ממש אכפת לי לאיזו ליגה אגיע. האתגר הוא הדבר החשוב. אני רוצה לעבוד במועדון עם שאיפות גדולות ותוכניות לטווח ארוך. אני זקוק ליחסי עבודה טובים עם ההנהלה, וגם יכולת לשנות את הדברים גם בטווח הזמן המידי כי צריך להשיג תוצאות בכל מצב", הצהיר האיטלקי על דרישותיו.

האם שאלקה, שפנתה אליו שוב בתחילת אוקטובר ומינתה אותו במקומו של יינס קלר בתחילת אוקטובר, עונה להגדרה? אין עוררין על השאפתנות של הלוזרית שלא זכתה מעולם באליפות בונדסליגה. הסיפור מורכב יותר בכל הקשור ליציבות ולאפשרות להגות תכניות ארוכות טווח, אבל אין ספק שדי מתאו קיבל לידיו אתגר מרתק. צבע החולצות הכחול מזכיר מאוד את צ'לסי אהובתו, וזו כבר התחלה חיובית. עוצמת התמיכה של האוהדים אפילו יותר מזו של צ'לסי, ואצטדיונה המפואר והחדיש של שאלקה מכיל 62 אלף מקומות אל מול 42 אלף בלבד בסטמפורד ברידג'. "אנחנו המועדון ה-12 או ה-13 בגודלו בעולם", קבע די מתאו עם כניסתו לתפקיד בגלזנקירשן. מבחינת הישגים על המגרש, זו אמירה מגוחכת, אבל מבחינת הפוטנציאל, המורשת ובסיס התמיכה, היא לא מופרכת כלל.

שחקני שאלקה חוגגים עם מאמנם רוברטו די מתאו. AP
מאוד מזכיר את צ'לסי. די מתאו עם שחקני שאלקה/AP

"יודע לעבוד עם כוכבים"

די מתאו יודע היטב שהסיכוי שלו לסיים את החוזה שהוענק לו עד 2017 לא גבוה במיוחד מבחינה סטטיסטית, אבל אחרי ששרד את האכזבה בצ'לסי זה לא באמת מטריד אותו

מאז שנות ה-30', אז שלטה ביד רמה בכדורגל הגרמני והיוותה בסיס לנבחרת, שאלקה רואה בעצמה מועדון פאר. הציפיות תמיד עצומות, ולכן הלחץ במערכת כביר לנוכח הכישלונות התכופים. די מתאו הוא המאמן מספר 47 של שאלקה מאז הקמת הבונדסליגה ב-1963. אין עוד קבוצה בגרמניה עם תחלופה כזו על הספסל. גם יופ היינקס ופליקס מגאת' לא שרדו שם – כל אחד והסיבות שלו. ההצלחה המסחררת של היריבה האזורית הגדולה, בורוסיה דורטמונד, ממש לא סייעה למצב הרוח. די מתאו יודע היטב שהסיכוי שלו לסיים את החוזה שהוענק לו עד 2017 לא גבוה במיוחד מבחינה סטטיסטית, אבל אחרי ששרד את האכזבה בצ'לסי זה לא באמת מטריד אותו. "במאה שנות קיומה של שאלקה אף אחד לא הצליח להרגיע את האווירה פה", הוא התבדח. די מתאו נהנה מהאתגר, וההערכה לה הוא זוכה בגרמניה מצד ההנהלה גדולה הרבה יותר מזו שקיבל בלונדון.

יש אנשים שאפילו קצת נסחפו. לאחר המינוי, פרסם עורך "בילד" אלפרד דראקסלר מאמר מערכת והכריז: "זו ההחתמה הגדולה ביותר מאז פפ גווארדיולה בבאיירן מינכן. היא מוכיחה שאטרקטיביות הליגה שלנו בעליה". המנהל הספורטיבי הורסט הלדט הסביר במה בדיוק שונה די מתאו מקודמו. "רוברטו יודע לעבוד עם כוכבים", הוא אמר. קלר הואשם באופן קבוע בכך שאינו סמכותי מספיק אל מול כמויות האגו בחדר ההלבשה. עם די מתאו, שהתחבר בקלות לדידייה דרוגבה, ג'ון טרי ופרנק למפארד, הסוגיה הזו אמורה היתה לרדת מהפרק.

"כולם יודעים מי הבוס"

השבועות הראשונים מוכיחים שזה נכון. קווין פרינס בואטנג, השחקן הסורר ביותר והקשה ביותר לטיפול במועדון, אמר שהוא מפחד מהמאמן החדש – לא פחות. "קור הרוח שלו מעביר צמרמורת. שחקנים מתקשים לקרוא מאמנים כה רגועים ומרוכזים במטרה. זה גורם לכולנו לתת לו הרבה כבוד", אמר הגרמני-גנאי, אשר עשה לפי עדויות העיתונאים המקומיים מה שבא לו בעידן קלר. "כשהוא נכנס לחדר ההלבשה, כולם יודעים מיד מי הבוס ולא מעזים לפתוח את הפה", אמר הקשר מרקו הוגר. גם אנשי התקשורת חשים אותו דבר. לא היה אכפת להם להפוך את המאמן הקודם לשק חבטות במסיבות העיתונאים, אבל די מתאו מעניק תחושה של שליטה מוחלטת בנעשה.

נושא חשוב נוסף שעלה לכותרות מאז מינויו הוא כושרם הפיזי של השחקנים. בנדיקט הובדס, אלוף העולם היחיד בסגל, הודה שרבים מתעייפים לפני סיום המשחקים, ודי מתאו החל להכניס את חניכיו לתלם. תמונות כוכבי שאלקה רצים למעלה במדרגות האצטדיון גרמו ל"בילד" להשוות בבדיחות דעת את שיטותיו של האיטלקי לאלה של מגאת'. מצד שני, ניתוח נתונים סטטיסטיים מגלה ששחקני הכחולים רצו בממוצע הרבה יותר מאשר רוב קבוצות הליגה, כולל דורטמונד ולברקוזן, שלא לדבר על באיירן שנותנת לאחרים לרוץ במקומה.

רוברטו די מתאו מאמן שאלקה (ימין) עם קווין פרינס בואטנג. רויטרס
לא עושה שטויות. בואטנג עם המאמן שלו בשאלקה/רויטרס

מתיאוס לא מתרשם

הזאבים הגיעו לגלזנקירשן עם רצף שישה ניצחונות והמון ביטחון עצמי, על תקן פייבוריטים. הם ספגו שלישיה תוך 25 דקות, וגם אם התוצאה הסופית עמדה על 2:3 "בלבד", היה זה הישג עצום עבור די מתאו

השאלה היא, אם כך, לא כמה רצים, אלא לאן. מעבר לסמכות ולמשמעת, חייב די מתאו להוכיח את עצמו גם מבחינה טקטית, והתוצאות בשבועות הראשונים לא היו מזהירות בלשון המעטה. לצד ניצחונות ביתיים על הרטה ברלין ואאוגסבורג, הפסידה שאלקה של די מתאו בלברקוזן ובפרייבורג. 3:4 ביתי על ספורטינג ליסבון הושג באדיבותו של השופט הרוסי סרגיי קראסיוב ששרק לפנדל הזוי בזמן פציעות והואשם בקונספירציה עם גזפרום, הספונסר הראשי של הכחולים. בפורטוגל הסיפור היה שונה, האריות הכניעו את די מתאו ללא תנאי 2:4, והספקות עלו. "אין שום שינוי חיובי", קבע הפרשן לותר מתיאוס. אחרים האשימו את האיטלקי במשחק הגנתי מדי, ואפילו חישבו שקו ההגנה שלו עומד בממוצע 12 מטרים קרוב יותר לשער מאשר זה של באיירן.

לפיכך, הפך המשחק מול וולפסבורג בשבת לקריטי במיוחד. הזאבים הגיעו לגלזנקירשן עם רצף שישה ניצחונות והמון ביטחון עצמי, על תקן פייבוריטים. הם ספגו שלישיה תוך 25 דקות, וגם אם התוצאה הסופית עמדה על 2:3 "בלבד", היה זה הישג עצום עבור די מתאו.

להרוס עוד חלום למוריניו

"אי אפשר להגזים בחשיבות המשחק הזה", אומר לוואלה! ספורט יורג זבנייך, עיתונאי בכיר ואוהד שרוף של שאלקה, "עכשיו אנחנו מפגרים בשלוש נקודות בלבד אחרי מנשנגלדבאך ולברקוזן, והעונה ניצלה. די מתאו הפתיע עם מערך 2-5-3 שעבד נהדר – ההחלטה הטקטית הטובה ביותר בשנתיים האחרונות. הוא שינה את האווירה בחדר ההלבשה ובאימונים. כולם עובדים ומשקיעים עכשיו. הוא מבין היטב את המועדון, לומד אותו וכבר תיכנן פגישה עם האולטראס. התחושה היא שאנחנו נמצאים בכיוון הנכון".

על גלי ההצלחה הזו יפגוש הערב די מתאו את האקסית המיתולוגית. ז'וזה מוריניו עדיין חולם לזכות בליגת האלופות עם צ'לסי, בעוד יריבות עשה זאת תוך שלושה חודשים, וכעת רוצה להרוס לכחולים מלונדון את הקמפיין. ניצחון של צ'לסי יבטיח לה העפלה לשמינית הגמר, אבל ניצחון של די מתאו יעמיד את הפורטוגלי על סף הדחה לקראת הקרב מול ספורטינג במחזור הנעילה. "אני לא רוצה לעסוק בעבר", אמר האיטלקי במסיבת העיתונאים אתמול, וגם מוריניו הדגיש: "זה לא מוריניו מול די מתאו, אלא צ'לסי מול שאלקה". אלא שאת הזכרונות אי אפשר להעלים, ובתוך תוכו ישמח מאוד די מתאו לנקום באברמוביץ'. אם יעשה זאת, ירוויח לפחות שבועיים של שקט תעשייתי במועדון הלחוץ בגרמניה.

מנג'ר צ'לסי ז'וזה מוריניו עם שחקנו דייגו קוסטה. Alex Livesey, GettyImages
הפסד הערב, ומוריניו ודייגו קוסטה יצטרכו להתאמץ מאוד נגד ספורטינג כדי לשרוד/GettyImages, Alex Livesey

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully