וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חור בראש: על הבעיות בהתקפת מכבי תל אביב

5.8.2014 / 14:00

התלות המוגזמת בזהבי, השיבוץ הבעייתי של בן בסט, הסכנה הגדולה בספסול מיכה וחוסר התמיכה של המגנים. גם אם מכבי תל אביב תעבור את מאריבור, היא תישאר עם בעיות לא מעטות בחלק ההתקפי. גם אוסקר יודע: מה שעבד אצל סוזה לא בהכרח יספיק העונה. מה הפיתרון?

קובי אליהו

על ההחלטה להרכיב את שרן ייני כמגן שמאלי מול מאריבור, שמעו שחקני מכבי תל אביב כמה שעות לפני המשחק בשבוע שעבר. אוסקר גרסיה החליט כנראה לאמץ מנהג אחד או שניים שעבדו בימי פאולו סוזה והפך חשאי לא פחות מהפורטוגלי. ייני לא תורגל עד אז כמגן שמאלי. רוב הזמן שיחק באימונים בתפקידו בצד ימין ומדי פעם הוסט לעמדת הקשר האחורי. אוסקר שחזר מאנגליה, אולי השחיז את המלים בשפה שמרבית השחקנים מכירים, אבל כמו בקדנציה הקודמת, הוא עדיין ממעט לדבר. עד היציאה אתמול בבוקר לקפריסין למשחק הגומלין הערב, הוא לא החליף עם השחקנים מילה על ההפסד הצורב בסלובניה.

העבודה נעשית על כר הדשא, אבל לספרדי יש גם מספיק סיבות טובות לשוחח עם השחקנים, בעיקר על מה שקורה למעלה בהתקפה. אם בחלק האחורי מכבי תל אביב נותרה כמעט זהה למה שהייתה בעונה שעברה, צירופם של עדן בן בסט ונוסא איגייבור מחייב היערכות מחדש בחלק הקדמי. את חוסר התיאום ניתן היה לראות במשחק הראשון במאריבור וספק אם בזמן כל כך קצר, הדברים ייראו הרבה יותר טוב הערב. איך אמר השבוע סגן שר החוץ ואוהד הקבוצה צחי הנגבי: "רואים שמכבי עדיין לא מחוברת".

מכבי תל אביב מסוגלת וצריכה לעבור את הסלובנים, אבל החודש שעבר עם משחקי האימון במחנה באוסטריה ואלה נגד סנטה קולומה, לא יצרו הרבה סיבות לאופטימיות. את ההסבר ליכולת הפושרת תלו במועדון בסגל הקצר ובחוסר החיזוק. העובדה כי לא צורפו שחקנים חדשים שיצרו מאבק אמיתי על ההרכב, הביאה לדעיכה ביכולת. ואז הגיעו בן בסט ואיגייבור, כפי שביקש אוסקר, ושוב יש סיבות להאמין שמשחק ההתקפה יתחיל לזרום. "הכי קשה בכדורגל ללמד התקפה", אמר השבוע מאמן מכבי נתניה יוסי מזרחי שגם נאלץ הקיץ לחבר לא מעט שחקנים חדשים לחלק הקדמי. "זה לא רק שלמאמן יותר קשה להסביר וללמד מה שהוא רוצה קדימה, זה גם שהשחקנים עצמם שמגיעים לחלק הקדמי מתקשים יותר להתאקלם משחקני ההגנה. בכל מקרה אנחנו מדברים על תחילת עונה ובדרך כלל בשלב כזה, משחקים מוכרעים על חודו של שער אחד. יולי ואוגוסט הם לא החודשים שאפשר לראות בהן הצגות".

21:00, ספורט2: מכבי תל אביב נגד מאריבור

מיטש גולדהאר יוצא נגד האוהדים הגזענים של קבוצתו

דוד רוזנטל על הקללות המכוערות למהראן ראדי

עדן בן בסט שחקן מכבי תל אביב. אתר מכבי תל אביב, אתר רשמי
מכבי עוד לא מחוברת. בן בסט/אתר רשמי, אתר מכבי תל אביב

התלות של מכבי תל אביב בערן זהבי הייתה מוגזמת בעונה שעברה. כבר שנים שלא הייתה כאן קבוצה שחיה על פי שחקן בודד. העובדה שזהבי היה גם יכול לעזוב הקיץ ולהותיר את מכבי בלעדיו, גרמה לרבים במועדון להרהר באותה אחיזה לא כל כך בריאה ביכולת של שחקן אחד. העומס בהתקפה, על פי משנתו של אוסקר, צריך להיות מחולק בין יותר שחקנים. אחרי שמונס דאבור נמכר ובעקבות הפציעה של ברק יצחקי, זהבי הפך למוציא לפועל העיקרי ואת זה חושבים בקבוצה שצריך קצת לשנות. "תאר לך שערן היה מורחק ולא ברק בדש", שאל גורם בקבוצה השבוע. "מראש היית הולך למשחק הזה בתחושה שיהיה בלתי אפשרי לעבור".

התלות התפתחה כבר בימי אוסקר. ההגעה הקשר ושל ראדה פריצה פגעה במספרים של אלירן עטר, שהבקיע שני שערים בשלושת החודשים האחרונים. בעונה שעברה, ללא עטר, זהבי סיים את ההשתלטות וכתוצאה מכך התרומה של כל השחקנים שלצדו ירדה. לשם כך הובא בן בסט. סקורר טהור שיכול לשחק במספר תפקידים בהתקפה. בדיוק מה שאוסקר אוהב. וצריך.

סביר להניח שהערב ישנה אוסקר את ההרכב וגם את השיטה. בסלובניה הוא שיחק עם שלושה קשרים אחוריים ונתן לזהבי לשחק בצד ימין כשטל בן חיים בצד שמאל. בן בסט תופקד כחלוץ בודד, עמדה בה הוא מרגיש פחות נוח. הכוח של בן בסט הוא מהצד כחלוץ שני וגם אוסקר מתחיל להפנים זאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
קשר מכבי תל אביב ערן זהבי. האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
התלות מוגזמת. זהבי/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב

איציק זוהר משוכנע שהרכב דומה הערב לזה שפתח בסלובניה לא יביא לתוצאות המקווות: "אוסקר חייב להעלות את פריצה ובן בסט כשני חלוצים ואת ערן מאחוריהם. אם אתה שם את זהבי בצד ימין כמו במשחק הראשון, אתה הופך אותו למתוסכל. הוא הרי הפך להיות הכתובת לכל הכדורים במכבי ואם הוא נמצא בצד ימין, הוא מקבל את הכדורים במקומות שבהם הוא לא רלוונטי לסיכון השער של היריב. ברגע שהשחקן מספר אחת שלך בצד ימין, אתה מאבד את כל המשחק". זוהר רוצה לראות מכבי הרבה יותר תוקפנית ומעיזה: "מכבי תל אביב תוקפת עם ארבעה או חמישה שחקנים בלבד. זה מעט. במשחק כזה אני הייתי עולה עם פריצה, בן בסט, בן חיים וזהבי ומבקש לחשוב התקפה".

זו לא התאבדות? הרי אם מכבי תחטוף שער, היא תהיה חייבת להחזיר בשלושה כדי לעלות.

"אם זה השיקול של אוסקר, שיפרוש. אם אוסקר הולך למשחק בפיגור מהמשחק הקודם וחושב רק איך לא לספוג עוד אחד, אז זה לא רציני. צריך גם לזכור, מאריבור היא קבוצה בינונית. זה לא בשמיים לעבור אותם ולא צריך לשחק עם שלושה קשרים מאחור. אבל אתה יודע מה הבעיה שלי במשחק ההתקפה של מכבי? אין בעיטות מרחוק. בעיטות מ-20 או 30 מטר. אולי יש אחת של ערן זהבי כל המשחק וזה לא טוב. ברגע שאתה לא מסכן מרחוק, ההגנה של היריב לעולם לא תצא אליך ואז לא יהיו שטחים להיכנס מהצד".

מכבי תל אביב הזו מתאימה לליגת האלופות?

"ראינו כבר קבוצות פחות טובות ממכבי שהגיעו לליגת האלופות. אבל אם אתה מחפש מכבי חזקה שיכולה להותיר חותם היסטורי על עונה בליגת האלופות, אז היא עדיין לא שם. התלות של מכבי תל אביב בערן זהבי ממשיכה להיות טוטאלית ואני לא חושב שאוסקר מסכים שזה יהיה, בניגוד לסוזה. ערן גם לא יכול להיות כל הזמן בתחרות עם עצמו כדי להמשיך ולהיות האיש שכל מכבי נשענת על הכתפיים שלו. הוא צריך עזרה ואוסקר צריך למצוא את הפתרונות".

אוסקר גרסיה מאמן מכבי תל אביב. צילום ועריכה: קובי אליהו, ברני ארדוב
זוהר: " אם אוסקר הולך למשחק בפיגור מהמשחק הקודם וחושב רק איך לא לספוג עוד אחד, אז זה לא רציני". גרסיה/ברני ארדוב, צילום ועריכה: קובי אליהו

זוהר רוצה לראות הרכב התקפי הערב. אייל לחמן לא בטוח שזה המתכון לניצחון: "בעידן הנוכחי, לא כל מי שמציב יותר שחקני התקפה, מקבל יותר גולים", אמר אתמול לחמן. "בעידן ההגנות המסודרות יותר קל לשמור על השחקנים הקדמיים. הרבה יותר קשה לשמור שחקנים שבאים מהגל השני ולכן השחקנים היותר משמעותיים הם אלה שבאים מאחור. הבעיה היא ששחקני גל שני זה המצרך הכי מבוקש היום בעולם וזה עוד סימן שאלה לראות איך מכבי תיישם את זה".

גל שני זה גם מגנים ומשם מכבי תל אביב עוד לא מקבלת את הסחורה במיוחד כששרן ייני ועמרי בן הרוש משחקים יחד.

"אין ספק שמגנים התקפיים נותנים לך את היכולת לייצר יותר התקפה. שידרתי השבוע את בנפיקה והם הביאו מגנים כמו קיצונים על הקו. בצד ימין יש למכבי את שפונגין שהוא שחקן מאוד אחראי בסגירה מאחור, אבל הוא לא אבי כהן הירושלמי וגם לא עמרי קנדה. כשמכבי משחקת עם ייני ובן הרוש יחד, היא למעשה משחקת עם עוד שני בלמים כמגנים. זה נכון יותר לשלב הבתים של ליגת האלופות".

אז איך היית משחק בלרנקה?

"אם למכבי תל אביב אין מגנים שיכולים לשחק כקיצונים, אני הייתי מציב את בן בסט ובן חיים על הקווים ואז הייתי שם את פריצה בהתקפה כשזהבי ומהראן ראדי מאחוריו. בהרכב כזה הייתי שם את ייני כקשר אחורי כי הוא הרבה יותר טוטאלי בתפקיד הזה מדן איינבינדר. בשורה התחתונה, מכבי תל אביב חייבת לעבור את מאריבור. הליגה שלנו טובה יותר מהליגה הסלובנית ומכאן שמכבי צריכה לחלוף על פני יריבה כמו מאריבור".

טל בן חיים שחקן מכבי תל אביב לפני אלעד גבאי שחקן מכבי חיפה. קובי אליהו
קיצוני במקום מגן? בן חיים/קובי אליהו

עמרי אלטמן קיבל השבוע הודעה שעדיף לו לחפש קבוצה אחרת, אבל יש עוד נפגעים מהשינויים. במשחק הקודם ישב דור מיכה על הספסל ולא ברור אם יפתח הערב. יש שחקנים במכבי תל אביב שמוכנים להמר כי מיכה לא יזכה גם הערב לדקות כיוון שהוא לא מוכן לקבל את התנאים של מכבי תל אביב להארכת חוזהו. אותם שחקנים טוענים כי כמו במקרה של דאבור, גם מיכה עלול להתייבש אם לא יחתום בקרוב על חוזה חדש.

יובל נעים חושב שבמשחק ההתקפה של מכבי תל אביב, מיכה חייב להיות פקטור משמעותי: "אני אוהב את מה שמיכה נותן למכבי, אבל בכל הרכב ובכל הצבה של שחקנים, מכבי תל אביב צריכה לעבור את מאריבור", אמר נעים. "אין לי ספק שבבלומפילד מכבי הייתה עוברת ובקפריסין זה יהיה קצת יותר קשה, אבל מכבי קבוצה יותר טובה ועם בן בסט, שהוא חלוץ אדיר, מכבי הפכה אפילו טובה יותר. אני לא יודע אם זה יספיק לליגת האלופות, אבל לכדורגל שלנו זה אמור להספיק ועם כל הכבוד למה שעשו במכבי חיפה, מכבי תל אביב היא עדיין הפייבוריטית לזכייה בתואר".

גדי כרמלי שהיה עוזר מאמן במכבי תל אביב של מוטי איוניר פחות בטוח בקבוצה: "מכבי תל אביב מבחינה התקפית קבוצה בינונית לאירופה. פריצה הוא שחקן טוב לרמות הבינוניות באירופה. הוא לא שיחק ברמות הגבוהות של הצ'מפיונס ליג. בן חיים שחקן לא רע לליגה הישראלית, אבל הוא לא יכול לשחק ברמה של ליגת האלופות. בארץ הוא טוב עם המהירות ובאירופה זה לא מספיק. זהבי הוא סופרסטאר. השחקן הכי טוב בליגה הישראלית שלקח לבד את האליפות כאן, אבל למה לא קנו אותו בגרמניה או באנגליה? הוא יכול לשחק בהרכב בבונדסליגה או בפריימרליג? אני לא בטוח. קח את בן בסט. הוא חלוץ מצוין עבור הליגה הישראלית, אבל אם הוא היה מספיק טוב בשביל צרפת, הוא היה צריך להישאר שם. אבל הבעיה היותר גדולה היא האיטיות של הקישור של מכבי תל אביב. אתה חייב שחקנים מהירים במיוחד למשחק המעבר ואין לך את זה במכבי תל אביב. מכבי תל אביב קבוצה בינונית מאוד לאירופה".

מכבי עשתה תוצאות טובות בעונה שעברה בשלב הבתים מול פרנקפורט ובורדו.

"שתיהן שיחקו בהרכבים משניים מכל מיני סיבות".

נוסא איגייבור יוסיף לקישור?

"איגייבור בינוני ואיטי. לא היה לו ביקוש בליגה הספרדית אחרי שבטיס ירדה ליגה. הוא אולי קצת יותר טוב מראדי, אלברמן ואיינבינדר, אבל לא בהרבה. הוא לא זה שיכול לעשות את ההבדל".

כאן נכנס מימד המאמן והיכולת של אוסקר לייצר קבוצה טובה מהשחקנים.

"אין לי טענות לאוסקר. הוא עושה בסדר עם החומר שיש לו. לכדורגל שלנו זה מספיק. לרמות הגבוהות של אירופה זה לא מספיק וראית את זה מול באזל בעונה שעברה שהיא לא מאריות הכדורגל ובכל זאת מכבי לא הצליחה. מכבי לא קבוצה מהירה ובקישור זה בא מאוד לידי ביטוי, מה עוד שאין לה את השחקן שיעשה את ההבדל שם חוץ מזהבי שצריך להיות יותר קדימה ליד השער. חסר השחקן שייתן את הפס לגול מהקו האחורי. בליגה זה יהיה מספיק. הם ייקחו אליפות, אבל יגידו עליהם שוב שהם לא מספיק משכנעים כמו בעונה שעברה".

אז אין סיכוי לעבור?

"בטח שהם יכולים לעבור. זו קבוצה מסלובניה עם כל הכבוד. אבל לשלב הפלייאוף ש או של הליגה האירופית זה לא יספיק".

נוסא איגייבור שחקן מכבי תל אביב. האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
בינוני ואיטי. איגייבור/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב
שחקן מאריבור, אמיר דרבישביץ'. AP
בשורה התחתונה, חייבים לעבור אותם/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully