וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יירוטים במקום טילים: הקיץ המאתגר של מכבי תל אביב

15.7.2014 / 10:00

שהר: "חשוב לי להרגיש רצוי, וממכבי לא הרגשתי זאת". חמד: "לקרויף היה סיכוי אפסי להצליח במקרה שלי". נמני: "מכבי לא יצאה טוב עם דמארי". מה עומד מאחורי הקשיים של מסע הרכש של מכבי תל אביב? מאחורי הקלעים

צילום ועריכה: קובי אליהו

צפו: אוסקר גרסיה מכריז בפתיחת העונה על המטרות שלו ושל מכבי תל אביב

קבוצות הוואטסאפ בטלפונים הסלולאריים החליפו את הפרלמנטים של בתי הקפה וגם לאוהדי מכבי תל אביב, יש הרבה מה להגיד שם. אלה לא הימים המתסכלים של טרום עידן מיטש גולדהאר ואנשים כבר הפסיקו לבכות על מר גורלם. רבים, למשל, מוטרדים מאוד מהתרבות מקרי האלימות המילולית כלפי שחקני הקבוצה ובראשם מהראן ראדי. "עד עכשיו צירפנו רק את יובל שפונגין ובן רייכרט, אבל אני הרבה יותר מודאג ממה שעושים כמה אוהדים שלנו למהראן ראדי ועכשיו גם לרייכרט", סיפר אוהד הקבוצה עופר הוכברג מראשון לציון. "אחרי שנתיים של אליפויות, הרבה יותר חשוב לי בעונה הקרובה לראות כדורגל מהנה כי אצל פאולו סוזה היו הרבה משחקי נפל. אבל הרעיון שבמכבי תל אביב קמה לה קבוצת מיעוט שמכניסה את הנושא הגזעני שבא לידי ביטוי כלפי ראדי במהלך העונה שעברה, מקומם אלפי אוהדים שלנו".

מוקדמות האלופות: סנטה קולומה - מכבי תל אביב (שלישי, 21:00)

ג'ורדי קרויף לורמוט: "אני רוצה אותך במכבי תל אביב"

רשמית: מכבי תל אביב וסנטה קולומה החליפו ביתיות

מאמן מכבי תל אביב אוסקר גרסיה (ימין) לצד המנהל המקצועי ג'ורדי קרויף. ברני ארדוב
"כנראה שג'ורדי נתקל בהרבה בעיות שאת חלקן למדנו דרך אמצעי התקשורת". קרויף וגרסיה/ברני ארדוב

הוכברג אכן מתאר את המציאות – רוב אוהדי מכבי תל אביב סולדים מהתנהגות המיעוט. אבל הפצע הזה נפתח בתקופה לא ממש נוחה למכבי תל אביב – בתחילתו של קיץ, יש שיאמרו באמצעו, שבו מסע הרכש של הקבוצה לא הולך כל כך חלק. הצורך להתחזק לקראת אתגר ליגת האלופות המחודש והרצון לזכות באליפות שלישית ברציפות סובל עד עתה ממספר תקלות. זה היה קיץ לא פשוט מבחינת ג'ורדי קרויף ולמשחק הערב (21.00) מול סנטה קולומה, הוא מגיע מעט חבול עקב משאים ומתנים ומגעים כושלים. מכבי, כאמור, צירפה את שפונגין ורייכרט, אבל הרכש הנוצץ עוד לא נחת בקרית שלום.

גורם במועדון ניסה אתמול להדוף את חצי הביקורת: "מראש נערכנו למשחקים בסיבוב הזה עם הסגל הנוכחי. אף אחד לא העמיד סטופר לג'ורדי קרויף וחייב אותו לסיים את כל בניית הסגל עד ה-15 ביולי. אם לא נעבור את סנטה קולומה עם השחקנים שיש היום, אז באמת שלא מגיע לנו להתקדם באירופה".

למרות דברי ההרגעה, יש עדיין טעם לפגם בכך שמכבי תל אביב עוד רחוקה מלהיות מוכנה לעונה הקרובה. די אם זוכרים איך צירף קרויף את ברק בדש ורמי מראבל בדקה האחרונה של חלון ההעברות של חודש ינואר, כדי להמחיש שזה היה מקח טעות שתוצאותיו הישירות היו בהדחה מול פ.צ. באזל בליגה האירופית. המציאות שהתגלה בחלון ההעברות של החורף חוזרת על עצמה בינתיים. "אין ספק שהאידיאל הוא לצרף שחקנים לפני מחנה האימונים", הודה שחקן בכיר בקבוצה אתמול. "תמיד טוב שהשחקנים החדשים זוכים לזמן התאקלמות וללמידת החברים החדשים. אבל כנראה שג'ורדי נתקל בהרבה בעיות שאת חלקן למדנו דרך אמצעי התקשורת".

דווקא בגזרת המאמן הצליח קרויף לטפל די מהר. זה יכול היה להסתבך אחרי העזיבה הדרמטית של פאולו סוזה, אבל למשבצת נכנס מהר מאוד אוסקר גרסיה, מה שאיפשר לקרויף ראש נקי לבחירת שחקני חיזוק. אוסקר הוא גם לא המאמן שיציב גבולות ויערים קשיים. הוא הרבה יותר נוח מסוזה וזורם עם קרויף טוב יותר ובכל זאת, השניים עוד עשויים לראות הערב באנדורה הרכב כמעט זהה לזה ששיחק בעונה שעברה. "אני לא חושב שזה דבר רע", אמר אתמול סוכן השחקנים רונן קצב שנחשב לידיד של קרויף. "כולכם בתקשורת רוצים לראות שחקנים חדשים ורוצים שיהיה סגל חדש, אבל להזכיר לכם, מכבי תל אביב היא האלופה וברגע שהיא שימרה כמעט את כל השחקנים הטובים שלה, למה היא צריכה לצרף כל כך הרבה שחקנים? הם חשבו שיש להם צורך במגן ימני, אז סגרו עם יובל שפונגין. הם רוצים עוד חלוץ, אז הם מנסים להביא ועובדים מול הרבה ישראלים. כרגע זה עוד לא הסתדר, אבל אם מחר יבוא עומר דמארי או עדן בן בסט וינחת גם זר איכותי, כל הראייה שלכם על הקיץ של מכבי תהיה שונה לגמרי".

שחקני מכבי תל אביב מתאמנים לקראת המשחק מול סנטה קולומה. מכבי תל אביב, אתר רשמי
"אין ספק שהאידיאל הוא לצרף שחקנים לפני מחנה האימונים"/אתר רשמי, מכבי תל אביב

קרויף משדר כלפי חוץ שהוא רגוע, הזמן עדיין לטובתו, אבל נשאלת השאלה – האם באמת הבאה של עומר דמארי, מהישראלים הגדולים האחרונים שנותרו פנויים בשוק, תשנה את התמונה. אבי נמני, למשל, חושב אחרת. "מכבי תל אביב לא יצאה טוב בסיפור של דמארי", אמר השבוע נמני. "השחקן אומר פעם אחרי פעם שהוא לא רוצה לעבור לשחק במכבי תל אביב ובכל זאת פונים ומנסים ולוחצים. זה לא נראה טוב".

הנחת העבודה אותה הציבו ראשי הקבוצה הקיץ הייתה להתחיל קודם בשחקנים ישראלים. קרויף העריך בשיחות עם מיטש גולדהאר וג'ק אנגלידיס, שהמונדיאל יעכב את התנודות בליגות באירופה ולכן יהיה קשה לצרף זרים איכותיים. "רק אחרי שיגמר המונדיאל, השווקים יתחילו לזוז ולישראל אפשר יהיה להביא שחקנים שלא ימצאו קבוצות בליגות טובות יותר", הסביר קרויף.

את מירב המאמצים הקדיש קרויף להבאתו של תומר חמד. אחרי הכול, חמד החזיק בכרטיס שלו כמו שגולדהאר אוהב והוא גם היה אחרי עונה אישית לא טובה. המניות של החלוץ הישראלי היו בירידה אחרי הפציעה הממושכת וקרויף היה משוכנע שהוא תופר את העסקה. אלא שחמד לא מיהר ולא התפתה ובסוף סגר לעצמו חוזה באלמריה. "כשיש לך את האפשרות לחוות בכל שבוע את הבמה הכי טובה בעולם, אתה לא ממהר לחזור לישראל", הסביר אתמול חמד. "לשחק באירופה בליגה הספרדית זה מה ששאפתי מגיל צעיר וזה לא משהו שאוותר עליו כל כך מהר. ג'ורדי דיבר איתי כבר בינואר שעבר. אמרתי לו שאני רוצה לסיים את העונה במאיורקה, אבל הוא דיבר הרבה וניסה לשכנע אותי. אמרתי לו שברגע שיהיו לי הצעות, אני אעדיף להישאר באירופה. דמות כמו זו של ג'ורדי קרויף היא זו שגרמה לי לחשוב בכלל על הכיוון של חזרה. כשבן אדם כמו ג'ורדי מדבר איתך בצורה כל כך מכובדת ומנסה להסביר לך למה כדאי לך לבוא, זה עושה משהו".

חמד חושף מעט מהשיחות שהיו לו עם קרויף ומתאר את הדרך בה ניסה המנהל המקצועי לשכנע אותו להגיע: "ג'ורדי דיבר איתי על הצ'מפיונס ליג, מה שאין לי כרגע בספרד. הוא אמר לי שזו הבמה הכי גדולה באירופה ושמכבי יכולה להיות שם. הוא נתן לי להבין שאני יכול להגיע לרמות הגבוהות דרך הצ'מפיונס. הוא דיבר איתי על זה שמכבי מאוד התקפית ושאני אשחק הרבה ואבקיע הרבה גולים. הוא נתן לי להבין שאם אני אהיה טוב ואצליח עם הקבוצה, זה יפתח לי עוד דלתות בהמשך. בכל מקרה לא נכנסנו לתנאי חוזה. אמרתי לו שאני לא רוצה לדבר על השכר כל עוד אני לא מוכן לחזור. לא רציתי להשלות אותו שאני חוזר כי העדיפות הייתה להישאר בספרד".

חמד חושב שבמקרה שלו, לא צריך להפיל את התיק על קרויף: "הסיכוי שלו להצליח במקרה שלי היה אפסי. לא היה משהו שהוא יכול היה לעשות שהיה משכנע אותי לבוא ולכן במקרה שלי אי אפשר להאשים אותו".

שחקן מאיורקה, תומר חמד. Gonzalo Arroyo Moreno, GettyImages
"כשיש לך את האפשרות לחוות בכל שבוע את הבמה הכי טובה בעולם, אתה לא ממהר לחזור לישראל". חמד במדי מאיורקה/GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

חלוץ אחר שהיה יכול לנחות במכבי הוא בן שהר. אלא שבמכבי התמהמהו ולא היו בטוחים לגביו ושהר כבר בדרך להולנד. "מכבי תל אביב היא כמו אירופה והיא די נבדלת מהליגה הישראלית, אבל כמעט כל שחקן שיש לו אפשרות להישאר באחת הליגות הטובות באירופה, יעדיף זאת", הסביר שהר את ההחלטות של הליגיונרים לא להגיע. "זה נכון שיש פיתוי בלבוא למכבי תל אביב היום", המשיך שהר. "אנחנו שמשחקים בחו"ל שומעים הרבה דברים טובים משחקני מכבי תל אביב ונראה שבאמת מדובר בתנאים אירופיים לכל דבר, אבל עדיין הפיתוי לשחק בליגות מערב אירופאיות עם חשיפה גדולה ואפשרות למיצוי משמעותי של הקריירה, משאיר אותנו באירופה".

שהר שאמור לחתום בווילם מהליגה ההולנדית, דווקא מודה שאם קרויף היה מחזר אחריו ומראה לו שהוא רוצה אותו מלכתחילה, יתכן שהוא היה מגיע. "מאוד חשוב לי להרגיש שהמנג'ר והמאמן רוצים אותי ואני מודה שממכבי תל אביב לא הרגשתי את זה. יכול להיות שאבי נמני הסוכן שלי בארץ ניהל איתם מגעים, אבל אני לא קיבלתי טלפון מקרויף שביקש לראות אותי בארץ".

בן שהר שחקן ארמיניה בילפלד. GettyImages
"אנחנו שמשחקים בחו"ל שומעים הרבה דברים טובים משחקני מכבי תל אביב ונראה שבאמת מדובר בתנאים אירופיים לכל דבר". שהר/GettyImages

הסיפור של מאור מליקסון פותח איזשהו צוהר לגבי העקרונות של גולדהאר. כשסיפרו לבעלי מכבי תל אביב בשבוע שעבר שניבאלדו הברזילאי חתם במכבי יבנה תמורת פחות מעשירית ממה שהוא שילם לבלם, הוא עוד יותר התחזק בעמדתו הגורסת שהוא חייב להציב גבולות לשחקנים שמנהלים משא ומתן עם קרויף. מליקסון חתם על חוזה בהפועל באר שבע לחמש שנים. בשיחות שהתנהלו מול מכבי תל אביב, גולדהאר התעקש על חוזה לשנתיים בלבד. הוא בחן את העונה האחרונה שלו בוולנסיאן בשימת דגש לעובדה שהקשר כבר בן 29. הוא לא היה מוכן לחוזה שהוא מעבר לשנתיים עם אופציה לעונה נוספת שתהיה בלעדית של מכבי תל אביב. מליקסון שראה איך בניגוד לגולדהאר, אלונה ברקת יוצאת מגדרה כדי לצרף אותו, העדיף את החמש שנים המובטחות בבאר שבע על פני השנתיים במכבי תל אביב, מה עוד שבמכבי לא בטוח שהוא היה באנקר בהרכב.

מליקסון, כמו גם ליאור רפאלוב איתו התנהלו שיחות, אמור היה להיות אלטרנטיבה לערן זהבי. אלא שבניגוד לחשש הגדול בציבור אוהדי מכבי תל אביב מפני עזיבה של השחקן הכול כך משמעותי, בקרית שלום דווקא די רגועים. בחוזה של זהבי ישנו סעיף יציאה לחו"ל על סך של שני מיליון יורו, אבל יש גם סף לשכר אותו הוא אמור להרוויח אם יעזוב. אחרי שקיבל 600 אלף יורו נטו לעונה, התחייב זהבי בפני קרויף כי יעזוב את הקבוצה רק אם יזכה לחוזה של 750 אלף יורו נטו במקום אחר. במכבי מרגישים שמדובר בשני סעיפים מאוד משמעותיים עבור קבוצות מהדרג הבינוני של אירופה וכי אם לא תגיע הצעה מקבוצת פאר, זהבי יישאר.

קצב, סוכנו של זהבי, שוב מרגיש שהפאניקה היא אצל העיתונאים: "ערן זהבי לא אמר שהוא עוזב את מכבי, אלא להיפך. יש לו חוזה מצוין והוא מרגיש מוערך מאוד וגם התאריך הזה של ה-15 ביולי שחל היום הוא לא רלוונטי. נכון שעד היום יש את סעיף השחרור, אבל אם בחודש אוגוסט תבוא קבוצה גדולה ותציע שלושה מיליון יורו למכבי והוא יבקש לעזוב, אני בטוח שמכבי תיתן לו ללכת. העניין הוא שכולם בתקשורת מתעסקים בזהבי, חוץ ממכבי שם יודעים בדיוק מה עברנו הקיץ ומול אילו הצעות התמודדנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אם בחודש אוגוסט תבוא קבוצה גדולה ותציע שלושה מיליון יורו למכבי והוא יבקש לעזוב, אני בטוח שמכבי תיתן לו ללכת". זהבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אוהדי מכבי תל אביב מתייצבים בינתיים לצידה של הקבוצה ומגלים כנדרש לא מעט בגרות ולויאליות, כפי שעשו בשנים האחרונות. "אנחנו מדברים בינינו מדי פעם הקיץ על הרכש הדליל ועל זה שלא הבאנו שחקנים רציניים", אומר גיא דקל, אוהד שרוף משער 2, "אבל מהר מאוד אנחנו עוברים לדבר על הצרות של הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים ומבינים כמה אנחנו צריכים לחבק את התקופה הזו בהיסטוריה של מכבי תל אביב. ההוכחה הכי גדולה היא כנראה עשרת אלפים המנויים שנמכרו תוך שבוע וחצי".

האם הם ידברו כך גם אם הקשיים ימשכו בשבועות הבאים, ומכבי תל אביב לא תתחזק לקראת המשחקים הקשים יותר בליגת האלופות? זאת באמת שאלה מעניינת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully