וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוחר של תקווה: האם דיוויד בלאט באמת נכון למכבי תל אביב?

17.5.2014 / 16:23

בלאט גילה מנהיגות והכניס אמונה לשחקנים, אבל אפילו הניצחון על צסק"א, שכמו הנס הקודם במילאנו הושג דרך הבלגן ממנו הוא כל כך סולד, לא עונה לשאלה כמה הוא טוב למכבי ת"א. ניצחון בגמר יטה את הכף באופן סופי, הפסד יחזיר את הדילמה לנקודת ההתחלה. דוד רוזנטל מבולבל

עריכה: יותם בן דוד

הנה סטטיסטיקה שעל פניו נראית ברורה: בארבע שנותיו כמאמן מכבי תל אביב, מאז עונת 2010/11, הגיע דיוויד בלאט פעמיים לגמר היורוליג ופעמיים לשלב ההצלבה. במהלך התקופה לא רשם אף מאמן באירופה הספק כזה. פאבלו לאסו, שינהל את גמר היורוליג מצידה השני של המזכירות, הוא המאמן הקרוב ביותר לבלאט, לאחר שהעפיל לגמר שני ברציפות, אבל ב-2011/12 כלל לא עלה להצלבה. ברצלונה של צ'אבי פסקואל זכתה ב-2010 במפעל, ומאז הייתה שלוש פעמים בפיינל פור ולא הגיעה לגמר. אוברדוביץ', לדעת רוב אנשי המקצוע המאמן הטוב באירופה, בכלל מחוץ למשחק לאחר שנת השבתון והפיאסקו העונה עם פנרבחצ'ה/אולקר.

הנתון הזה מביא אותנו לשתי מסקנות. האחת, הכמעט מובנת מאליה, היא שבלאט הצליח לשרוד ארבע שנים במקצוע תובעני במועדון תובעני עוד יותר. המסקנה השנייה נגזרת מהראשונה – בלאט הוא מאמן כדורסל מהטופ האירופי שמצליח להוציא את המקסימום משחקניו. להנחה הזו, למרבה הפליאה, לא כולם מסכימים. גם לא אחרי הניצחון על צסק"א.

בפעם המפורסמת ההיא שדיוויד פדרמן שמע קולות, אז ב-2002, בלאט שילם במשרתו. ב-2014 הוא דווקא פחות מקשיב. "אני לא יודע מה יש בקבוצה הזו, במסורת הזו", אמר ביום שישי, "לא יודע מה היה בסוף, רק ראיתי את הכדור נכנס לסל". אז הוא לא יודע, וגם אם הוא יודע אינו מרגיש צורך לספר כמה מההצלחה הזו שייך למאמן שלו, שכן לו היה חושב שלבלאט יש פרומיל בה, היה טורח להזכיר אותו בחצי משפט.

כאן מתבקש לקטול את פדרמן ולהסביר לו שאינו מבין דבר בכדורסל, ושלו שם את האגו בצד היה לו מאמן לעוד הרבה שנים. אבל צריך לזכור שפדרמן, על כל מגרעותיו, הוא אוהד. מהלכיו (כמו הקמת קבוצת הגלקטיקוס בכדורגל ב-2005) תמיד נבעו מהמקום הזה, לטוב ולרע. זהו מפתח חשוב להבנת ההבדל בין אנשי מקצוע לאוהדים: פרשן ינתח את יכולותיו של המאמן על פי התוצאות ובדיעבד פשוט משום שאין לו ברירה אחרת, אוהד יבחן גם את הדרך. והדרך של מכבי תל אביב לגמר היורוליג עודנה שנויה במחלוקת.

דייויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. מגד גוזני
בלאט הוא מאמן כדורסל מהטופ האירופי שמצליח להוציא את המקסימום משחקניו. להנחה הזו, למרבה הפליאה, לא כולם מסכימים. גם לא אחרי הניצחון על צסק"א/מגד גוזני

לכותב שורות אלה הבנה מוגבלת בכדורסל. כאן לא תמצאו תרשימי פיק אנד רול או פירוק לגורמים של הגנת המץ' אפ זון. דווקא הלקות הזו מובילה לאמירה שאינה קשורה למערך, לסוג שמירה או ליכולות קליעה, רק לשכבה הבסיסית ביותר - מראה עיניים. והעיניים רואות שהכדורסל של מכבי תל אביב לא אסתטי וכלל לא דומיננטי. אין בו ברק, אין בו יופי, אין בו שום דבר שמזכיר אלופה. כמה באמת גדול ההבדל בין הקבוצה הזו שהגיעה השנה לגמר לקבוצה של אשתקד שהובסה ללא תנאי בשלב ההצלבה על ידי ריאל מדריד? עניין של סל פה וסל שם. את הניצחונות הגדולים שלה במילאנו מכבי תל אביב השיגה בעיקר כשכבר לא היה מה להפסיד, כשהיא יצרה בלגן על המגרש, בלגן שבלאט סולד ממנו ושהיה שמח לוותר עליו. האם על פי המהלכים הללו, שכל קשר בין רובם לבין כדורסל טהור ושיטתי, מקרי בהחלט, אנו צריכים לשפוט את המאמן? האם הוא היה רוצה שנשפוט אותו כך?

נפוליאון בונפארטה אמר ש"מנהיג הוא סוחר של תקווה". אין ספק שמהבחינה הזו בלאט עשה עבודה עצומה, לאחר שהנחיל למכבי תל אביב את האמונה שהיא יכולה לנצח בכל משחק ובכל מצב. בעבר היו למכבי ניצחונות גדולים יותר מזה שקצרה על מילאנו ועל צסק"א, אבל הפעם היא חוללה לא נס אחד אלא שניים בתוך חמישה משחקים. הכיוון היחיד שמסביר את מה שקרה במדיולאנום פורום ב-16.4 וב-16.5 הוא המיסטי: רוח המועדון, ההיסטוריה הארוכה, המסורת וכל הדברים שאינם קשורים במישרין ליכולת מקצועית. במקרה או שלא, אלה כל הדברים שעליהם דיבר בלאט במסיבת העיתונאים ביום חמישי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דייויד פדרמן מבעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
פרשן ינתח את יכולותיו של המאמן על פי התוצאות ובדיעבד פשוט משום שאין לו ברירה אחרת, אוהד יבחן גם את הדרך. פדרמן/ברני ארדוב

אין להתעלם מהשורה התחתונה: מכבי תל אביב בגמר היורוליג והעומד בראשה הוא האיש שלקח אותה לשם. הקבוצה הזו, שמתקשה כל כך בליגת העל ושנחשבה לדרגה או שתיים מתחת לצסק"א, ריאל וברצלונה, רחוקה משחק אחד מהנפת גביע אירופה. ניצחון ביום ראשון (נראה אתכם אומרים אוטומטית שאין סיכוי) יטה את הכף לטובת בלאט. גם מקטרגיו הגדולים, ויש עדיין לא מעט כאלה אפילו אחרי הניצחון של יום שישי, יסכימו שהוא אחראי לתואר. הפסד יהפוך את ההגעה של מכבי תל אביב לגמר לאפיזודה שתיזכר בעיקר בזכות צירופי המקרים שאפיינו אותה, ויכניס את עונת 2013/14 לארכיון המאובק, לצד עונות קודמות שבהן מכבי הגיעה "רק" לגמר ולא זכתה בו. נזכיר שצביקה שרף הגיע לגמר היורוליג ב-4 במאי 2008 ושלושה שבועות לאחר מכן איבד את התואר בישראל וגם את המשרה שלו כמאמן ראשי.

כך יוצא, למרבה ההפתעה, שגם לאחר הניצחון על צסק"א אנו עדיין לא חווים קתרזיס באשר לבלאט. כמו תמיד, הוא שוב יישפט על פי המשחק הבא.

גביע היורוליג. מגד גוזני
אם בלאט יניח ידיו על התואר הזה, לאף אחד כבר לא יהיו יותר שאלות/מגד גוזני

מכבי תל אביב בגמר הפיינל פור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully