וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברתומאו: "ניסינו לעשות סדרות במקום פיינל פור, וזה לא היה טוב"

14.5.2014 / 14:55

למה היורוליג מוכרע במשחק אחד, מדוע בלאט מוכן כבר שנים ל-NBA. הסיבה שבעתיד לא יהיה פיינל פור בתל אביב, הסיכוי של ירושלים לקבל כרטיס חופשי ליורוליג והדבר שמזרחי לימד את דני פדרמן. ערב הפיינל פור במילאנו, מזכ"ל היורוליג, עונה על כל השאלות הקשות בראיון בלעדי

ברני ארדוב

"אני בטוח שמאמן אירופאי יכול להצליח ב-NBA. גם מסינה ובלאט הם מאמנים שיכולים לאמן שם, לדייויד ולאטורה יש הכישרון והאיכות לאמן קבוצות NBA . תמיד אשמח שיאמנו באירופה, אבל אם זה תורם להם וזה מה שהם רוצים – אשמח בעבורם. מבחינת מוכנות הם כשירים כבר כמה שנים טובות למשימה כזאת".

ג'ורדי ברתומאו, מזכ"ל היורוליג, הוא אדם שמאמין מאוד בכדורסל האירופי. הציטוט מעל הוא רק דוגמה אחת לכך. בימים אלו, כדמות הבכירה בענף האירופי, הוא איש עסוק מאוד. הוא רק חזר מגיחה לעיר הרוסית קאזאן לרגל גמר היורוקאפ, וכבר נמצא בעיצומן של ההכנות לפיינל פור במילאנו. שלושה ימים לפני ההופעה של מכבי תל אביב ביורוליג, התפנה ברתומאו, בקושי רב להעניק ראיון נרחב לוואלה! ספורט.

בשיחה בלעדית מביע מזכ"ל היורוליג את דעתו על רמת המשחקים ביורוליג ומגן על השיטה שלהם; עונה לטענה אם לא כדאי לקיים יותר סדרות, ומתייחס גם לזליגת השחקנים ל-NBA. בנוסף, המזכ"ל מביע דעתו על ההנהלה הצעירה החדשה במכבי. ברתומאו לא חוסך מילים גם על הפועל ירושלים וההנהלה החדשה שלה, ועל הסיכוי שהיא תקבל כרטיס למפעל. ולידיעת מטפחי התקוות: בעתיד הקרוב לא יתקיים פיינל פור בתל-אביב, אליבא ד'ברתומאו.

בינתיים, ברתומאו מרוצה מההיערכות לפיינל פור במילאנו. "עד כה הכול הולך כפי שצריך. אנחנו עורכים כמה שיפורים באולם, דברים חשובים שידענו עליהם מראש. כך שהאולם שונה מהאולם אשר היה בסדרה של מכבי מול מילאנו. הכרטיסים נמכרו היטב והוא וצפוי להיות מלא".

הופתעת שמילאנו לא העפילה?

"לא. כי זה דבר שקרה גם בעבר שקבוצות ביתיות לא העפילו לפיינל פור שנערך במדינתן. כך קרה באתונה. הקבוצות שהעפילו הן בעלות היסטוריה ורזומה כמו צסק"א, מכבי, ריאל וברצלונה. כתוצאה מכך, האיכות של הפיינל פור היא גבוהה".

מכבי מנסה להשיג עוד כרטיסים למען אוהדיה, שמנסים מצידם דרכים אחרות.

"אני לא חושב שיש סיכוי להשיג עוד כרטיסים, אבל זה תמיד כך עם מכבי, כי מכבי היא קבוצה שמושכת אלפי אוהדים איתה. אבל האולם מכיל פחות מקומות מאשר בכדורגל. אני מודע לכך שתמיד נוצרת בעיה בעניין. אני חושב שלמכבי יהיה הקהל הגדול והרועש ביותר באולם במשחק מול צסק"א. על פי ה?ערכות ראשוניות, למכבי יהיו באולם כ-3,000 אוהדים ולצסק"א יגיעו כאלף אוהדים".

מכבי תל אביב בפיינל פור, סיקור מיוחד:

הסנסציות הכי גדולות בתולדות הפיינל פור

שערוריית הכרטיסים במילאנו ששוברת שיאים חדשים

מאחורי הקלעים על מחשבות הפרישה של דייויד בלו

מתי מכבי תל אביב הפסיקה להיות בלב הקונצנזוס?

מזכ"ל היורוליג ג'ורדי ברתומאו. GettyImages
ברתומאו/GettyImages

"יותר סדרות? לא הגיוני"

בוא נדבר קצת על שיטת המשחקים ביורוליג. מה דעתך על שלב הטופ-16 המוארך בשנתיים האחרונות: האם השינוי הוכיח את עצמו? וכפועל יוצא, האם לא נכון יותר להאריך גם את יתר העונה באמצעות סדרות, כך שיהיו יותר מפגשים בין הקבוצות הגדולות? זה היה הרציונל להרחבת הטופ-16 מ-6 ל-14 משחקים, אז מדוע שלא יתקיים עד לסיום העונה?

"ההחלטות שלקחנו והשינויים שעשינו היו מבוססים על כמה דברים שבדקנו. הצעד טוב ונכון, והמועדונים מרוצים מכך. חשוב להדגיש שכשאנחנו מדברים על עוד משחקים – מעמיס על הקבוצות, האוהדים אולי יהיו מרוצים, אבל אי אפשר לתת עוד משחקים רק כדי שיהיו עוד משחקים, זה לא הגיוני".

אחת הביקורות היא שהעובדה שהיורוליג מוכרע בפיינל פור אינה ספורטיבית, וצריך לעבור לסדרות עד הסוף. מה לדעתך הסיכוי שזה יקרה, והאם השיטה טובה דייה לדעתך?

"הפיינל פור מאפשר לקבוצה להציג את המומנטום שבו היא נמצאת. פיינל פור מעניק יותר קטגוריות מאשר בסדרות ובפלייאוף, שבו צריך להגיע למדינה של המארחת. הפיינל פור נותן לכולם הזדמנות לראות וליהנות, ולא רק במקום מסוים כמו ויטוריה או מקום מסוים באיטליה. זו הדרך הטובה להציג כדורסל לשלל האנשים ביבשת. כשניסינו לעשות סדרות זה לא היה טוב, לדעתנו".

עברו עשר שנים מאז שנערך פיינל פור בישראל. מה הסיכוי שהפיינל יחזור לתל-אביב בזמן הקרוב? הוא כבר התקיים ברוב המדינות באירופה, אין סיבה שלא יחזור לישראל. בטח כשהעונה הוא משוחק, כאמור, באולם של 12,500 מקומות – קיבולת שלא גדולה בהרבה מהיכל נוקיה.

"נכון לעכשיו, אנחנו לא רואים את הפיינל פור מתקיים בתל-אביב בעתיד הקרוב. לגבי העובדה שהוא נערך בלונדון, ברצלונה או איסטנבול – יש לקיום משחקים במקומות כאלו שוק גדול. לגבי מילאנו, חשבנו שהכדורסל האיטלקי זקוק לתמיכה, בייחוד לאור ההיסטוריה המכובדת של הכדורסל שם".

האם מכבי פנו אליך בנושא? יש מגעים בעניין?

"מכבי לא פנו אלינו עד כה לגבי קיום פיינל פור בתל-אביב".

מה דעתך על השינוי בהנהלת מכבי? הצעירים הפכו להיות יותר דומיננטיים.

"אני חושב שהם נמצאים בסיטואציה טובה. דני פדרמן ושי רקנאטי מוכנים לנהל את הקבוצה כי הם ממש גדלו לתוכה. האבות שלהם ניהלו את המועדון, והניסיון שהם צברו זה משהו שלא כל בעלים גדל אליו. הם משלבים את ההתלהבות והתשוקה שלהם – עם הניסיון של שמעון מזרחי. אני לא חש בשינויים משמעותיים במדיניות של מכבי. המועדון עובד באופן מאוד מקצועני וזה לא משהו חדש".

מכבי לא נמצאת בסקאלה העליונה מבחינת תקציב. אחרי כל השינויים שנעשו בהנהלה, אתה חשוב שמכבי נחלשה?

"לא. לכל הקבוצות יש עליות ומורדות, אלו דברים טבעיים בכדורסל. קחי לדוגמה את ריאל מדריד, שנמצאת בעלייה אחרי שהייתה בשפל. הם לא שיחקו בשנים קודמות ברמה הגבוהה שהם מציגים עכשיו. כך גם לגבי קוצ'ה לאבורל: היא הופיעה בשניים מתוך ארבעת הפיינל פורים האחרונים. כמה מועדונים יכולים להגיד את זה על עצמם?".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
מזכ"ל היורוליג ג'ורדי ברתומאו עם יו"ר מכבי תל אביב שמעון מזרחי. GettyImages
"הוא לימד את דני פדרמן". ברתומאו עם שמעון מזרחי/GettyImages

איך אתה מתרשם מהפרויקט שבונים בהפועל ירושלים? פגשת בברצלונה את אורי אלון, בעלי הקבוצה. מה הקשר שלך עם אלון ועם יתר ראשי הקבוצה, גיא הראל, ארן טלם ואחרים?

"נפגשתי עם הבעלים של ירושלים בברצלונה, וכך הכרתי קצת את החזון שלו ומטרותיו. דבר טוב הוא שבעונה הבאה תהיה להם ארנה חדשה ואולם חדש, שזה טוב גם לכדורסל בישראל. לגבי העונה הבאה – אם ירושלים תזכה באליפות, אז תהיה להם הזדמנות לשחק במוקדמות היורוליג ולהיכנס ליורוליג. כמו כן, טוב לדעת שיש להם תוכניות ובסיס לעתיד, אבל הם חייבים גם להוכיח שהם עקביים, שהם פועלים נכון, ובפגישה התרשמתי שהם מבינים זאת היטב. הקשר שלי איתם? יש לנו מערכת יחסים טובה".

אתה רואה את ירושלים בטווח של שנתיים-שלוש מעתה הופכת להיות קבוצת יורוליג לגיטימית? זו אחת המטרות שלהם. ומה צריך לקרות כדי שירושלים תקבל כרטיס חופשי ליורוליג?

"זה תלוי בשילוב של כמה דברים: ירושלים תצטרך להוכיח שיש לה שאיפות לא רק מחוץ לפרקט, אלא גם להביא תוצאות ויכולת טובה על הפרקט. לגבי כרטיס חופשי נוסף: זה משהו שכל מי שמחליט ביורוליג צריך להתכנס ולהחליט על כך, בטח שלא אני לבדי. נצטרך לעקוב אחרי הדרך שבה הבעלים מתכוונים להתפתח כקבוצה, וכפי שציינתי, שיהיה בסיס טוב ויציגו עקביות".

הבעלים של הפועל ירושלים אורי אלון. מגד גוזני
"ירושלים צריכה להוכיח שיש לה שאיפות גם על הפרקט". אורי אלון/מגד גוזני

באופן אישי, הופתעת מכך שפנרבחצ'ה-אולקר של אוברדוביץ' לא הגיעה לרבע הגמר?

"לא, כי לפעמים שמות לא מספיקים. אוברדוביץ' הוא אחד המאמנים הכי טובים שיש באירופה, אבל גם הוא צריך זמן כדי לבנות ולבסס פרויקט. לוקח זמן לגרום לקבוצה להיות מתואמת, זו עבודה שלא תמיד מניבה תוצאות מיידיות. אני בטוח שאוברדוביץ' מודע ששום דבר לא קל ביורוליג. כולם מכבדים אותו, אבל זה מוכיח על רמת התחרות".

האם לא נכון יותר, לאור העלייה של הקבוצות הרוסיות והספרדיות, להעניק יותר כרטיסים לרוסיה ולספרד? מצד אחד היורוליג צריכה להיות גלובלית, אבל מצד שני קבוצות מעולות כמו ולנסיה וקאזאן נשארות בחוץ, ולעומתן בשר תותחים כמו הכוכב האדום נמצאות ביורוליג. אולי צריך להיערך מחדש לגבי כך.

"ממה שידוע לי, אין לקבוצות הרוסיות תלונה לגבי מספר הקבוצות שבמפעל. נכון שיש קבוצות טובות ברוסיה או בספרד ותמיד רוצים יותר, אבל האופי של היורוליג הוא גלובלי כפי שציינת, והיורוליג רוצה לשקף את הכדורסל מכל מדינה ומייצג את המדינות השונות באירופה. אז מובן שנבחן את הקבוצות לאורך העונות הבאות, אבל צריך לקחת בחשבון את המבנה הרחב. אנחנו רוצים שאוהדים בכל אירופה יצפו במשחקים ושתהיה להם הזדמנות להיכנס לאולם וליהנות".

מאמן פנרבחצ'ה אולקר ז'ליקו אוברדוביץ'. GettyImages
"לפעמים שמות לא מספיקים". ז'ליקו אוברדוביץ'/GettyImages

מה לגבי מערכת היחסים של היורוליג עם הקבוצות מיוון? הן מפחיתות בתקציב, אבל מצד שני זכו בשלוש השנים האחרונות בתארים (פאו ב-2011, אולימפיאקוס ב-2012 וב-2013). וכמובן, הויכוחים של היורוליג עם הבעלים האקסצנטרי של פאו, דימיטריס ינאקופולוס, שהועמד לדין כמה פעמים.

"זה נכון שהתקציב של הקבוצות היווניות ירד, אבל זה הוכח שלפעמים זה לא רק סביב המשאבים, אלא איך אנשים משתמשים ומנהלים אותם. זה הוכח בכך שאולימפיאקוס זכתה פעמיים בגביע. לגבי בעלי פנאתינייקוס, לפעמים הבעלים מלאי תשוקה ורצון לקבוצה שלהם ואנחנו מכבדים את כולם. זה תלוי באישיות שלהם ועד כמה הם מעורבים בקבוצה. זה נכון שעברו על החוקים והגבנו. יש חוקים ביורוליג וצריך לפעול לפיהם".

מה עושים כדי לעצור את הסחף של השחקנים האירופאים ל-NBA? והאם אתה חש בירידת רמה באירופה לאור בזיזת הכישרונות האירופיים מצד הקבוצות האמריקניות?

"אני חושב שהקצב של עזיבת שחקנים ל-NBA מהיורוליג ולהפך דומה ומאוזן למדי בעשר השנים האחרונות. ראינו הרבה שחקנים מאירופה שעברו לשחק ב-NBA, וחלקם חזרו לאירופה. הרמה של היורוליג עולה בכל שנה. יש גם שחקני NBA שמגיעים לשחק באירופה. אני לא רואה את הידרדרות במצב ואנחנו מרוצים מהרמה באירופה. אני גם חוזה שהיא תתחזק עוד יותר בשנים הקרובות".

מה לגבי שיתוף הפעולה שדובר בו בעבר על ה-NBA בעניין יצירת ליגה משותפת, או קונפרנס אירופי? האם לאור הגלובליות של הליגה האמריקנית, אפשרות זו מתקרבת?

"יש הנהלה חדשה ב-NBA, ויש בה כמובן גם אנשים מההנהלה הישנה שאנחנו מכירים. לגבי הגלובליות שלהם, אנחנו מאמינים שהיא תגדל. אני מאמין שנשוחח על הפעולות שאפשר לעשות וכיצד לעשות דברים יותר טוב. כשהעונה שם וכאן תסתיים יהיה לנו יותר פנאי לשוחח על כך".

עומרי כספי שחקן יוסטון רוקטס. AP
"העזיבה של שחקנים ל-NBA לא פוגעת ברמה". כספי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully