וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיועד: על לואיס אנריקה, שצפוי להתמנות למאמן ברצלונה

11.5.2014 / 12:25

מנהל אימונים עם מגאפון ממגדל, מבקש מהשחקנים אישור למשקפיים. קצת ממוריניו, הרבה מגווארדיולה, אבל עדיין עם סגנון משחק של לואיס אנריקה. הכירו את המאמן המיועד של ברצלונה, שרץ מרתונים, משתתף בתחרות איש הברזל ובמועדון בטוחים שיחזיר את הזהות האבודה וההצלחות מפעם

לואיס אנריקה מאמן סלטה ויגו. Denis Doyle, GettyImages
"האיש המתאים ביותר להוביל את המהפכה של ברצלונה". לואיס אנריקה/GettyImages, Denis Doyle

26 באוקטובר 2013. ערב משחק החוץ במלאגה, דיברו בספרד על "ההזדמנות האחרונה של לואיס אנריקה". שבעה משחקים ללא ניצחון, ארבעה הפסדים רצופים וירידה אל מתחת לקו האדום, הפכו את ההצהרות של שחקן העבר הדומיננטי על קבוצה אטרקטיבית ומלהיבה, לבדיחה לא ממש מוצלחת. "שני המשחקים הקרובים, מול מלאגה וברצלונה, יקבעו את עתידו של המאמן", נכתב בעיתונים הגדולים של ספרד. ואז באה ההתפוצצות הגדולה.

סלטה הציגה כדורגל פנטסטי, הלמה ביריבתה עם מתפרצות קטלניות וחגגה 0:5 מרשים במיוחד. ניצחון החוץ הגבוה ביותר של הקבוצה מאז 1941. זה הספיק כדי להציל את לואיס אנריקה מפיטורים מוקדמים, ולאף אחד לא הפריעה העובדה שבחלוף שלושה ימים הובס 3:0 בבית על ידי ברצלונה. בטח לא לבארסה, שמנהלת כרגע מגעים כדי להחזירו למועדון כמאמן הראשי. על פי המנהל הספורטיבי אנדוני סוביסארטה, לוצ'ו היה צריך להגיע כבר בקיץ שעבר והוא "האיש המתאים ביותר להוביל את המהפכה". האמנם?

לואיס אנריקה נפגש עם סוביסארטה, בדרך לאימון ברצלונה

עיתוני מדריד כינו את המגעים בין הצדדים: "קונספירציה"

אלצ'ה - ברצלונה (ראשון, 20:00, ספורט 5 לייב ו-HD)

שחקן ברצלונה לשעבר, לואיס אנריקה. AP
אהב לעצבן את ריאל מדריד ותמיד העדיף את הצבעים של ברצלונה. לואיס אנריקה/AP

ביום שני נערכה פגישה סודית - שבסופו של דבר לא הייתה חשאית כלל וכלל - בין סוביסארטה ללואיס אנריקה, בביתו של מאמן סלטה ויגו. המנהל הספורטיבי רצה למנות את חברו כבר בקיץ הקודם, אבל הנשיא דאז, סנדרו רוסיי, התעקש על חרארדו מרטינו וכפה על המנהל הספורטיבי מינוי עמו לא היה שלם. הפעם, אף אחד כבר לא יעצור את סוביסארטה, שלא סופר את טאטה ומנהל משא ומתן על החלפתו בזמן שהמאמן הארגנטינאי עדיין תחת חוזה ונלחם על האליפות. לא מכובד, לא ראוי, אך סיכום ככל הנראה הושג. עוד לפני ההודעה הרשמית שתגיע רק בסוף העונה, יש ללואיס אנריקה "אודישן" בדמות משחק הבית של סלטה נגד לא אחרת מאשר ריאל מדריד. האויבת הגדולה.

תזכורת קטנה: לואיס אנריקה, יליד העיר חיחון ובוגר מחלקת הנוער של ספורטינג, הצטרף ב-1991 לריאל מדריד. אחרי חמש שנים, הבלאנקוס תכננו להאריך לו את החוזה, אך השחקן הרב-גוני ביצע מהלך מדהים וערק לברצלונה. לטענת אנשי ריאל, הוא אפילו עבר בדיקות רפואיות בסתר אצל היריבה המושבעת. מבחינתם הוא הפך לבוגד. אוהדי ריאל מעולם לא סלחו לו, אבל הבוז שספג בכל ביקור בסנטיאגו ברנבאו רק דרבן אותו והוא כבש חמישה שערים במדי בארסה לרשת קבוצתו הקודמת. בשמונה השנים כשחקן הבלאוגרנה, הוא גם הקפיד לעקוץ את האקסית. "אין לי זיכרונות טובים מהתקופה שלי בריאל", אמר פעם האיש שהפך לסמל של נחישות והקרבה בברצלונה. "אני רואה את עצמי בטלוויזיה או על מדבקות, ותמיד מרגיש מוזר כשאני מופיע בלבן. אני חושב שהכחול והסגול מתאימים לי יותר".

ב-2008, ארבע שנים אחרי הפרישה, הוא חזר למדים האהובים עליו. רק לקבוצת המילואים, וכמאמן. פפ גווארדיולה קודם אז לקבוצה הבוגרת ולואיס אנריקה נבחר לאייש את המשרה שהתפנתה. יחד איתו, ברצלונה ב' עלתה לליגה השנייה בספרד. במהלך עונתו השלישית, אחרי שכבר הודיע כי יעזוב בסיומה, הצליח למצוא את הדרכים לדרבן את שחקניו הצעירים והוביל אותם למקום השלישי. זו הייתה העונה המוצלחת בהיסטוריה של קבוצת הבת. עונה בה לואיס אנריקה גם קידם שחקנים כמו טיאגו אלקנטרה, מרטין מונטויה וכריסטיאן טייו שעלו לקבוצה הראשונה. המאמן הצעיר הפך לשם מבוקש במועדוני הדרג השני בספרד, אלא ש"אפקט פפ" סחף את אירופה ושכנע את רומא, שלא הצליחה לפתות את גווארדיולה עצמו, להמר על לואיס אנריקה. המאמן הספרדי הבטיח "לשנות את זהות המועדון ולרגש את האוהדים". למי שפקפק ביכולות האימון שלו, ענה: "תוך שנה אנקה את כל הספקות, אתם תראו".

זה לא קרה.

המאמן הצעיר הסתכסך עם הקפטן פרנצ'סקו טוטי בתחילת הדרך, התעמת גם עם דניאלה דה רוסי המשפיע וסבל מחוסר יציבות על המגרש ומחוצה לו. ברצלונה לא הגיעה לרומא, לואיס אנריקה לא הגיע לשנה השנייה בחוזה. "זו מפלה גדולה מבחינתי", אמר לואיס אנריקה בהודעת העזיבה, אחרי שכשל בניסיון להשיג כרטיס לאירופה עם רומא וגם הפסיד בשני משחקי הדרבי מול לאציו. "לא השגתי את מה שרציתי, לא הצלחתי להעביר את הרעיונות שלי. אני לא יכול להאשים אף אחד. אני עוזב". שום ספק לא הוסר, עוד סימני שאלה נוספו. שנת שבתון אחת, במהלכה קיבל רמזים על קריאה אפשרית מברצלונה עקב מצבו הרפואי של טיטו וילאנובה והגיב בצחוק מתגלגל לשאלה אם יאמן יום אחד את ריאל מדריד, הסתיימה עם אכזבה בעקבות הבחירה של הקטלאנים בטאטה מרטינו. אז לואיס אנריקה התפשר על סלטה ויגו, כמדרגה נוספת בדרך לפסגה.

שחקני רומא דניאלה דה רוסי, פרנצ'סקו טוטי עם מאמן הקבוצה לואיס אנריקה. andrew medichini, AP
לא הצליח להביא את ברצלונה לרומא. לואיס אנריקה באימון עם פרנצ'סקו טוטי ודניאלה דה רוסי/AP, andrew medichini

גם בגליסיה, כאמור, הדברים לא התנהלו כמתוכנן. סלטה קרטעה עד החמישייה לרשת מלאגה במחזור העשירי, ניצחה רק משחק בית אחד בחצי הראשון של העונה וגילתה נאיביות מרגיזה. למרות חרושת השמועות, הנהלת המועדון נותרה סבלנית ובסופו של דבר זה השתלם. סלטה רחוקה מצרות התחתית ויכולה לסיים את העונה בחלק העליון של הטבלה - דבר שלא עשתה בליגה הבכירה מאז המקום השישי ב-2006. לא הצלחה מסחררת, אך בטח לא מפלה נוסח רומא. עונה טובה, במהלכה גם קידם משמעותית כישרון כמו ראפיניה (צפוי לחזור יחד איתו לברצלונה) וסייע לשחקני בית דוגמת השוער יואל, המגן הוגו מאיו והחלוץ בן ה-18 סנטי מינה לשדרג את מעמדם.

אחרי 10 חודשים בתפקיד, אי אפשר שלא להתרשם מסגנון העבודה הייחודי של לואיס אנריקה, שגם מנסה ללמוד מהטעויות שהכשילו אותו ברומא. הוא דקדקן, יורד לפרטים הכי קטנים ומתכונן בצורה כמעט היסטרית לכל משחק. הוא מאוד חרד לפרטיות ולשיטות העבודה שלו, ולכן רבים מהאימונים שלו סגורים. תקשורת? הוא מדבר במסיבת העיתונאים הרשמית שלפני המשחק, ומיד בסיומו. לא יותר. "אני מתנצל בפני כולם על האימונים הסגורים", הגיב למחאת כלי התקשורת המקומיים באחת ממסיבות העיתונאים. "אתם חייבים להבין שאני מגן על האינטרסים של סלטה ולכן כל אימון טקטי יהיה סגור. אני לא רוצה לקרוא בעיתון על כל מה שעבדתי עם השחקנים במהלך השבוע. אני רוצה לשמור על היכולת שלנו להפתיע. זה אולי לא הוגן מבחינתכם, אבל זה המצב. האוהדים בטח מבינים".

באימונים הבודדים שנותרו פתוחים לקהל, ניתן היה להבחין לא פעם בלואיס אנריקה עומד על מעין מגדל, כמה מטרים מעל המגרש. העמדה המוגבהת אפשרה לו לראות את העמידה של שחקניו בפרפסקטיבה טובה יותר, ומשם הוא העביר הוראות באמצעות מגאפון. לא שגרתי, אבל אופייני ללואיס אנריקה. איש שרץ כבר בכמה מרתונים ונטל חלק בתחרויות "איש הברזל". מאמן שלוקח את השחקנים שלו לריצות ביער, מתאמן איתם לעתים ללא חולצה, ובמקביל שם דגש על משמעת.

את מה שהוא דורש מהשחקנים שלו, הוא דורש גם מעצמו. בסלטה למדו זאת כבר באחד האימונים הראשונים, כשלואיס אנריקה כינס את השחקנים וביקש מהם רשות להסתובב עם משקפי שמש בגלל בעיה בעין. "הוא יודע איך לפנות אל השחקנים, איך להוציא מהם את המקסימום", הסביר החלוץ נוליטו, ששיחק אצל לוצ'ו בברצלונה ב' והבקיע עבורו 14 שערים בעונת האיחוד בסלטה. "הבוס שלנו הוא מאמן פנטסטי. הלוואי שיישאר, הייתה לנו עונה נהדרת, אבל לדעתי הוא הולך לברצלונה. יש לו את היכולות להצליח גם שם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על המגדל, עם משקפי שמש, הפעם בלי המגאפון. לואיס אנריקה באימון סלטה ויגו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-26 במרץ חזר לואיס אנריקה לקאמפ נואו. כעשור אחרי שתלה את הנעליים, הוא הגיע לברצלונה כמאמן היריבה סלטה ויגו. "זה האצטדיון הכי מיוחד, העיר הכי מיוחדת והאוהדים הכי מיוחדים לטעמי", הודה בהתרגשות לפני המשחק. "הם נתנו לי כל מה שאפשר לבקש כשחקן, ואחר כך כמאמן המילואים. תמיד התייחסו אליי בברצלונה טוב מכפי שיכולתי לתאר. אני בתוך המשפחה, זה הבית שלי". סלטה שלו שוב הובסה 3:0, אך זה לא שינה דבר. אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, לואיס אנריקה בן ה-44 יגשים את חלום חייו. בפעם הבאה שייצא מחדרי ההלבשה בקאמפ נואו, הוא כבר יתיישב על ספסל הקבוצה המארחת. המטרה שלו, בראש ובראשונה, תהיה להחזיר את הזהות שאבדה העונה. להשיב לברצלונה את הרוח המפורסמת, לגרום לשחקנים הוותיקים לחוש שוב רעב ולשקם את המועדון מנטאלית.

טאטה מרטינו - מאמן חכם, מוכשר ומנוסה - לא הבין את המהות של ברצלונה. פה קבור הכלב מבחינתו. הלחץ הגדול שנלווה לתפקיד אף גרם לו לחשב את קצו לאחור. לכן ברצלונה מעדיפה הפעם מישהו שמכיר את האימפריה לאורכה ולרוחבה. אחרי שארנסטו ואלוורדה, מאמן אתלטיקו בילבאו ושחקן ברצלונה בין השנים 1988-1990, הסיר את מועמדותו (השולית), לא נותרו מתחרים ללואיס אנריקה. "מה שברצלונה צריכה כרגע זה מאמן עם אופי ורעיונות ברורים, וכולם יודעים שלוצ'ו עונה על הקריטריון", הסביר ג'ונתן סוריאנו, הסקורר של רד בול זלצבורג ומי שהבקיע 54 שערים בשנתיים אצל המאמן בברצלונה ב'. "הוא יודע איך לטפל בכוכבים. כשהוא לקח את רומא, היה לו מיד תאקל עם טוטי, אבל מזה הם התחברו ויצרו קשר הדוק. הוא מחפש החזקה בכדור, אבל יודע שהכי חשוב זה לכבוש שערים. אנחנו רואים את זה בסלטה: הם שולטים בכדור, אבל משחקים לעומק. הוא תובעני מאוד ותמיד מנסה להוציא את המקסימום מכל שחקן. הוא השפיע עליי מאוד".

סוגיית ההחזקה בכדור, אותה הדגיש סוריאנו, תמיד תעלה בדיון על ברצלונה. מרטינו התעקש לחפש אלטרנטיבה לטיקי-טאקה ומצא עצמו תקוע. ללואיס אנריקה יהיה קל יותר להטמיע את הסגנון שלו - כזה שמסתמך על הנעת הכדור והפילוסופיה של ברצלונה, אך מסוגל להתגמש. הוא מתענג על הכדורגל של גווארדיולה ותיאר את ה-2:6 של פפ ובארסה על ריאל במאי 2009 כ"אורגזמת כדורגל", הודה בעבר כי הוא מעריץ את ז'וזה מוריניו ש"גורם לשחקנים לרצות למות למענו", אבל באופיו יותר קשוח ופחות אמוציונלי משניהם.

עוף מוזר, כפי שתמיד תיארו אותו בברצלונה. העוף המוזר הזה כבר קיבל את ברכת הדרך מכוכבי הקבוצה וכן מהאב חורחה מסי, שהביע את הסכמתו בדיון שדרוג החוזה של בנו. לואיס אנריקה יגיע עם הצוות שלו, שכולל את איש אמונו רוברטו מורנו ואת עוזרו חואן קרלוס אונסואה, שוער בארסה בעבר ומי שכבר שימש כמאמן השוערים במועדון. גם הקפטן קרלס פויול או מגן העבר סרג'י (אחרי עונה מוצלחת כמאמן רקראטיבו) עשויים להצטרף, ולהעצים את התחושה שברצלונה שוב שייכת לאנשים שחיו ונשמו אותה. כמו לואיס אנריקה. האם זה יספיק?

ז'וזה מוריניו  לוחץ יד למאמן ברצלונה פפ גווארדיולה. AP
לואיס אנריקה לוקח מזה ומזה: התענג על הכדורגל של פפ גווארדיולה, העריץ את ז'וזה מוריניו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully