וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיה שלכם: מדוע הפרשנים טועים לגבי דווין סמית'

הפרשנים חושבים שהוא בעיה במאני טיים, אוהדי מכבי סבורים שהוא צ'וקר, אבל הצצה רצינית להתנהלות של דווין סמית מלמדת למה בלאט לעולם לא ייגע בו, או כמו ששארפ אומר: "אי-אפשר לצפות שרק הוא יסחוב קבוצה. ההנהגה צריכה לבוא מהגארדים"

ברני ארדוב

בתקציר: ההפסד לריאל מדריד, בו בלט דווין סמית'

הפנים של דווין סמית' לא מסגירות כלום. הברך בקושי מתפקדת, הזריקות במאני-טיים לא נכנסות, הקבוצה בסחרור – אבל השחקן היקר ביותר של מכבי תל אביב (משתכר העונה למעלה מ-800,000 דולר נטו) עושה גם בימים הללו את הדבר היחיד שהוא יודע לעשות: לעבוד.

"רואים עליו שהוא סובל – כמעט בלתי-אפשרי לשמור על כושר עם פציעה כמו שהוא סוחב כבר חודשים – אבל הוא אחד היחידים בקבוצה שסוחט מעצמו 100%", אומר בכיר במכבי. "נכון שהוא פספס כמה הזדמנויות לנצח עבורנו משחקים בשבועות האחרונים, אבל הוא לפחות מנסה".

למרות סדרת ההפסדים האחרונה, סמית' הוא מהשחקנים היחידים בסגל שמציג בטופ-16 ממוצעים משופרים לעומת השלב המוקדם. שום דבר לא מפריע לו: הוא מספק את אותו מספר של נקודות (10.5), אבל מוריד יותר ריבאונדים (6.2 לעומת 4.7) ושיפר במעט את המדד (11.6 לעומת 11).

אם יש שחקן שנחשב במועדון לקונצנזוס הרי שזהו דווין סמית'. "הוא הבייבי של בלאט", מספר מקורב לקבוצה, "אבל לא פחות מוערך ע"י ההנהלה". ההנהלה תגמלה אותו בקיץ האחרון עם חוזה אדיר מבחינתה – ואילו הקרבה לבלאט מתבטאת בקרדיט מקצועי כמעט בלתי-מוגבל: סמית', טוענים במכבי, הוא השחקן היחיד בסגל שחסין מביקורת של המאמן.

בלאט לעולם לא שוטף את סמית' (לפחות לא בפומבי) ולא מעביר אותו סדרות חינוך גם בערביו הפחות טובים (וכאלו היו גם היו העונה). "הלוואי", אמר בלאט לפני מספר שבועות, "והיו לי הרבה שחקנים כמו דווין. ואני אומר את זה בשביל הילדים שרוצים להיות שחקנים ולא עסקנים".

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט עם דווין סמית'. ברני ארדוב
"הבייבי של בלאט". המאמן שוב עוזר לשחקן שלו לקום/ברני ארדוב
sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

***

כל מה שאומרים על סמית' נכון: הוא איש של עבודה, איש משפחה, צנוע, אהוד מאוד מועדון. "כל קבוצה הייתה שמחה לקבל שחקן כזה", אומר מקורב לשחקן, "והרבה מאוד קבוצות באירופה רצו אותו בקיץ שעבר". אחרי התצוגה הגדולה שנתן מול ריאל מדריד בשבוע שעבר (23 נקודות, 23 נקודות מדד) שוב מדברים עליו בספרד כמועמד לבלאנקוס: הוא יכול לשדרג את הקבוצה, אמרו עיתונאים ספרדים, אם יגיע במקומו של טרמל דארדן.

אבל מוזר הוא שמחוץ למועדון נחשב סמית' למוערך פחות – או נכון יותר לומר, לדמות קונטרוברסלית יותר. האוהדים טוענים שהוא צ'וקר, בברנז'ה מציינים שלא הוביל את מכבי לשום הישג משמעותי (אין לו פיינל פורים ברזומה, הפסיד אשתקד אליפות), ומסביב למועדון תוהים: האם יש לקבוצה את הלוקסוס הכלכלי להשקיע כל כך הרבה משאבים בשחקן שהוא באופיו משלים – "שחקן של סיסטם, בהחלט לא כוכב", לדברי מאמן בכיר בליגת העל – ושאולי כבר הגיע לשיאו?

אבל אולי, מצד שני, סמית' לא אשם: אולי הוא מוקף בשלוש השנים האחרונות ביותר מדי שחקנים בינוניים? אולי הוא, בתור השחקן הקבוצתי ביותר בסגל, מושפע לשלילה מהשינויים הקיצוניים בסגנון המשחק שגוזר בלאט? ואולי הציפיות ממנו אינן ריאליות – הוא אינו גו-טו-גאי, ולמעשה אמור לספק בדיוק את מה שהוא נותן למכבי כעת?

"דווין הוא חתיכה חשובה בפאזל, אבל הוא רק חתיכה, והפאזל לא שלם אם כל החתיכות לא במקום", אומר דרק שארפ, שעבד עם סמית' בשנתיים האחרונות ושממשיך לשמור איתו על קשר גם העונה. "אני לא יודע למה בחוץ מצפים ממנו, אבל אי-אפשר לצפות שרק הוא יסחוב את הקבוצה. אולי גם האופי שלו משפיע, כי בתקופות קשות כמו עכשיו אולי מחפשים את המנהיג ה'קולני', ודווין לא בנאדם כזה. הוא יותר 'מנהיג באמצעות דוגמא' (Leader by example). הוא מראה לאנשים את הדרך: הוא מתאמן חזק, עובד קשה, אבל אתה לא יכול להפוך אותו למשהו שהוא לא. הוא לא יהיה דברן גדול. מכבי הייתה צריכה להביא לידו מישהו קולני, ואולי אין כזה בקבוצה העונה".

בכלל, טוען שארפ, בעיית המנהיגות של סמית' לא קשורה רק למבנה האישיות שלו, אלא היא אינהרנטית לעמדה שבה הוא משחק. נקרא לזה "מנהיגות מקצועית".

"קשה להנהיג קבוצה ברמה המקצועית מעמדת הסמול פורוורד", אומר קפטן מכבי לשעבר. "ההנהגה המקצועית צריכה לבוא מהגארדים. סמול פורוורדים לא יכולים להכתיב את ההתקפה. פורוורדים תלויים בשחקנים שיתנו להם את הכדור, ואולי לא מפעילים את סמית' נכון".

דרק שארפ עוזר מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
הבעיה של סמית' לא קשורה רק לאישיות שלו. שארפ/קובי אליהו

***

ההשערה של שארפ זוכה לתימוכין מגורמים בקבוצה. "אנחנו לא עוזרים לדווין עם הצורה שבה אנחנו משחקים", אומר גורם במכבי. "הוא יוצר יותר מדי לעצמו. הוא לא מקבל כדורים והשחקנים האחרים לא עובדים בשבילו מספיק. עם המצב של הברך שלו שחקנים היו צריכים לעזור לו, להקל עליו, אבל זה לא קורה. הוא צריך לעשות הכל לבד על המגרש, וזה שוחק אותו עוד יותר. זו אשמתו של המאמן".

ייתכן שזהו חיבוק הדוב של בלאט: מרוב הערכה מקצועית סמית', לא יורד על הפרקט - אבל עושה יותר מדי דברים שבמצב עניינים נורמלי לא אמור היה לעשות.

בעיה אחרת (ואולי פועל-יוצא של אותו חיבוק דוב) שמציין הגורם במכבי היא שסמית' משחק לעתים קרובות העונה בעמדה מספר 4: לכאורה, הוא אמור ליהנות מיתרון ניידות מסוים על הפאוור-פורוורדים הגדולים, הקלאסיים, אבל מתקשה התקפית בפוסט-אפ מולם ובהגנה נאלץ להקריב אקסטרה-מאמץ מול הגופות הגדולים של אירופה; מה שרק מאיץ את השחיקה.

עניין אחר הוא התפקוד השונה דרמטית של סמית' – כשמכבי משחקת עם סופו או בלעדיו: כשסופו על הפרקט, הכדור נע פנימה והחוצה – ואז יכולת הקליעה, המסירה וראיית המשחק של סמית' באה לידי ביטוי, והוא הופך לשמן שמניע את המכונה. כשסופו בחוץ מכבי משחקת כדורסל יותר מהיר ואינדיבידואלי, וסמית' הולך לאיבוד.

"כולם מכבדים את סמית' מבחינה מקצועית ויודעים שיש לו פוטנציאל התפוצצות, אבל אין איזו הכנה מקצועית מיוחדת שעשיתי מולו", מספר מאמן בכיר בליגה שניצח לא מזמן את מכבי. "הוא לא מפחיד מדי באחד-על-אחד, ואם יש לך שחקן גבוה אתה מנטרל אותו בפוסט-אפ. קבוצות שמות דגש קבוצתי על שחקנים כמו בלו וסופו. אין משהו ספציפי שאפשר להגיד על סמית' חוץ מזה שצריך לסגור לו את הזריקות, כי הוא סט-שוטר מעולה. מה שכן, הוא נותן למכבי יותר ממה שהסטטיסטיקה היבשה מראה. יש שחקנים יותר נוצצים ממנו, אבל מעט מאוד שחקנים יותר יעילים".

סופוקליס שחורציאניטיס מול יאניס בורוסיס. ברני ארדוב
כשסופו על הפרקט, הכדור נע פנימה והחוצה – ואז יכולת הקליעה, המסירה וראיית המשחק של סמית' באה לידי ביטוי, והוא הופך לשמן שמניע את המכונה. כשסופו בחוץ מכבי משחקת כדורסל יותר מהיר ואינדיבידואלי, וסמית' הולך לאיבוד. סופו/ברני ארדוב

***

אין הרבה סמול פורוורדים טובים מסמית' ביורוליג. קשה להגיד את זה על שחקנים אחרים של מכבי: אף אחד מהם לא נמנה על השלישייה, אולי אפילו על החמישייה של השחקנים הטובים ביותר באירופה בעמדתו. סמית' כן. אבל בגלל שסמית' הוא שחקן של מערכת, ובגלל שהמערכת סביבו לא מתפקדת, עתידו במכבי לוט בערפל. עניין קפקאי.

וישנה בעיה נוספת. המיניסקוס של סמית' פגוע כבר תקופה ארוכה. סמית' יעבור בקיץ ניתוח – "ניתוח קטן, לא משמעותי", טוענים בסביבתו – שיכול היה לעבור במהלך העונה אם בלאט היה מרשה לעצמו לאבד את סמית' לארבעה עד שישה שבועות; אבל בגלל החשיבות העצומה של סמית' נדחתה הפרוצדורה הרפואית לקיץ. הבעיה במיניסקוס מביאה להצטברות מים בברכו של סמית', ולאורך העונה מנקזים במכבי את המים מהברך. הסיטואציה הזו הביאה את סמית' להחמיץ אימונים רבים וחייבה אותו לקבל זריקות שהשביתו אותו למספר ימים פה ושם.

סמית' האריך בקיץ שעבר את חוזהו במכבי לשנתיים, ללא אפשרות יציאה. בעונה הבאה אמור שכרו לקבל שדרוג קטן ולהעמידו על כ-850,000 דולר נטו.

"קשה לראות מישהו במכבי מוותר על דווין", אומר גורם במכבי. "קודם כל זה לא אפשרי מבחינה משפטית, אפילו שכמובן תמיד אפשר לנסות להגיע לפיצוי מוסכם. אבל בעיקר זה העניין המקצועי. בסה"כ כולם מאוד מרוצים ממנו, הוא בחור מדהים, והבעיה שלנו היא לא הוא".

עם זאת, שני דברים יכולים להביא לפרידה בקיץ: הסתבכות רפואית כתוצאה מהניתוח (מה שנראה כרגע כבלתי-סביר בעליל); או, לחילופין, הצעה גדולה מקבוצה אחרת, נאמר ריאל מדריד, אף שבחוזהו של סמית' לא מעוגן סעיף יציאה.

אגב, תהיה השפעה גם למהפכים הפרסונאליים הצפויים בקיץ: דיוויד בלאט, פטרונו ותומכו הגדול ביותר של סמית', כנראה שלא ימשיך בקבוצה. המאמן הבא של מכבי יקבל את סמית' כנדוניה, אבל אולי יגיע עם רעיונות מקצועיים אחרים.

עוד נכתוב ונעסוק במהפכה המקצועית שתתרחש בעוד חודשיים – אבל אם להעריך כעת, סמית' יהיה אחד הבודדים שישרדו אותה. אלא אם כן יתרחש ביזיון מקצועי גדול: נניח, אי-העפלה לשלב רבע גמר היורוליג; נניח, הפסד אליפות נוסף. לאירועים כאלו מכבי לא תמיד מגיבה בצורה מושכלת.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully