וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר האוהדים הגדול: התוצאות המלאות

מוטי דה פיצ'וטו

1.4.2014 / 16:14

הקבוצה שמרגשת את כולם, המועדון הכי שנוא בעיני אוהדיו והניהול הגרוע ביותר בליגת העל. מוטי דה פיצ'וטו הכין סקר אוהדים מקיף, שמעלה את כל השאלות המעניינות והכנות על הכדורגל הישראלי. הממצאים מוגשים לכם כאן. קבלו את חלק א'

אוהדי ארבע הקבוצות המובילות בישראל. ברני ארדוב, עיבוד תמונה
העסק הזה הוא הרבה יותר מסתם אהדה/עיבוד תמונה, ברני ארדוב

האם נמאס לכם שאחרים עונים במקומכם ובשמכם על כדורגל ישראלי? מחקר חדש שערכנו ניסה להבין תופעות מסוימות בהתנהגות הקהל הישראלי. הדרך שנבחרה: לא להסתפק בהסברים המוכרים לכולנו מהתקשורת. השאלות התמקדו בארבעה נושאים: איך מעריך האוהד את מנהלי הכדורגל בישראל (קבוצות והתאחדות), לכמה משחקים הוא הולך, איזו קבוצה הכי מרגשת אותו והיחס בין ארבעת הגדולות. לצפייה בשאלון עליו ענו הנחקרים לחצו כאן.

במחקר השתתפו 1,646 נשאלים בגילאי 15 עד 71, שהם מדגם מייצג של אוהדי קבוצות הכדורגל בישראל. האוהד הממוצע הוא בן 26 והלך לכעשרה משחקים בשנה האחרונה. במחקר, בניגוד לסקרים רבים שנערכים, התבקשו האוהדים גם לענות על שאלות פתוחות והוא מתייחס בהרחבה גם לניתוח תוכן התשובות ולא רק לסטטיסטיקות יבשות.

כמובן שלעיתוי בו נערך המחקר יש השפעה על חלק מתוצאותיו, אבל לכך נתייחס בכל סעיף בנפרד. המחקר נערך במהלך חודשי ינואר-פברואר 2014, המצב בטבלת ליגת העל היה דומה לזה הקיים כרגע.

רגע לפני לפני שאנחנו צוללים למחקר חשוב להדגיש – זהו לא טור דעה, אלא כתבה המביאה את תוצאותיו של מחקר אקדמי והניתוח שלו. המסקנות המוגשות כאן חלקיות בדיוק מהסיבה הזו – אין כאן פרשנות, ניתוח הסטורי או דעה אישית על הגורמים שהביאו למצב הנוכחי, את זה נשאיר לכם הקוראים. התגובות שהמחקר מעורר לעתים אמוציונאליות מאוד, אך חשוב להבין כי לא נעשתה כאן כל התערבות, לא הונחו הנחות מראש והאוהדים שענו לא הובלו בשום צורה שהיא. בקיצור - הרצפה לא עקומה, עכשיו בואו נרקוד.

אבי לוזון יו"ר ההתאחדות. יוסי ציפקיס
הפעם לא אתם מדברים אלינו, אלא אנחנו אליכם/יוסי ציפקיס
sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ניהול תקין?

1. הקבוצות

השאלה הראשונה אותה נשאלו האוהדים היתה "תן ציון כללי לניהול הקבוצה שאותה אתה אוהד". והנה התוצאות (רק של קבוצות להן היו מעל 20 אוהדים).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניתוח תוצאות: הדבר המרכזי שבולט כאן הוא הקשר הישיר בין ההצלחה המקצועית של הקבוצה לטיב הציון שמקבלת ההנהלה. כלומר, באופן טבעי ובדומה לסיקור התקשורתי, ככל שהקבוצה מצליחה יותר על המגרש, כך ההנהלה נתפסת כטובה יותר בקרב אוהדיה (ביחס לציפיות כמובן). שתי תופעות שההצלחה או חוסר ההצלחה המקצועית לא מסבירה הן הפועל חיפה והפועל פתח תקווה. בעוד שבאם המושבות ניתן להסביר את הציון בפשיטת הרגל של הבעלים, הציון שמעניקים אוהדי הפועל חיפה הוא ביטוי למשבר העמוק בין האוהדים ליואב כץ, משבר שהגיע לשיא לאחרונה עם הקמת קבוצת האוהדים.

שימו לב ל: תופעת "הזיכרון הקצר". ההצלחה המקצועית שמשפיעה על הציון נובעת ממה שקרה לאחרונה. כך קורה שאלונה ברקת מקבלת ציון גבוה משמעותית מיעקב שחר, למשל, והבעלים החדשים של הפועל כפר סבא ומכבי נתניה מביסים את משה דמאיו וג'קי בן זקן היציבים.

2. ההתאחדות לכדורגל

השאלה השנייה שנשאלה היתה "תן ציון כללי להתאחדות לכדורגל". גם כאן, בסולם של 1 עד 10. קודם התוצאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניתוח תוצאות: כצפוי, ציבור אוהדי הכדורגל נותן ציון נמוך מאוד להתנהלות ההתאחדות לכדורגל ומוסדותיה. הציון הממוצע המשוקלל של כל האוהדים הוא 3.5, גבוה יותר רק מזה שיואב כץ מקבל מאוהדיו. כלומר, למעט אוהדי הפועל חיפה, אוהדי הכדורגל בישראל חושבים שההתאחדות מנוהלת פחות טוב מקבוצתם.

נתונים מעניינים נוספים: הציון השכיח ביותר הוא גם הנמוך ביותר (1), כשלא פחות מ-361 אוהדים (כ-22 אחוז) בחרו להעניק אותו להתאחדות. לעומת זאת, שני הציונים הכי נדירים הם הגבוהים ביותר. רק 10 אנשים בחרו לתת להתאחדות את הציון 9 ושמונה אוהדים נתנו לה את הציון 10. ביחד מדובר ב-18 אוהדים, כאחוז אחד בלבד, שחושבים שההתאחדות מנוהלת מצוין.

שימו לב ש: אוהדי מכבי חיפה הם היחידים ששונים בצורה מובהקת סטטיסטית, עם ציון גבוה בכחצי נקודה מכל היתר. כמו כן, רק אצל אוהדי מכבי חיפה הציון 1 אינו השכיח ביותר, אלא מגיע במקום השלישי אחרי 3 ו-5.

הסוד שבלב

החלק השני של השאלון מתייחס לרגש. השאלה שעלתה בכוונה לא הייתה "איזו קבוצה הכי מרגשת אותך", אלא איזו קבוצה הכי מרגשת בישראל לדעתך. זהו נתון סובייקטיבי וכזה שקשה מאוד לכמת, ובכל זאת, התוצאות שהניבה השאלה מעלות ממצאים מעניינים.

1. תמונה כללית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניתוח הנתונים: כפי שניתן לראות, רק 924 אוהדים מתוך 1,646 (56.13 אחוז) חושבים שקבוצתם היא המרגשת ביותר בישראל, לעומת 722 שסבורים שקבוצה אחרת היא הכי מרגשת בישראל (43.87 אחוז). זהו נתון נמוך מהמצופה.

שימו לב ש: בניכוי אוהדי מכבי והפועל חיפה, שרק כשליש מהם סבורים שקבוצתם היא המרגשת ביותר (כמעט אין הבדל בין החיפאיות עצמן), אחוז האוהדים שסבורים שקבוצתם היא המרגשת ביותר בישראל מזנק ל-65.29. כלומר, כשני שליש לעומת שליש אצל החיפאיות.

2. חלוקה לפי קבוצות.

הנה החלוקה לקבוצות לפי אחוז האוהדים שסבורים שקבוצתם היא המרגשת בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניתוח הנתונים: אם בציון להנהלה ראינו קשר מובהק וישיר בין הצלחה מקצועית לציון, הרי שכאן הקשר חלש יותר. על אף שניכרת השפעה, זהו לא הגורם המרכזי לתוצאות. אין ספק, למשל, שהפועל תל אביב ובית"ר ירושלים נמצאות בטבלה במצב גרוע בהרבה (בטח ביחס לציפיות) מאשר מכבי והפועל חיפה ומבני סכנין. ובכל זאת, בטבלה שלפנינו הן מובילות בפער ניכר.

גורם חשוב שמשפיע על התוצאות הוא רמת המעורבות של אוהדי הקבוצה בנעשה בה. הדוגמה בצד החיובי היא הפועל קטמון שמובילה בבטחה. בצד השלילי נמצאת מכבי חיפה. גורם נוסף בעל השפעה וקשור גם לרמת המעורבות של הקבוצה הוא רמת המובחנות של המותג. כלומר, ככל שהקבוצה בעלת ייחוד מסוים (לטוב ולרע) כך היא מרגשת יותר בעיני אוהדיה.

שימו לב ש: קרית שמונה, הפועל עכו, רעננה ומכבי פתח תקווה אמנם מופיעות בטבלה, אבל לא נשאלו אצלן מספיק אוהדים כדי שהנתון יהיה בעל תוקף.

3. הכי מרגשת אחרים

כאמור, 722 אוהדים אמרו שקבוצה אחרת היא הכי מרגשת בעיניהם. אז איזו קבוצה זו?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניתוח הנתונים: הדבר הבולט כאן ביותר זו הדומיננטיות של הפועל באר שבע, שבניכוי האוהדים שאף קבוצה לא מרגשת אותם מקבלת יותר קולות מכל שאר הקבוצות יחד. אפשר להסביר את זה בהיעדר שנאה מהמתחרות, אבל זה רק חלק מהתשובה. אין לדעת בוודאות מה מסתתר מאחורי האהדה הזו, אבל נראה שההסבר של מודי בראון בכנס אוהדים לפיו "אנשים רוצים סיפור טוב" משתקף בתוצאות. באר שבע היא סיפור גדול, מכבי תל אביב היא סיפור של הצלחה ושינוי, קטמון גם היא נכנסת לספרים וגם מאחורי קרית שמונה יש עניין. ובמכבי חיפה? כנראה שהסיפור הוא היעדר סיפור.

נתונים מעניינים נוספים: יריבות? 15 אחוז מאוהדי בית"ר ירושלים, 11 אחוז מאוהדי מכבי חיפה ו-5 אחוז מאוהדי הפועל תל אביב חושבים שמכבי תל אביב היא הקבוצה המרגשת בישראל. לעומת זאת, אף אוהד של מכבי תל אביב לא אמר שמכבי חיפה או הפועל תל אביב מרגשות אותו, בית"ר דווקא קיבלה אחוז בודד מקולות הצהובים (הבהרה: בניגוד לגרף, האחוזים כאן הם מכלל האוהדים ולא רק מאלה שבחרו בקבוצה אחרת. כלומר, 11 אחוז מאוהדי מכבי חיפה בחרו במכבי תל אביב, אבל 16.66 אחוז מאוהדי מכבי חיפה שלא בחרו בקבוצתם בחרו בצהובים).

שימו לב ש: הפועל חיפה, הפועל עכו ומכבי פתח תקווה הן הקבוצות היחידות מליגת העל שלא מרגשות אף אוהד אחר. אשדוד ורמת השרון לא מופיעות בגרף, אבל שני אוהדים אמרו על כל אחת שהן הכי מרגשות.

ניפגש במגרש?

שאלנו בכמה משחקי ליגה היית בשנה באחרונה. הנה התשובות:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניתוח הנתונים: ישנה רמת התאמה סטטיסטית גבוהה בין הנתונים כאן לנתונים על הקבוצה שהכי מרגשת את אוהדיה (תמונה מספר 4). גם כאן, ככל שהקהל מרגיש מחובר יותר לסיפור של הקבוצה שלו, כך הוא מגיע יותר למשחקים. נתון מעניין נוסף הוא הפוטנציאל – מהנתונים ניתן לראות בבירור איזו קבוצה צריכה להשקיע בטווח הקרוב את משאביה בקהל הקיים וחיבורו למועדון (מכבי והפועל חיפה, בני יהודה, בית"ר), ולעומת זאת איזו קבוצה צריכה לנצל את המומנטום החיובי ולתת דגש על משיכת קהלים נוספים (באר שבע, קטמון, נתניה וכפר סבא).

אגב, מי שעוקב אחרי המצב האמיתי בשטח לא יופתע מהנתונים - כך למשל, למכבי והפועל תל אביב יש יותר מנויים משתי הגדולות האחרות ויותר קהל בא למגרשים.

שימו לב ש: קטמון מביסה פה את כל האחרות, והדרך לשבירת תקרת הזכוכית עוברת בשיתוף האוהדים בנעשה בקבוצה בדרך כזו או אחרת (מישהו אמר גרמניה?). שימו לב גם לזהות המדהימה בנתונים של נתניה וכפר סבא, שני מועדונים שמנשבת בהן רוח חדשה וחיובית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully