וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הביצים בסל אחד: על הבעיות של מכבי תל אביב בשל הצלחת ערן זהבי

ראדי מרגיש מושפל, מיכה סובל, דאבור ברח מהצעקות, לבן חיים ירד הביטחון ושאר הקבוצה הפסיקה להבקיע. ערן זהבי, השחקן הכי טוב בארץ, מחפה על כל החסרונות של מכבי תל אביב ואחראי יותר מכל לריצה לאליפות, אבל ליחס של פאולו סוזה אליו יש מחיר

קובי אליהו

שלישי, החל מ-10:15: משדר מיוחד לסיכום משחק העונה

בניגוד למתרחש במכבי תל אביב בשנה וחצי האחרונות, שריקת הסיום למשחק באשדוד, שבו הפסידה האלופה 2:1 והודחה מגביע המדינה, הביאה עימה בלגן לא שגרתי למועדון הצהוב. ממש עם ירידת השחקנים לחדר ההלבשה, האוהדים ביציעים החלו להתפרע וזרקו כל דבר שנקלע לידיהם על המרפסות המשקיפות לאצטדיון הי"א. כשהתקרית הזו נרגעה, תשומת הלב עברה לחדר ההלבשה, שם המאמן פאולו סוזה ערך תחקיר מלא איך הודלף לתקשורת הרכב הקבוצה לפני המשחק. בזמן שכל אלה התנהלו ברקע, את השחקנים עניין משהו אחר לגמרי. העובדה שגאל מרגוליס, ריף פרץ ועומרי אלטמן פתחו בהרכב לא ממש העסיקה שחקני האלופה, רק ההחלטה של המאמן לא לפתוח עם ערן זהבי. באותה שיחה קבעו השחקנים חד משמעית כי ההחלטה הזו הביאה להפסד והדחה. "במבט לאחור, זה המשחק שבו כולנו הרגשנו שהקבוצה היא משהו אחר לגמרי עם ערן ובלעדיו", טען אחד השחקנים השבוע. "נכון שהוא עלה לשחק במחצית השנייה ונכון שהיו הרבה שינויים באותו משחק, אבל הייתה תחושה שמשהו קרה באותו יום. סוג של תובנה שאי אפשר בלעדיו".

על העובדה שמכבי תל אביב לא משחקת טוב כבר מספר מחזורים קשה להתווכח. על אף שהאלופה בפער של חמש נקודות בטבלה והיא הפייבוריטית לזכות בצלחת גם העונה, אי אפשר להתכחש לכך שמשהו חורק בממלכה של ג'ורדי קרויף. סיבות לא חסרות: הפציעה של ברק יצחקי, המכירה של מונס דאבור, ההיעדרות של ראדה פריצה, העונה הארוכה באירופה ואפילו החיסרון של ראדי. כל אלה רק מבליטים עוד יותר את התלות בזהבי. אלא שבזמן שהוא פורח ומכניס את עצמו לרשימה של הגדולים באמת בכדורגל הישראלי, תהליך הפוך קורה ללא מעט שחקנים בסגל הצהוב. אם סוזה הוא האיש האחראי לכך שהצהובים במקום הראשון, הוא, מעל כולם, אחראי לתלות שיצרה הקבוצה באיש אחד. כך הפך המאמן הפורטוגלי את האלופה למכבי "זהבי" תל אביב.

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב עם ג'ורדי קרויף. קובי אליהו
זה יכול היה להיראות אחרת לו פתח. זהבי יורד מהמגרש באשדוד עם קרויף/קובי אליהו
sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"בגילי כבר למדתי לקבל כל החלטה באהבה", התבטא ראדי בפנים נפולות בסיום הדרבי בשבוע שעבר. גורמים בקבוצה העידו שראדי עזב כעוס מאוד את האצטדיון. הוא לא הבין כיצד התחמם כמעט לכל אורך כל המחצית השנייה של המשחק ולא שותף כלל. הסיפור הזה הוא, למעשה, תמצית השינויים במכבי תל אביב של העונה מול העונה שעברה. כל מילה רעה או ביקורת על זהבי בעונה הנהדרת שהוא נותן לא במקום, וגם לא תמצאו כאלה פה. אולם, לצד הדומיננטיות של הקשר קורים עוד מספר תהליכים שלא מבשרים טובות לצהובים, בטח לא בשלב הזה של העונה. שחקנים כמו ראדי ודור מיכה מסומנים כנפגעים העיקריים העונה מהשיטה של סוזה, ובקבוצה מדברים על הביטחון שנפגע גם אצל טל בן חיים, ברק בדש ואחרים.

השינוי הגדול של העונה הוא, ללא ספק, המעמד של ראדי. בעונה שעברה לכולם היה ברור כי הקשר המרכזי של הקבוצה הוא האיש של אוסקר גרסיה על המגרש. היחסים ביניהם היו קרובים מאוד וגרסיה ראה בו סוג של מאמן על המגרש. בקיץ, עם עזיבתו של הספרדי והגעת סוזה, המעמד הועתק לזהבי. סוזה הראה כבר בתחילת הדרך כי זהבי הוא האיש שלו במגרש והדומיננטיות של ראדי פחתה ממשחק למשחק. במספרים הדברים באים לידי ביטוי טוב יותר. ראדי קיבל בעונה שעברה 2,836 דקות משחק שבהן כבש שמונה שערים, רק 224 דקות פחות מאיתן טיבי, שניצב בפסגה עם 3,060 דקות. העונה, ראדי עומד עד כה על 1,642 דקות משחק עם שני כיבושים בלבד. הקשר, שבעונה שעברה היה באנקר בהרכב של גרסיה, הפך להיות שחקן רוטציה ומתחלק בדקות עם גל אלברמן, דן איינבינדר וניקולה מיטרוביץ'. אולם לא רק בדקות משחק היחס לראדי שונה. מקורבים למועדון טוענים כי גם מחוץ למגרש הוא מרגיש מושפל. בלא מעט משחקים סוזה היה עסוק בלנזוף בקשר הוותיק, ובמכבי תל אביב מספרים כי הוא פגוע מהיחס של המאמן. בנוסף, סוזה העביר את ביצוע הבעיטות החופשיות לרגלי זהבי. ראדי נלחם בהחלטה זו והוא מוציא לפועל לפחות בעיטה אחת במשחק שבו הוא נוטל חלק.

מהראן ראדי שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
פיחות במעמד, צעקות וייבוש על הספסל. ראדי/ברני ארדוב

לא רק ראדי מרגיש כמו קורבן, גם שחקנים אחרים חשו פיחות במעמדם. אחד מהם הוא דור מיכה. הקשר הצעיר התלונן מספר פעמים העונה על כך שסוזה מגביל אותו מבחינה התקפית והוא מקבל תפקידים טקטיים על המגרש, לעומת העונה שעברה שבה קיבל חופש בצד ההתקפי. מיכה בעיקר סובל, כהגדרת שחקנים במועדון, בשיטה בה הקבוצה משחקת עם שלושה בלמים. אף שהוא אמור להיות שחקן כנף חופשי, מיכה עסוק במשימות הגנתיות הרבה יותר מהתקפיות. עוד מספרים בקבוצה כי באחת האספות העונה סוזה ניסה להראות לכולם מי הבוס. הפורטוגלי צעק על הקשר הצעיר ועל מונאס דאבור: "לא יעזרו הסוכן שלכם ולא התקשורת, רק אני קובע פה מי ישחק ומי לא". הדברים נכונים כלפי עוד שחקנים, כמו בן חיים שסובל מאותם תפקודים הגנתיים. בכלל, שחקנים מתלוננים כי הצעקות של הבוס על הקווים לא מוסיפות להם ביטחון.

היחיד שלא סובל מאותן צעקות הוא זהבי. אם יש למאמן מה להגיד, מספרים אצל הצהובים, זה ממש לא יהיה בצעקות. "בדרבי סוזה לא הפסיק לצעוק על בדש", העיד אחד השחקנים, "דבר שבחיים לא היה עושה לזהבי. ככה זה כל העונה, זהבי הוא הכוכב של סוזה והוא מקבל יחס בהתאם. יש הרבה שחקנים עם חוסר ביטחון ורואים את זה בשבועות האחרונים. ייאמר לזכותו של ערן שהוא מצליח להתעלות כשלאף אחד לא הולך".

מונס דאבור שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מסתבר שבמקרה שלו, לא סוזה קבע "מי ישחק פה ומי לא". דאבור/ברני ארדוב

אחת התכונות הטובות של סוזה, מספרים במכבי תל אביב, היא הירידה לפרטים הקטנים ביותר. הוא יודע יותר מכל מאמן אחר על היריבות נתונים סטטיסטיים מהעונות הקודמות ונקודות בהן יש להם יתרונות וחסרונות. מערך הסקאוטינג עובד בצורה יוצאת דופן אפילו לעומת העונה שעברה, שום דבר כמעט לא מפוספס אצל הפורטוגלי. כתוצאה מכך, אומרים במועדון הצהוב, סוזה רוצה לשלוט כמעט בכול. לראיה, מאז אותו מקרה באשדוד אפילו ג'ורדי קרויף לא יודע את ההרכב לפני השחקנים. ההצמדות לפרטים מביאה איתה הוראות טקטיות קפדניות מצד המאמן כמעט לכל שחקן בקבוצה. היחיד שכרגע מקבל פטור, לפחות חלקי, מהוראות הברזל הוא זהבי. לסוזה דרישה קפדנית מכל שחקן גם בהגנה וגם בהתקפה, ולמעשה זהבי הוא השחקן היחיד שמקבל כמעט יד חופשית לנוע להיכן שרוצה. מלבד זאת, סוזה לא שם דגש על הנעת הכדור ושליטה במשחק כמו בעונה שעברה. הוא מאמין גדול בהנעה לעומק ודחיפת הכדור כמה שיותר מהר לחלק הקדמי. אם צריך לערוך השוואה, הוא דומה מאוד בתפיסת העולם שלו למוריניו. טקטיקן שמשאיר מעט מאוד מקום למזל.

גם פה המרוויח הגדול הוא זהבי. הקשר הוא בית ספר לתנועה לעומק ולקבלת הכדור בשטחים ריקים, במיקום מצוין ברחבת היריב. בעונה שעברה גרסיה שיחק עם זהבי כקשר לכל דבר, כאשר הוא היה מצטרף מהחלק האחורי. העונה, סוזה השתמש בו לא מעט פעמים גם כחלוץ שני, והוא קרוב יותר לרחבת היריב. השיטה הזו, למעשה, מבטלת פעמים רבות את משחק הקישור המסודר של הצהובים ומעבירה את מרכז הכובד לשטחים שבהם זהבי נמצא. לא מעט פעמים התלוננו השחקנים כי באימונים כמעט לא עובדים על הנעת כדור, ולכן המשחק של מכבי תל אביב נראה בהרבה שלבים של העונה פחות טוב מאשר בעונה שעברה.

מכבי תל אביב של העונה שעברה סיימה את הליגה הסדירה עם 19 ניצחונות וחמישה הפסדים במאזן שערים של 20:61. והעונה? 21 ניצחונות ושני הפסדים בלבד, כשמאזן השערים שלה הוא 18:58. אצל סוזה מכבי תל אביב סופגת וכובשת קצת פחות, אך מנצחת יותר. ההבדל העיקרי מהעונה שעברה טעון בתפוקה מהקישור. מתוך 78 שערים של הצהובים בליגה בעונה שעברה, הקישור, לא כולל זהבי שהבקיע שבעה שערים, כבש 19 שערים (ראדי 8, מיכה 5, גונסאלו גרסיה 4, לוגסי 2) שהם כ-24 אחוז מהתפוקה הכללית. ההתקפה כבשה 41 שערים (עטר 22, דאבור 9, פריצה 8, קולאטי 2). העונה, רק שבעה שערים מתוך 58 שהובקעו על ידי האלופה שייכים לקישור (ראדי 2, מיכה 2, מיטרוביץ' 2, אלברמן 1) שהם 12 אחוז בלבד מהתפוקה בליגה. זהבי כבש 18 שערים ושאר שחקני ההתקפה הבקיעו 26 (פריצה 11, יצחקי 7, דאבור, 4, בן חיים 4). ההבדל העצום במספרים הוא שמעיד יותר מכל על סגנון המשחק של סוזה. וזהבי עצמו? הוא אחראי ל-31 אחוזים משערי הליגה של הקבוצה וכבש שישה משמונה השערים האחרונים. זהבי ופריצה הם היחידים שכבשו בשבעת המשחקים האחרונים, כולל שני מפגשים מול באזל. מלבד חואן פבלו (27), זהבי הוא השחקן עם הכי הרבה הופעות בליגה העונה (26).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד הקרדיט לו זוכה זהבי, האישיות הווינרית שלו גורמת גם היא לקבוצה להפוך ליותר תלותית. במכבי תל אביב מספרים כי במפגש הראשון בליגה האירופית מול פרנקפורט בחוץ, אף אחד מהשחקנים לא האמין שאפשר לעשות יותר מדי פרט לזהבי ויצחקי: "אפשר לראות שהשניים האלה עברו כמעט הכול בכדורגל. הם לא רק האמינו, אלא היו בטוחים שחוזרים ניצחון והדביקו את כולם באמונה".

אם נחבר את זה לסיום המטורף בדרבי לפני שבועיים ונלך אחורה לשער האליפות של זהבי האדום בטדי ב-2009/10, נקבל את אחד משחקני הקלאץ' הכי גדולים שנולדו פה. אלא שבניגוד לעונות בהפועל תל אביב, שבהן זהבי נלחם לקבל את ההכרה, במכבי תל אביב הוא מקבל את הכבוד המגיע לשחקנים גדולים וגם אחת הדמויות האהובות בקבוצה. בהפועל הוא נתפס כיהיר והמלחמה שלו על הכדורים החופשיים עם שי אבוטבול וסלים טועמה רק הרחיקה אותו חברתית. בקיץ אחרי שהבקיע את שער האליפות ההיסטורי ועם 11 שערים ו-12 בישולים, הקשר היה צריך להתחנן לשדרוג משמעותי בשכר. הקהל הגיב אליו עוד כשהיה בקבוצה בקללות ובשריקות, והוא עזב בבטן מלאה.

שי אבוטבול שחקן הפועל תל אביב (שמאל) עם ערן זהבי. ברני ארדוב
שימש כינור שני. זהבי עם אבוטבול בהפועל תל אביב/ברני ארדוב

מכבי תל אביב היא עולם אחר עבור זהבי. הקהל שנהג בחשדנות כלפיו בעונה שעברה חיבק אותו העונה והפך אותו לאחד משלו. כשהגיע התחבר מהר לאלירן עטר, שהיה אחד המשפיעים הגדולים בחדר ההלבשה. העונה מספרים שהוא ויצחקי הם סיפור אהבה. זהבי גם היה אחראי על מסיבת הפרידה שערכו שחקני מכבי למאמן הכושר טוריחו שעזב. הקשר הוא גם זה שפתח את קבוצת הוואטס אפ של השחקנים, ובכלל, מדברים עליו כשחקן בוגר מאוד שמנהיג את הקבוצה על המגרש ומחוץ לה.

לזכותו של סוזה ייאמר כי ההימור על זהבי מתחילת העונה עשה את שלו והביא את הקבלות. מכבי תל אביב מובילה את הליגה הרבה בזכותו. אם הצהובים יזכו, כצפוי, שוב בצלחת האליפות, העונה תיזכר כזהבי ועוד עשרה. את אותם דברים מבינים גם מאמנים אחרים בליגה, ואם הערב באר שבע תצר את צעדיו של הקשר, קשה לראות מאיפה תגיע הישועה לצהובים. אם זהבי יביא בקיץ הצעה מקבוצה באירופה של כמיליון יורו (סעיף היציאה שלו בחוזה), הוא יוכל לעבור ולנסות שוב את מזלו בליגות הגדולות. כרגע מעריכים במועדון כי אם לא תגיע הצעה קורצת של ממש מאחת הליגות הבכירות, זהבי יישאר בצהוב. כרגע אי אפשר לדמיין מה יקרה אם בעונה הבאה הוא יעזוב את קרית שלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully