וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות במשפט פיסטוריוס: השכנה מספרת על "צווחות אימה"

משפט הרצח של האצן: שכנה טוענת ששמעה "צעקות של אישה בסכנת חיים" ואחריהן יריות, פיסטוריוס: "חשבתי שריבה במיטה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אוסקר פיסטוריוס הגיע הבוקר (שני) לבית המשפט בפרטוריה לפתיחת המשפט שלו, שבו הוא מואשם ברצח בת זוגו. האצן האולימפי והפראלימפי הדרום אפריקאי, המכונה "בלייד ראנר", ירה למוות בבת זוגו ריבה סטינקאמפ בוולנטיינס דיי בפברואר 2013, וטען שזה נעשה בשוגג מאחר שחשב שמדובר בפורץ שמתחבא בחדר האמבטיה. פיסטוריוס, שכפר באשמה, פגש לראשונה את אמה של סטינקאמפ.

התביעה תנסה להוכיח כי פיסטוריוס קטוע הרגליים, שזכה לתהילה בזכות המהירות שבה הוא רץ על רגלי התותבת שלו, רצח במכוון את בת זוגו, וירה עליה ארבעה כדורים אחרי ויכוח סוער ביניהם. סטינקאמפ, 29, ספגה שלושה כדורים, בראש, ביד ובירך, ומתה במקום. אם פיסטוריוס יימצא אשם, הוא ייכלא ל-25 שנה. מנגד, פיסטוריוס עשוי להימצא אשם בהריגה, שעליה העונש בדרום אפריקה יכול להגיע לעד 15 שנה, אך עשוי גם לצאת לחופשי בתום המשפט.

אוסקר פיסטוריוס בבית המשפט בפרטוריה, דרום אפריקה. אוגוסט 2013. AP
מדינה שלמה על הרגליים. פיסטוריוס/AP

המשפט יכלול 107 עדים, כולל שכנים שטוענים כי שמעו צעקות מהבית של פיסטוריוס, אחריהן "מספר רגעים של דממה" ולאחר מכן יריות. כמו כן, חברה לשעבר של פיסטוריוס שטוענת לגילויי אלימות מצדו.

בנוסף, בעבר פיסטוריוס היה מעורב בשתי תקריות ירי, אחת כשירה דרך גגון המכונית שלו, ואחת שירה בטעות, ככל הנראה, במסעדה. כמו כן, נמצאה בביתו תחמושת, שאין לו עליה רישיון תקין.

המשפט כמובן מעורר עניין שיא בדרום אפריקה, מושווה למשפטו של או-ג'יי סימפסון, והוא מועבר בשידור חי בטלוויזיה המקומית, בערוץ שמקדיש 24 שעות ביממה לשידורים וניתוחים מהמשפט.

גזר הדין יוכרע לא על ידי חבר מושבעים, כי אם על ידי שופט ושני עוזרים. בדרום אפריקה יודעים שעיני העולם נשואות למשפט, כשעל הפרק לא רק פרשת הרצח, אלא כל מערכת המשפט המקומית. המשפט כולל גם שורה ארוכה של דמויות צבעוניות, כולל התובע המיומן, חוקר משטרה שנוי במחלוקת, פעילות פמיניסטיות פרובוקטיביות ועיתונאים סנסציוניים.

אמא של ריבה, ג'ון סטינקאמפ, הגיעה למשפט, לדבריה "כדי שתוכל להסתכל לו באמת בעיניים, לבחון אותו מקרוב כדי להבין מה הוא עשה לריבה. מה שבית המשפט יחליט, אוכל לסלוח לו, אבל קודם כל אני רוצה שהוא יסתכל עליי וירגיש את הכאב שלי. אני צריכה את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אוסקר פיסטוריוס בדיון בבית המשפט. Herman Verwey, AP
"התביעה מבוססת על ראיות נסיבתיות". פיסטוריוס/AP, Herman Verwey

עם פתיחת המשפט נשאל פיסטוריוס האם הוא מבין את האישומים נגדו, וכפר באשמה. פיסטוריוס פתח בהצהרה ובה הכחיש את כל האישומים והטענות שמציגה התביעה: "ניגשתי לאמבטיה חמוש באקדח בניסיון להגן עליי ועל ריבה. הייתי בטוח שריבה עדיין במיטה". לטענתו, התביעה מנסה לעשות לו רצח אופי.

פיסטוריוס התייחס לעדות של השכנים, וטען כי ממרחק של למעלה מ-100 מטר של הבית השכן אי אפשר לשמוע ויכוחים. נציגו טען כי "היו רק שני אנשים בבית, לא היו עדים, על התביעה מבוססת על ראיות נסיבתיות".

העדה הראשונה הייתה מישל בורגר, שגרה בשכנות לבית של פיסטוריוס וסטינקאמפ. "זה היה ערב כמו כל ערב, הלכתי למיטה בין 9 ל-10, והתעוררתי ב-3 בלילה מצעקות של אישה", סיפרה בורגר, "זה היה חמור מאוד, היא נשמעה מפוחדת, זה היה טראומתי עבורי, מעורר אימה". אחר כך הבהירה ששמעה ארבע יריות, ושהייתה הפוגה בין הירייה הראשונה והשנייה. "זה היה טראומתי", אמרה, "אי אפשר לתאר את זה במילים. אלו צעקות של אישה שמרגישה שחייה בסכנה".

בורגר הוסיפה ש"היא זעקה לעזרה, והוסיפה שאחרי היריות גבר זעק לעזרה". מנגד, ההגנה הגישה תמונה לבית המשפט, שבה נראה שחדר השינה של בורגר רחוק 177 מטר מהבית של פיסטוריוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully