וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רנו לאבילני מציג: איך משפרים 8 סנטימטרים בקפיצה אחת?

15.2.2014 / 23:30

אלכס אברבוך ודני בורשבסקי מנתחים את שיאו העולמי המדהים של רנו לאבילני ואת גרף ההתקדמות הנדיר שלו, עד כמה גבוה הוא יכול להגיע, ומה בובקה באמת מרגיש על שיאיו שנמחקו. רק אל תאשימו את הצרפתי בשימוש בחומרים אסורים

הקופץ במוט רנו לאבילני קובע את שיא העולם, לצד סרגיי בובקה. רויטרס
אברבוך סבור: "נראה לי שכאב לו". בובקה עם היורש/רויטרס

בדומה לקפיצה הכל כך מהירה של רנו לאבילני בדונייצק, שקשה היה לעקוב ולהבין עד כמה הייתה מושלמת, כך גם הקריירה של הצרפתי עברה קפיצה דרמטית בשנה הנוכחית. מי שעוקב אחרי האתלטיקה העולמית יודע שלאבילני הוא קופץ המוט הטוב בעולם כיום, אבל גם אחד שיכול להפסיד במעמדים גדולים כפי שקרה באליפות העולם ב-2013 בה הוא סיים במקום השני. מצד שני, יש הבדל גדול בין להיות הטוב בעולם בתקופה מסוימת לבין לשבור את שיאו המיתולוגי של אחד האתלטים הגדולים בכל הזמנים, שיא שלא הרבה אנשים האמינו שיישבר בעידן הנוכחי.

סרגיי בובקה, לשם הפיקנטריה, היה זה שארגן את התחרות בדונייצק שבה לאבילני קבע את השיא, ובאותו מסלול קבע את שיא העולם הקודם באולם (6.15). בובקה נחשב בעיני כולם כיחיד במינו, האדם היחיד שהצליח לעשות דברים כל כך מופלאים, והנה מגיע קופץ נמוך יותר (1.76 מ' לעומת 1.83 מ' של בובקה), פחות מהיר (לאבילני לא רץ 100 מטר בפחות מ-11 שניות במדידה רשמית), שגם משתמש במוט פחות חזק בהתאם לנתוניו הפיזיים, וקופץ בסנטימטר גבוה יותר מהאגדה שישבה ביציע. איך זה קורה? האמת? קשה מאוד להסביר את מה שעושה רנו לאבילני, וגם אלוף אירופה לשעבר אלכס אברבוך נותר מופתע. מה שכן - דבר אחד אפשר לשלול בוודאות. אולי אי אפשר לקבוע בנחרצות אם שיאן העולם הטרי משתמש בחומרים אסורים או לא, אבל אפשר להניח בצורה הגיונית שגם אם שימוש כזה קיים - זה לא מה שעושה את ההבדל בין שיאיו האישיים הקודמים לבין מה שהוא עשה הערב. בסופו של דבר, ברמות האלה הכל כבר עניין של טכניקה ושלמות בביצוע פעולה קשה ומורכבת.

רנו לאבילני קבע שיא עולמי חדש עם 6.16 מטר בדונייצק

"לעקוף את בובקה קשה כמו לעקוף את בולט וג'ורדן"

גם אלכס אברבוך התקשה להאמין למה שראה הערב. "אני חושב שמה שקרה היום זה שלאבילני הצליח להפיק בצורה מושלמת את כל מה שהמוט נותן לו כדי להשיג את הגובה הזה", אמר אברבוך, "הוא פשוט הגיע למקסימום שהוא יכול לעשות מבחינת המהירות והגובה. זה היה מדהים. כל קפיצה שלו עבורי היא קסם, ורואים שהבן אדם פשוט מרגיש את המוט. מה שכן, אני חושב שבובקה מעולם לא הגיע למקסימום של היכולת שלו, ואומרים שאם היה עושה את זה הוא יכול היה להגיע גם ל-6.30 מטר".

אם שמים לרגע את בובקה בצד, מה שמוזר אצל לאבילני זה שהצרפתי נכנס למועדון 6 המטרים כבר בשנת 2009, ועד לשנה הנוכחית הוא שיפר את שיאו בשלושה סנטימטרים בלבד. ב-2014 הוא קפץ למעשה ב-13 סנטימטרים גבוה יותר מהשיא הקודם שלו, כששיאו האחרון לפני התחרות בדונייצק היה 6.08, כך שגם היום הוא שיפר את שיאו ב-8 סנטימטרים. ההתקדמות האיטית הזאת שבסיומה הוא "התפוצץ" לא אפיינה קופצים אחרים מאותו מועדון. אתלטים כמו סטיבן הוקר, מקסים טרסוב ובראד ווקר קפצו 6 מטרים ותוך שנה עד שנתיים הוסיפו כמה סנטימטרים. לאבילני חיכה חמש שנים כדי להפוך למישהו שמאיים על שיאיו של בובקה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
רנו לאבילני קופץ במוט צרפתי שובר את שיא העולם. AP
התפוצץ, ברגע הנכון, במסלול הנכון./AP

זה יכול לקרות מכמה סיבות. הסיבה העיקרית היא שככל הנראה, במקרה של לאבילני הוא היה צריך לשנות את תכניות האימון שלו כדי להפוך מקופץ של 6 מטר שזוכה בזהב אולימפי לקופץ שרוצה לעשות היסטוריה. עד השנה הוא היה עסוק – הוא זכה בלונדון 2012, היה סגן אלוף עולם בקיץ האחרון והשנה נפתח לו חלון הזדמנויות. סביר להניח שב-2014 הוא מתאמן אחרת, ובעצם משקיע את כל כולו רק בשבירת שיא העולם ולא בשום מטרה אחרת. למה הוא לא עשה זאת בשנים קודמות? בגלל שתכנית אימונים כזו עלולה הייתה לסכן אותו ואת המטרות הקודמות שלו. זה גם בדיוק הזמן המתאים לנסות סוגים אחרים של מוטות, ולכוונן קצת אחרת את האחיזה – שני פקטורים שיכולים לעשות הבדל של שמיים וארץ בספורט הזה.

סיבה נוספת היא מומנטום של קופצים, ובעניין הזה אלכס אברבוך דווקא מבין את מה שקורה עם לאבילני: "גם לי הייתה תקופה שבה פתאום הרגשתי שאני מאוד חזק פיזית ויכול 'להתפוצץ'. בסוף הרבה קופצים מגיעים למצב שהם פורשים ולא יכולים לדעת באמת איזו תוצאה הם יכלו להשיג. עכשיו לאבילני יודע".

רנו לאבילני קופץ במוט צרפתי שובר את שיא העולם. AP
היו לו עוד כמה סנטימטרים. לאבילני/AP

נקודה נוספת שאברבוך מציין היא הזירה שבה לאבילני קבע את שיא העולם – אולם האתלטיקה בדונייצק, בו הוא עצמו התחרה לא מעט פעמים. "אם יש מקום לשבור בו שיאים בקפיצה במוט, זה המקום. המסלול הוא מאוד קפיצי והקהל בא לראות את הקפיצה במוט ונותן אווירה נהדרת", מספר אברבוך.

בסופו של היום הזה נותרנו עם שתי שאלות גדולות: 1. האם סרגיי בובקה באמת היה שמח כפי שהוא דאג להראות? 2. עד כמה גבוה יכול לקפוץ רנו לאבילני? בנוגע לבובקה, אלכס אברבוך דווקא נשמע די בטוח: "נראה לי שכאב לו. גם אני מאוד רוצה שישברו את השיא שלי אבל אם זה יקרה ברור שיכאב לי. בובקה לפחות עדיין מחזיק בשיא העולמי באצטדיון, אבל אם לאבילני ישבור גם אותו, שמו של בובקה יימחק מספר השיאים. האמת? אחרי מה שלאבילני עשה היום, מגיע לו הכל". בתשובה לשאלה עד כמה גבוה לאבילני יכול להגיע אומר אברבוך: "כבר אמרתי שהוא עשה את המקסימום, אבל אני צופה בקפיצה הזאת שוב ושוב, וחושב לעצמי שאולי אפשר להמר על 6.20. מי בכלל היה מאמין שהוא יעשה את מה שעשה? עכשיו סוף סוף יש לו שקט בראש, הוא הגשים את החלום שלו, ויהיה מאוד מעניין לראות איך הוא יתפקד עכשיו".

רנו לאבילני קופץ במוט צרפתי שובר את שיא העולם עם סרגיי בובקה. AP
רנו לאבילני קופץ במוט צרפתי שובר את שיא העולם עם סרגיי בובקה/AP
הקופץ במוט רנו לאבילני קובע את שיא העולם. רויטרס
הקופץ במוט רנו לאבילני קובע את שיא העולם/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully